[Glasvezel] Zoektocht naar de juiste GBIC's

Pagina: 1
Acties:

• Jman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 08:04

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
We hebben hier in het gebouw twee Zyxel switches met glasvezel aansluitingen, nu loopt er een glasvezel kabel van de ene switch naar de andere switch die afgemonteerd wordt door een extern bedrijf. Het punt is nu dat we dus twee GBIC's moeten bestellen voor in die switches, maar de vraag is nu dus welke? Als ik naar onze leverancier belt dan geven ze door dat ik moet opgeven of het LX, LHX, ZX of SX moet zijn. Ik heb dit voorgelegd aan degene die de glasvezelkabel aangelegd heeft en gaat afmonteren.

Ze komen dan af met deze gegevens:

Single mode
9 micrometer
E2000 connector

Als ik dit dus terugkoppel aan onze leverancier dan snappen die dat weer niet. Omdat ik er zelf ook helemaal geen verstand van heb zou ik dus willen vragen of hier iemand kan zeggen wat ik nu wel nodig heb.

De glasvezel kabel is btw wel aan beide kanten afgewerkt in een patchpaneel en moet dus met de bovenstaande kabeltjes gepatched worden.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik neem aan dat je een patchpaneel hebt gekregen van ze. Dit is dus een E2000 connector blijkbaar. De connector van GBIC is SC of LC. Dut patchkabel kopen met E2000 aan de ene kant en SC/LC aan de andere kant. Wederom een SM patch kopen.

Het type wat je moet hebben is een LX denk ik maar kijk in de specs daar staan de fibers die je kan gebruiken voor welke afstand maar 9mu SM is meestal voor LX

http://www.dataaccessories.com/e2000a.html maar zijn ook vast in NL te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door TrailBlazer op 17-05-2008 11:08 ]

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ok, dus hoogstwaarschijnlijk LX. Dit is neem ik aan ook de meest gebruikte standaard voor kleinere afstanden <300 m?

iig bedankt voor je snelle reactie :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

LX is inderdaad voor minder dan 550 meter als ik het goed heb.

Verwijderd

Als single mode fiber wordt gebruikt moet je LX hebben voor de korte afstanden, SX kan je niet gebruiken met single mode fiber. LX met sinlge mode gaat wel tot een paar kilometer.

Voor kleine afstanden tot zo'n 200 meter gebruik je SX met multimode fiber. De SX GBIC's zijn namelijk een stuk goedkoper dan de LX versie.

Dus zoals Trailblazer zegt: twee LX (mini)GBIC's en single mode patch kabels met de juiste stekkers.

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 10-03 22:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

exactly my thoughts. Het verschil zit em in het device wat de licht opbrengst verzorgt. LX, XD en ZX zijn laser gbics en worden altijd met single mode fibers gebruikt. (Deze zijn een stuk duurder dan SX)
SX is een LED GBIC. Het ligt aan de lengte van de kabel, maar als je ergens SX GBIC's hebt dan gaat dat ook werken. Echter heb je wel gelijk onderbrekingen als iemand aan de vezel morrelt.
Ik snap trouwens niet dat men voor zo'n kort stukje single mode Fiber gebruikt. Dat zal wel in het "geld verdien" plaatje zitten. Als je pecht hebt moet je er nl dempers op de vezel plaatsen, omdat er te "hard" wordt gestuurd.

Wikipedia: Gigabit Ethernet

[ Voor 3% gewijzigd door Kabouterplop01 op 17-05-2008 15:00 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb even zitten kijken naar de cisco modules http://www.cisco.com/en/U...heet0900aecd8033f885.html
Het zal wel ongeveer vergelijkbaar zijn dit moeten zijn namelijk standaarden. LX kan dus inderdaad wel tot 10 km gaan. Je hebt er inderdaad kans van dat het signaal wat te sterk is dus moet je attenuators kopen. Die zijn niet heel erg duur maar het spaart wel je apparatuur.
Overigens het voordeel is wel dat als je SM fiber hebt dat je later makkelijker 10Gb over dezelfde giber heen kan gooien.

• Jman

Jman

jfphoto.nl

Topicstarter
Ow, het is idd maar een klein stukje >100m dat kan dus nog een probleem worden... Het is idd gewoon om geld te verdienen, mijn advies was om gewoon UTP te gebruiken :(

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Fiber is een prima oplossing hoor alleen was multimode fiber hier handiger geweest. Het lukt allemaal wel met singlemode alleen je moet wat meer kunstgrepen toepassen mischien. Voor de toekomst is het wel beter.
Pagina: 1