[nieuwe PC] Vastlopers bij BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:03

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hey Tweakvolk.

Introductie:
Gisteren ben ik samen met een vriend van mij een PC in elkaar aan het knutselen geweest. Het ging hierbij om een upgrade van zijn bestaande PC, waarbij een x aantal dingen over gezet zou worden en anderen vervangen. De nieuwe componenten zijn als volgt:
- Intel Core2Quad socket 775 proc.
- Gigabyte EX38-DS4 socket775 moederbord
- MSI R3870X2 PCI-E2 Videokaart
- OCZ DDR2 800 mem
- Zalman modulaire 750 Watt voeding

Vanuit zijn oude pc kwamen de volgende onderdelen over:
- SCSI Controller PCI met Maxtor 17Gig schijf
- 4x 400 Gig WDC SATA schijven (zaten oorspronkelijk op een RocketRaid kaart, nu onboard Raid)
- Lian Li bigtower kast

Symptomen:
Na de eerste keer starten kan ik in BIOS komen. Ik kan hier zo lang als ik wil blijven zonder vastlopers. Wat ik daarna ook doe (aflsuiten zonder of met opslaan) , hij blijft hangen op het bootscreen (bij dit moederbord een soort lelijke witte splash-screen) en reageert werkelijk nergens meer op. Geen CTRL-ALT-DEL, geen van de opties (TAB voor normaal scherm, del voor bios etc etc.). Na de PC uit te zetten en een CMOS reset gaat alles weer "normaal".
Als ik besluit NIET naar BIOS te gaan komt de PC tot het standaard windows laad-scherm en reboot halverwege. Na de reboot krijgen we dezelfde symptomen als hierboven beschreven. De PC reageert niet meer op commando's, ik mag BIOS niet in en ook kan ikb.v. geen BOOT-opties kiezen. Als ik dan vervolgens CMOS clear dan begint het euvel van voor af aan.

Wat heb ik zelf al getest:
- Temperatuur: Dik in orde. Alle koelelementen vallen aan te raken maar zijn niet koud, gewoon lauw.
- Componenten 1 voor 1 weghalen: Ik heb alle schijven apart losgekoppeld en weer terug gedaan.
- Gedraaid met minimale settings (dus geen schijf of optische drive aangekoppeld)

Ik heb nog geen componenten kunnen vervangen voor anderen om die uit te sluiten(bij gebrek aan reservecomponenten ter plekke).

Heeft iemand een idee wat hier speelt?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kan nog steeds vanalles zijn natuurlijk. Je kunt eens proberen of je het voor elkaar krijgt om memtest86+ te laten draaien, zo kun je het geheugen testen op fouten.

Maar omdat het zelfs soms al fout gaat bij het bootscreen zou het me ook niets verbazen als er wat mis is met het moederbord zelf. Misschien dat een bios updat zou kunnen helpen maar ik weet niet of het in de gegeven omstandigheden mogelijk is deze op een fatsoenlijke manier uit te voeren...

Je topic hoort trouwens niet in OH maar in PMG

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 17-05-2008 10:20 ]

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Probeer eens optestarten met 1 geheugen module. Dit wil heel vaak ook een probleem zijn, compabiliteit of 4gb met windows installeren.

Succes

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:34

_Apache_

For life.

Probeer eens met 1 geheugen reepje, en wissel deze is om..

Haal je koeler eraf en kijk of deze wel helemaal geraakt word, over de gehele oppervlakte.
Probeer in de bios ook de 'sound alert temperature' op 60Gr C/90F, als ie te warm word zou ie direct moeten gaan piepen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Start bijvoorbeeld eens van een Linux-boot cdtje en kijk of je daar verder komt dan in Windows en wat zou kunnen testen. Of inderdaad een boot-cd met memtest. Geheugen ook al gewisseld van bank (zo mogelijk) en helft weggelaten (zo mogelijk)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik lees nu inderdaad dat je nog niet geprobeerd hebt met 1 of twee reepjes geheugen op te starten. Ik zou dat eerst proberen, als alles dan wel goed werkt is er een vrij grote kans dat het mobo niet overweg kan 4 reepjes geheugen.

Je kunt dan met 2 reepjes geheugen een bios update naar de laatste versie uitvoeren waarna het probleem hoogstwaarschijnlijk verholpen is en je dus weer alle 4 de reepjes erin kunt doen ;)

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
@ Rafler: Ik ga even met 1 streep proberen. Vreemd dat hij dan elke eerste keer gewoon goed in BIOS terecht komt en daarna steevast blijft hangen.

@apache: Ik heb die temperatuur-alert al ingeschakeld, maar de temperatuur komt niet boven de 40 graden.

@breinonline : de troubleshooter had ik al doorgenomen. Bedankt. Verder kom ik zoals ik in de OP heb gezet niet verder dan het eerste boot-screen dus een linux-cd heeft weinig nut.

@ik222: ik ben erbij vergeten te zetten maar ik heb geen 4 maar 2 reepjes geplaatst. 2x1 Gig is het wat er in zit.

Nu ga ik richting die vriend toe en verder troubleshooten. Ik houd dit topic in de gaten en als ik een oplossing heb post ik deze even hier.

@ Iedereen:
Wat ik vergeten ben te zeggen is dat ik heb geverifieerd op de Gigabyte site dat de processor en geheugenmodules compatible zijn met het moederbord.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Maar dat je geheugen compatible is met je moederbord, dan kan het nog wel zo zijn dat het geheugen niet helemaal 100% is :).

[ Voor 5% gewijzigd door rafler op 17-05-2008 10:49 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik ben terug en rafler's conclusie was de juiste.

We hebben getest met 1 strip en ook dat ging niet soepel. Daarna hebben we getest op hetzelfde slot met de andere strip en zonder moeite zijn we terechtgekomen in windows. Nog even een snelle test met de andere sloten wijst gewoon uit dat 1 strookje geheugen doa was. Vanmiddag terug naar de winkel om om te ruilen.

Bedankt voor de tips allemaal. Deze kan in de database :)

Pagina: 1