Geen S.M.A.R.T., wel aan in de BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03-2025
Ik heb hier 3 Western Digital WD1600YS SATA II harde schijven aangesloten op een MSI G31M moederbord. Deze schijf ondersteunt gewoon S.M.A.R.T. (III) en S.M.A.R.T. is aangeschakeld in de BIOS. Toch zeggen al mijn applikaties die S.M.A.R.T. data uit kunnen lezen dat de drives geen S.M.A.R.T. ondersteunen. Om uit te sluiten dat het een probleem in mijn OS is (Linux), heb ik ook andere programma's geprobeerd zoals SpinRite (die van eigen media boot), en ook die zegt dat de drive geen S.M.A.R.T. data verstuurt.

Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 14:09
Heb je ze aan een RAID-controller hangen? (Deze geven vaak geen toegang tot de S.M.A.R.T. functionaliteit.)

• Zippy1970
Nee, rechtstreeks op het moederbord op de SATA poorten welke in IDE mode staan (ipv RAID of AHCI).

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb op het zelfde bord ook problemen met de sata.

Ik heb er nu een maxtor 200gb sata aan hangen. Maar windows ziet hem als een ata100 apparaat.
Ik kan wel smart uitlezen btw.

Nu wil ik eigenlijk een samsung f1(750gb of 1tb) er bij halen, maar als hij dan geen smart meer doorgeeft en niet in snelheid omhoog gaat wacht ik er nog ff mee. Ik gebruik namelijk de smart om de fan te regelen om zo het geluid laag te houden omdat het een MCE systeem betreft.

Zippy1970 zou jij willen kijken of de schijf bij jouw wel op sata2 draait?
Ik heb in de bios enkel de optie om de controller op IDE te hebben staan en ik verwacht dat daar deze problemen vandaan komen.

Ik heb al gemaild met MSI over dit probleem(tot nu toe geen reactie ontvangen).
Een tijd terug heb ik ook over dit bord gemaild met MSI omdat de optie "powered usb in standby" ontbrak in de bios, hiervoor hebben ze toen binnen een week een nieuwe bios voor me gemaakt en gemaild, zodat ik mijn MCE in standby kan zetten en er weer uit kan halen dmv de remote. Dit vondt ik top service(afgezien van t feit dat er dus zulke fouten in de bios zitten), dus ik hoop dat ze dit keer ook weer zo reageren.

I, for one, like Roman numerals

• Zippy1970
Sorry voor het late antwoord. Blijkbaar krijg ik geen waarschuwing via email als er gereageerd wordt.

Inmiddels ben ik er uit waar de problemen vandaan komen. Allereerst, dit bord ondersteunt geen AHCI - in tegenstelling tot wat de website van MSI beweerde. Dit bleek een fout op de MSI site te zijn. Een fout die er blijkbaar al maanden en maanden stond, want iedere andere website en online winkel die dit bord verkoopt, had deze specificaties gewoon overgenomen (dus overal staat dat dit bord AHCI ondersteunt). Inmiddels heeft MSI op hun website de fout - na wat aandringen - eindelijk gecorrigeerd.

Maar daar zijn mensen zoals ik niet mee geholpen die specifiek dit bord hadden uitgekozen onder andere vanwege de vermeende AHCI mogelijkheden.

E.e.a. betekent wel dat de drives dus niet in SATA mode kunnen draaien maar alleen in ATA mode (de reden dat je in de BIOS alleen "IDE" kan kiezen). Hierdoor raken S.M.A.R.T. programma's een beetje van de wijs. Voor het programma dat ik gebruik (smartctl voor Linux), is de oplossing om aan te geven dat het om een ATA device gaat, en niet een SATA device. Dus in plaats van

code:
1
smartctl -a /dev/sdap

doe je

code:
1
smartctl -d ata -a /dev/sdap

Overigens kan je dit niet bij alle S.M.A.R.T. applicaties aangeven.

• [Edwin]
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 17:49
Ik kan van mijn Samsung Spinpoint F1 HD642JJ 640GB de S.M.A.R.T. gegevens niet uitlezen. Ik heb een Gigabyte GA-EP45-DS3 moederbord (F9 bios) en in het bios staat AHCI aan, de driver heb ik geinstalleerd tijdens de Vista installatie en ook S.M.A.R.T. staat aan. Zie ik iets over het hoofd?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je het topic wel doorgenomen? Welke software gebruik je bij het uitlezen van de SMART waarden? Wanneer hardeschijven op een RAID controller zijn aangesloten dien je vaak met de bijgeleverde deze gegevens uitlezen en niet met 3th party software.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• [Edwin]
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-02 17:49
Ik heb het met HDtune en Speedfan geprobeerd maar krijg geen gegevens over S.M.A.R.T.. Met Intel Matrix Storage Console is de status normaal maar kan geen gegevens uitlezen. Ook met smartctl kan ik niets uitlezen maar deze geeft wel aan dat de HDD smart ondersteund en dat dit aan staat. Ik heb geen RAID alleen maar een AHCI-optie in het bios (ICH10R chipset). Las ook al op internet dat het wel vaker voorkomt dat de S.M.A.R.T. gegevens niet uit te lezen zijn. Iemand nog een idee. .

[ Voor 72% gewijzigd door [Edwin] op 16-10-2008 22:38 ]

Pagina: 1