Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schadevrije jaren, hoe zit dat nou

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 17:01

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik blijf zitten met een vraag die ik eigenlijk niet goed beantwoord krijg, en dat is mbt schadevrije jaren voor het afsluiten van een all-risk autoverzekering.

Afgelopen weekend is iemand bij ons in de kofferbak gedoken en is de auto vrijwel zeker total loss. Tijd voor een nieuwe dus. Zoals gezegd, deze willen we, gezien de leeftijd van de auto e.d., all-risk verzekeren. Maar hier komen de schadevrije jaren naar voren toe. Zoals ik het begrijp uit de verschillende bronnen zou mijn vriendin (op wiens naam de boel staat) nu 4 jaar schadevrij rijden, omdat zij zelf de aanrijding niet heeft veroorzaakt, tegenpartij is de schuldige. Maar, ik heb natuurlijk wel een schadeforumlier naar onze verzekering gestuurd, die de boel weer gaan verhalen op de tegenpartij.

Duidelijke vraag dus: Mijn vriendin rijdt 4 jaar auto, heeft zelf nooit een aanrijding veroorzaakt of andere schade geclaimd bij de verzekering. Hebben we nu 4 schadevrije jaren, of is de teller op 0 gezet?

Verwijderd

Je schadevrije jaren gaan pas achteruit als je zelf schade hebt veroorzaakt, uiteraard niet als iemand bij jou schade maakt. Dat zou wel heel stom zijn, ben je slachtoffer van een ander en dan mag je ook nog eens meer gaan betalen 8)7

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je verzekering heeft niet uit hoeven betalen, dus heb je nog 4 schadevrije jaren over. Dat iemand anders de fout in gaat hoeft jou niet duur komen te staan natuurlijk :)

Als ik je topic een klein beetje mag kapen: hoe zit dat eigenlijk met zo'n no-claimbeschermer. Ik heb zo'n ding afgesloten en donderdag een aanrijding gehad, waar niet direct duidelijk is wie aansprakelijk is. Mocht ik dat zijn, dan krijg ik er dit jaar geen schadevrij jaar bij, maar stel nou dat ik overstap, heb ik dan ook 2 schadevrije jaren opgebouwd of wordt de teller dan wel gereset en kan ik beter een jaartje bij m'n huidige verzekeraar blijven om op 3 jaar te komen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

^^ je valt niet terug in de bonus/malusladder, dus blijven de schadevrije jaren gewoon staan. Er komt er alleen niet eentje extra bij.

Overigens hebben veel verzekeraars ook de mogelijkheid opgenomen dat je de schade alsnog zelf betaalt, ook achteraf. Is de schade door jou veroorzaakt en bedraagt deze bijv. 500 euro, dan kun je verzekering dit laten betalen, maar tot twaalf maanden erna (hangt van verzekering af) kun je dat geld nog aan de verzekeraar terugbetalen. De verzekeraar heeft dan niet uitgekeerd en zal dus ook geen bonus-malus treetje aftrekken, dat gebeurt alleen bij een claim op je verzekering.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:51
Hoe zit dit dan als ik nog geen eerdere verzekering heb gehad, maar al wel veel heb gereden, lees 250 km p/w zonder schade, dit al 2 jaar lang? mag ik deze ook opgeven als schade vrije jaren ?

• Exterazzo
  • Laatst online: 07:03

Exterazzo

Qeasy

Een ander vraagje, maar wel in hetzelfde straatje. Worden de schadevrije jaren gekoppeld aan een persoon of aan de verzekeringhouder van het voertuig. Ik heb namelijk op dit moment zelf nog geen auto, maar rijd regelmatig in de auto van mijn ouders. Als ik daarmee een aanrijding heb, en op de schadeformulieren worden netjes mijn gegevens ingevuld, dan neem ik aan dat dat gevolgen heeft voor de schadevrije jaren van de verzekeringhouder. Of ga ik daarmee de mist in?

Tevens neem ik aan dat ik op dit moment nog geen schadevrije jaren opbouw. Dat begint volgens mij pas te lopen als ik zelf een verzekering afsluit. Zou de verzekering dan mijn eventuele aanrijdingen in het verleden kunnen zien? Of ben ik dan gewoon een onbeschreven blad?

Audentia

• Grrrrrene
  • Niet online
Schadevrije jaren worden gekoppeld aan de verzekerde persoon. Het is wel zo dat als je een geregistreerd partnerschap hebt of getrouwd bent, de schadevrije jaren ook voor je partner gelden. Althans: dat zei Interpolis toen ik mijn verzekering afsloot voor de auto waar m'n vriendin en ik gebruik van maken. Dat werkt ook met terugwerkende kracht: als we volgend jaar zouden trouwen (doen we niet, maar stel dat... :P), zou m'n vriendin ineens een paar schadevrije jaren achter haar naam krijgen.

Ik weet alleen niet hoe dat gaat als je een paar jaar schadevrij in een bedrijfsauto rijdt die verzekerd is door je baas.

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 17-05-2008 09:10 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grrrrrene schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 09:08:
Ik weet alleen niet hoe dat gaat als je een paar jaar schadevrij in een bedrijfsauto rijdt die verzekerd is door je baas.
Het is mij gelukt om met een bonus malus verklaring van de auto-van-de-zaak, en een verklaring dat ik de regelmatige/enige bestuurder was van die wagen prive een verzekering af te sluiten met die verklaring. scheelt veeeeel, want er zaten ook nog eens 2 extra inschalingsjaren op die ik ook gekregen heb.

No claim beschermer... stel je had 5 schadevrije jaren, dan blijf je met de beschermer op die trede staan, maar het duurt daarna 5 jaar voor je naar 6 gaat.
Beschermers hebben overigens ook op 0 al nut, als je met 0 schadevrij een claim indient ga je negatief en betaal je helemaaaaaaaaaal de hoofdprijs voor verzekering.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 11:50
Dan haak ik even in op een ongeluk. Ik heb namelijk een ongeluk gehad met een auto van een kennis. Bij deze brak de as af waardoor vervolgens een wiel in een andere auto werd getorpedeerd.

Nu is er gewoon politie bijgekomen etc en die zeiden dat ik ondanks de foute partij, geen mindering op no claim krijg? Dit omdat het een technisch mankement is en ik hier verder niets aan kan doen.

In hoeverre is dit waar gezien ik verder niet echt iets op internet kan vinden.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
zzz16 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 02:02:
Hoe zit dit dan als ik nog geen eerdere verzekering heb gehad, maar al wel veel heb gereden, lees 250 km p/w zonder schade, dit al 2 jaar lang? mag ik deze ook opgeven als schade vrije jaren ?
Zolang je geen schriftelijke verklaring van schadevrij-rijden hebt lukt dit niet.
gfo schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 10:49:
Nu is er gewoon politie bijgekomen etc en die zeiden dat ik ondanks de foute partij, geen mindering op no claim krijg? Dit omdat het een technisch mankement is en ik hier verder niets aan kan doen.
Wat zeggen je polisvoorwaarden? Kan me niet voorstellen dat het de verzekering uitmaakt of jij zelf schade maakt of dat je schade maakt omdat je auto van ellende uit elkaar valt...

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:21

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Extra dimensie bij dit verhaal is natuurlijk dat hij schade "maakte", met een auto van een kennis. De verzekering van die kennis zal moeten betalen, misschien dat hij ook wel achteruit gaat qua op de bonus/malus trap, maar het zou lullig zijn als gfo nu ook achteruit gaat, omdat de auto van zijn kennis brak is. (alhoewel de bestuurder natuurlijk ook een verantwoording heeft m.b.t. de toestand waarin hij rijdt).

Waarom? Omdat het kan!!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 17:01

sus

is druk :+

Topicstarter
Goed. Duidelijk verhaal dus. Nou ga ik de nieuwe auto onderbrengen bij dezelfde maatschappij, lijkt mij dat ik dan niet achter die verklaring aanhoef?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

B.t.w. het kan ook verschillen per verzekering. Zeker met tegenwoordig extra verzekeringen waarmee je niet meteen zakt in schaal als je zelf schade veroorzaakt.
Overigens als je schade hebt maar niet zelf veroorzaakt is het ook niet bij alle verzekeringen zo dat je blijft steken op je huidige schaal.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 00:44:
Je verzekering heeft niet uit hoeven betalen, dus heb je nog 4 schadevrije jaren over. Dat iemand anders de fout in gaat hoeft jou niet duur komen te staan natuurlijk :)

Als ik je topic een klein beetje mag kapen: hoe zit dat eigenlijk met zo'n no-claimbeschermer. Ik heb zo'n ding afgesloten en donderdag een aanrijding gehad, waar niet direct duidelijk is wie aansprakelijk is. Mocht ik dat zijn, dan krijg ik er dit jaar geen schadevrij jaar bij, maar stel nou dat ik overstap, heb ik dan ook 2 schadevrije jaren opgebouwd of wordt de teller dan wel gereset en kan ik beter een jaartje bij m'n huidige verzekeraar blijven om op 3 jaar te komen?
Met een no-claim beschermer zak je niet in no-claim percentage, maar wel gewoon in schadevrije jaren (mits jij daadwerkelijk aansprakelijk wordt gesteld natuurlijk). Het exacte aantal jaren dat dan wordt afgetrokken verschilt per verzekeraar, maar is doorgaans 4 tot 6 jaar... De teller wordt dus niet gewoon 'gereset' (naar 0 dus), maar als je pas 2 jaar had zul je waarschijnlijk op -2 tot -4 uitkomen :/
Grrrrrene schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 09:08:
Werkgeversverklaring opvragen :) Niet alle verzekeraars accepteren dat ipv. een normale bonus/malusverklaring of Roydata-registratie, maar sommige wel.
zzz16 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 02:02:
Hangt er van af waar je die 2 jaar in hebt gereden... Auto van je baas? Zie hierboven. Leaseauto? Leaseverklaring opvragen, wordt door nog een stuk meer verzekeraars geaccepteerd dan een werkgeversverklaring.

Auto van je ouders/een vriend/etc? Pech gehad... dan had je hem maar op jouw naam moeten laten overschrijven en zelf verzekeren. (Sterker nog, als je met die 250 km per week daadwerkelijk de regelmatige bestuurder bent van een auto die van iemand anders is, en die ander is niet je partner waarmee je samenwoont, had dat sowieso gemoeten... Anders kan je nog problemen krijgen als je schade rijdt, en ze erachter komen dat jij eigenlijk regelmatige bestuurder bent ipv. dat je de auto toevallig even geleend had...)
Pagina: 1