Drastische prijsverlaging voor levering van TV

Pagina: 1
Acties:

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-01 11:00
Daar het EK eraan komt en ik een PS3 heb aangeschaft heb ik drie en een halve week geleden een plasma televisie besteld bij een op tweakers zeer bekende webshop. Ik heb het te betalen bedrag direct overgemaakt. De naam van de shop doet er niet toe en laat ik weg, omdat het benoemen geen nut heeft. De levertijd, wat realtime bijgehouden zou worden, van dit artikel zou 2-3 dagen bedragen, daar het artikel op voorraad zou zijn bij de leverancier. Twee dagen geleden is de prijs drastisch verlaagd met ruim 10%(bijna €100) terwijl de levertijd plotseling op onbekend kwam te staan. Ik heb gemaild en in het antwoord dat ik kreeg stond dat de leverancier voor mijn bestelling de prijs niet zou kunnen veranderen, maar dat ze uit coulance het prijsverschil willen delen. Ik vind het een beetje een raar verhaal. Mensen die eergisteren hebben besteld hoeven minder lang te wachten en zijn goedkoper uit. Doet de webshop mij een goed voorstel en moet ik daarmee accoord gaan, of vinden jullie dat ik het hele bedrag terug zou moeten krijgen?

De levertijd staat overigens weer op 2-3 dagen, wat zou moeten betekenen dat de TV snel naar mij verzonden zou worden. Ik moet dus waarschijnlijk snel handelen. Kom maar met jullie opvattingen en ideeen.

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 14:42
cancellen, opnieuw bestellen voor minder geld ?

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:53

Wish

ingwell

Kun je niet de bestelling cancellen en het geld terugvragen? En dan later opnieuw bestellen? Of heeft de niet nader te noemen webshop voorwaarden die dit niet mogelijk maken?

2 zielen, geen gedachte ^^

[ Voor 11% gewijzigd door Wish op 16-05-2008 16:29 . Reden: dubbelpost met zespakjes ]

No drama

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

3 zielen, geen gedachte ^^

Wet koop op afstand is van toepassing.
Binnen X dagen kan jij het artikel zonder opgaaf van redenen retourneren.
Wellicht is het handig dat je met de webshop afspreekt (om veel werk te voorkomen) dat zij nu gewoon die bestelling annuleren.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 16-05-2008 16:30 ]

Alles kan stuk.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 13:24

William/Ax3

We are Starstuff

4 zielen, geen gedachte ^^

Order cancelen geld terug vragen en dan weer bestellen? :P

[ Voor 27% gewijzigd door William/Ax3 op 16-05-2008 16:37 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• ABD
Ik heb het mailtje ontvangen van de webshop. Ik kan niet cancellen en daar opnieuw bestellen, dat zou het systeem niet accepteren. Aangezien ik zag dat de TV gereserveerd is(wel toevallig) en klaar voor verzamelen is en de prijs zelfs als ik €47.50 meer betaal voorlopig lager is dan elders, heb ik het aanbod maar geaccepteerd. Ik vind het niet helemaal fair van die webshop, maar het is niet anders. Ik heb op deze manier wel een ingespeelde plasma voor het EK begint.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:16

SeatRider

Hips don't lie

Dat is jammer, want remko_k had de enige juiste oplossing.
remco_k schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 16:28:
3 zielen, geen gedachte ^^

Wet koop op afstand is van toepassing.
Binnen X dagen kan jij het artikel zonder opgaaf van redenen retourneren.
Wellicht is het handig dat je met de webshop afspreekt (om veel werk te voorkomen) dat zij nu gewoon die bestelling annuleren.
Nu laat je je gewoon voor 50 euro naaien.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ABD
Ik bedoel dus dat ik wel kan cancellen, maar dat ik die TV daar niet meer kan kopen, en als ik die dan elders bestel, ben ik meer geld kwijt en moet ik langer wachten tot ik deze ontvang.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:16

SeatRider

Hips don't lie

ABD schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:04:
Ik bedoel dus dat ik wel kan cancellen, maar dat ik die TV daar niet meer kan kopen, en als ik die dan elders bestel, ben ik meer geld kwijt en moet ik langer wachten tot ik deze ontvang.
Je kunt m natuurlijk ook op naam van je buren bestellen, of je werk.

Hoewel ik m dan daadwerkelijk het liefste ergens anders zou bestellen, desnoods voor meer geld. Zo wil je toch geen zakendoen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ABD schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 19:04:
Daar heb je wel een punt, dat die webshop dezelfde bestelling op jouw naam niet meer accepteerd.
Maar zoals hierboven gezegd: bestel even op naam van je werk, buren, vrienden, whatever en klaar.
Je laat je anders inderdaad voor €50,- naaien nu...
Opbellen en cancellen, zou ik doen.

Alles kan stuk.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Ik snap niet waarom er over "naaien" gesproken wordt....
je besteld iets, betaalt het en paar dagen later is het ineens goedkoper, lullig, maar shit happens. Shop is coulant door het verschil met je te delen en dat is imo netjes.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:36
Niet coulant als zij vervolgens die €100 winst pakken en in hun eigen zak steken omdat de TV niet meer leverbaar was, nu weer leverbaar is voor een goedkopere prijs. Ze maken alsnog een winst van €47,50 extra, zonder dat ze er ook maar iets voor hoeven te doen!

Ik zou hem lekker annuleren en uit principe ergens anders bestellen, zo doe je toch gee nzaken of wel soms? :o Ik vind het werkelijk belachelijk, ondanks het bod wat zij bieden. Als zij de prijs opeens veranderen terwijl het al verstuurd is: no problem, maar wat als je hem had afgehaald en nog niet had betaald? Ik ben wel benieuwd wat ze dan hadden gedaan (hoewel niet van toepassing nu), in principe is het product nog niet van jou. Als ik een game bestel bij de FRS en hij is niet leverbaar en ik heb hem besteld voor de prijs van €50 en bij aankomst blijkt hij €30 dan ga ik écht geen €50 betalen omdat het bij bestelling wel zo duur was. Ik heb overigens zoiets wel eens meegemaakt bij een winkel en toen kon ik gewoon het nieuwe bedrag betalen ipv het oude bedrag (scheelde toen iets van 15% als ik me niet vergis). Zo hoort het m.i. ook!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-01 19:12

grass460

[DPC] Division_Brabant

Francis schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:17:
Ik snap niet waarom er over "naaien" gesproken wordt....
je besteld iets, betaalt het en paar dagen later is het ineens goedkoper, lullig, maar shit happens. Shop is coulant door het verschil met je te delen en dat is imo netjes.
inderdaad zeker nu zijn dit prijs gevoelige producten.
ik heb hetzelfde ervaren met m'n samsung le40m86 was een dag later ook €50 cheaper 8)7

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:11
Ik zou stemmen met de voeten, oftewel: wegwezen daar. Als 'het systeem' niet toestaat dat hetzelfde product 2x besteld wordt, dan houdt dat in dat de webshop dat er zelf in laten programmeren. Of dat is om dubbele bestellingen te voorkomen, of om dit soort geintjes te voorkomen, laat ik in het midden.

Nu je nog de keus hebt, zou ik een andere webshop uitkiezen die hetzelfde aanbiedt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Even duidelijk maken dat je sowieso het retourrecht hebt om binnen zeven dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden de boel terug te sturen voor een volledie refund. Wijs ze erop dat dat voor hen alleen maar gesodemieter gaat opleveren omdat je toch recht daarop hebt, maar wees je ook (voor jezelf) bewust dat je mischien een vervelende dicsussie met ze aagngaat waarin je waarschijnlijk niet écht met de vuist op tafel kunt slaan (je gaat niet in rechte optreden tege zo'n weshopje voor een tv van duizend euro, is niet echt de moeite waard). Anyhow voor een refund van 47,50 euro zou ik het misschien nog wel doen, gewoon om van het gezeik af te zijn.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in BE is de prijs op het factuur bindend, zowel voor leverancier als voor klant. De winkel is dus niet verplicht zijn prijs aan te passen, maar doen dit wel. Mooie geste vind ik. Maar als je via cancelen en opnieuw bestellen toch aan je materiaal kunt geraken dat dan bovendien nog minder kost, zou ik dat idd ook doen ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang het terug sturen minder dan E50 kost kan het gebruik van de wet koop op afstand inderdaad uit. Het terugsturen is immers voor eigen rekening.

Even een andere situatie. Als jij die tv besteld had en hij werd ineens E100 duurder, zou je het dan ook logisch vinden dat je E100 meer gaat betalen?

Het punt is dat je voor een specifieke prijs een overeenkomst aangegaan bent. Persoonlijk vind ik het coulant van de aanbieder dat hij het verschil wil splitsen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je t even van de shop bekijkt, zij hebben waarschijnlijk de oude inkoopprijs betaald voor die TV, de leverancier heeft de TV geleverd aan hen en nu hebben ze een goedkopere leverancier gevonden, dan vind ik t nog coulant dat ze het prijsverschil willen delen.

Van jou uit gezien, idd order annuleren en een buurman oid laten bestellen ;)

Verwijderd

Ja het is lullig, maar dat is met alles zo. In de supermarkt, kledingzaak. Komt wel eens voor, dat als je iets koopt, qua kleding, dat het de weekend erop gelijk in de reclame is.
Daar is weliswaar een oplossing voor, maar tis een voorbeeldje. Procentueel gezien, is het ook veel, maar qua bedrag niet zo hoog als die van jou.

Ik zou inderdaad de tv retourneren en buurman of familielid laten bestellen. Of als je het geld had, een 2e bestellen en de 1e retourneren.

Verwijderd

Janoz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:48:
Zolang het terug sturen minder dan E50 kost kan het gebruik van de wet koop op afstand inderdaad uit. Het terugsturen is immers voor eigen rekening.

Even een andere situatie. Als jij die tv besteld had en hij werd ineens E100 duurder, zou je het dan ook logisch vinden dat je E100 meer gaat betalen?

Het punt is dat je voor een specifieke prijs een overeenkomst aangegaan bent. Persoonlijk vind ik het coulant van de aanbieder dat hij het verschil wil splitsen.
^^ met hem, de shop valt niets te verwijten, in principe hoeven ze niet eens het verschil te splitsen, dus dat ze dat doen is in zekere mate coulant. En inderdaad wat als die 100 euro duurder was geworden?
Hoe dan ook is het je volste recht om gebruik te maken van de afkoelingsperiode maar dan maak je alsnog verlies op de verzendkosten en krijg je er eventueel gerommel mee met de winkel (er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen) dus dat is een overweging die je zelf moet maken.

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Lol er zijn winkels die het gelukkig beter doen (is overigens wel weer een tijdje terug).. Product besteld voor bepaalde prijs. Vervolgens toen ik hem op kon komen halen, was het product ook goedkoper. Dus ik maak een grap over de laagste prijs garantie.. Vervolgens kreeg ik dus gewoon het verschil + 25% van het verschil terug.. Uit eindelijk ging het niet om een mega bedrag, maar toch leuk.

Persoonlijk had ik het ook gewoon gecancelled.. Niet vanwege die 50 euro, maar als jij straks problemen met je tv hebt, dan zullen ze vast net zo makkelijk zijn als nu (kortom een hoop gezeik)..

Currently playing: MTG Arena (PC)

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 10:10
Uhmmie schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:09:
Lol er zijn winkels die het gelukkig beter doen (is overigens wel weer een tijdje terug).. Product besteld voor bepaalde prijs. Vervolgens toen ik hem op kon komen halen, was het product ook goedkoper. Dus ik maak een grap over de laagste prijs garantie.. Vervolgens kreeg ik dus gewoon het verschil + 25% van het verschil terug.. Uit eindelijk ging het niet om een mega bedrag, maar toch leuk.

Persoonlijk had ik het ook gewoon gecancelled.. Niet vanwege die 50 euro, maar als jij straks problemen met je tv hebt, dan zullen ze vast net zo makkelijk zijn als nu (kortom een hoop gezeik)..
Ik vind dat je erg kortzichtig en egocentrisch reageert.
Zoals hierboven al enkele malen geschreven, je gaat een akkoord aan voor bedrag X. Als dat bedrag hoger word ga je dat toch ook niet bij betalen.

Ze zijn dus erg coulant, en zullen ook jouw service-request gewoon netjes afhandelen. Zeker als ze de klant, die eigenlijk nergens recht op heeft, tegemoet komen in zijn pech.

• Uhmmie
Depress schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:18:
[...]

Ik vind dat je erg kortzichtig en egocentrisch reageert.
Zoals hierboven al enkele malen geschreven, je gaat een akkoord aan voor bedrag X. Als dat bedrag hoger word ga je dat toch ook niet bij betalen.

Ze zijn dus erg coulant, en zullen ook jouw service-request gewoon netjes afhandelen. Zeker als ze de klant, die eigenlijk nergens recht op heeft, tegemoet komen in zijn pech.
Sure als een product al is geleverd vind ik ook dat je niet moet zeuren.. Maar als jij een bestelling plaatst van een product wat ze op dat moment niet kunnen leveren.. En vervolgens in prijs daalt zodra het weer leverbaar is, dan vindt ik dat dit door gerekend mag worden aan de klant.

Aan de andere kant ga ik ook nooit voor de goedkoopste webwinkel. Ik bestel mijn producten liever bij een winkel waarvan ik weet dat de service goed/uitstekend is (maarja daar betaal je dan ook weer voor in de meeste gevallen).

[ Voor 18% gewijzigd door Uhmmie op 26-05-2008 16:31 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarom vind je dat?

En vind je ook dat je gewoon bij zou moeten betalen wanneer het product ondertussen duurder is geworden?

Zoals je in de openingspost hebt kunnen lezen wil de leverancier van de shop het verschil al niet betalen (de shop is dus duidelijk van het type dat zelf geen voorraad aanhoud en dus eigenlijk de bestellingen rechtstreeks doorzet). De door de TS bestelde TV kost (muv de marges ed) dus ook gewoon het oude bedrag. Door de coulance van de shop zullen ze, zeker gezien de marges in deze sector, waarschijnlijk al geen winst meer maken op dit product.

Verwijderd

Janoz schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:35:
En vind je ook dat je gewoon bij zou moeten betalen wanneer het product ondertussen duurder is geworden?
Nope, afspraak is afspraak.

Feit is en blijft dat je het binnen een bepaalde tijd mag terugbrengen (zonder opgaaf van reden) doormiddel van de wetten die de 'consument' beschermen dus doet een winkel er beter aan om het verschil uit te betalen of door gewoon een extratje erbij te sturen als compensatie. Flauw, maar dat is nou eenmaal de wet

Waarschijnlijk heeft de winkel destijds gewoon bijv. 10 tv's ingekocht voor prijs A en later nog eens 10 voor prijs B. Pas als de laatste van prijs A is verkocht verlagen ze de prijs naar B om toch dezelfde winst te blijven maken.

• Uhmmie
Janoz schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:35:
Waarom vind je dat?

Zoals je in de openingspost hebt kunnen lezen wil de leverancier van de shop het verschil al niet betalen (de shop is dus duidelijk van het type dat zelf geen voorraad aanhoud en dus eigenlijk de bestellingen rechtstreeks doorzet). De door de TS bestelde TV kost (muv de marges ed) dus ook gewoon het oude bedrag. Door de coulance van de shop zullen ze, zeker gezien de marges in deze sector, waarschijnlijk al geen winst meer maken op dit product.
Nouja, waar ik misschien even geen rekening mee gehouden heb is dat de OP al betaald heeft.

Daarnaast bestel ik doorgaands mijn producten bij een "normale" winkel in de stad (gewoon de leuke aanbiedingen afwachten zodat de prijs een stuk dichter bij de webwinkel ligt) ipv een goedkope webshop waarvan ik totaal niet weet wat ik kan verwachten. Hierbij betaal ik dan ook meestal pas wanneer ik het product kan komen ophalen (op een kleine aanbetaling hier en daar na).

En ik heb het nu toch echt al een paar keer mee gemaakt dat een product tussen moment van bestellen en moment van leveren alsnog in prijs was gedaald en ik heb nog nooit de oude prijs hoeven te betalen en ik heb nog nooit een winkel mee gemaakt die daar moeilijk overdeed.

Top punt was de kinderwagen. Toen we hem bestelde was hij 650 euro. Echter moesten we uit eindelijk 6 maanden wachten aangezien de gewenste kleur steeds maar niet leverbaar was.. Voor ons geen probleem want we hadden hem toch nog niet nodig. Toen ik hem uit eindelijk op kon komen halen stond hij in de aanbieding voor 350 euro.

Zonder dat de winkelier ook maar iets moeilijk deed, kreeg ik hem gewoon mee voor 350 euro. Misschien het verschil tussen een webwinkel en een reguliere winkel.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:47:
[...]

Nope, afspraak is afspraak.
Precies mijn punt, maar dan dat het beide kanten op geldt.
Feit is en blijft dat je het binnen een bepaalde tijd mag terugbrengen (zonder opgaaf van reden) doormiddel van de wetten die de 'consument' beschermen dus doet een winkel er beter aan om het verschil uit te betalen of door gewoon een extratje erbij te sturen als compensatie. Flauw, maar dat is nou eenmaal de wet
Klopt, je hoeft alleen de verzendkosten (van het terugzenden) te betalen. De vraag is of je daar financieel beter van wordt.
Waarschijnlijk heeft de winkel destijds gewoon bijv. 10 tv's ingekocht voor prijs A en later nog eens 10 voor prijs B. Pas als de laatste van prijs A is verkocht verlagen ze de prijs naar B om toch dezelfde winst te blijven maken.
Een (web)winkel is geen filantropische instelling. Uiteraard moet er wel een beetje marge op een product blijven zitten. Waar moet de eigenaar anders zijn eten van betalen?
Uhmmie schreef op maandag 26 mei 2008 @ 17:03:
Zonder dat de winkelier ook maar iets moeilijk deed, kreeg ik hem gewoon mee voor 350 euro. Misschien het verschil tussen een webwinkel en een reguliere winkel.
Wat alvast een heel groot verschil tussen een reguliere en een webwinkel is, is dat de laatste vaak zelf helemaal geen voorraad heeft. Een geretourneerd product is in dat geval vaak gewoon gelijk af te schrijven. Een reguliere winkel kan het nog als showmodel inzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Janoz op 26-05-2008 18:51 ]

Verwijderd

Een reguliere winkel, zoals een babyzaak heeft veel niet op voorraad. Ook een meubelzaak heeft zoiets. Daar moet je dus maanden op wachten, als het besteld moet worden. Hier weten ze dus ook vantevoren wat er in de aanbieding gaat. Een tv bestellen, dat duurt geen maanden.

• Uhmmie
Hoe bedoel je? Toen wij de kinderwagen gingen kopen stond er duidelijk de prijs van 650,- op de kinderwagen, daarnaast hadden we al een aanbetaling gedaan op de kinderwagen. Op de bon stond dus ook dat we 100 van de 650 euro aanbetaald hadden.

Toen de kinderwagen dus eindelijk leverbaar was, stond hij ondertussen in de winkel voor 350 als spetter aanbieding of hoe ze dat ook noemde, terwijl onze kinderwagen een speciale bestelling was.

Zonder ook maar iets te hoeven vragen kregen we de kinderwagen mee voor 350 euro. Enige wat de verkoper zei was iets in de trent van "Nou das mooi mee genomen voor jullie".

Dit heeft dus niks te maken met dat die verkoper misschien al van te voren zou weten dat die desbetreffende kinderwagen in prijs zou dalen. Dat is gewoon service als een winkel dus de lagere inkoopsprijs naar de klant door rekent.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Janoz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:48:
Ja en nee. Het ligt aan de situatie. In dit geval vind ik de optie aangedragen door de leverancier coulant. Natuurlijk wil je als klant de laagste prijs, maar je hebt een deal.

Zelf heb ik vorig jaar een systeem besteld bij een niet nader te noemen computerboer. Alles op voorraad volgens de website. Na een paar dagen kreeg ik bericht dat een aantal onderdelen toch besteld moesten worden. Uiteindelijk moest ik 3 weken wachten waarin een aantal onderdelen zwaar ik prijs zijn gezakt. Toen heb ik ook afbesteld en herbesteld. Wel met een smoesje (compatibitliteit), maar het was niet mijn keuze om 3 weken te moeten wachten op de "op voorraad" order.

Flickr PSN ID= cheironnl

Verwijderd

Uhmmie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 01:15:
Hoe bedoel je? Toen wij de kinderwagen gingen kopen stond er duidelijk de prijs van 650,- op de kinderwagen, daarnaast hadden we al een aanbetaling gedaan op de kinderwagen. Op de bon stond dus ook dat we 100 van de 650 euro aanbetaald hadden.

Toen de kinderwagen dus eindelijk leverbaar was, stond hij ondertussen in de winkel voor 350 als spetter aanbieding of hoe ze dat ook noemde, terwijl onze kinderwagen een speciale bestelling was.

Zonder ook maar iets te hoeven vragen kregen we de kinderwagen mee voor 350 euro. Enige wat de verkoper zei was iets in de trent van "Nou das mooi mee genomen voor jullie".

Dit heeft dus niks te maken met dat die verkoper misschien al van te voren zou weten dat die desbetreffende kinderwagen in prijs zou dalen. Dat is gewoon service als een winkel dus de lagere inkoopsprijs naar de klant door rekent.
Dan vind ik dat nog een bijzondere situatie. Immers de wagen was niet op voorraad, de verkoper ging ervanuit dat hij hem tegen gewone inkoopsprijs zou moeten inkopen. Dan is het logisch dat hij de lagere prijs verrekent als hij zijn nieuwe voorraad later tegen een lagere inkoopprijs kan krijgen. Anders zou hij wel echt woekerwinsten maken (iets dat overigens op zichzelf niet verboden is, iedereen mag de winstmarges kiezen die hij wil natuurlijk).

Een andere situatie is het als de verkoper jou een product heeft verkocht tegen prijs X, dat op dat moment op voorraad is (met de meestal gangbare levertijd van 2-3 dagen na bestelling), en vervolgens krijgt hij nieuwe voorraad binnen met prijs < X. Dan gaat hij natuurlijk niet die al verkochte c.q. gereserveerde artikelen ook tegen prijs < X verkopen. Dan zou hij immers in zijn eigen vlees snijden.

Verwijderd

Zo zie je maar dat veel mensen niet doorhebben hoe moeilijk onze economie geworden is. Ikzelf zit in een tussenschakel van distributie en eindgebruiker en ik kan je verzekeren dat het héél vaak voorkomt dat iemand een stock neemt van producten aan, laat ons zeggen, de prijs van 100 EURO.

Als zijn voorraad laagt wordt, besteld hij een nieuwe voorraad, maar die daalt naar 90 EURO. Echter, de resterende stuks die hij ingekocht heeft moet hij ook kwijt kunnen.
De marges op materiaal is tegenwoordig zoooooo laag dat het niet mogelijk is om prijs fluctuaties op te vangen.

Mensen denken echt dat op een TV van 1.000 EURO de verkoper er minstens 250 EURO op verdient. Niets is minder waar! En zeker met webshops niet, die rekenen marges van ongeveer 5% op de aankoopwaarde. (snel gerekend: je TV van 1.000 EURO inclusief BTW heeft een effectieve aankoopwaarde van 949 EURO). En dan zijn er nog mensen die durven beweren dat die 51 EURO té hoge winstmarge is.

Akkoord, er wordt wel eens gefoefeld met marges. Ik weet dat mensen die geheugenlatjes verkopen vaak de 'oude' prijzen laten staan, omdat dit toch over kleine bedragen gaan. Maar eens je spreekt over grote toestellen is de concurrentie bikkelhard.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en die tv laten afkomen en de korting van 47,50 EURO erbij nemen.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik kwam hier terecht omdat ik op zoek was naar informatie over prijsverhogingen na bestelling. Hierbij hanteren de meeste webshops in hun voorwaarden een regel waarin zij melden dat wanneer de prijs hoger wordt nadat een overeenkomst gesloten is, zij de prijs toch eenzijdig mogen verhogen. Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is. Je hebt dan overigens wel vaak het recht om dat artikel te annuleren.
Als de prijs dan lager wordt, moeten ze natuurlijk ook meegaan. Met de bovengenoemde veelgebruikte regel in gedachten, vind ik het toch meer op een naaistreek neerkomen.

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
BounceMeister schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:32:
Ik kwam hier terecht omdat ik op zoek was naar informatie over prijsverhogingen na bestelling. Hierbij hanteren de meeste webshops in hun voorwaarden een regel waarin zij melden dat wanneer de prijs hoger wordt nadat een overeenkomst gesloten is, zij de prijs toch eenzijdig mogen verhogen. Ik vraag me af of dit rechtsgeldig is. Je hebt dan overigens wel vaak het recht om dat artikel te annuleren.
Als de prijs dan lager wordt, moeten ze natuurlijk ook meegaan. Met de bovengenoemde veelgebruikte regel in gedachten, vind ik het toch meer op een naaistreek neerkomen.
a) Mag een winkel de prijs verhogen nadat er een koopovereenkomst is gesloten:

Nee, dit mag niet. Tenzij het duidelijk is dat de prijs fouttief vermeld was. Bijvoorbeeld superdeluxe camera die voor € 50,00 staat geprijs, terwijl je dus weet dat dit € 500,00 had moeten zijn.
Dat het dan wel in de algemene voorwaarde staat is leuk, maar niet rechtsgeldig, derhalve vervalt dat artikel binnen de algemene voorwaarden.

b) Als de prijs lager wordt nadat de koopovereenkomst is gelosten, mag ik dan korting verwachten:

Nee, dat mag je niet. Als je de prijs niet goed vond had je de overeenkomst niet moeten accepteren. Dat een dag later het product goedkoper is, tja shit happens maar dat kan gebeuren.

Ik ben zelf kritische klant, maar de winkel is gewoon zeer coulant dat ze het prijsverschil uberhaupt willen delen!
Als jij nu gaat roepen "wet kopen op afstand, 7 dagen zichttermijn, de TV gaat retour", moet je vervolgens niet gaan lopen zeiken dat je de TV niet meer opnieuw bij hun mag bestellen.
Pagina: 1