Toon posts:

[Forumgame] Vind de kwetsbaarheid!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
row is leeg want $result bestaat ook al niet. ;) En dan gebeurd er niet veel, want al je users hebben een username.

Maar goed, het is een buggy versie van een security lek welke reeds in het begin van het topic langskwam. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 20-05-2008 21:24 ]

{signature}

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wie garandeert dat wat er in de users tabel staat correct is?

De fout is nu juist dat niemand hier kan vertellen of pietje geen username van : pietje" or 1=1 or name="pietje staat.

Username is nog steeds userinvoer, dat het eerst in een dbase heeft gestaan is niet relevant.

Zoals ik al zei kom ik wekelijks progjes tegen die ooit in een ver verleden geen inputcontroles deden / ergens een inputcontrole vergeten ( in een ver weg liggend form wat bijna niemand gebruikt ). Waardoor je nooit userinput moet vertrouwen, onafhankelijk van de bron ( formulier posten of dbase )

En ik zie nu dat ik toch beter moet opletten met posten, $res == $result....

Na 3x verbeteren nog deze fout laten zitten... Maarja, ik geloof dat het maar beter is als ik hier niet meer ga posten :)

Na 3x verbeteren nog meerdere fouten laten zitten... Ik moet geloof echt stoppen met posten in dit topic...

[ Voor 20% gewijzigd door Gomez12 op 20-05-2008 21:44 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En laten we voor het gemak dan ook maar even vergeten dat mysql gaat vallen over die ; aan het eind van de eerste query ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Maar post dan een voorbeeld script dat relevant is, en niet een script en dan achteraf zeggen, oh maar pietje kan ook iets anders zijn, want dat kan het niet zijn in jou script. :?

• Gomez12
Megamind schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:48:
Maar post dan een voorbeeld script dat relevant is, en niet een script en dan achteraf zeggen, oh maar pietje kan ook iets anders zijn, want dat kan het niet zijn in jou script. :?
username kan toch iets anders zijn als name?

Maar door de vele fouten van mijn post is het hele punt waardeloos geworden.

Maar vergelijk het eens met een willekeurig netwerk-systeem, name kan een korte code zijn om iemand aan te duiden ( id's houden de meeste mensen niet zo van, voelen ze zich zo'n nummertje ) terwijl username de voornaam van de gebruiker kan zijn.

Btw fout 1500, username en name moeten omdraaien. Op deze manier loopt het db-schema raar.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gomez12 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:54:
Btw fout 1500, username en name moeten omdraaien.
Die je zelf al maakt. Een username is namelijk juist typisch het ding waarmee je inlogt, en name het ding wat publiek weergegeven wordt om de de persoon aan te duiden. Maar idd, noem het dan loginname en displayname.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:02

Onbekend

...

Laat ik er maar eens een stuk code posten. Voor het gemak weer in PHP. :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
<?php

// Als voorbeeld definiëer ik dit lokaal, maar zou uit een DB moeten komen o.i.d..
$ThisUserID = 3; // User ID van deze gebruiker.
$TargetUserID = 6; // User ID van de begunstigde. (Dit getal mag niet gelijk zijn aan $ThisUserID en moet natuurlijk een bestaande gebruiker zijn.
$AccountThisUser = 600; // Het bedrag wat deze gebruiker in bezit heeft.
$AccountTargetUser = 420; // Het bedrag wat de andere gebruiker in bezit heeft.

if ( isset($_GET["Donate"]) )
{   
    if ( is_numeric($_GET["Donate"]) )
    {
        if ( is_int( intval($_GET["Donate"]) ) )
        {
            $Donation = $_GET["Donate"];

if ( $Donation <= $AccountThisUser )
            {
                $AccountThisUser = $AccountThisUser - $Donation;
                $AccountTargetUser = $AccountTargetUser + $Donation;
            }
            else
                die("You do not have enough money!");
        }
        else
            die("Error");
    }
    else
        die("Error");
}
else
    die("Error");

// En dit moet weer in de DB geschreven worden.
echo "Account this user: &euro; ".$AccountThisUser.",--<br>";
echo "Account target user: &euro; ".$AccountTargetUser.",--<br>";

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Onbekend: je kan een negatieve waarde voor Donate meegeven waardoor je de huidige user zijn account ophoogt ten koste van de targetUser.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:21
Haha, dat is nog is een mooi exploit voorbeeld.

Ik zou 'Account*' trouwens vervangen door 'Amount*'.

[ Voor 39% gewijzigd door stereohead op 20-05-2008 23:11 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Da's snel! Hij was toch niet moeilijk hè? :P
Maar ik kom zoiets toch weleens vaker tegen. Gelukkig niet met geldbedragen. :)

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 13:15
Regel 13 geeft zo te zien ook altijd true terug.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:16

Patriot

Fulltime #whatpulsert

The Fox NL schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:20:
Klopt.

Ik denk trouwens dat het enigszins belangrijk is om in dit topic even vast te stellen dat je duidelijk moet zijn over waar bepaalde waarden vandaan komen. Zoals Onbekend het doet is het prima, hij declareert daar simpelweg variabelen, maar zegt wel erbij waar ze normaliter vandaan zouden komen.

In het voorbeeld Gomez12 staat hardcoded "pietje" in de query, er kan daardoor in principe niets misgaan. Het was niet duidelijk dat die waarde van de gebruiker moest komen.

Dat hebben we al eerder gehad in dit topic, en het is natuurlijk niet onlogisch dat je daar over valt.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik blijf het trouwens suf vinden dat na al die jaren PHP nog altijd geen fatsoenlijke int of float validatie functies heeft. Voor int kom je dan nog weg met ctype_digit(), maar voor floats is de enige fatsoenlijke manier eigenlijk zelf een regex in elkaar flansen die hopelijk maar aan de regels van PHP voldoet.

• Onbekend

Onbekend

...

The Fox NL schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:20:
Ja, dat heb je goed gezien. Ik had dit stukje code even snel gemaakt met de nadruk dat een integer negatieve waarden kan bevatten.

Is_int mag inderdaad vervallen omdat het door de functie intval al altijd een integer is geworden.
En ik zie hiermee dat er nog een foutje in de code kan ontstaan als iemand bijvoorbeeld "1e10" invoert.
Op regel 15 moet het volgende staan: $Donation = intval($_GET["Donate"]);

• Voutloos
  • Niet online
Dat deze niet idempotente actie via GET ipv POST aangeroepen wordt, is ook een security probleem. B)

En die fout zie ik nog véél vaker. :'( Dat hele volkstammen het verschil tussen GET en POST (idempotentie) niet kennen is echt een serieus probleem. Het betreft niet alleen PHP'ers, maar er zijn er wel relatief veel die echt geen snars snappen van HTTP.

{signature}

• Creepy

Creepy

Hmm.. dan moet ik nu zeker iets gaan verzinnen omdat ik het als eerst heb geraden? Als iemand anders al iets heeft: ga je gang ;)
offtopic:
Voutloos: Ik krijg regelmatig te maken met mensen die niet in staat zijn om een HTTP request te maken vanuit code en dan maar direct vragen of ze niet een XML doc via SOAP kunnen sturen :/

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Onbekend

Onbekend

...

Wat is dan het security probleem?

Met GET kan ik via de adresbalk variablen meegeven, en bij POST moet ik dat via een formulier op de website doen. Het enige nadeel (soms voordeel) is dat je de inhoud van een variable gemakkelijk kan zien via GET. Maar ze bieden beiden securityproblemen. Meer verschillen dan dat ken ik niet.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-11 19:52

Gerco

Professional Newbie

@Onbekend: Zoals Voutloos al zegt: volgens RFC 2616 moet een GET request idempotent zijn. Dat wil zeggen dat hij geen veranderingen mag veroorzaken in de permanente staat van de applicatie en dat het dus geen kwaad mag kunnen wanneer die GET meerdere keren opgevraagd of van tevoren gecached wordt.

Dat probleem is pijnlijk duidelijk wanneer je sommige sites gebruikt met een zogenaamde internet versneller (plugin). Die laden de links op die pagina alvast in zodat je de volgende pagina sneller kan opvragen omdat je die al in de cache hebt staan. Wat nu als er op die pagina links staan naar "pagina.php?action=delete"?

Daarom moeten acties die iets veranderen in de database (of in meer algemene zin, de staat van de applicatie/website) altijd met een POST request gedaan worden. Voor meer informatie, zie RFC 2616, section 9.

Daarnaast worden de parameters bij een GET request opgeslagen in web server logs, proxy logs, firewall logs en wat er allemaal nog meer tussen zit voor je request bij de server is. Dat kan op zichzelf al een beveiligingsrisico zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 21-05-2008 08:54 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Gomez12
Niet zozeer een security probleem meer een usability probleem.
Elke fatsoenlijke browser gaat niet zomaar post-waardes reposten bij een F5 ( oftewel als het te lang duurt drukt iemand nog eens op F5 en dan heeft hij 2x gedoneerd )

Geen enkele website versneller die ik ken gaat post waardes ook prefetchen.

Iemand kan niet per ongeluk een bookmark aanmaken die elke keer weer een donatie doet.

Post waardes voor dingen die iets doen, Get waardes om iets op te halen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 14:08
Onbekend schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:10:
Da's snel! Hij was toch niet moeilijk hè? :P
Maar ik kom zoiets toch weleens vaker tegen. Gelukkig niet met geldbedragen. :)
Veel webshops zijn er vatbaar voor. Kun je een negatief aantal artikelen bestellen. De factuur ziet er vervolgens veelbelovend uit ;)

@.oisyn
Wat is er mis met is_int(), is_float() en/of is_numeric() ?

@Voutloos
Dat zijn ook de mensen die topics openen dat ze het stom vinden dat je in PHP geen headers meer kunt verzenden na je output, of dat je een ander frame niet van locatie kan veranderen met header("Location") :X

• Voutloos
  • Niet online
Gerco schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:43:
Wat nu als er op die pagina links staan naar "pagina.php?action=delete"?
Om het af te maken een voorbeeld voorkauwen:
Stel dat je op GoT deze donate actie via GET zou hebben. Dan hoef je enkel een dergelijke link als webicon op te geven en je krijgt bij elke pageview geld van degene die de pagina bekijkt *O*

Als je rekening houdt met idempotentie en daarom de keuze GET/POST maakt, zit je meestal ook meteen goed voor wat betreft deze aanvalmogelijkheid. :)
Gomez12 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:46:
Niet zozeer een security probleem meer een usability probleem.
Lees bovenstaand voorbeeld en durf dit dan nog eens te zeggen. >:) :>

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 21-05-2008 10:16 ]

{signature}

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Onbekend schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:03:
Laat ik er maar eens een stuk code posten. Voor het gemak weer in PHP. :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
<?php

// Als voorbeeld definiëer ik dit lokaal, maar zou uit een DB moeten komen o.i.d..
$TargetUserID = 6; // User ID van de begunstigde. (Dit getal mag niet gelijk zijn aan $ThisUserID en moet natuurlijk een bestaande gebruiker zijn.

if ( isset($_GET["Donate"]) )
{   
    if ( is_numeric($_GET["Donate"]) )
    {
        if ( is_int( intval($_GET["Donate"]) ) )
        {

if ( $Donation <= $AccountThisUser )
            {
            }
            else
                die("You do not have enough money!");
        }
        else
            die("Error");
    }
    else
        die("Error");
}
else
    die("Error");

Bbbbbaaaaahhhh, al die ifs zijn ten eerste redundant en ten tweede kunnen ze gecombineerd worden. Wat is er mis met

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php

if ( isset($Donation) && is_numeric($Donation) && is_int(intval($Donation)) && ( $Donation <= $AccountThisUser ))
{   
}
else
    die("Error");

(bijvoorbeeld), en kunnen die driedubbele checks niet vervangen worden naar een enkele aanroep naar een of andere functie die alleen true geeft als de meegegeven waarde een int en niet null is? Maak desnoods een eigen functie oid.

Daar komt nog bij dat je op deze manier ook negatieve nummers mee kunt geven in je get, evenals de zooi die hierboven gepost is over posts gebruiken voor dit soort gegevens.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Ik zou het ook niet meteen een 'security' probleem durven noemen, maar ik ben het wel met je eens dat GET uitsluitend voor idempotent operaties gebruikt mag worden.

Wat eerder een security probleem kan zijn, lijkt me, is dat er via GET operaties bepaalde items opgehaald worden. Stel bijvoorbeeld: edit.htm?id=12

De gebruiker krijgt dan de details van item met id 12 te zien. Hier kan de gebruiker naar believen wijzigingen in aanbrengen (vb: edit.htm?id=1) en op die manier informatie bekomen die hij eigenlijk niet mag zien. Het blijft uiteraard een idempotent operatie, maar introduceert wel een security probleem.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 19:35
-FoX- schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:14:
Ik zou het ook niet meteen een 'security' probleem durven noemen, maar ik ben het wel met je eens dat GET uitsluitend voor idempotent operaties gebruikt mag worden.

Wat eerder een security probleem kan zijn, lijkt me, is dat er via GET operaties bepaalde items opgehaald worden. Stel bijvoorbeeld: edit.htm?id=12

De gebruiker krijgt dan de details van item met id 12 te zien. Hier kan de gebruiker naar believen wijzigingen in aanbrengen (vb: edit.htm?id=1) en op die manier informatie bekomen die hij eigenlijk niet mag zien. Het blijft uiteraard een idempotent operatie, maar introduceert wel een security probleem.
Je snapt dat dit net zo goed geld als voor POST he? Je moet GET hetzelfde beschouwen als POST wat het je applicatie betreft. Cookie gegevens beveilig je toch ook goed?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

frickY schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:22:
Wat is er mis met is_int(), is_float() en/of is_numeric() ?
Wat er mis is met is_int() en is_float() mag je zelf opzoeken in de documentatie 8)7
is_numeric() is dan wel weer handig voor floats. Ik dacht eerlijk gezegd dat deze ook true returnde bij een string als "10 apen", maar dat blijkt (gelukkig) niet zo te zijn. Nou de ints nog, want ctype_digit() geeft weer false voor negatieve (of expliciet positieve) ints.
-FoX- schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:14:

Over het algemeen is er niets mis mee om daar een GET te gebruiken. Je moet in de applicatie sowieso een check doen of de huidige gebruiker wel bij dat id mag komen. Dus als hij het id wil veranderen naar een ander id waar hij ook toegang tot heeft is daar niets mis mee.

Een uitzondering is bijvoorbeeld als je een wiki pagina wilt editten en daardoor de pagina lockt. Maar dat impliceert dat het niet meer idempotent is en moet je dus sowieso een POST gaan gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door .oisyn op 21-05-2008 11:21 ]

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

ChessSpider schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:16:
[...]
Je snapt dat dit net zo goed geld als voor POST he? Je moet GET hetzelfde beschouwen als POST wat het je applicatie betreft. Cookie gegevens beveilig je toch ook goed?
Inderdaad, op zich maakt het niet veel verschil al zal een simpele eindgebruiker eerder geneigd zijn om op die manier dingen aan je request te wijzigen dan een POST te spoofen. Uiteraard moet er nog altijd geverifieerd worden of deze user input toegelaten is op de server.

Wat ik dan soms ook nog wel eens tegen durf komen is dat ontwikkelaars dergelijke ID's gaan encoderen tot iets onleesbaars.. maar uiteindelijk blijf je dan nog altijd met hetzelfde probleem zitten.

• Onbekend

Onbekend

...

YopY schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:13:
[...]

Bbbbbaaaaahhhh, al die ifs zijn ten eerste redundant en ten tweede kunnen ze gecombineerd worden. Wat is er mis met

[...]
Klopt helemaal. :)
Helaas programmeer ik op m'n werk ook andere programmeertalen waarbij de compiler de variabelen in een if-statement soms van plaats wisselt zodat controles in een andere volgorde langs komen dan je eigenlijk wil.

In de regel if ( isset($Donation) && is_numeric($Donation) && is_int(intval($Donation)) && ( $Donation <= $AccountThisUser ))
wordt dan bijvoorbeeld eerst van $Donation een nummeric getal gemaakt, en daarna gaat hij kijken of $Donation is geset.

Om verwarring en dit soort fouten te voorkomen werk ik daarom eigenlijk altijd met losse if-statements. :Y)

Zoals ik de reacties zo lees zit er, zoals ik al had verwacht, geen veiligheidsverschillen tussen POST en GET. Afhankelijk van de toepassing wordt voor een GET of juist voor een POST gekozen, en voor mijn codevoorbeeld had ik daarom een GET gekozen omdat je dan gemakkelijk het resultaat kan testen. :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Onbekend schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:09:
Helaas programmeer ik op m'n werk ook andere programmeertalen waarbij de compiler de variabelen in een if-statement soms van plaats wisselt zodat controles in een andere volgorde langs komen dan je eigenlijk wil.
Mijn god :X Welke programmeertaal is dat?

[ Voor 49% gewijzigd door .oisyn op 21-05-2008 23:48 ]

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18
Voor id's gebruik ik (in PHP) altijd ctype_digit(), wat volgens mij echt garandeert dat je alleen maar numerieke tekens in je ID hebt.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:16
Waarom alles in PHP? :r :X

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Omdat PHP zo is ontwikkeld dat het ontzettend veel toelaat, het is ontzettend makkelijk om er mee te werken. Het nadeel daarvan is dus dat er veel exploits mogelijk zijn.

• Creepy

Creepy

Doe er wat aan zou ik zeggen ;) .oisyn heeft ook al een C++ voorbeeld gepost.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

code:
1
2
3
:start
echo %1
goto start

geen php ;)

En inderdaad interessant topic :)

[ Voor 35% gewijzigd door Guillome op 22-05-2008 13:42 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Waar zit de kwestbaarheid, en wat is het doel van het script? Voor de goede orde, het gaat hier om normale applicaties die fouten in hun code hebben die uitgebuit kunnen worden door 'hackers' om zo dingen te doen die eigenlijk niet zouden mogen (zoals een systeem overnemen, gegevens opvragen die ze niet zouden mogen opvragen, etc.).

Jouw script doet niets anders dan in een oneindige loop dezelfde regel uitvoeren. Hoe kan dat uitgebuit worden?

[ Voor 84% gewijzigd door .oisyn op 22-05-2008 13:51 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
is_int(intval($Donation))
Dit returned toch altijd true? wat de inhoud van $Donation ook is.
[...]
In de regel if ( isset($Donation) && is_numeric($Donation) && is_int(intval($Donation)) && ( $Donation <= $AccountThisUser ))
wordt dan bijvoorbeeld eerst van $Donation een nummeric getal gemaakt, en daarna gaat hij kijken of $Donation is geset.
Maar $Donation word toch helemaal geen numeric getal gemaakt? Ik zie nergens dat $Donation geset word en in de documentatie zie ik ook niet staan dat de functie iets aan de waarde veranderd die je meegeeft. Dus IMHO zou de volgorde van uitvoeren hier niet zoveel uitmoeten halen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

.oisyn schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:48:
Waar zit de kwestbaarheid, en wat is het doel van het script? Voor de goede orde, het gaat hier om normale applicaties die fouten in hun code hebben die uitgebuit kunnen worden door 'hackers' om zo dingen te doen die eigenlijk niet zouden mogen (zoals een systeem overnemen, gegevens opvragen die ze niet zouden mogen opvragen, etc.).

Jouw script doet niets anders dan in een oneindige loop dezelfde regel uitvoeren. Hoe kan dat uitgebuit worden?
zucht .... :z
@hydra: het was als grapje bedoeld op de post boven mij. Zal ik niet weer doen. Sorry, ga maar weer ontopic, das veel interessanter dan zo over een geintje tussendoor te vallen...

[ Voor 13% gewijzigd door Guillome op 22-05-2008 15:24 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Euh? Geef anders antwoord op z'n vraag?

https://niels.nu

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Guillome schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 15:02:
[...]

zucht .... :z
@hydra: het was als grapje bedoeld op de post boven mij. Zal ik niet weer doen. Sorry, ga maar weer ontopic, das veel interessanter dan zo over een geintje tussendoor te vallen...
Waarom quote je .oisyn dan? Natuurlijk denkt iedereen dan dat het daar een reactie op is..

Ik snap overigens ook niet helemaal wat de exploit in dat script is. Overigens maakt het ook weinig uit, want ik denk dat hier wel wat dingen mogen komen te staan die in de praktijk ook voorkomen.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

:? :? eh juist ja :? ga aub door met het topic, je maakt van de mug alleen maar een grote vage olifant

[ Voor 8% gewijzigd door Guillome op 22-05-2008 16:30 ]

Verwijderd

Cartman! schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:41:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
$strSql = '
    INSERT INTO
        video
    SET
        filename = "' . $strFilename . '",
        hash = "' . sha1(time()) . '"
    ';
Over het dubbele hashes, je kan natuurlijk het veld op PRIMARY zetten zodat er enkel unique strings in mogen staan. Het haalt de bug er niet 100% uit, maar het is al iets beter aangezien de dubbele string niet in de database komt.

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:10:
Het is sowieso niet handig om in de rechtentabel de naam te gebruiken ipv. het userid, is dat wat je bedoeld?
Al ben ik het wel met je eens, maar waarom?
Waarom precies wil je een id gebruiken, ipv een naam?

Freelance Unity3D developer

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

CyCloneNL schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:11:
[...]

Al ben ik het wel met je eens, maar waarom?
Waarom precies wil je een id gebruiken, ipv een naam?
Naast dat het een gevoelskwestie is, scheelt het ruimte. Bovendien weet je zeker dat je geen rare dingen krijgt i.v.m. bepaalde encoding etc. van de naam.

EDIT: En wat dacht je als de naam veranderd? Dan moet je dat in alle tabellen gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Patriot op 23-05-2008 10:21 ]

• Voutloos
  • Niet online
Plus dat een dergelijke synthetische key gewoon constant kan blijven, ook al wil jij je username veranderen en ga zo maar door met alle standaard datamodel argumenten.
Maar goed, dit is wel offtopic allemaal...
edit:
spuit 11 na bovenstaande edit :'( Maar dan nog zijn dit toch echt wel standaard puntjes uit datamodel 101)

[ Voor 21% gewijzigd door Voutloos op 23-05-2008 10:27 ]

{signature}

• TJHeuvel
  • Niet online
Ok, thanks.

Zelf zou ik ook een ID gebruiken, maar alleen voor de 'gevoelskwestie'. Nu weet ik dus waarom :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En 't is gewoon sneller, een index van integers tov een index van varchars ;)

• TJHeuvel
  • Niet online
Ok, nog eentje, niet echt een kwetsbaarheid maar wel een fout.

Een nieuws systeem, waar de tekst na 100 karakters wordt afgekapt en er een 'Lees meer' link wordt gegeven.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$maxLength = 100; //Maximum tekst length.

$result = (Haal data uit MYSQL database)

while($row = mysql_fetch_array($result))
{
   $titel = $row['titel'];
   $text = strlen($row['tekst']) > $maxLength ? $row['tekst'] : substr($row['tekst'],0,$maxLength) . "<a href='news.php?id=$row[id]'>Lees meer!</a>";

echo "<h1>$titel</h1> 
            $text";
}

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

De substring zal altijd in de fout gaan, aangezien de text in die case altijd kleiner zal zijn dan 100?

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Hij kapt hard op 100 karakters, niet netjes einde woord etc, geen tags afsluitend. Alleen jammer dat ie daar niet komt, alleen wanneer de tekst niet groter is als $max, wat dus loos kapwerk is.

:w Voutloos, ik was nog aan het editen :P

[ Voor 50% gewijzigd door MueR op 29-05-2008 14:24 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Je kan voor PHP code [php][/php] tags gebruiken. ;)

En dit is wel een heel suf foutje. :P Je kan hier wellicht gewoon altijd substr() doen, lekker boeiend als je een handjevol calls hebt waarbij de tekst reeds binnen length viel, 't leest wel een stuk eenvoudiger. :)
MueR schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:22:
Hij kapt hard op 100 karakters, niet netjes einde woord etc, geen tags afsluitend.
Zat ik eerst ook aan te denken, maar het is idd vooral verkeerd om. ;)
:w Voutloos, ik was nog aan het editen :P
Yeah right. :+ :w

[ Voor 37% gewijzigd door Voutloos op 29-05-2008 14:43 ]

{signature}

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Tenzij de titel en de tekst al escaped (htmlentities / htmlspecialchar) in de database staan heb je last van XSS.

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Het is sowieso onzin om te escapen/XSS filteren bij het weergeven van data, imo moet je dat doen zodra je het in je de database zet.

• Bosmonster
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

PrisonerOfPain schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:23:
Tenzij de titel en de tekst al escaped (htmlentities / htmlspecialchar) in de database staan heb je last van XSS.
Maar dat ligt dan meer aan het feit dat je dat zo in de database hebt staan. Das al een WTF op zich.

• PrisonerOfPain
Muthas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:26:
Het is sowieso onzin om te escapen/XSS filteren bij het weergeven van data, imo moet je dat doen zodra je het in je de database zet.
Párdon? De data in de database heeft níets te maken met de weergave van de betreffende content, escapen van de data met htmlentities ed. doe je gewoon in de view layer.

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

En dat je weet ik het hoeveel keer hetzelfde met je data doet terwijl je die data altijd ge-escaped nodig zal hebben maakt niet uit?

[ Voor 42% gewijzigd door Muthas op 29-05-2008 14:36 ]

• TJHeuvel
  • Niet online
PrisonerOfPain schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:23:
Hij is escaped enzo.

• PrisonerOfPain
Muthas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:33:
En dat je weet ik het hoeveel keer hetzelfde met je data doet terwijl je die data altijd ge-escaped nodig zal hebben maakt niet uit?
Dat is nogal een non-optimalisatie; zodra dit een bottleneck word doet de view layer z'n eigen caching maar. In een database wil je dit soort dingen gewoon niet hebben omdat op dat punt helemaal nog niet vast staat wat het output formaat gaat worden.

• Voutloos
  • Niet online
Muthas schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:33:
Escapen is niet generiek, maar doe je voor een bepaalde context. Pas als jij zeker weet welke context altijd gebruikt wordt kan dit een vd bewuste optimalisatie trucs zijn.
edit:
...waarbij het compleet cachen van grote blokken van je site idd krachtiger kan zijn. Maar wellicht ook lastiger. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 29-05-2008 14:47 ]

{signature}

• TJHeuvel
  • Niet online
In ieder geval, een fout is dat alle open HTML tags niet worden afgesloten.
Dus als er net een h1 tag geopend is, wordt de hele pagina dik gedrukt.

[ Voor 19% gewijzigd door TJHeuvel op 29-05-2008 17:23 ]

Pagina: 1 2 Laatste