Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp mbt luchtcirculatie in een wandmeubel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een mooi meubel gekocht van Interstar.
Dit is een wandmeubel en is ongeveer hetzelfde als onderstaand kastje (min de laadjes er tussenin)
Afbeeldingslocatie: http://www.interstar-meubelen.nl/plaatjes/x3.jpg

Dit kastje is:
36cm hoog
90cm breed
52cm diep.

Ik heb een Ahanix mce 302 HTPC case
Afbeeldingslocatie: http://www.m-comp.nl/oscommerce/catalog/images/ahanix302s-zilver.jpg
welke ik op de onderste plank van dit kastje wil zetten.

Probleem is dat zodra de HTPC in de kast staat de temperatuur in de kast zo hard op loopt dat de HTPC ook onwijs heet wordt en de cpu-fan als een dolle gaat loeien.
Het hele idee van deze kast en de htpc is natuurlijk dat ik ongestoord zonder herrie van de fans en hd's van m'n filmpjes e.d. kan genieten.

Aangezien het nogal een dure kast is heb ik weinig zin om hier zomaar in te gaan boren en zagen, dus is mijn vraag:

Hoe kan ik deze wandmeubel het beste modden zodat de fans niet hoorbaar en zichtbaar zijn en mijn htpc mooi koel (dus stil) blijft.

Ik zat zelf aan het volgende te denken.

1) de htpc in het middden van de onderste plank plaatsen.
2) rechts van de htpc een Fan plaatsen van 140mm die lucht in de kast blaast
3) In het linker zijpaneel van de wandmeubel een 120 mm fan plaatsen die de lucht weer uit de kast blaast;

Mooiste zou zijn als de fans als het ware verzonken kunnen worden in de planken.
Plank is ongeveer 15mm dik.
code:
1
============FAN==========

ipv dat de fan er aan de binnenkant bovenop ligt.
code:
1
2
          FAN
==========   ============

In de htpc zelf:
1) fan bij de voeding die constant lucht uit blaast
2) fan bij de HDD's die constant lucht uit blaast
3) CPU fan zuigt lucht aan

Vragen:
- Wat zijn goede stille fans hiervoor die wel een goede airflow hebben. (eventueel met led verlichting)
Geloof dat Sharkoon wel een aardig merk is??
- Hoe zorg ik ervoor dat ik de FAN als het waren verzonken krijg in de plank
- Hoe zorg ik voor de stroomvoorziening voor de FAN's?
- USB fan
- molex connectors verlengen en buiten de kast brengen
- op stroomnet?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

* paar grote stille 12cm fans
* alles met heatpipes en dat koelen
* gat frezen in de bodem van je hangkastjes, dit zie je toch niet.
* pc bovenop de kast zetten :+

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Mobo heeft zelf wel vaker eigen fan connectoren. Een goeie heeft er wel 4 stuks van.

Meeste losse fans die je koopt hebben meegeleverde molex connector als adapter.
Dus dat is meestal goed.
Koop grote 12-14cm fans, ze zijn meestal stiller dan kleinere 6 cm fans.
Gewoon intake en outtake fan plaatsen, en je hoeft niet meer bang zijn.
En er zijn genoeg molex verdeelkabels en verlengkabels als accessorie. Goed zoeken in de computer webshop :)

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Mijn indruk is, dat de Nexus een van de beste inversteringen zijn voor fans (de herkenbare oranje kleur). Niet zo gek duur en wel stil en redelijk wat airflow.

Het is idd erg jammer om aan de zichtbare-kant een gat in te zagen voor fans.
De ideale situatie is om zowel de intake als de outtake aan de onderkant te plaatsen, maja je voelt zelf al aan dat dat niet efficient werkt. (helaas)

ik denk dan ook dat het niet te vermijden is, dat er gezaagd moet worden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De enige kanten waar je volledig onzichtbaar weg kan met je lucht is naar achteren (lucht in/uit de spouwmuur halen, lijkt me niet zo interessant wegens vochtigheid en isolatie van de muur) of naar onderen, om te koelen zal je sowieso wat airflow moeten creëren.
Als een klein beetje zichtbaar mag, kan je aan de overgang tussen kast en muur een 5mm brede kier laten, door onderaan een fan, gevoed door de PC zelf, lucht in de kast te laten blazen heb je zeker voldoende airflow. Wellicht kan je de PC ook voldoende koelen met een voldoende grote spleet bovenaan en een gat onderaan (zoals een koelkast het doet), hoeft de fan bijna niet te draaien.
Volledig onzichtbaar lijkt me de enige mogelijkheid om onderaan 2 gaten te voorzien, zo ver mogelijk van elkaar, en in minstens een van de gaten een ventilator te plaatsen. Hier zit je kritischer qua airflow, zonder fan heb je nauwelijks koeling.

In beide mogelijkheden lijkt het me een nuttige extra om je fan(s) in snelheid te regelen, afhankelijk van de temperatuur van de lucht bovenaan je kast (je hoeft geen rekening te houden met de temperatuur in je PC zelf, die zal pas een tijdje na het afkoelen van de lucht in je kast ook beginnen afkoelen) .

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de Nexus 120mm zijn een goede optie? Stil en te reguleren?
En die Sharkoon fans? Heeft iemand daar ervaring mee?

Verwijderd

Ikzelf heb ook een 120mm nexus fan (je hebt ze tegenwoordig ook in he zwart/wit).
En hij is best goedkoop en erg stil :) En er zitten rubberen schroefjes bij! :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
kan je niet aan de onderkan 2x een 120 mm fan plaatsen?? voorkant blaast lucht in je kast. achterkant blaast lucht uit je kast. Zo heb je altijd frisse lucht in je kastje. Niemand die er wat van zit tenzijze op de grond gaan liggen

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
de bedoeling is ook om 1 120/140mm fan aan de onderkant van het kastje te doen en 1 80/120mm van aan de zijkant van m'n kast (die kant zit 10cm vanaf de muur af en dan is de fan dus niet goed zichtbaar.)

fan aan de onderkant blaast in en de fan aan de zijkant blaast uit.

Ik vraag me dus vooral af welke fan ik hier het beste voor kan nemen en of er bepaalde hulpstukken zijn zodat je de fan als het ware kan verzinken in de kast. (zie tekening in startpost).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je fan even dik is als de kastwand, maak je gewoon een vierkant gat waar de fan net in past. Aan beide zijden een fanguard om je fan te beschermen.
Voor het bevestigen denk ik aan 2 metalen plaatjes, wat groter dan het gat in de kastwand, aan beide zijden van de fan vastschroeven, waardoor de plaatjes zich vastklemmen op de kastwand. Als je dat netjes kan maken, met een verzinking voor het plaatje, lijkt me dat helemaal niet lelijk.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l7xYZ8P92mvXg0DCtoGTEqx4/full.gif
Onderste is verzonken, bovenste is niet verzonken. Zwart is de fan, grijs een metalen kadertje, blauw zijn verzonken vijzen in de fan, bruin is de kast.

[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 18-05-2008 20:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat is inderdaad een hele goede oplossing.
Zal zien dat ik vanavond meteen de goede maten even opmeet en dan een goede fan er bij vind.

Dank je

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit momenteel een beetje te twijfelen tussen de:
- Aerocool Streamliner - zwart - 140 x 140 x 20 mm.
AeroCool presenteert met de Streamliner een 140 mm. ventilator met blauwe verlichting met maar liefst 11 bladen, waardoor er bij een gering geluidsniveau zeer veel lucht verplaatst wordt.

Standaard wordt een fan-adapter van 120 mm. naar 140 mm., bevestigingsschroeven en een 3-pin op 4-pin adapterkabel meegeleverd.

Specificaties:
* Afmetingen: 140 x 140 x 20 mm.
* Spanning: 12 Volt
* Toerental: ca. 1000 RPM
* Luchtverplaatsing: 54,7 CFM / 93 m³/h
Deze koeler produceert 19,6 dBA aan geluid.
- Sharkoon System Fan S140 Silent S1402590S-3 - 140 x 140 x 25 mm
Specificaties:

* Type: S1402590S-3
* Afmetingen: 140 x 140 x 25 mm.
* Vermogen: 0,84 Watt
* Toerental: 900 RPM
* Luchtverplaatsing: 82,9 m³/h / 48,8 CFM
* Spanning: 12 Volt
* Aansluiting: 3-pin

Deze koeler produceert 22 dBA aan geluid.
M'n voorkeur gaat een beetje uit naar de Aerocool, vooral omdat deze ook maar 20mm dik is.
Zijn er mensen met ervaringen met deze 2 coolers?
De Aerocool is wel zo'n 5 euro duurder. (is dat het waard?)
Pagina: 1