Toon posts:

Xorg Big Desktop heeft probleem met 2*1440x900 op ATI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dual screen setup van twee 1440x900 tfts (1 via dvi, 1 via vga) aangesloten op een ati x850xt die ik onder windows als extended desktop gebruik. Nu wil ik dit ook onder linux voor mekaar krijgen, maar dit lijkt ondertussen bijna onmogelijk.

Waar het in bijna alle mogelijke pogingen op uitdraait is dat de resolutie niet goed gezet wordt. Een van de schermen staat bijvoorbeeld elke keer op een lagere resolutie dan de andere, terwijl in xorg.conf ze beiden dezelfde resolutie ingesteld hebben gekregen. Soms staan ze ook opeens allebei in 1280x1024 terwijl ik 1440x900 heb ingesteld. Soms gebeurt het ook dat mijn monitoren allebei zelf in 1440x900 staan (in menu van monitor) maar dat een van de schermen gescaled wordt of dat als je met de muis beweegt het beeld verplaatst.

Ik ben ondertussen de wanhoop nabij, maar toch wil ik blijven proberen linux te gebruiken.
Ik heb kubuntu 8.04 en opensuse 10.3 geprobeerd. Heb ingesteld met de ingebouwde configuratie, amdcccle en aticonfig. Heb ook zelf xorg.conf lopen hacken, maar niks helpt.

Is er iemand die twee 1440x900 schermen naast elkaar draaiend op big desktop heeft gekregen op een ati kaart onder linux? Zou die mij z'n xorg.conf kunnen laten zien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens wel een keer de boel goed op 1440x900 gekregen met de radeonrandr12 driver en randr, maar dan heb je weer het probleem dat als je een app maximaliseert, ie dat elke keer over 2 schermen doet. Daar valt gewoon niet mee te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een website gevonden waar de oplossing stond:

heb originele xorg.conf.install teruggezet
daarna aticonfig --initial (niet --initial=dual-head)
aticonfig --dtop=horizontal

En dan werkt het dus wel. Gebruik van de interne tools van kubuntu en openSuse doet iig iets wat de boel aardig over de zeik helpt.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Goed dat je de oplossing nog even post :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME