Ampere-meter

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even een sterk-stroom expert nodig. Wat achtergrondinformatie: na verschillende topics over het aarden van je PC heb ik besloten dat ook maar eens te doen. Omdat er echter meerdere dingen een aarding kunnen gebruiken heb ik niet gewoon een aardkabeltje aan de PC gehangen maar een "convertertje" gebouwd dat een niet geaard stopcontact omzet naar geaard. Men neme een geaard stopcontact, bouwt dit in in een doosje van voldoende formaat, maakt er een netsnoer aan en een extra plugje waar een aarddraad in kan. Netsnoer insteken in de muur, aarddraad aansluiten en je verdeeldoos (met randaarde) weer inpluggen op het "convertertje" en alles is geaard.
Nu had ik nog een Ampere-meter rondslingeren (zo een zwarte kubus, je vind ze in veel sterkstroomkasten). Die heb ik gewoon in de fase-draad gezet. De schaalverdeling gaat tot 60 A. Maar nou staat er op de wijzerplaat 30/5 A. Betekent dit dat de 30 = 5A of zo? Als ik nl. de monitor aanzet vliegt de meter kortstondig over de 30A streep, maar ik kan me niet voorstellen dat mijn 15" schermpje meer dan 30A uit de doos trekt ;) Dan zouden alle stoppen eruit moeten vliegen....Dus, wat geeft de meter werkelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kortstondige aanduiding is de inschakelpuls. Als je luistert naar je monitor bijvoorbeeld. zal je waarschijnlijk een 'bonk' horen als je inschakelt.
( :) Hoeft niet, komt gewoon vaak voor)

Dat zijn al de elco's die zich eerst even moeten opladen. Met een apparaat met een trafo erin moet de spoel zich ook nog even verzadigen.

Waar staat de meter op als alles draait ? er vanuit gegaan dat je de monitor alleen hebt aangesloten is dat iets van 50 watt of zo, de computer iets van 200 watt.

(50 watt -> (50/230=)~0,2 ampere of zo, computer iets van net onder de 1 ampere, samen even over de 1 ampere.)

Wat ze met die 30/5 willen op een schaal van 60 A wee'k ook zo snel niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, de monitor zegt "bonk". Als je de PC trouwens inschakelt zie je de meter heel rustig een stukje omhoog gaan. Als de hele zwik in bedrijf is dan staat ie rond de 5 a 6 A. Dan zou de formule 30 = 5 A dus wel kloppen. Alles delen door 6 dus dan wordt het ongeveer 1 A. Ik heb voor de gein ook eens de broodrooster geprobeerd. Aan de onderkant staat 700W. Na inschakeling gaf de meter ongeveer 18A aan. Dus dat zou dan 18/6 = 3 A zijn, en 3 A * 230 V komt aardig in de buurt van de 700 W. Dus dat zal het wel zijn. Zo een amperemeter in de leiding is wel geinig moet ik zeggen. Nu nog een soortgelijke voltmeter zien uit te halen. Kun je tenminste zien of Essent niet een te hoge (=schadelijke) spanning levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heh tof :)

"Tweaker ter nauwernood ontsnapt aan schadelijke spanning !!"

8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"A shocking experience" ;)

Maar met schadelijk bedoelde ik eigenlijk schadelijk voor je systeem. Ik heb hier al verschillende topics gezien waarbij PC's overleden en achteraf bleek dat er geen 220-230V maar 240-250V uit het stopcontact kwam. Voor jezelf maakt het weinig uit (het blijft evengoed scheel zien na aanraking) maar voor je PC is het een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er hoort 240 Volt uit een stopkontakt te komen. De oude 220 Volt norm is al jaren geleden verlaten. Ze zijn al sinds de vorige eeuw bezig om de netspanning met 0.1 volt per maand te laten oplopen ofzo. Voor een broodrooster of een boiler maakt dat niets uit. Die worden een stukje warmer en zijn dus sneller klaar met hun werk. Voor een gloeilamp is het een ramp die houden niet van overspanning. Maar die dingen gaan maar kort mee, een jaar of twee hooguit. Bovendien weten de fabrikanten het al lang en maken ze dus 240 V gloeilampen. Kijk maar eens op de lamp zelf. Alle moderne electronica is ook al klaar voor 240 V. Kijk maar eens op de type plaatjes. Zelf de oude moet er tegen kunnen want er is ruimte voor 10-15% variatie in de netspanning. Daar moest dat oude spul ook al tegen kunnen. En het moderne net heeft minder afwijking. Als je 250 V ziet is dat minder dan 5% afwijking. Dat is helemaal niets. Bovendien wijkt je meter ook nog eens af meetsal naar boven omdat het makkelijker is om de topspanning te meten dan de effectieve spanning. Bijna alle voedingen zijn 'schakelend' en passen zich aan aan een heel groot gebied. Ik heb hier een monitor en een printer staan die alles accepteren van 100-240 V. Soms heb je nog systemen met een schakelaar Maar dan kunnen ze dingen aan als: 60-150 V en 180-250 V.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet dat 240 geen 230 volt zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 14:32
230 is trouwens effectieve spanning
op de top van de sinus is tie wel

230 / 0,707 = 325 volt :)

Believe me, it's true

Als je met een volt meter gaat meten krijg je idd 230, maar dit is dus de effectieve spanning die je overhoud ([b]zoiets[b] als gemiddelde spanning)

[edit: lezen! ajb]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 14:32
Ennuh, dat heeft niets met krachtstroom te maken. Krachtstroom is 3 x 230 volt met een onderling fase verschil van telkens 120 graden zodat je wanneer je de som van alle 3 leidingen bij elkaar optelt 380 volt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 16:35

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

waarschijnlijk is de meter, ondanks dat die aangeeft dat ie een meetbereik heeft tot 30 A, niet geschikt voor deze meting. Believe me veel van dit soort meters hebben een behoorlijke afwijking, dit komt, omdat een nooit een ideale meter is, dit heeft te maken met de inwendige weerstand van de meter. Een ampere meter moet altijd een heel laag inwendige weerstand hebben, maar bij zo'n hoog voltage en amperage valt er nog een behoorlijk spanning over..

Meestal staat er ook iets van een bereik van de meter op, met bereik van frequenties, voltage en amperage en natuurlijk de inwendige weerstand. Valt jouw meting buiten dat bereik, dat klopt er geen h*l van de meting...

frequenties van de wisselspanning hebben vaak ook een erg grote invloed.

elektro-technische ing. in opleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je hebt gelijk, het is nu 230 in Nederland. Ik zat met de Engelse normen in mijn hoofd. Daar zijn ze op 240 bezig. Het is wel de bedoeling dat ze uiteindelijk door heel Europa op dezelfde spanning uitkomen. Voor de PC's maakt dat niets uit. Ze gaan echt geen aparte PC's bouwen voor Engeland en de rest van Europa. Ze worden dus voor 240 gemaakt en met een lagere spanning doen ze het ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 februari 2001 11:10 schreef jan-marten het volgende:
230 is trouwens effectieve spanning
op de top van de sinus is tie wel

230 / 0,707 = 325 volt :)

Believe me, it's true

Als je met een volt meter gaat meten krijg je idd 230, maar dit is dus de effectieve spanning die je overhoud (zoiets als gemiddelde spanning)
De effectieve spanning van een wisselspanning is de spanning die dezelfde hoeveelheid warmte veroorzaakt als een gelijkstroom met die spanning. Dat is wat anders dan de gemiddelde spanning. Die is bij wisselstroom nl nul. De positieve en de negatieve sinushelften heffen elkaar op. Dat met de wortel 2 er in voor de verhouding tussen effectief en topspanning klopt wel. Maar alleen bij een zuiver sinusvormige spanning. En dat is hij zelden. Je kan je meter wel zo ijken, maar het is altijd een compromis. Vandaar de afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op dinsdag 20 februari 2001 11:11 schreef jan-marten het volgende:
Ennuh, dat heeft niets met krachtstroom te maken. Krachtstroom is 3 x 230 volt met een onderling fase verschil van telkens 120 graden zodat je wanneer je de som van alle 3 leidingen bij elkaar optelt 380 volt krijgt.
Welke som?:? En er staat inmiddels 400V tussen de fasedraden; ten opzichte van elkaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op dinsdag 20 februari 2001 11:25 schreef Ortep het volgende:

[..]

De effectieve spanning van een wisselspanning is de spanning die dezelfde hoeveelheid warmte veroorzaakt als een gelijkstroom met die spanning. Dat is wat anders dan de gemiddelde spanning. Die is bij wisselstroom nl nul. De positieve en de negatieve sinushelften heffen elkaar op. Dat met de wortel 2 er in voor de verhouding tussen effectief en topspanning klopt wel. Maar alleen bij een zuiver sinusvormige spanning. En dat is hij zelden. Je kan je meter wel zo ijken, maar het is altijd een compromis. Vandaar de afwijkingen.
Hoe bedoel je; die heffen elkaar op? Je kan alleen iets laten opheffen door een tegenspanning op precies hetzelfde moment toe te voegen, en aangezien je met een golfje te maken het, waarbij de negatieve kant NA de positieve kant komt en vice versa, kan je niet spreken van een opheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 februari 2001 11:33 schreef Kaj. het volgende:

[..]

Hoe bedoel je; die heffen elkaar op? Je kan alleen iets laten opheffen door een tegenspanning op precies hetzelfde moment toe te voegen, en aangezien je met een golfje te maken het, waarbij de negatieve kant NA de positieve kant komt en vice versa, kan je niet spreken van een opheffing.
Zo wordt de berekening niet gedaan. Een gemiddelde wordt over een tijdsduur gemeten. Waar jij het over hebt is de spanning op tijdstip t.

Bij de efectieve spanning wordt ook gekeken naar de warmteontwikkeling die de stroom veroorzaakt in een weerstand. Dat kost ook tijd. Dus zo van: Als ik 230 gelijk spanning over een weerstand zet, dan wordt hij X graden na 5 minuten. Welke wisselspanning moet ik er nu op zetten om hem even warm te krijgen in 5 minuten. Die spanning heeft dus hetzelfde 'effect' Vandaar de naam effectieve spanning.

Stel ik zet spanning over een weerstand, en die spanning is 1 seconde 10 volt en 1 seconde nul volt en dat gaat zo door. Dan is de gemiddelde spanning over die weerstand 5 volt. Op een bepaald moment is het natuurlijk wel 0 of 5 V. Effectief is deze gelijkspanning de zaak natuurlijk gewoon 5 volt. En de weerstand wordt in 5 minuten even warm als je er een vaste spanning van 5 volt op zet.

Doe je dat met wisselspanning dan ga je de mist in. Als je nl achtereenvolgens +5 en -5 over die weerstand zet, wisselspanning dus, dan wordt hij nog steeds even warm als bij 5 volt gelijkspanning. Maar optellen en door twee delen kan je het niet meer. Want dan kom je op nul uit. Hier is het gemiddelde dus absoluut niet gelijk aan de effectieve waarde. Bij sinussen loopt het iets minder mooi omdat je door de golfvorm een andere berekening moet volgen. Maar het effect is hetzelfde.

Vergelijk het maar met je bank rekening. Als je op de eerste van de maand 3000 krijgt van je baas, en het is op na 30 dagen, dan is het gemiddelde saldo per maand 1500 gulden

Begon je met 1500 gulden schuld, en je krijgt 3000 van je baas en dat is na 30 dagen weer -1500 dan is het gemiddelde 0 gulden. Maar je inkomsten en uitgaven zijn precies even hoog.

Ik ben het met je eens dat er maar heel weinig dagen zijn waarop je saldo precies 1500 is of precies 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 20 februari 2001 11:12 schreef Master_Egg het volgende:
waarschijnlijk is de meter, ondanks dat die aangeeft dat ie een meetbereik heeft tot 30 A, niet geschikt voor deze meting. Believe me veel van dit soort meters hebben een behoorlijke afwijking, dit komt, omdat een nooit een ideale meter is, dit heeft te maken met de inwendige weerstand van de meter. Een ampere meter moet altijd een heel laag inwendige weerstand hebben, maar bij zo'n hoog voltage en amperage valt er nog een behoorlijk spanning over..

Meestal staat er ook iets van een bereik van de meter op, met bereik van frequenties, voltage en amperage en natuurlijk de inwendige weerstand. Valt jouw meting buiten dat bereik, dat klopt er geen h*l van de meting...

frequenties van de wisselspanning hebben vaak ook een erg grote invloed.

elektro-technische ing. in opleiding...
Ik heb effe gekeken, maar op de wijzerplaat staan de symbolen voor wisselspanning, draaispoelmeter, proefspanning 2kV, voor loodrecht gebruik en dus de 30/5 A. Ik vermoedt eigenlijk dat het betekent: 30 A met shunt-weerstand = 5 A zonder shunt-weerstand. Deze materie is voor mij allemaal toch al wat langer geleden ;). De meter is van een gangbaar type dat gebruikt wordt in sterkstroom kasten.

Afgestudeerd elektro-technisch ing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 13:54 schreef Matje_Power het volgende:

[..]

...
Ik vermoedt eigenlijk dat het betekent: 30 A met shunt-weerstand = 5 A zonder shunt-weerstand. Deze materie is voor mij allemaal toch al wat langer geleden ;)
...
Afgestudeerd elektro-technisch ing.
Da , psies.. shunt is de oorzaak :)

Oude kennis, komt langzaam terug, maar is o zo veel waard *D
Pagina: 1