Videokaart?! Werkt niet naar behoren.

Pagina: 1
Acties:

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:54
Mijn systeem

Vista ULT SP1
2x2GB OCZ
E6750 @ 3,2Ghz
8800GTS 640
P35 DS4
Realtek 7.1 onboard
Voeding Antec 500W Earthwatts

Temps

CPU -> Core Temp 0.99 Beta -> Idle 32 - Load 50
GPU > GPU-Z 0.2.1 0> 49,5C -> load nog niet kunnen meten.

Mijn probleem

Tijdens het racen in GRID valt het beeld weg, geluid gaat nog een paar seconden door en dan loopt het hele systeem vast.

Tijdens 3Dmark06 word het beeld heel groen, en gaat heel traag, 'Return of Proxycon' < 20 FPS, wat normaal 30-70 is. Einde van de test is niet gehaald, vastloper..

Tijdens 3dmark06 op 170.70 drivers werd het beeld groen, en viel later weg met no signal...

- Ge-etter is begonnen sinds k 4GB heb en over ben naar 64B Vista, 32b vista werkte wel naar behoren..

Mijn oplossingen
- GeForce 170.16 drivers geprobeerd -> zelfde probleem
- GeForce 170.70 drivers geprobeerd -> zelfde probleem
- Zonder drivers een 3dmark run met 10k punten.. 8)7
- BIOS op fail safe settings en pci-e frequency op 100Mhz

NVIDIA drivers inunstallen, reboot -> hierna gaf Vista -> Nvidia GeForce 8800GTS is gereed voor gebruik, 3Dmark06 gaat goed en behaald een score van 10,815 (normale score voor een 8800GTS) zonder nvidia drivers?! 8)7

Mijn vraag.

Wat is het probleem en hoe los ik het op?

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 20-05-2008 10:55 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Temperatuur?

Heb je de kaart pas geplaatst? Is er iets veranderd aan je systeem?

[ Voor 74% gewijzigd door DeeJee op 16-05-2008 12:52 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb je het alleen in dit spel?

Warmte van de videokaart??

• _Apache_
Heb geen recente zware spellen, zoals Crysis, CoD4 oid (downloaden kan wel, maar lijkt me niet optimaal voor de stabiliteit denk je niet?!)

Live For Speed gaat prima, maar dat is heel licht.

Hoe meet ik de temperatuur als RivaTuner en Atitool niet willen installeren, ze zeiken beide over mijn drivers, Non-WHQL, terwijl k deze wel gedownload hebt :S.
Er staat een 120mm fan haaks op de fan.

Kaart zit er al een half jaar in, en werkt prima, haalt zelfs stabiel op overklok de 12,5k punten.

Edit
RivaTuner lijkt nu wel te werken, Core in idle is 62 graden.

Edit 2 :
Met 170.70 drivers lijkt Grid goed te lopen - niet soepeltjes tho - en 3dmark kan zijn runs niet afmaken, het beeldscherm schiet op zwart beeld (niet op no signal, want mijn schermen blijven actief, maar echt zwart beeld..)

Edit 3:

Net even assasins creeds geinstalleerd, zelfde effect.. Beeld gaat zwart, na een paar seconden komen bios piepjes op en reboot het systeem..

[ Voor 45% gewijzigd door _Apache_ op 16-05-2008 14:17 ]

• _Apache_
Hmm.. heb dernet een MEMtest86+ gedaan op men RAM geheugen..

Dik anderhalf uur later en 'pass complete, no errors'..

Net GRID weer geprobeerd, eerste bocht spel hangt voor een seconde, schiet vooruit, en hangt 5 sec later..

Geluid sterft af en blijft hangen, rest niets anders dan een reset..
Bios piepje en hangt nog steeds..
*handmatige reset en het systeem gaat weer.

Wat bij mij nu begint te kriebelen is de vraag of de 64b driver van Nvidia wel volwassen zijn?!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

bios piepjes
Gaat ie piepen en dan pas rebooten ? Of zijn dit piepjes bij de start ?

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 16:49
Probeer eens je cpu terug te clocken het probleem kan ook daar zitten, verder altijd kijken of je toevallig nog een ander kaartje kan proberen. En probeer de kaart in een andere pc.
Kijk eens of de cpu tests wel goed kan laten lopen(superpi prime95 orthos). Verder kun je nog met ati tool kijken of die daar ook problemen geeft.(met die 3d view). Probeer nog eens oudere drivers, wel die je kaart ondersteunen.

Verwijderd

Heb je de power kabel in de videokaart gestoken?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Zenix

BOE!

Heb dit probleem ook, precies hetzelfde ben ook nog niet achtergekomen. Terugklokken had voor mij weinig nut, heb hetzelfde met 9800GX2 9600GT beiden..

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-05 18:24
Is het geen optie om eens op een andere schijf ofzo een installatie te maken van Windows XP/vista 32Bit? Test of hij het dan ook heeft, of het hardware matig is, of toch software matig ;)

Specs!

• _Apache_
KillerAce_NL schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:47:
[...]

Gaat ie piepen en dan pas rebooten ? Of zijn dit piepjes bij de start ?
één piepje bij het hangen en er volgt geen reboot.. :/
superman12 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:47:
Probeer eens je cpu terug te clocken het probleem kan ook daar zitten, verder altijd kijken of je toevallig nog een ander kaartje kan proberen.
E6750 liep altijd al 3,2Ghz Orthos stabiel, nu op 2,66Ghz en het probleem blijft..
En probeer de kaart in een andere pc.
Kijk eens of de cpu tests wel goed kan laten lopen(superpi prime95 orthos). Verder kun je nog met ati tool kijken of die daar ook problemen geeft.(met die 3d view). Probeer nog eens oudere drivers, wel die je kaart ondersteunen.
- heb geen pci-e kaart liggen om te testen :(
De drivers die k in men 'archief' heb zijn allemaal 32bits..
Atitool werkt niet, hij mist een 'kernel driver' .. ?!
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:47:
Heb je de power kabel in de videokaart gestoken?
Hardware-matig is er niets veranderd, kan wel een andere PCI-e 12V lijn proberen, maar daar lijkt me het niet te zitten.

Voeding is trouwens Antec Sonata's 3, 500W earthwatts.
GoldenBatt schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 21:14:
Is het geen optie om eens op een andere schijf ofzo een installatie te maken van Windows XP/vista 32Bit? Test of hij het dan ook heeft, of het hardware matig is, of toch software matig ;)
Hmm, dat kan wel, kan nog wel ff een partitie aanmaken en daar vista 32 of xp sp2 32 op plempen, maar komende dagen weinig tijd om aan men pc te kloten..

Omdat er hardwarematig niets veranderd is, hoe kan ik de oude drivers goed wissen?! Om zo een echt schone nieuwe set drivers te proberen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

ZOu ik toch even uitzoeken wat dat piepje aangeeft. FF de beepcodes bij je bios zoeken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Driver Cleaner (ff zoeken op google) en nog ff in veiligemodus dan ben je d'r wel van af.

-edit-
wacht ff, hoe gaat dat eigenlijk in vista 8)7 naja in XP zo iig dus in vista zal 't er denk wel op lijken..

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 17-05-2008 22:14 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• _Apache_
Hmm ben inmiddels weer wat verder en het probleem is nog niet verholpen..

Verse install -> Vista Ult 64 met Dualboot xp sp2

Heb nu - ipv alle drivers los gedownload - mijn Gigabyte driver CD met Xpress install alles laten installeren. Daarna losse drivers van Nvidia, 175.17 Vista 64b.

Hierna een hardnekkig probleem dat 'OpelAll32.dll' niet gevonden kan worden, na verwijderen(handmatig :| ) en met reinstall van openALL lijkt dit opgelost en 3dmark wil nu wél starten.

Daarna 3Dmark06, 4 pogingen, geen enkel heeft het einde gehaald.

Bij een werd het beeld zelfs helemaal groen en het beeld was in groen tinten..

Het loopt allemaal als volgt in elkaar,

- Frame drop
- Beeld hangt voor halve seconde,
- Beeld word zwart,
- hele pc hangt.

Geprobeerd
HPET op 64b gezet ipv 32b, vraag me niet waarom, helpt niet trouwens.
FAIL safe default geprobeerd, werkt ook niet.
PCI-e op 110, 101 100Mhz, probleem blijft.
MEM86+, no errors.
CPU PCI-e link widt => 16x

Morgen

- een Orthos run om men CPU uit te sluiten,
- probeer k te 3dmarken in xp, kijken of dat wel goed gaat.
- Heb bios F4, eventueel flashen?

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 19-05-2008 23:06 ]

Verwijderd

Wellicht de voeding? Wat voor voeding heeft de TS?

In mijn ervaring liggen vastlopers bij grafische programma's (mits correcte drivers aanwezig) bijzonder vaak aan een te zwakke/instabiele PSU.

Edit: never mind, k moet leren lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 23:21 ]

• _Apache_
KillerAce_NL schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:56:
ZOu ik toch even uitzoeken wat dat piepje aangeeft. FF de beepcodes bij je bios zoeken.
Er is geen beschrijving van een single beep, alleen dat dan de BIOS goed gestart is.
Verder heb k geen biospiepjes meer gehad bij vastlopers..
GoldenSample schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:14:
Driver Cleaner (ff zoeken op google) en nog ff in veiligemodus dan ben je d'r wel van af.
-edit-
wacht ff, hoe gaat dat eigenlijk in vista 8)7 naja in XP zo iig dus in vista zal 't er denk wel op lijken..
Ook na een nieuwe install is het probleem niet weg, dus het lijkt me niet in de oude drivers te zitten..

Het lijkt dus samen te hangen met 64bits drivers, en OpenALL die foutmeldingen liep te trouwen. Over dat eerste, dat ga ik vanavond (ben pas half 9 thuis, leuk stage lopen) uitsluiten door op xp sp2 32b een artifact run te doen met atitool..

Verwijderd

Vergeet niet die slider van Atitool compleet naar links te zetten Find more artifacts om er zeker van te zijn dat je ook artifacts gaat vinden. Laat het ook eventueel met een Wprime op de achtergrond draaien. :)

• _Apache_
*snif

Opgestart in XP SP2, AtiTool een run laten doen met Orthos+CPUz en AtiTool en na een minuut was het raak. De haartjes van de kubus gele spikkeltjes, een heel vlak geel, hele venster geel en een complete vastloper..

CPU hield zich netjes, temps bleven rond de 44-46 graden @ 3200Mhz.

Hier baal ik echt van, de videokaart is dus overleden, als ik het goed begrijp :(

Wellicht nog wat om het zooitje stofvrij te maken, maar ik verwacht weinig stof in een kast met stoffilter die nog geen 3/4 jaar oud is.

[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 20-05-2008 19:47 ]

Verwijderd

Als het met een minuut gebeurd is het temperatuur-gebonden lijkt me. Alles gecontroleerd? Voldoende airflow & Contact met je koeler & kaart?

• _Apache_
Zal de kaart er is uithalen en stofvrij maken, er zit een 120mm fan haaks op die blaast lucht naar de kaart toe 1/3 onder de kaart, 2/3 boven de kaart.

Temperatuur probleem kan ik mee begrijpen, maar waarom de sensoren niet boven de 75C uitkomen is mij een raadsel, had verwacht dat het dan 100+ zou moeten gaan om arti's te krijgen.

Heb eventueel wel wat Arctic Ceramique liggen om pasta opnieuw te smeren, maar denk niet dat ik genoeg heb voor een GPU, heb er al 5-7 CPU's mee gedaan..

Edit :
Heb trouwens nog een fan over om te kijken of ik de kaart koud kan houden, die maar is uit de schuur halen. Is een industriele fan, 220V 30W @ 4500rpm...

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 20-05-2008 19:56 ]

Verwijderd

Het hoeft je core nog niet eens te zijn. Denk aan je geheugen bijv :)

• _Apache_
OK, heb nu de GPU even uit men kast gehaald en ontstoft..

Bevinden waren dat er best veel stof in de heatsink zat, maar vooral in de fan, er kwam volgens mij nauwelijks koude lucht naar binnen..

Het resultaat, volgens GPU-z blijft de core nu 8 graden koeler in idle, nu dus 38-41C ipv 49-52C..

Word nu een run gedaan in AtiTool om te kijken of er arti's zijn :), hou jullie op de hoogte.

Atitool blijft onder de 60 graden, en Race Driver GRID werkt super nu..

Kortom, stof was het probleem :)

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 20-05-2008 22:48 ]

Pagina: 1