RAID 5 Theorie achter rebuilden

Pagina: 1
Acties:

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Op onze server draait nu RAID 5.
Deze bestaan uit 3 * 80 Gb.

Dit ga ik omzetten naar 3 * 750Gb. Simpel 1 schijf eruit en een nieuwe erin, rebuilden en dat 3x.

Nu is mijn vraag, stel dat de nieuwe schijven niet goed functioneren:

Is het mogelijk (voordat ik weer wijzigingen in de data aanbreng) weer helemaal terug te gaan naar de oude situatie? Dus weer de 3 oude te gebruiken, NADAT de rebuild naar 1 nieuwe schijf voltooit is?

M.a.w is het rebuilden een read-only procces voor de "oude" schijven?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kunt ge die 160 GB niet backuppen naar een externe, en dan vanaf nul die 750 GB * 3 array creeeren?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

160GB is niet zoveel nee, dat moet makkelijk gaan...
Of rebuilden read only is, is afhankelijk van of je tijdens het rebuilden je OS ook laat booten. RAID5 kan namelijk gewoon doorwerken tijdens rebooten.

[ Voor 59% gewijzigd door McKaamos op 16-05-2008 12:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Volgens mij moet dat wel mogelijk zijn. Maar zoals Snake zegt, het gaat maar om 160GB. Dump die even ergens anders, bouw een nieuwe raid5 array van de nieuwe schijven en zet het terug. Of mag er absoluut geen downtime zijn? Iets anders waar je aan moet denken als je het op de door jou genoemde manier doet: ondersteund je controller wel online capacity expansion?

Roomba E5 te koop

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ja, zolang je de data niet veranderd is het een read-only proces. Het enige probleem zou kunnen zijn dat je raid kaart de array niet meer zou herkennen. Tevens moet je er rekening mee houden dat niet alle raid kaarten het uitbreiden van raid arrays toestaan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21

DarkSide

theres no place like ::1

Idd je controller moet ook expansion ondersteunen. Je configuratie zal nl niet veranderen. je raid blijft 160 GB groot. De rest blijft loze ruimte. Vaak kan je wel een extra configuratie aanmaken en extra partities creeren. Maar ga er niet vanuit dat je zo in 1x klaar bent.
Sowieso moet je voordat je begint een goede BU hebben. Tijdens het rebuilden kan natuurlijk het e.e.a fout gaan.
het zomaar terugzetten van de originele schijven hoeft ook niet zomaar te werken. grote kans dat je controller nog steeds een foutstatus heeft en iets wil rebuilden. je zou dan handmatig de status moeten aanpassen (niet elke controller kan dit)
Je kan het beste even een BU maken en dan een nieuwe configuratie maken en de BU terug zetten zoals hierboven reeds vermeld is

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:28

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou er ook voor kiezen om een backup te maken en deze terug te zetten op een nieuw array van de 750GB schijven. Dit is voor het partitioneren ook makkelijker en is aanzienlijk minder risicovol. Je bent er ook sneller meer klaar.

De data op de 160GB kan alleen gelijk blijven als er niet op geschreven wordt. Je zult het systeem dus gedurende drie rebuilds offline moeten halen. Wat betreft beschikbaarheid kun je dus net zo goed kiezen voor het terugzetten van een backup. Je systeem hoeft dan geen capacity expansion te doen wat misschien wel een halve dag kan duren en je data bevindt zich in een veel veiliger staat.

• Maxxi
Bedankt voor alle snelle reacties.

We hebben een prima backup programma.
Alleen het punt is, het is nooit getest.

M.a.w ik weet niet zeker dat de backup terugzetten werkt. Dus hier durf ik niet voor 100% op te vertrouwen.

De 160Gb is niet het punt, de data (documenten/databases) kan ik zo plat kopieren.
Het gaat meer ook om de Exchange instellingen ed.

Deze worden door het backup programma meegenomen, maarja zoals gezegt...

Ik ben op dit moment in Vmware de server aan het na maken, zodat het bedrijf door kan draaien als het fout mocht gaan.

Edit: Enige downtime is niet zo'n ramp, ik offer er me zaterdag middag voor op;)

Iemand nog een mooie tool om de Active directory e.d te tranferen? Het backup programma is node gebonden en kan dus niet "even" in vmware getest worden.

Op de MS site staat veel over migratie, maar dat is altijd van NT4 naar 2003 of verder omhoog. Niet van 2003 naar een andere 2003.

[ Voor 4% gewijzigd door Maxxi op 16-05-2008 12:51 ]

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:10
Waarom niet met die nieuwe schijven een nieuwe raid set aanmaken en de data overpompen?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Misschien kan je beter een image van de disk trekken? Voor zover ik weet moet je een image zonder problemen op een grotere disk terug kunnen zetten, misschien daarna allen de partitie resizen...

Roomba E5 te koop

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 13:01
een niet getest backup programma is sowiezo al fout. ik zou de gelegenheid aanpakken om dit meteen te testen, daarnaast als je de 3x80 gewoon goed bewaart dan kun je terug mocht er iets misgaan.

gewoon je huidige backup gebruiken om te restoren op de 3x750, en de 3x80 bewaren.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Maxxi
LinuZZ schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:10:
een niet getest backup programma is sowiezo al fout. ik zou de gelegenheid aanpakken om dit meteen te testen, daarnaast als je de 3x80 gewoon goed bewaart dan kun je terug mocht er iets misgaan.

gewoon je huidige backup gebruiken om te restoren op de 3x750, en de 3x80 bewaren.
Ga dat inderdaad proberen.
Lijkt me de beste optie.

Bedankt :)

Edit: is het wel mogelijk om de raid config weg te gooien. Een nieuwe aan te maken met nieuwe schijven, en dan toch terug te gaan door de oude config na te maken met de oude schijven?

[ Voor 17% gewijzigd door Maxxi op 16-05-2008 13:54 ]

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Als je de oude terug wil zou het op exact dezelfde manier als dat hij stond opnieuw aanmaken moeten werken, dus alle hdd's opzelfde plek ed.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Net een array gebouwd met 4 WD terra schijven, kvind het spijtig er maar zo weinig van overschiet, 2,7Tb om correct te zijn

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dirk schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 14:13:
Als je de oude terug wil zou het op exact dezelfde manier als dat hij stond opnieuw aanmaken moeten werken, dus alle hdd's opzelfde plek ed.
Oftewel: markeer je schijven en kabels met nummers ;) Kan je alles makkelijk terugplaatsen.
De meeste RAID controllers markeren de harddisks intern met een beetje informatie over de array.
571Pro schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:16:
Net een array gebouwd met 4 WD terra schijven, kvind het spijtig er maar zo weinig van overschiet, 2,7Tb om correct te zijn
Sja, met een RAID 5 is je capaciteit (disks - 1) * capaciteit-per-disk.
Hoe meer disks, hoe lager het percentage onbruikbare ruimte. met 6x750 had je meer ruimte over gehad. (3.8TB) En dat is waarschijnlijk goedkoper.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 16-05-2008 15:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Maxxi
Goede tip van het markeren.

Btw de reactie over 4tb is niet van mij (tropic starter:P)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mocht de server van HP zijn, dan staat de RAID info op de disken, niet in de controller. Zo'n set kun je probleemloos overprikken naar een andere server (van hetzelfde type). Als je het dus niet heel bont maakt, kun je later probleemloos die eerste set terugprikken.

Ik zou het zo doen: backup maken naar een externe disk mbv bv Acronis. Nieuwe disken in de server, RAID set aanmaken, restore van de data. Op die manier loop je weinig risico. Je wijzigd niks aan de huidige disken op deze manier.

Een externe 500 GB disk kost nog geen € 100, die gebruik je dan even als buffer.

En schaam je dat je de huidige disken niet gelabeld had!

This footer is intentionally left blank

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:15
ajhaverkamp schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:55:
Mocht de server van HP zijn, dan staat de RAID info op de disken, niet in de controller. Zo'n set kun je probleemloos overprikken naar een andere server (van hetzelfde type). Als je het dus niet heel bont maakt, kun je later probleemloos die eerste set terugprikken.
Iedere hardware raidcontroller schrijft alle RAID-set en Volume-set informatie op de disks. De controller weet dat alle disks bij elkaar horen, disks hoef je dus niet te labelen want de controller snapt ook een disk volgorde van 3-1-2 of welke andere willekeurige volgorde.

Mits dat je een hardware-controller hebt kan je jou plan gewoon doen, 80GB eruit, 750 erin en rebuilden. Uiteindelijk creeer je zo een raidset van 3 disks (3x750GB uiteindelijk) waarop een volume staat van 160GB. Gewoon in de bios van de controller je volume-set uitbreiden en daarna onder windows je partitie expanden (kan met diskpart.exe via start/run). De 80GB disks die je er dan 1-voor-1 uithaalt blijven ook gewoon een 'gezonde' array en kan je later dus altijd zonder problemen aansluiten.

Omdat het nu om een kleine hoeveelheid data gaat zou ik idd gewoon proberen alles te backuppen maar mocht dat niet lukken kan je ook de disks 1-voor-1 vervangen, dat gaat zeker werken.

1 punt om wel voor te waken is de 2TB barriere. Met 3x750GB kom je tot 1,5TB dus is er niks aan de hand maar als je er uiteindelijk een 4de disk aanhangt kom je op 2,25TB en dat ondersteunt NTFS normaal niet. Om dan 1 array groter te hebben dan 2TB moet je er een LBA64 array van maken of een 4K blocksize instellen. Dit is alleen achteraf niet meer mogelijk (zonder je data corrupt te maken) en ook kan je niet booten vanaf een array groter dan 2TB. Als je dus ooit van plan bent er een 4de disk bij te hangen en je per-se 1 grote partitie wil moet je nu dus zorgen dat je blocksize groot genoeg is om ntfs over de 2TB te laten gaan. Uiteraard kan je wel gewoon een 2de partitie maken op je array dat je dus een 2TB partitie en een 250GB partitie hebt.

• DeV0uReR
  • Laatst online: 07-06-2025
Maxxi schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 12:47:
Bedankt voor alle snelle reacties.

We hebben een prima backup programma.
Alleen het punt is, het is nooit getest.

M.a.w ik weet niet zeker dat de backup terugzetten werkt. Dus hier durf ik niet voor 100% op te vertrouwen.

De 160Gb is niet het punt, de data (documenten/databases) kan ik zo plat kopieren.
Het gaat meer ook om de Exchange instellingen ed.

Deze worden door het backup programma meegenomen, maarja zoals gezegt...

Ik ben op dit moment in Vmware de server aan het na maken, zodat het bedrijf door kan draaien als het fout mocht gaan.

Edit: Enige downtime is niet zo'n ramp, ik offer er me zaterdag middag voor op;)

Iemand nog een mooie tool om de Active directory e.d te tranferen? Het backup programma is node gebonden en kan dus niet "even" in vmware getest worden.

Op de MS site staat veel over migratie, maar dat is altijd van NT4 naar 2003 of verder omhoog. Niet van 2003 naar een andere 2003.
Wat betreft migratie active directory, maak in VMware een nieuwe 2003 machine aan, promoveer deze als domain controller in je huidige domein en forest (dmv start->run dcpromo.exe). vervolgens via de command line net ntdsutil.exe je 5 operation master roles overzetten (http://www.computerperfor...k3/W2K3_FSMO_transfer.htm). Nu zorgen dat alle AD data gerepliceerd wordt en je kunt veilig gaan stoeien met je andere server terwijl je AD overeind blijft. Verder wat betreft backup van je 1e server met Exchange data, ik zou een extra backup maken met de standaard windows backup software (ntbackup) van je system state en Exchange store. Dan weet je zeker dat dat veilig staat.

• Maxxi
Van het weekend jullie adviezen opgevolgd.
Ghost gemaakt van de huidige config.

Nieuwe schijven erin, en met ghost parities vergroten en data terug plaatsten.

Alles draait prima! :)

Bedankt mede tweakers ;)
Pagina: 1