• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 15:09
hallo ik heb hier een computer die we gebruiken voor hardeschijven testen.
dus via een bracket komt er telkens een andere schijf in .: vaak een maxtor.
maar nu verandert de bios steeds het boot priority van de Western Digital ( waar de test tools opstaan) naar de andere schijf dus elke keer moet ik weer de bios veranderen voor ik kan booten..
het moederbord type is a7v266-EX

weet iemand hoe ik de bios kan vastzetten zodat het niet meer verandert ?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat is je setup precies en hoe heb je de bootvolgorde staan? In principe zou-ie dit gedrag namelijk niet mogen vertonen. Ik neem aan dat je de computer niet opstart tussen het wisselen van twee schijven in?

Edit: BIOS up-to-date?

[ Voor 5% gewijzigd door Mad Marty op 16-05-2008 11:54 ]

Rail Away!

• misterm90
ehm nee we proberen zo min mogelijk aan dat apparaat te doen haha
ik zal wel even een bios update zoeken.
en tsjah dat gedrag vertoont de pc wel als er een andere hardeschijf bij in komt.

1: HDD WDC ( soms dus een maxtor die verkeerd is )
2: CDROM
3: Netwerk
4: Floppy

• Mad Marty

Mad Marty

Hoe sluit je je harde schijven aan? P-ATA (primary/secondary), S-ATA? Master/slave? M.a.w. je moet toch wat duidelijker omschrijven hoe je alles aangesloten hebt.

Rail Away!

• misterm90
allemaal PATA .. 1 bracket zit op MASTER en die bracket eronder zit op SLAVE de andere IDE kabel zit op de interne hardeschijf ( een ide western digital 80gb) en de cdromspeler

ik heb net een bios update gedaan en de rest van de optie op disabled gezet.
maar nog steeds als ik er een maxtor schijf ingooi gaat hij op die als IDE HARDDRIVE booten

• Mad Marty

Mad Marty

Ik neem aan dat je de interne harde schijf op de Primary IDE-controller hebt aangesloten en de beide brackets op de Secondary IDE-controller? Zet in je BIOS de bootvolgorde eens op 1. Primary IDE en de rest op niks, of anders 2. CD-ROM, 3. USB of whatever, zolang je maar niet Secondary IDE gebruikt.

Edit:
Hm, ik lees even het boekje van je moederbord door en het lijkt of je de bootvolgorde niet zo in kan stellen, klopt dat? Zet bij IDE Harddrive de harddisk waarvan je wilt booten en bij de rest None, doe dit terwijl je geen harddisk(s) in de brackets hebt. Save en probeer het nog eens. Wanneer hij dit niet onthoudt, dan begin ik te denken aan het batterijtje van je moederbord :)

[ Voor 39% gewijzigd door Mad Marty op 16-05-2008 13:49 ]

Rail Away!

• misterm90
ehm batterijtje denken we niet zo goed aan omdat de stekker er altijd inzit. we kunnen hem wel eens vervangen, ik heb inderdaad de WD aan de primary controller zitten. en de brackets op de secondary.

tis een heel vaag probleem dat heb ik wel al door haha

[ Voor 12% gewijzigd door misterm90 op 16-05-2008 16:15 ]

Pagina: 1