Ik ben aan het solliciteren voor een baan bij een reclamebureau. Nu heb ik binnenkort m'n 2e gesprek en uiteraard gaan we het dan over het loon hebben. Aangezien ik echt geen idee heb van wat ik zou kunnen gaan verdienen vraag ik dit aan jullie! Ik heb dan mijn (mbo) diploma grafisch ontwerpen en ik ben 22 jaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb wat hele vage info voor je... een vriend van mij die in de grafische sector werkt was geloof ik begonnen op iets van rond de 2200 euro. Secundaire arbeidsvoorwaarden nog nooit van gehoord en overwerken hoort erbij.
Hij was wel een 'goeie' en is redelijk gegroeid de afgelopen jaren. Ook toen hij begon had hij al enige ervaring met het ontwerpen van reclames/websites/huisstijlen etc.
Maar als ik de grafische sector zie is het volgens mij niet zo voorgedefinieerd als in de ICT sector. Lees dus vooral de tips door m.b.t. onderhandelen / starters op de arbeidsmarkt (afspraken over groei etc.)
Hij was wel een 'goeie' en is redelijk gegroeid de afgelopen jaren. Ook toen hij begon had hij al enige ervaring met het ontwerpen van reclames/websites/huisstijlen etc.
Maar als ik de grafische sector zie is het volgens mij niet zo voorgedefinieerd als in de ICT sector. Lees dus vooral de tips door m.b.t. onderhandelen / starters op de arbeidsmarkt (afspraken over groei etc.)
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
@ Empie: wat voor diploma had die vriend van je? Ik denk dat je met een MBO diploma niet op 2200 gaat kunnen beginnen zonder enkele ervaring. (@ hieronder, dat is MBO? (als ik die website even snel check) Wel een netjes beginsalaris dan!)
@ TS: Is er geen CAO oid die je kunt checken?
@ TS: Is er geen CAO oid die je kunt checken?
[ Voor 20% gewijzigd door Mad Marty op 16-05-2008 11:31 ]
Rail Away!
Grafisch Lyceum, UtrechtMad Marty schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:28:
@ Empie: wat voor diploma had die vriend van je? Ik denk dat je met een MBO diploma niet op 2200 gaat kunnen beginnen zonder enkele ervaring.
Verder zeg ik ook niet dat TS daarop zou moeten kunnen starten, ik zeg dat een vriend van mij in die orde grootte gestart is
[ Voor 37% gewijzigd door EMP op 16-05-2008 11:32 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
@ Mad Marty. Nee dat denk ik inderdaad ook niet.
Ik heb gekeken wat mijn minimum(jeugd)loon is, netto zit dat nog onder de 1000 euro. Dat vind ik echt veel te weinig.
Hier iets bijvullende informatie (weet niet of het relevant is):
Ik heb werk voor andere bedrijven gedaan (zwart)
Ik heb nog een andere sollicitatie lopen in mn eigen woonplaats
Het bedrijf is 38 km rijden
Ik ben als enige geselecteerd voor een 2e gesprek
Ik heb erg goed werk om te laten zien
Het werk ligt onder mijn niveau
Ik heb maar 1 jaar ervaring (stage)
Ik heb gekeken wat mijn minimum(jeugd)loon is, netto zit dat nog onder de 1000 euro. Dat vind ik echt veel te weinig.
Hier iets bijvullende informatie (weet niet of het relevant is):
Ik heb werk voor andere bedrijven gedaan (zwart)
Ik heb nog een andere sollicitatie lopen in mn eigen woonplaats
Het bedrijf is 38 km rijden
Ik ben als enige geselecteerd voor een 2e gesprek
Ik heb erg goed werk om te laten zien
Het werk ligt onder mijn niveau
Ik heb maar 1 jaar ervaring (stage)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 11:34 ]
Het minimumjeugdloon is dan ook niet voor niets minimum, aangezien jij een opleiding afgerond hebt, zal je daar zeker een stuk boven kunnen gaan zitten. Het werk dat je voor andere bedrijven gedaan hebt (buiten je stage neem ik dus aan), telt natuurlijk ook voor je ervaring (provided dat het ook in de grafische sector is
). Dat je nog een andere sollicitatie hebt lopen en je als enige geselecteerd bent voor een tweede gesprek geeft je wat ruimte om hoger in te zetten, immers ze geven er blijk van dat ze je waarschijnlijk wel graag willen hebben.
Hoe zit het met doorgroeimogelijkheden? Je geeft aan dat het werk onder je niveau ligt, in het begin is dat geen groot probleem (vind ik zelf), maar je wilt natuurlijk niet jaren onder je niveau blijven werken.
Qua indicatie kan ik je echt niets geven, omdat ik geen flauw idee heb wat normaal is in die sector
Edit:
Misschien heb je iets aan deze site: http://www.grafischforum.nl/
Zoeken op 'salaris' geeft al een aantal aardige topics: http://www.grafischforum....&ch=300&t=0&submit=Zoeken
Hoe zit het met doorgroeimogelijkheden? Je geeft aan dat het werk onder je niveau ligt, in het begin is dat geen groot probleem (vind ik zelf), maar je wilt natuurlijk niet jaren onder je niveau blijven werken.
Qua indicatie kan ik je echt niets geven, omdat ik geen flauw idee heb wat normaal is in die sector
Edit:
Misschien heb je iets aan deze site: http://www.grafischforum.nl/
Zoeken op 'salaris' geeft al een aantal aardige topics: http://www.grafischforum....&ch=300&t=0&submit=Zoeken
[ Voor 13% gewijzigd door Mad Marty op 16-05-2008 11:47 . Reden: linkje er bij ]
Rail Away!
http://www.grafimediacao.nl/PaginaPanel.aspx?helecao
daar kan je de hele CAO in een pdf downloaden, staat ook een salarisschema in. is wel bruto allemaal natuurlijk
daar kan je de hele CAO in een pdf downloaden, staat ook een salarisschema in. is wel bruto allemaal natuurlijk
nvt.
[ Voor 91% gewijzigd door rewind. op 19-05-2008 14:30 ]
Pagina: 1