Na aankoop Asus HD 3870 te heet

Pagina: 1
Acties:

• Lipton16
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 09:42
Hallo Gotters.

Vanaf gister ben ik eigenaar van een Asus HD 3870 kaart.
Op het eerste gezicht was dit de beste keuze, eerst had ik een x1950pro draaien, dan was deze kaart een leuke stap voorwaards.

Het installeren van de kaart gaf mij uiteraard geen problemen.
Na het installeren ben ik hem gelijk gaan testen in Company of Heroes, het spel werkte op het eerste gezicht prima, maar naar een minuut of 15 ging mijn beeld een paar seconden op zwart.
Na een paar minuten crashde ik helemaal uit het spel.

Direct heb ik Furmark gedownload om de tempratuur te checken, in eerste instantie bleef de videokaart rond de 69-72 graden hangen. (tot ongeveer 1200 seconden)
Daarna merkte ik op dat ik fsa niet had meegenomen in de test, toen ik deze op 8x zetten liep mijn kaart binnen de 120 seconden tegen de 95 graden aan, iets wat veelste heet is.

De fan op 100% zetten met Asus Smartdocter leverde geen resultaat op.

Weet iemand wat ik kan of moet doen, is dit een kwestie van RMA of...?

Overigens ben ik in bezig van de Singel slot versie.

Met vriendelijke groet

Lipton

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ook al geprobeerd met de kast open? Misschien is je pc van binnen wel veel te warm.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wat zijn de temps van de rest? Mobo, CPU

Money for nothin' and your chicks for free

• Lipton16
Ik heb mijn kast ook een tijdje open gehad, dit had weinig tot geen effect, de temps van Mobo en CPU zou ik nog moeten opmeten want ik zit nu @ school.
Maar ik geloof op basis van oude metingen niet dat deze hoog liggen.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Misschien kan je de kaart in een andere pc testen?

Money for nothin' and your chicks for free

• Lipton16
Dat is voor mij momenteel geen optie omdat ik simpel weg geen andere pc heb, maar misschien kan ik het ergens anders testen.
Overigens heb ik nooit problemen gehad met mijn x1950pro die ik eigenlijk altijd tot de limit pushde.

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 10:52
Company of Heroes is ook echt een goed spel om je kaart mee te testen op een of andere manier :)

Ik zat te denken aan het flashen met de sapphire bios wat ervoor zou moeten zorgen dat je fans eerder aan de gang gaan maar je zegt zelf dat 100% niet uit maakt......

Als je zeker weet dat je processor en mobo niet heet worden dan zou ik de kaart RMA sturen of misschien zelf een nieuw laagje koelpasta aanbrengen, dat wil af fabriek nog weleens mis gaan zeg maar :)

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• Lipton16
Heb zojuist even wat testen gedaan, mijn moederbord zit op een 38 graden en mijn processor zit op een 47 graden na ongeveer 12 minuten spelen van Company of Heroes.
Overigens zit ik er over na te denken deze kaart in te ruilen voor een dual slot versie, deze versie schijnt een betere cooling te hebben.

• FrankNLD
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09-2025
Ik heb ook een te hete 3870 gehad (out of the box). Koeler verwijderd en GPU schoongemaakt (aceton) en vervolgens wat Coolermaster CPU koel pasta, die ik nog had liggen er op gesmeerd (niet te dik). Probleem opgelost.

• Lipton16
Zelfs met mijn oude x1950pro lijkt mijn systeem niet meer stabiel toen ik weer uit Company of Heroes knalde, wel met de oude settings en het gebeurde nu pas na een minuut of 30.. fuk zooi..

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Drivers goed verwijdert met bijv. driver cleaner pro?
95 graden is hoog maar niet te hoog, probeer eens de kast open te doen en de kaart extra koeling te geven met een tafelfan oid. als dan het probleem weg is, ligt het toch aan de temperatuur.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

Probeer eens de fan settings met de nieuwste beta ati traytools. Die werken bij mij perfect. _/-\o_
Ray FTW

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Lipton16, ik heb dezelfde Asus 3870 en hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door RivaTuner te gebruiken en de fansleheid handmatig in te stellen op een vaste waarde ~50%-~60% bij het spelen van games.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Om te beginnen is 95 graden niet veel te heet. Videokaarten mogen een stuk warmer worden dan processoren en alles onder de 80 graden is perfect. 95 Graden zit daar wel wat boven, maar je videokaart gaat zelf pas langzamer draaien als hij temperaturen van rond de 120 bereikt.

Hoe dan ook, zo'n hoge temperatuur is natuurlijk niet wenselijk. Een aantal goede oplossingen zijn al genoemd.

- Monteer eerst je koeler eens opnieuw. Fabrikanten gebruiken vaak veel te veel koelpasta van een twijfelachtige kwaliteit. Goede montage met een kwaliteits koelpasta kan een verrassend groot verschil maken.

- Check de airflow in je kast eens. Je videokaart kan nog zo goed gekoeld worden, als de warme lucht nergens heen kan, bereik je er nog niets mee. Zorg dat je in ieder geval een in-take én een out-fake fan hebt, zodat er genoeg lucht door je kast stroomt.

- Sommige HD3870 kaarten hebben een fanspeed-profiel die de fanspeed te laag houdt. Met een programma als RivaTuner kan je deze met de hand instellen, zodat de fanspeed wel hoog genoeg komt bij hogere temperaturen. Je kunt ook eens proberen de fabrikant te mailen om een nieuwe bios te krijgen.

Mocht dit allemaal niet helpen, kan je altijd nog je kaart inruilen of RMA sturen, maar over het algemeen is het probleem hiermee wel verholpen. Succes!

specs

• Lipton16
Even ter informatie: om te kijken of ik het probleem ook onder mijn x1950pro had heb ik deze even in mijn pc gedrukt.
Eerst heb ik de drivers verwijdert met driver cleaner pro, daarna heb ik de x1950 drivers geinstalleerd.
Na ongeveer 30 min in company of heroes kreeg ik een paar roze gliches, en enkele seconden daarna crashde company of heroes.
Daarom denk dat er misschien wel wat meer aan de hand kan zijn, kan het zijn dat de 3870 iets met mijn pci slot heeft gedaan? (bijvoorbeeld)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het kan ook zijn dat je met de 3870 je PSU overbelast hebt ? Of dat die te heet wordt ?
De 3870 gebruikt veel meer sap als de 1950.

• Lipton16
Met een 600watt voeding van Zallman moet dat normaal gesproken niet mogelijk zijn, maar ik kan het ook niet uitsluiten i.v.m te weinig kennis op dat gebied.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:46
Mss idd es de koelpasta vervangen voor iets fatsoenlijks. Mijn Sapphire HD 3870 loopt stock, idle 60 graden, tijdens gamen rustig richting de 90. Fan hoor ik nooit, die gaat niet harder draaien en zolang ik geen artifacts of andere problemen heb laat ik dat ook zo. Een videokaart kan erg veel hebben tegenwoordig.

Overigens heb ik een Silverstone SG01e dus veel airflow is er niet :)

• Lipton16
Eigenlijk begin ik veel dieper in het moeras te geraken, want ook met mijn oude videokaart zijn het ineens allemaal problemen, op zowel 8.2, 8.3 en 8.4 drivers..
Overigens krijgt ik in het systeem log Event id:1 te voorschijn, maar zoekend op internet levert mij dit eigenlijk niks op..
Tijdens de verwerking van het bestand 5-19-2008_ .. rorLog.txt op het volume HarddiskVolume1 is de fout 0xC000009A opgetreden in het filter van Systeemherstel. Controle van dit volume is gestopt.

[ Voor 27% gewijzigd door Lipton16 op 19-05-2008 17:30 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ben ik dus niet de enige, vandaag een Sapphire 3870HD in mijn pc gestopt ter vervanging van mijn Sapphire X1950XTX. Drivers uninstalled, uit, kaart verwisseld, starten, drivers gedownload, geinstalleerd.
Op het eerste gezicht leek alles goed, 3D Mark Vantage gedraait: P5061, 3D Mark06 : 13027.
Was ook onder de indruk mijn X1950XTX haalde maar 6000 punten ofzo.

Toen maar spelletje proberen, Rainbow6 Vegas2, kan ene keer 3 potjes Terrorist hunt doen, andere keer crashed spel na 1 potje. GoW wil niet starten, WoW crashed hele pc, CoD4 lijkt wel te werken(Niet lang geprobeerd). Voorderest nog geen andere spellen omdat deze niet bij mij liggen.
Ik snap er werkelijk geen zak van waarom de benchmarks wel zonder problemen liepen/lopen en spellen er de brui aan geven, ik doe voorderest niets anders dan ik voorheen deedt.

Ben toen gaan zoeken naar 'herkenbare problemen' en kwam erachter dat het met de fan te maken/zou kunnen hebben, of fan controller, Ati Tray tools 1.4.7.1181 geinstalleerd en met deze kon de fan sneller laten draaien, met Rivatuner(deze doet niets met fanspeed) temps in de gaten gehouden @100% - 55c en toch weer een crash in wow.

Vroeg me af of er iemand nog een idee had zonder gelijk een reinstall te hoeven doen. En hopen dat dit het probleem oplost.

Sys specs zie sig, 700watt Tagan (TG700-U25).

Verdere info :
Betreft ook single slot versie.
Pci-Express 2.0 x16,
Bios version : 010.078.000.000, 2008/01/18.
Kaart zelf wordt niet gek warm gevoelstemp, 'blokje' op stroom dingen is 'warm' niet heet.
Temps cpu/cores ~50, voorderest geen problemen kwa temps. X1950XTX heeft nooit problemen gegeven 2 weken stabiliteit makkelijk.

/Edit/ : Net nog even aan het testen geweest, UT3 werkt wel, GoW loopt vast, Rainbow6L2 loopt vast, WoW laat hele pc crashen, wel raar dat 1 van de 3 unreal3.0 engine spellen wel goed werkt, waarom WoW moet crashen is me echt een raadsel. Zou het met die VPU recover temaken kunnen hebben..

/Edit2/ : Misschien een tip voor de TS, installeer Ati Tray Tools, hiermee kun je fan speed 'fixed' zetten en bij 'Advanced Tweaks' VPU Recover uitzetten, WoW crashed (nog) niet, misschien een oplossing, voorderest nog niets kunnen testen aangezien ik er nu vandoor moet, succes.
p.s. Omdat er toch al een gelijksoortige topic liep maar even hierbij gezet.

[ Voor 13% gewijzigd door prutser001 op 20-05-2008 08:02 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Lipton16
Er zou dus een of andere bug kunnen zijn.
Het vreemde van dit probleem is dat mijn x1950 niet meer correct werkt, ik ben momenteel aan het overwegen om mijn pc opnieuw te installeren.

• prutser001

prutser001

Misschien ff proberen ik heb zelf weinig zin om windows weer opnieuw te moeten installeren, dat kost me weer een avond... En met wat navragen kan het zijn dat met 8.5 het fan probleem is opgelost, soms kan een bios update (vga) het probleem verhelpen hier ben ik zelf nog niet aan toegekomen maar wacht nog op een mailtje van Sapphire.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zijn er al fatsoenlijke dualslot koelers als alternatief voor de stock koelers? :)

gezien mijn HD3870 een single slot is en t ding toch best warm wordt ook :'(

404 Signature not found

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
http://www.arctic-cooling.com/vga1.php

De Accelero S1 met een losse fan erop is een veel geziene oplossing. Gewoon met tie wraps bevestigen o.i.d.

specs

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

volgens mij is 95 graden voor een graka niet super veel.

@ts, zie mijn sig

Hoi!

Verwijderd

@EWK.

Die 95 graden constant gaat wel ten koste van de levensduur van de kaart en randapparatuur. Die warmte moet ergens naartoe en ook de rest van je systeem krijgt dus een optater qua warmte.

Of investeer in een degelijke koeler of plaats een extra bijv op je kaart zodat het wat meer koeling krijgt :) Eventueel met rivatuner de fan forceren op een acceptabele geluids/koel-niveau en je hebt er geen omkijken meer na. :)

• Lipton16
Prutser001, het word voor ons een herinstallatie van Windows.
Ik kwam op het idee om een schijf die ik een maandje geleden nog in mijn pc had van zolder te halen en in mijn pc te stoppen.
Daar heb ik mijn x1950 op getest en heb geen enkel probleem ondervonden.

Momenteel neem ik voorbereidingen om mijn OS opnieuw te installeren.

• prutser001

prutser001

Lipton16 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:03:
Prutser001, het word voor ons een herinstallatie van Windows.
Ik kwam op het idee om een schijf die ik een maandje geleden nog in mijn pc had van zolder te halen en in mijn pc te stoppen.
Daar heb ik mijn x1950 op getest en heb geen enkel probleem ondervonden.

Momenteel neem ik voorbereidingen om mijn OS opnieuw te installeren.
Dat kan ik pas doen van het weekend, maar na de huidige acties lijkt het te werken.
Ik heb wel een vermoeden wat bij mij de problemen veroorzaakt..

WoW+VLC filmpje (1ste+2de scherm) = 'Brrr PLOP' reboot.. Dus nu ga ik kijken of ik met codecpack+WMP11 hetzelfde probleem heb, ik wil eerst weten wat het probleem is voordat ik grote stappen ga ondernemen blijft het probleem bestaan dan kan het een driver issue zijn (of iets anders).

WoW draait in ieder geval zonder problemen zolang ik geen video kijk op 2de scherm, 1 ding is zeker ATI VPU Recover = Shit! Staat me bij dat dit uitgezet kon worden in w2k3 als je CCC opende. In Vista kan ik deze optie echter niet vinden.

Zouden er nog problemen optreden dan maar reinstall van het weekend.

• Lipton16
Na het herinstalleren van XP werkte alles weer normaal, blijkbaar vinden drivers of .dll bestandjes elkaar niet zo lief.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 12:54
EWK schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:16:
volgens mij is 95 graden voor een graka niet super veel.

@ts, zie mijn sig
idd niet heel veel maar niet goed. Mijn oude 1950xt had dat ook maar na lange tijd steeds meer artifacts en toen maar een nieuwe kaart aangeschaft. Nu een geoeie fan erop gezet en word niet warmer dan 60 graden. Loopt als een zonnetje. Ik zou een zalman koeler doen. Lekker stil en doen goed hun werk. Soms helpt een fan voor in je behuizing die frisse lucht aanvoerd ook heel veel. Bij mij was dat 15 graden

suc6.
Pagina: 1