autoradio op boot, geheugen constant aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 13:17
Goedemorgen allen,

Ik ben bezig met het installeren van een Kenwood KDC-W6041U autoradio op mijn boot (bayliner 175) Deze is aangesloten d.m.v. de rode en gele 12v draadjes aan elkaar en op de pluskabel van de boot, de zwarte min zit uiteraard op de min.
Alleen als ik hoofdstroomschakelaar uit zet, is het hele stroomcircuit onderbroken en de radio verliest al zijn instellingen. Logisch want de rode en gele + ziten aan elkaar.

Het liefst wil ik nu graag de gele kabel d.m.v. een extra kabel rechstreeks op de + van de accu van boot aansluiten met een schakelaar ertussen, want als het een paar weken slecht weer is moet ik het wel kunnen afsluiten, anders is mijn accu leeg.
Ik heb geen idee of dit een goed plan is en of de accu snel leeg zou raken, ik weet niet wat het verbruik is van radio voor het geheugenvoeding?
Als dit laag zal zijn, is het dan niet mogelijk om een 12v batterij of een kleine 12v accu aantesluiten ofzo of iets dergelijks?

Wie heeft hier ervaring mee, ik ben zelf wat elektrische gebeuren best een leek.

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:42
Heb je toevallig een multimeter liggen?

Zo niet, die dingen zijn altijd erg handig en een must als je met electriciteit aan de gang gaat.
Je kan de meter er even tussenzetten en kijken hoeveel ampere hij trekt in uit/standby.

Als je dan nog even de capaciteit van je accu er bij vermeld kunnen we misschien een raming geven.
Maar ik denk dat het erg meevalt. Als je je auto een maand op de stoep laat staan met de radio er in start hij daarna ook nog. Ik denk dat het zelfontladen van de accu een groter probleem is.

Daarnaast is het misschien verstandig om te kijken naar een klein zonnepaneeltje. Deze zijn bedoeld om je accu niet te laten verpieteren als je ze lange tijd niet gebruikt. Een 2 watt paneeltje heb je voor 35euro en een 18watt voor 160 (kan je er nog iets van laten draaien.) Deze zorgen er voor dat je accu altijd lekker vol blijft, en ook langer mee gaat.

Daarnaast moet je ook nog eens even heel goed kijken naar de aansluitingen van je radio, het hoort namelijk iets anders aangeloten te zijn. Je radio moet namelijk direct op je accu aangesloten zijn. Er is dan nog een aansluiting die naar het normale stroomcirquit gaat.

Dan heb je namelijk dat de radio zich uitschakeld als jij de sleutel omdraaid, maar altijd beschikking heeft over 12v, en zijn instellingen niet verliest.

Op deze pagina staat welke pinnetjes je nodig hebt voor de aansluitingen. Check even het stukje over permanente +12v en ingnition +12v

[ Voor 55% gewijzigd door Dekaasboer op 16-05-2008 10:46 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ eens met hierboven.

Zo'n radio trekt in standby stand lang niet genoeg om een auto accu binnen enkele weken of zelfs maanden leeg te trekken. Gewoon een draadje naar je accu leggen, zekering (als nog niet aanwezig) en als je dat wilt een schakelaar ertussen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 13:17
ik heb een multimeter, maar weet niet hoe ik hem moet instellen.
Het is een aardig grote accu aan boord, groter dan die van een auto. Zal vandaag of morgen (afhankelijk van het weer) is kijken wat de capaciteit is van die accu.

De kenwood zit op de plaats van de standaard meegeleverde radio, die geen geheugendraad nodig had, dus vandaar mijn radiogeheugenprobleem. De kenwood zit gewoon op de + en - kabels die vanuit de boot komen en waar de oude radio op aangesloten was Het is zo, dat de radio niet uitgaat als ik de motor van de boot d.m.v. het contactsleutel uitzet. Achterin de boot zit een grote rode sleutel voor het hoofdstroom, als ik die omzet gaat de radio uit, eigenlijk heel de boot doet het niet meer, deze rode sleutel haal ik altijd eruit als ik niet vaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Bas Post op 16-05-2008 10:54 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16
En de kabels zitten direct op de accu? Of zit daar die hoofdschakelaar zegmaar nog tussen?

Als die er nog tussen zit dan klopt het dat je instellingen verloren gaan zodra je die sleutel omzet.
Gewoon ff kabeltje trekken direct naar de plus van de accu. Dat vreet echt nagenoeg niets, dus dat kan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bas Post schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:52:
ik heb een multimeter, maar weet niet hoe ik hem moet instellen.
Het is een aardig grote accu aan boord, groter dan die van een auto. Zal vandaag of morgen (afhankelijk van het weer) is kijken wat de capaciteit is van die accu.

De kenwood zit op de plaats van de standaard meegeleverde radio, die geen geheugendraad nodig had, dus vandaar mijn radiogeheugenprobleem. De kenwood zit gewoon op de + en - kabels die vanuit de boot komen en waar de oude radio op aangesloten was Het is zo, dat de radio niet uitgaat als ik de motor van de boot d.m.v. het contactsleutel uitzet. Achterin de boot zit een grote rode sleutel voor het hoofdstroom, als ik die omzet gaat de radio uit, eigenlijk heel de boot doet het niet meer, deze rode sleutel haal ik altijd eruit als ik niet vaar.
Dat klinkt als een massaschakelaar, die zit dus tussen de massapool van de accu en de rest van de massa (bv metalen frame in boot). Dus zeer waarschijnlijk niet tussen de pluspool en het contact. Dus wel even meten als je hiermee gaat stoeien! (Het klinkt dus alsof je een extra massa draad vanaf de accu naar de radio moet trekken, dus geen plusdraad).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

Waarom zou hij je accu leegtrekken... neem aan dat je een redelijke accu hebt wat vergelijkbaar is met die in een auto... je auto-accu is toch ook niet in een maand leeg (mits je je lampen niet vergeet uit te doen 8)) als je er niet meer rijd.

[ Voor 8% gewijzigd door watercoolertje op 16-05-2008 11:04 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Pagina: 1