Toon posts:

Fanmate controller voor notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag.

Al vele uren heb ik besteed, de cpu-fan van mijn notebook (Acer Travelmate 5520), op
een constante langzamere snelheid te houden, maar het is mij niet gelukt met de
diversie prog. die rondzwerven (speedswitch, speedfan, nhc etc.)

De cpu-fan gaat nu iedere keer aan- en na 20 seconden weer uit- en na 20 seconden
weer aan...enz. enz......gestoord word je ervan.

Ook een andere 'stillere' fan bracht geen oplossing, het aan- en uitgedrag bleef.
De Acpi instellingen kan ik helaas niet beïnvloeden in het bios- of in windows zelf.

Ik heb de fan al schoongemaakt, en stof verwijdert....maar hij blijft het maar doen he.

Ik zou gewoon het liefst willen, dat de cpu-fan gewoon op een constante langzame snelheid
draait, en niet dat aan- en uit gedoe.

Bestaan er ook fanmate-controllers die je kunt gebruiken op een notebook, zodat ik de
fan zelf kan regelen van 12v naar 5v bijvoorbeeld >

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Het punt is dan wel, als je er een fanmate tussen knoopt dat je mobo de fan gewoon blijft regelen. Dus het aan uit gedrag blijft dan gewoon.
Wat je wel zou kunnen doen is een vaste 12 Volt lijn opzoeken die desnoods vrij is, daar de fanmate aan te hangen en daar je CPU fan weer aan te knopen.
Echter weet ik dan niet of jou Bios een melding gaat geven over bijvoorbeeld "CPU Fan Error".

Verwijderd

Topicstarter
CDAAbeltje schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 12:21:
Het punt is dan wel, als je er een fanmate tussen knoopt dat je mobo de fan gewoon blijft regelen. Dus het aan uit gedrag blijft dan gewoon.
Wat je wel zou kunnen doen is een vaste 12 Volt lijn opzoeken die desnoods vrij is, daar de fanmate aan te hangen en daar je CPU fan weer aan te knopen.
Echter weet ik dan niet of jou Bios een melding gaat geven over bijvoorbeeld "CPU Fan Error".
Daar heb je een punt inderdaad.
Waar ik waarschijnlijk ook tegen aan zal lopen, is de krappe inbouwruimte in de notebook.
Daarbij komt ook nog, dat ik de fanmate graag extern wil bedienen, waar moet ik die snoeren
allemaal laten ? (die zal ik dan via een ventilatie-sleuf naar buiten moeten leggen)
In een normale pc is dat geen probleem, maar bij een notebook zal het een hele uitdaging worden.

Ik heb eens geïnformeerd bij www.pcsilent.nl, of er ook fanmate-controllers speciaal voor
notebooks bestaan, maar dat was niet het geval.

Heeft er ook iemand ervaring- of zelf iets gebouwd om fanmate-bediening bij een notebook
mogelijk te maken ?

Verwijderd

Acer heeft voor de meeste laptops hier een programma'tje voor, ik weet alleen even niet hoe dat heet. Ik zou in ieder geval even bij Acer op de website kijken bij de downloads.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 20:24

CDAAbeltje

Cool Down !

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:38:
Acer heeft voor de meeste laptops hier een programma'tje voor, ik weet alleen even niet hoe dat heet. Ik zou in ieder geval even bij Acer op de website kijken bij de downloads.
Ik kan het niet vinden op de Acer site..... ;)

Verwijderd

Volgensmij heet het iets van ePowermanager, de meeste notebooks ondersteunen het dacht ik wel.
Pagina: 1