Toon posts:

[MacBook] Korte batterijduur en hoge temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn macbook nu een jaar en ben er heel tevreden over. Maar wat me opvalt is dat ik maar een batterijduur van 1,5 uur heb als de batterij volledig is opgeladen. Dit lijkt me wat aan de korte kant voor zo'n nieuwe computer. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dit normaal of moet ik hiermee naar apple? Ik heb een health van 98% en 153 cycles.

Daarnaast begint de ventilator direct te blazen als ik mijn computer aanzet. De temperatuur van de cpu stijgt naar 75 graden als ik niets open heb. Dit was eerder niet zo. Ik heb laatst mijn harde schijf vervangen door een 7200 rpm schijf. Als ik de oude schijf er weer in stop, wordt de cpu maar 45 graden. De temperatuur van de schijf blijft echter heel laag (30 graden), dus ik vraag me af waar dit door komt. Waarom maakt mijn cpu zoveel toeren en wordt hij zo warm als ik niets doe? Er zijn geen processen die dit veroorzaken aangezien ik geen enkel programma heb draaien. de activiteitenweergave gebruikt de meeste cpu en dat is dan 2%!

en ik heb gezocht op het forum, maar kan geen goed antwoord vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 22:25 ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik weet niet hoe het komt, ik ben benieuwd.

Wat wellicht interessant is voor je: d.m.v. Coolbook kun je de temperatuur van je CPU lager krijgen en de batterij duur verlengen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
klinkt als een termal probleem. Zou als ik jou was apple bellen en grote kans dat je MB wordt vervangenals ik het zo mag horen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Zet eerst in activiteitenweergave eens 'toon alle processen' aan?

Verwijderd

Topicstarter
oh, wacht, als ik 'toon alle processen' aanzet, zie ik dat syslogd 100% cpu heeft.

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 21:04
Ik heb na 94 cycles nog maar 89% batterij over. Lijkt me niet dat dit normaal is zo te horen...

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 17:25
Henry Tower schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:02:
Ik heb na 94 cycles nog maar 89% batterij over. Lijkt me niet dat dit normaal is zo te horen...
Hangt er van af hoe je ontlaad, als je je batterij steeds volledig laat leeglopen dan zal hij sneller verslijten.
Het beste is dan ook om hem continue bij te laden in plaats van altijd diep te ontladen, dit advies heb ik trouwens van de apple site

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 08:39:
oh, wacht, als ik 'toon alle processen' aanzet, zie ik dat syslogd 100% cpu heeft.
Dus er is iets bezig met het genereren van heel veel log verkeer. Kijk eens met 'console' (of hoe dat in het Nederlands ook heet) welke logfile(s) er hard groeien, en wat er in staat?

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Henry Tower schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:02:
sorry voor ff offtopic, maar waar kan ik zien hoeveel cycles ik heb?
edit: gevonden!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 08:39:
Toevallig Office er op staan? Heb die bug ook gehad. Continue volle load, en na het killen was het proces binnen 15 min weer terug. Bij mij lag het probleem aan het syncen tussen de adresboeken van entourage en adresboek. Heb de hele isync map uit de bibliotheek moeten verwijderen en de geschiedenis van het syncen moeten resetten. Daarna was bij mij het probleem weg.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-02 16:13

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

De CPU van mijn MacBook Pro wordt ook ongeveer 75 graden, maar een macbook zou lager moeten zitten! niet goed iig...

If it aint fixed, it's broken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het syslogd probleem opgelost, even googlen hierop levert een aantal verschillende oplossingen op. Hij blijft nu koeler, ongeveer 55-60 graden bij normaal gebruik. Scheelt weer een hoop geluid van de ventilatoren.

Maar de batterijduur blijft me een beetje zorgen baren. Is het normaal dat hij zo snel achteruit loopt? Ik doe er geen gekke dingen mee, gebruik hem allen thuis, niet voor werk. Maar 1,5 uur batterijduur lijkt me echt heel kort. Volgens mij was dit in het begin ruim 4 uur! Ook wanneer ik mijn oude schijf erin zet, blijft de batterijduur hetzelfde. Het komt dus niet door die nieuwe harde schijf. Wat zijn jullie ervaring hiermee?

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Hier een MacBook van een jaar oud, kan ik zeker 4 uur mee werken (als ik lichte dingen doe zeker 4.5 uur.). Batterij is nog 100% met 180 cycles.

Is dus zeker niet goed dat je batterij zo sne leeg is.

[ Voor 11% gewijzigd door blackjack21 op 16-05-2008 21:10 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
1,5 uur batterij is natuurlijk niet zo gek als je cpu de hele tijd op 100% loopt.
Ik zou het ff een paar dagen aankijken en het ding elke keer tot 50% laten ontladen.
Download ook ff CoconutBattery om te kijken hoe de stand van zaken met je batterij is.

Mijn MacBook is nu bijna 2 jaar oud, de accu is nog maar anderhalf jaar oud. 250 keer ontladen en nog steeds op 100%. Volgens CoconutBattery zit er nu zo'n 5195 mAh in, alleen dat wisselt met de week. Maar dat lijkt me niet slecht.
Al gebruik ik mijn MacBook de laatste weken bijna de hele dag aan de lader.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
oh wat stom, inderdaad, als ik nu de batterij oplaadt, krijg ik weer ruim 5 uur batterijtijd. Die 100% cpu vrat natuurlijk zoveel stroom.

Bedankt voor jullie antwoorden.

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Murcielago schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 21:18:
Mijn MacBook is nu bijna 2 jaar oud, de accu is nog maar anderhalf jaar oud. 250 keer ontladen en nog steeds op 100%. Volgens CoconutBattery zit er nu zo'n 5195 mAh in, alleen dat wisselt met de week. Maar dat lijkt me niet slecht.
Al gebruik ik mijn MacBook de laatste weken bijna de hele dag aan de lader.
Je kunt echt geen pijl trekken op die accu's! Ik heb 'm nu net 2 jaar en met ong 60 loadcycles is hij 75%! Ik gebruik m'n macbook vooral in het weekend, meestal aan de lader maar soms zonder, ik calibreer ook zo nu en dan. Toen ik 'm had was hij na 3 maanden al 90%.
Pagina: 1