[XP]Probleem met Interrupts

Pagina: 1
Acties:

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb zoals al te lezen is een probleem met de Interrupts. Gisteren was ik een dvd aan het branden, en het viel me op dat het processorgebruik gigantisch hoog lag (Process Explorer staat bij mij altijd open). Ik vroeg me af waarom Nero zoveel nodig had, maar die gebruikte zowat niets. Helemaal bovenaan de lijst stond een item dat tussen de 90 en 100 procent vroeg: Hardware Interrupts.
Oké, hier kan ik wel mee leven, het systeem was gewoon te gebruiken en ik brand niet vaak dvd's. Maar vandaag was Nero net klaar met een cd-rom branden, en startte met de verificatie (doe ik altijd op herschrijfbare schijfjes). Meteen reageerde geen enkel venster meer, en in de spaarzame momenten dat mijn systeemvak vernieuwde zag ik de grafiek van Process Explorer op 100% staan. Na de verificatie zakte het gebruik naar 5%, en opende ik het venster van Process Explorer en zag dat ook in dit geval de Interrupts abnormaal hoog waren.
Dus hier mijn vraag: Wat is hier aan te doen? Dat mijn processor volledig gebruikt wordt is geen probleem, maar ik wil nog wel graag een computer hebben waar ik op de achtergrond wat kan internetten.

Voor de duidelijkheid hier mijn systeem, mocht je er dingen over willen weten die er niet tussen staan, vraag het gerust.
Processor: AMD Athlon 64 3400+ 2.2Ghz ClawHammer socket 754
Geheugen: 1024MB
Video: XFX 6800LE (lijkt me niet zo relevant eigenlijk)
Cdrom: BenQ DVD DD DW1620
BenQ DVD-ROM 16X
DAEMON Tools 4.12.2 virtueel
Antivirus: AVG 8.0
BrandSoftware: Nero 7 Premium

Als iemand een oplossing weet: Alvast bedankt!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Ik vermoed dat de rekenkracht nodig is om de CD te branden. Het zal dan gewoon een driver zijn die veel CPU gebruikt. Als je er echt achter wilt komen, staat hier een manier dat het zou kunnen achterhalen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dcm360 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:58:
Oké, hier kan ik wel mee leven
Ik zou daar toch anders over denken :)

Wikipedia: Interrupt en Wikipedia: Interrupt latency leggen je wat meer uit wat de betekenis is, maar kort gezegd komt het erop neer dat met een dergelijke Interrupt Storm je al aardig op weg bent naar een hangend systeem.

Er zit dus ergens hardwarematig mogelijk iets niet goed, of firmwarematig.
Note dat ik geen software noem, want dit speelt zich op het laagste nivo af, hooguit kernel(mode)drivers en dergelijke kunnen dit mede veroorzaken.

Die link van Mark Russinovich is inderdaad een aanrader :)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 15-05-2008 21:15 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Inderdaad een aanrader, ik ben er achtergekomen dat tijdens een leestest van de pasgebrandde cd er 1 module met 76% totaal wel heel erg bovenuitsteekt. De naam is: hal. Aangezien deze van microsoft is ga ik maar eens in mijn updategeschiedenis kijken of hal.dll daarin is gewijzigd en die update dan maar ongedaan maken. Een veilig systeem is goed, maar een werkbaar systeem is naar mijn idee iets handiger. Mocht iemand aan de hand van deze info nog tips hebben: ik hoor het graag!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 08:50

CoolGamer

What is it? Dragons?

Hal is de Hardware abstraction Layer. Dat onderdeel van Windows zorgt er voor dat drivers makkelijk voor meerdere platformen geschreven kunnen worden. Het lijkt me sterk dat HAL de schuldige is, want die voert voornamelijk taken uit voor andere drivers of de kernel. Welke drivers stonden er verder nog meer in?

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
Een screenshot: http://people.zeelandnet.nl/bovi22/ruben/naamloos.png
En nog een tweede met een wat langer meetperiode: http://people.zeelandnet.nl/bovi22/ruben/naamloos2.png
Naar wat ik hierin zie is dat er niet veel raars gebeurd, in de zin van dat alles te verklaren valt, op het hoge verbuik van hal na.

[ Voor 67% gewijzigd door dcm360 op 15-05-2008 22:07 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dcm360 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:36:
Aangezien deze van microsoft is ga ik maar eens in mijn updategeschiedenis kijken of hal.dll daarin is gewijzigd en die update dan maar ongedaan maken.
Unlikely :)
Ik zou het dan eerder gaan zoeken in zaken als bekabeling, firmware/BIOS versies en dergelijke.
Kijk eerst eens of alles goed vast zit, draai desnoods de CD/DVD drives eens om - dat soort dingen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:27
Is je DVD brander niet gewoon defect? Hang er eens een andere aan en kijk of je daarmee wel normaal een dvd/cd kunt branden...

...

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Topicstarter
IceM schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 20:07:
Is je DVD brander niet gewoon defect? Hang er eens een andere aan en kijk of je daarmee wel normaal een dvd/cd kunt branden...
Hier ziet het idd naar uit, want met de speler die eronder zit heb ik geen problemen. Nog even kabels controleren en evt omwisselen, meer kan ik er niet aan doen. Helaas heb ik alleen geen stapel branders liggen, dus testen of het met een andere wel lukt gaat niet. Er is overigens ook niets mis met de gebrande schijfjes, andere spelers hier thuis kunnen ze gewoon lezen.
Ik zie wel wat het wordt en mocht dat ding echt niet meer willen dan spaar ik wel even voor een Blu-ray brander.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik heb zo'n vermoeden dat de DVD brander gewoon in PIO mode staat en daarom zoveel CPU gebruikt. Gooi de brander eens weg uit device manager, dan rebooten. Je kunt bij de eigenschappen van de IDE controller zien of ie op PIO of DMA staat. Staat ie na de reboot nog steeds op PIO, gooi dan ook de IDE controller even uit device manager en reboot nogmaals, dan zou alles weer in DMA moeten staan.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Pagina: 1