Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11

TF

bla bla

Topicstarter
Wij hebben met een ploegje van zon 20 man een straat staatsloten. We hebben nog nooit een schokkend bedrag gewonnen, maar ik zat toch even te denken:

1 collega koopt de loten, betaald de loten en onderhoud de contacten en verzend de nummers.

Stel nou voor dat er 10 miljoen valt op 1 van onze loten. Daar gaat dan belasting vanaf en het word gestort op de rekening van mijn collega. Vervolgens maakt hij 'mijn' deel over op mijn rekening. Moet ik dit dan nog weer opgeven bij de belasting? En zal de eerst ontvangende het voor zijn deel niet hoeven?

Ik heb gezocht op regelingen maar kon zo niets vinden. Vond het wel een intressant onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:35

-ET-

Phone Home

Volgens mij is de staatsloterij belasting vrij hoor.

[edit]
hoe het met het doorboeken zit weet ik eigenlijk niet. Maar je moet voor het incasseren van deze bedragen toch altijd naar het hoofdkantoor van de staatloterij. Waarschijnlijk kan je daar aangeven dat het naar verschillende rekeningen moet gestort worden. Belasting vrij dus.

[ Voor 73% gewijzigd door -ET- op 15-05-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Staatsloterij is belastingvrij... en jij moet over je gewonnen deel (mits je het niet voor die tijd hebt opgemaakt) vermogensbelasting gaan betalen het volgende jaar (en daarna) :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:44

Barrycade

Through the...

Als je gewoon papieren loten hebt, moet je voor het innen van de grotere prijzen naar Den Haag (of waar hun hoofdkantoor is) om je prijs te claimen.

Dan gewoon met z'n allen heen en de verdeel sleutel duidelijk maken. Dan krijg je 1/20 van de prijs netto op je rekening.

Die collega die de administratie doet moet wel belasting betalen (in ieder geval opgeven) over het potje als hij dat op een rekening heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:55
Bastien schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:18:
Staatsloterij is belastingvrij... en jij moet over je gewonnen deel (mits je het niet voor die tijd hebt opgemaakt) vermogensbelasting gaan betalen het volgende jaar (en daarna) :)
Op Wikipedia: Vermogensbelasting staat dat vermogensbelasting in NL afgeschaft is :?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Je wordt wel gewoon in box 3 belast... dat is geen vermogensbelasting "oude stijl" meer, maar wees zeker niet onder de illusie dat je in NL geen belasting over spaarcentjes hoeft te betalen.

buiten beschouwing gelaten 30% over je fictief rendement van 4% (effectief 1,2% dus).

Als de TS zich zo'n zorgen maakt dat er een groot bedrag op gaat vallen zou ik gewoon even de afspraken op papier zetten.. Bij het innen van een groot bedrag gewoon direct naar de deelnemers laten storten en ieder lekker z'n eigen (eventuele) kansspelbelasting laten betalen.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 15-05-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik dacht altijd dat de Staatsloterij deed alsof ze belastingvrij waren, maar je eigenlijk wel belasting betaalt. Stel je wint een ton, dan betalen ze €142.847,14 uit, en na aftrek van kansspelbelasting (30%) houd je weer netto een ton over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Daar is ook te lezen dat je Wikipedia: Vermogensrendementsheffing moet betalen over > 20000 vermogen. En dat is wat bovenstaande waarschijnlijk bedoelde.

Een reactie dus op keiichi.

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 15-05-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Muthas schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:25:
Ik dacht altijd dat de Staatsloterij deed alsof ze belastingvrij waren, maar je eigenlijk wel belasting betaalt. Stel je wint een ton, dan betalen ze €142.847,14 uit, en na aftrek van kansspelbelasting (30%) houd je weer netto een ton over.
Klopt, staatsloterij adverteert met "netto" prijzen. Bruto zal er inderdaad meer uitgekeerd worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 17:56

curry684

left part of the evil twins

Muthas schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:25:
Correct.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En volgens mij betalen ze gewoon een ton uit. Ze innen gewoon meteen de kansgeld belasting (hoewel dit een sigaar uit eigen doos is aangezien het staats loterij is )
Mijn tante heeft iets gewonnen met de Postcode loterij en die innen ook al gewoon de kansgeld belasting, alleen zijn die prijzen niet belasting vrij. Dus ze had 19.000 gewonnen en kreeg dus 13.300 op haar rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Daar is op tv ooit iets over geweest. Als je niet kan aantonen dat je meegespeelt hebt, via een overboeking via je bank, dan wordt het door de belasting gezien als een gift door de persoon die het lot heeft aan de andere persoon, en moet je dus belasting betalen.

Slimmer is dus om maandelijks het bedrag (1/20 van 145 = 7,25) over te maken naar je collega onder vermelding van 1/20 staatsloterij straat werk, dan komt het goed.

Dus 2 zaken:
1) uitbetalingen zijn belastingvrij
2) doorbetalingen aan personen die 'mee doen' wordt belasting over geheven (ik weet niet hoe die belasting heet, maar heeft niets met kansspelbelasting te maken)

2) gebeurt niet, als je kan aantonen dat je meebetaalt hebt aan het lot.

[ Voor 25% gewijzigd door Gé Brander op 15-05-2008 20:44 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76109

Stel dat die ene persoon het bedrag van 1 miljoen ontvangt. Dit is voor hem belastingvrij. De kansspelbelasting is er immers al af, dit is betaald door de staatsloterij. Deze persoon gaat dan het geld verdelen. hij geeft jou 1/20 ste deel van dat miljoen. Die 50.000 euro zijn voor jou dan een gift. Giften worden belast onder het succesierecht. Over die 50.000 euro betaal je 50% belasting en houdt je dus 25.000 euro over. Over het (aantoonbaar) meebetalen zoals de persoon hierboven zegt weet ik niks, zou dus niet weten of het klopt.
Ik weet echter niet of het mogelijk is om de prijs door de staatsloterij te laten verdelen. Het kan best zijn de prijs alleen wordt uitgekeerd aan degene die het winnende lot gekocht heeft/ in bezit heeft. Om hier duidelijkheid over te krijgen kun je het beste contact opnemen met de staatsloterij.
Als je dat doet, laat hier dan even weten hoe het werkt, ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 76109 op 15-05-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 76109 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:00:
Stel dat die ene persoon het bedrag van 1 miljoen ontvangt. Dit is voor hem belastingvrij. De kansspelbelasting is er immers al af, dit is betaald door de staatsloterij. Deze persoon gaat dan het geld verdelen. hij geeft jou 1/20 ste deel van dat miljoen. Die 50.000 euro zijn voor jou dan een gift.
Een gift impliceert dat die persoon het vrijwillig geeft, en dat is niet zo. Betaalt die persoon niet, dan kan TS dat via de rechter afdwingen. Omdat het niet om een gift (schenking) gaat, kom je niet aan successiebelasting toe.
Zelfs bij niet afdwingbare vorderingen (natuurlijke verbintenissen) kom je niet aan successiebelasting toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
GlowMouse schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:11:
[...]

Een gift impliceert dat die persoon het vrijwillig geeft, en dat is niet zo. Betaalt die persoon niet, dan kan TS dat via de rechter afdwingen. Omdat het niet om een gift (schenking) gaat, kom je niet aan successiebelasting toe.
Zelfs bij niet afdwingbare vorderingen (natuurlijke verbintenissen) kom je niet aan successiebelasting toe.
Hoe kun je bij een rechter afdwingen dat iemand jou geld moet geven wanneer het niet zwart-op-wit staat? Ik zou voor zo'n acties echt iets zwart-op-wit laten zetten.
Zelfs je beste vrienden kunnen heel vervelend doen wanneer het om veel geld gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76109

Nouja het hoeft niet zwart op wit te staan, een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig. Het is alleen wat moeilijker te bewijzen, maar het gaat om 20 personen dus het is dan 19 tegen 1 die van de afspraak afweten. Denk dat dat wel stand zou houden.

Hm toch niet genoeg gelezen over giften en succesierecht. Bedankt voor de correctie.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 76109 op 16-05-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262478

Voorkomen van onnodige problemen met de belastingdienst over deze schenking kan op twee manieren:
Allereerst door gebruik maken van de hierboven beschreven manier het rechtstreeks op 20 rekeningnummers over te maken.
Indien dat niet mogelijk is gewoon een schenkingsaangifte doen waarbij je een beroep doet op de morele verplichting die de schenker heeft. Voor het nakomen van deze natuurlijke verbintenis bestaat een vrijstelling van schenkingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 21:58
Het is weliswaar een oud topic, maar ik ben toch benieuwd of hier nog iets is uitgekomen. En @ laatste post. Dat is zakelijk en gaat niet over een privé initiatief om met collega's een paar loten te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nee hoor, ook al staat het op staatsloterij.nl onder /zakelijk is het volgens de wet niet zo:
bij wijze van beroep of gewoonte
maandelijks is nogal een gewoonte ;)

Al heeft de belastingdienst daar niet zo heel veel mee te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 02-06-2009 20:07 . Reden: bronvermelding ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Dat is dus uit Artikel 14. Dit gaat feitelijk over de handel in staatsloten, niet over collectieve deelname.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 22:06
Ja of je collega wint dat bedrag.
En je belt hem op en krijg in een keer de 'dit nummer is niet in gebruik' en je rijdt naar zijn huis toe en kijkt in een compleet leeg huis haha :)
Zou ook wel letterlijk en figuurlijk priceless zijn :D

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
Nu ben ik pas 16, en niet helemaal thuis in de belastingwerelden. (ja schenkingsrecht(iig die 50% belasting ken ik enzo) maar als collega bedrag wint, kan hij toch gewoon voor andere collega's rekeningen betalen e.d? of is dit dan belastingontduiking? verder denk ik dat je niet ver zult komen.. en dat je vast zit aan die 50% belasting over het geld als je dit wilt verdelen. (4 personen, 250.000 bruto de man, 125.000 netto de man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
kan me herinneren dat zoiets ooit op tv is geweest..

Een vader had iedere week enkele loten samen met zijn zoon, de vader betaalde de loten, en ze werden ook bij hem van zijn rekening afgeschreven..de zoon betaalde de vader met cash geld.

op een gegeven moment winnen ze een mooie prijs (weet niet precies meer hoeveel), en wil de vader dus de helft aan de zoon ''uitbetalen''

hoe het precies in elkaar zat weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat de zoon dan maar 1/3 van zijn geld over zou houden oid.. uiteindelijk bleef de zoon gewoon thuis wonen in een heel grote aanbouw :)

bij dat programma kwam toen ook ter sprake hoe het dan zat met collega's onder elkaar...zelfde verhaal..het is gewoon een schenking van degene die de loten haalt, met alle belastingen vandien :)

er staat immers niks op papier wat er onderling afgesproken is...

er waren toen 2 oplossingen: op papier vast laten leggen wat de afspraak is of
dmv bankafschriften ''bewijzen'' dat jouw collegas ook meebetalen.. maar dan moeten ze natuurlijk wel daadwerkelijk via de bank betalen

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 09-06-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

Wij deden ooit ook zoiets op het werk. Een groep legde begin van het jaar 50 euro pp in en dan speelde je het hele jaar mee. Alle opbrengsten werden het jaar erna gebruikt om weer nieuwe loten te kopen. Degene die dit regelde stuurde elke maand netjes een overzicht met wie er mee deed, wie betaald had en hoeveel er gewonnen was met bijbehorende lotnummers. Als je zoiets regelt dan is het toch ook makkelijk te bewijzen wie er allemaal mee deed zonder maandelijkse overboekingen.

Anoniem: 242335

Het zit zo:
- De staatsloterij betaalt slechts uit aan de toonder van het lot. De staatsloterij verdeelt dus niet.
- Het prijzengeld wordt belastingvrij uitgekeerd.
- De houder van de rekening waar het bedrag op gestort wordt dient dit bedrag op te geven in box 3 van de inkomstenbelasting. Het is nou éénmaal vermogen. Als het na één januari is bijgeschreven en voor 31 december van hetzelfde jaar weer is afgeschreven hoef je het niet op te geven. Een gevolg van de (onzinnige) vermogensrendementsheffings regeling.
- Bij particulier overboeken is sprake van een schenking. Boven een bepaalde vrijstelling dient de ontvanger successierecht te betalen.
- Als je kunt aantonen dat het staatslot gezamelijk eigendom was, is er géén sprake van een schenking.
Aantonen kun je b.v. doen door de helft van de prijs van het lot over te boeken met een duidelijke omschrijving, of e.e.a. vooraf op papier vast te leggen.

Er zijn online initiatieven die gezamenlijk meespelen ondersteunen en dit soort zaken afdekken.
De bekendste is *spam*, waar je ook nog eens zelf kunt bepalen hoeveel je inlegt.

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine aanvulling:
Als je de Oudejaarsloterij wint dan doe je dat op 31 december van het jaar n. De fiscus stelt dan het vermogen is verworven in datzelfde jaar n, ondanks het feit dat het geld pas in jaar n+1 gestort wordt.
Hoewel de belasting in box III over het rendement op het vermogen wordt geheven, dien je de toch al over het jaar n de vermogensrendementsheffing te betalen.

Onzinnig, maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:56
Anoniem: 242335 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:14:
Als je de Oudejaarsloterij wint dan doe je dat op 31 december van het jaar n. De fiscus stelt dan het vermogen is verworven in datzelfde jaar n, ondanks het feit dat het geld pas in jaar n+1 gestort wordt.
Het vermogen is, lijkt mij, inderdaad in jaar n verworven: vanaf dat de uitslag bekend gemaakt is vertegenwoordigd dat stukje papier een bepaalde waarde. Je zou er al mee kunnen handelen, als je zou willen - net zo goed als dat een 50-euro biljet niets meer is dan een stukje papier wat algemeen geaccepteerd wordt als iets dat 50 euro vertegenwoordigd is een winnend staatslot niets meer dan een stukje papier wat enkele miljoenen vertegenwoordigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
Anoniem: 242335 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 10:14:
Kleine aanvulling:
Hoewel de belasting in box III over het rendement op het vermogen wordt geheven, dien je de toch al over het jaar n de vermogensrendementsheffing te betalen.

Onzinnig, maar waar.
Is vanaf volgend jaar ook geen probleem meer, want dan wordt voor de waardebepaling van je vermogen alleen nog maar naar de waarde op 1 januari gekeken ;) (en niet zoals nu het gem. tussen 1 jan en 31 dec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 09-05 05:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 242335 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:39:
Het zit zo:
- De staatsloterij betaalt slechts uit aan de toonder van het lot. De staatsloterij verdeelt dus niet.
Weet je dit zeker? Dit ligt volgens mij aan de hoogte van het lot. Volgens mij kan je met de staatsloterij weldegelijk een betalingsafspraak maken waarbij ze bijvoorbeeld 20% naar een goed doel storten etc. Dit heb ik een keer op tv gezien dat ze het zo uitlegde.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vanaf dat de uitslag bekend gemaakt is vertegenwoordigd dat stukje papier een bepaalde waarde
Dat klopt natuurlijk, maar het kan aantoonbaar niet renderen. En de heffing in box III gaat niet over het vermogen, maar over het rendement op het vermogen, en daarom acht ik de heffing over jaar n onterecht.

[...]
Weet je dit zeker?
Eeh..ja. Dat staat zo in hun regelement. Je dient met het lot in de hand op het kantoor in Den Haag te verschijnen. Met zijn tweeën heeft geen zin, ze maken het naar één rekening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:25
Met een beetje geluk vertrekt de collega die de loten beheert naar Zuid Amerika zodra de klapper valt en hoef je helemaal niet na te denken over het afdragen van belasting. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Anoniem: 242335 schreef op zondag 21 maart 2010 @ 22:38:
[...]

Dat klopt natuurlijk, maar het kan aantoonbaar niet renderen. En de heffing in box III gaat niet over het vermogen, maar over het rendement op het vermogen, en daarom acht ik de heffing over jaar n onterecht.
Irrelevant. Contant geld en goud kunnen ook niet renderen, maar moet je ook VRH over betalen.

Overigens zie ik het probleem niet zo met de VRH. Bij een gedeeld lot kan iedereen gewoon zijn deel opvoeren voor de belasting. En van 0.6% belasting die je per 31-12 zou moeten betalen word je nou ook niet meteen arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48

Dido

heforshe

Toch betwijfel ik of je VRH betaalt in jaar x over het geld dat je op 31 december van dat jaar wint in de staatsloterij: er is namelijk geen enkele manier waarop je dat geld voor 1 januari op je bankrekening kan hebben staan.

Dat het recht op dat geld een paar uur vóór het nieuwe jaar ontstaat lijkt me ook niet relevant. Ik heb bijvoorbeeld in december al recht op mijn salaris van januari, maar ik hoef daar toch echt pas in het volgende jaar loonheffing over te betalen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:53:
[...]

Irrelevant. Contant geld en goud kunnen ook niet renderen, maar moet je ook VRH over betalen.

Overigens zie ik het probleem niet zo met de VRH. Bij een gedeeld lot kan iedereen gewoon zijn deel opvoeren voor de belasting. En van 0.6% belasting die je per 31-12 zou moeten betalen word je nou ook niet meteen arm.
Dat je over contant geld e.d. ook VRH moet betalen klopt, maar dat is precies wat ik onterecht acht. Het rendeert namelijk niet.
Ieder zijn deel opvoeren over een gedeeld lot zou kunnen, maar het ging hier om het principe van *spam* . De loten en het prijzengeld zijn rond de jaarwisseling geheel in het bezit van de site beheerder. Overigens gaat het om de volledige 1,2%. 31-12 en 1-1 vallen wat dit betreft samen.

@Dido: hier is al jurisprudentie over geweest. Men moet VRH betalen over het geld dat voor 1 januari is verdiend. Volgens mij loopt er nog wel een hoger beroep.

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 242335 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:23:
Overigens gaat het om de volledige 1,2%. 31-12 en 1-1 vallen wat dit betreft samen.
Dat zou wel een heel erg rare constructie zijn: het gaat normaliter namelijk om het gemiddelde tussen 1/1 en 31/12. Dus als jij 0 euro hebt, en je krijgt op 31/12 20 miljoen op je rekening, mag je 1,2% van 10 miljoen aftikken, lijkt me. Dat is 0,6% van die 20M.
@Dido: hier is al jurisprudentie over geweest. Men moet VRH betalen over het geld dat voor 1 januari is verdiend. Volgens mij loopt er nog wel een hoger beroep.
Lijkt me zeer interessant, met name dan de definitie van "wanneer is het geld verdiend". Als ik een extra project doe in december, en ik spreek af met mijn baas dat ik daarvoor een bonus krijg in januari, dan heb ik het geld in december verdiend, maar het komt niet op mijn salarisstrook.
Wanneer "verdien" je het geld met een loterij? Bij de trekking? Als je kennis neemt van de uitslag?
Als ik het bedrag nooit claim wens ik de belastinginspecteur veel succes met innen van de belasting erover.

Nog een leuke: ik koop een lot, en geef dat op 1 januari aan iemand anders. Die persoon kan op geen enkele manier op 31 december het geld "verdiend" hebben dat op het lot gevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:38:
[...]

Dat zou wel een heel erg rare constructie zijn: het gaat normaliter namelijk om het gemiddelde tussen 1/1 en 31/12. Dus als jij 0 euro hebt, en je krijgt op 31/12 20 miljoen op je rekening, mag je 1,2% van 10 miljoen aftikken, lijkt me. Dat is 0,6% van die 20M.

[...]
..jawel, maar het is 0,6% over jaar n plus 0,6% over jaar n+1. Dus gewoon 1,2% maar verdeeld over twee aangiftes.
Lijkt me zeer interessant, met name dan de definitie van "wanneer is het geld verdiend". Als ik een extra project doe in december, en ik spreek af met mijn baas dat ik daarvoor een bonus krijg in januari, dan heb ik het geld in december verdiend, maar het komt niet op mijn salarisstrook.
Wanneer "verdien" je het geld met een loterij? Bij de trekking? Als je kennis neemt van de uitslag?
Als ik het bedrag nooit claim wens ik de belastinginspecteur veel succes met innen van de belasting erover.

Nog een leuke: ik koop een lot, en geef dat op 1 januari aan iemand anders. Die persoon kan op geen enkele manier op 31 december het geld "verdiend" hebben dat op het lot gevallen is.
Hier vind je het bericht:
http://www.telegraaf.nl/b...s_om_jackpot__.html?p=9,3 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 242335 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:17:
..jawel, maar het is 0,6% over jaar n plus 0,6% over jaar n+1. Dus gewoon 1,2% maar verdeeld over twee aangiftes.
Die 0,6 in jaar n+1 had ik even over het hoofd gezien, maar daar scheelt het natuurlijk ook weer een slok op een borrel of het er 1 januari of 2 januari opstaat.
Tnx. Ik begrijp er in ieder geval uit dat ik niet de enige ben die het raar vind. Nog vreemder vind ik dat je dit niet ieder jaar hoort. Als het inderdaad een paar ton scheelt is het natuurlijk van de Staatsloterij een aardige geste om de uiteindelijke uitslag pas om 00:01 uur op 1/1 bekend te maken (je doet de trekking om acht uur, maar je stelt de uitslag pas definitief vast na middernacht. Dan heeft de notaris alles gecontroleerd :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Anoniem: 242335 schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:23:
Ieder zijn deel opvoeren over een gedeeld lot zou kunnen, maar het ging hier om het principe van *spam* . De loten en het prijzengeld zijn rond de jaarwisseling geheel in het bezit van de site beheerder. Overigens gaat het om de volledige 1,2%. 31-12 en 1-1 vallen wat dit betreft samen.
Heerlijk wanneer een spammer zich verraad door oneigenlijke argumenten te gebruiken:
Domeinnaam *spam*.nl
Status actief
Houder E. Goldstein
Echte naam Eric Goldstein
mail volgt

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ho ho, wat is dit nou?
- Mijn argumenten snijden hout! Er is niets oneigenlijks aan.
- Ik ben het topic niet begonnen, maar uitsluitend relevant gereageerd.
- De url naar mijn domein is relevant voor het topic! Niets spammerigs aan naar mijn idee.
- Excuus als ik iets gedaan heb wat niet mocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
In dit geval kan je het best zoveel mogelijk belasting moeten betalen dan wete je iig zeker dat je een dikke jackpot hebt gewonnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Die spamsite is irrelevant om dezelfde reden dat Dido ongelijk heeft: VRH gaat over alle vermogen, inclusief opeisbare vorderingen. Een winnend staatslot is een opeisbare vordering, net zoals een vordering jegens die spamsite, en beiden moet je opgeven bij de belastingaangifte.

Afgezien daarvan is die Goldstein ook nog in overtreding van Artikel 14 van de loterijwet. Zelfs als het geen spam zou zijn, dan nog horen illegale praktijken niet thuis op GoT.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350060

Ik kan me niet voorstellen dat je hier schenkingsrecht over moet betalen. In feite is er sprake van een overeenkomst met de koper. Je spreekt met hem af dat wanneer jij een deel van het lot betaald je ook aanspraak maakt op een evenredig deel van de winst. Hij schenkt het je dus niet.
Draai het eens om. stel we halen een lot en we winnen niets, heb ik dan hem mijn inleg geschonken? nee ik heb iets van em gekocht: deelname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dido schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:38:
Die lijkt me eigenlijk heel simpel: als jij op 1 januari het lot aan iemand anders geeft, schenk je feitelijk het bedrag dat op dat lot gevallen is. Dan moet jij er over het voorgaande jaar vermogensbelasting over betalen, en de ontvanger schenkingsbelasting in het jaar erop.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1