Draadloosnetwerk vanaf draad (zonder stroomvoorziening)

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Sinds kort hebben we bij ons op school (Piter Jelles Gymnasium, Leeuwarden) een draadloos netwerk, dit is helaas slecht te bereiken en het zit achter/voor een proxyserver waarvan we de proxy-url (nog) niet hebben.

In elk lokaal zijn wel 1 tot 4 DSL aansluitingen waar je je laptop zo met een draad op aan kan sluiten. Hier heb je helaas niets aan met een telefoon met wifi of een iPod Touch of iPhone niets aan.

Daarom dus de vraag of het mogelijk is om een "apparaat" aan te sluiten op de DSL aansluiting om zo een draadloos netwerk aan te leggen binnen een lokaal. Dit mag met een wachtwoord hebben maar om snel toegang tot internet te hebben liever niet ;)

Nu is het wel zo dat er niet altijd een stroombron voorhanden is en het aangesloten "apparaat" of op batterijen moet werken of zonder stroombron kan werken.

Ik had al opgezocht dat een Accesspoint iets is wat we nodig hebben maar dan een die zonder stroombron kan of op batterijen werkt. Dit dan niet al te duur omdat het een tijdelijke oplossing is en ook in je tas mee moet naar het volgende lokaal.

Misschien dat iemand me een harde duw in de juiste richting kan geven.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Klinkt een beetje als niet-legaal?

Anyway, koop een gewone accespoint.
De meeste worden gevoed door middel van een 9V of 12V adapter.
Als je er een vind met een 9V adapter, dan kan je die adapter wellicht vervangen door een standaard 9V batterij of accupack (is er ook voor 12V).
Qua verbruik en hoelang dat meegaat, geen idee.

Let wel op de polariteit en dit plannetje vereist wel enige soldeer skills.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 15-05-2008 18:42 ]

Alles kan stuk.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een AP zou het moeten kunnen op jouw manier, maar een AP op batterijen heb ik nog nooit gezien :+

Daarnaast vraag ik me wel af of jouw school dit wel zo prettig vind, wat vind je systeembeheerder ervan?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Yep, ga met de systeembeheerder praten. Die kan je vast en zeker het adres van de proxyserver geven. Alles anders is een poging om beveiligingen te omzeilen... :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
remco_k schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:41:
Klinkt een beetje als niet-legaal?
valt wel mee, gewoon gebruik maken van de middelen die voorhanden zijn en het uitbuiten
ook is het huidige systeem niet betrouwbaar en om dan 1 klas met een paar mensen met een touch of wifiphone blij te maken is toch een loffelijk streven.
Anyway, koop een gewone accespoint.
De meeste worden gevoed door middel van een 9V of 12V adapter.
Als je er een vind met een 9V adapter, dan kan je die adapter wellicht vervangen door een standaard 9V batterij of accupack (is er ook voor 12V).
Qua verbruik en hoelang dat meegaat, geen idee.
backupbatterijen mee :D en anders zorgen dat je 4x een 1,5V in serie zet of desnoods 5x een 1,2 die je op kan laden met een hoog amperage
Let wel op de polariteit en dit plannetje vereist wel enige soldeer skills.
stekkertje goedom er aan solderen moet wel lukken :D
gambieter schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:30:
Yep, ga met de systeembeheerder praten. Die kan je vast en zeker het adres van de proxyserver geven. Alles anders is een poging om beveiligingen te omzeilen... :)
er staat in de TS ook: "waarvan we de proxy-url (nog) niet hebben" ik ben dus al aan het rondvragen bij leraren/decanen/deelschoolleiders, omdat we een scholengemeenschap zijn is de systeembeheerder ergens anders ondergebracht, en ookal gaan we via zo'n accespoint, je blijft uitkomen bij die proxyserver, alleen omzeil je de standaard draadloosnetwerkproxy

[ Voor 24% gewijzigd door Wiethoofd op 15-05-2008 19:32 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:31:
er staat in de TS ook: "waarvan we de proxy-url (nog) niet hebben" ik ben dus al aan het rondvragen bij leraren/decanen/deelschoolleiders, omdat we een scholengemeenschap zijn is de systeembeheerder ergens anders ondergebracht, en ookal gaan we via zo'n accespoint, je blijft uitkomen bij die proxyserver, alleen omzeil je de standaard draadloosnetwerkproxy
Dat is helemaal niet relevant. Als er een aparte proxy is voor WLAN, dan is dat een keuze van de netwerkbeheerder en moet je dat respecteren. Loffelijke strevens voor iPhone's daargelaten is het schoolnetwerk daar toch helemaal niet voor bedoeld?

Ipv met leraren/decanen/deelschoolleiders te praten moet je gewoon gelijk naar systeembeheer gaan. Dat deze ergens anders zit maakt voor email en telefoon echt niets uit :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:00:
[...]
Dat is helemaal niet relevant. Als er een aparte proxy is voor WLAN, dan is dat een keuze van de netwerkbeheerder en moet je dat respecteren. Loffelijke strevens voor iPhone's daargelaten is het schoolnetwerk daar toch helemaal niet voor bedoeld?
vandaar dat we dus een 'illegaal' accespoint willen gebruiken.
Ipv met leraren/decanen/deelschoolleiders te praten moet je gewoon gelijk naar systeembeheer gaan. Dat deze ergens anders zit maakt voor email en telefoon echt niets uit :)
staat nergens vermeld, ik zal nog wel eens rondvragen (/bellen?)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:04:
vandaar dat we dus een 'illegaal' accespoint willen gebruiken.
Waarvan ik vrijwel zeker weet dat als iemand (of de systeembeheerder) daar achter komt, dat jij met je hoofd door de wietmolen word gehaald. :+

Alles kan stuk.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44

The Zep Man

🏴‍☠️

Je kan natuurlijk ook een WiFi-adapter kopen die krachtiger is dan wettelijk is toegestaan (in je bezit hebben mag, gebruiken niet). De Alfa AWUS036H heeft een vermogen van 500mW, terwijl in de EU de limiet 100mW is. Natuurlijk gebruik je deze adapter niet. Al helemaal niet om met bijvoorbeeld Internet Connection Sharing en de WiFi-adapter in je laptop in ad-hoc mode een stabiele internetverbinding aan te bieden voor de personen om je heen.

De situatie, die je natuurlijk nooit in de praktijk zou uitvoeren omdat het wettelijk gezien niet mag, zou er dan zo uitzien:
[leerling met laptop]
|
| <- Ad-Hoc (eventueel beveiligde) verbinding naar WiFi-adapter ingebouwd in jouw laptop
|
V
[je eigen laptop, ingericht met routersoftware/ICS]
|
| <-Infrastructure verbinding naar netwerk van je school met behulp van krachtigere WiFi-adapter
|
V
[netwerk van je school]

[edit]
En dat adres van de proxy-server: probeer eens auto-configuration of een admin lief aan te kijken. :+

Je kan ook nog overwegen om een UMTS-abonnement te nemen. Al heb je als student zoveel tijd/geld/middelen over om moeilijk te doen met ADSL-lijnen die er al liggen, dan moet zo'n abonnement geen probleem zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 16-05-2008 10:23 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
The Zep Man schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:15:
[edit]
En dat adres van de proxy-server: probeer eens auto-configuration of een admin lief aan te kijken. :+
Vandaag nog eens rondgevraag, maar ik krijg de proxy url niet, auto-config werkt niet en nu zoek ik naar een manier om vanaf een vaste computer in hetzelfde netwerk achter de proxyurl te komen.
Je kan ook nog overwegen om een UMTS-abonnement te nemen. Al heb je als student zoveel tijd/geld/middelen over om moeilijk te doen met ADSL-lijnen die er al liggen, dan moet zo'n abonnement geen probleem zijn.
het gaat er om dat ik met m'n ipod touch op het wifi kan :+

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wiethoofd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:47:
[...]

Vandaag nog eens rondgevraag, maar ik krijg de proxy url niet, auto-config werkt niet en nu zoek ik naar een manier om vanaf een vaste computer in hetzelfde netwerk achter de proxyurl te komen.
Even in de instellingen van de browser kijken wil vaak nog wel eens helpen, al staat deze ingesteld op de bedrade computer. Anders even sniffen, als je in hetzelfde netwerkdeel zit waarin iemand wel kan internetten.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 16-05-2008 10:50 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
The Zep Man schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:49:
[...]
Even in de instellingen van de browser kijken wil vaak nog wel eens helpen, al staat deze ingesteld op de bedrade computer. Anders even sniffen, als je in hetzelfde netwerkdeel zit waarin iemand wel kan internetten.
het zijn schoolcomputers, alles is gelockt :(
net had ik wel een geblockte pagina waar dan de IP en nog wat extra info stond.

Deze data heb ik geprobeerd in te voeren in m'n Touch maar het mocht niet baten.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:59

aap

Volgens mij kan de Asus WL-330gE wat jij wil. Je plugt het met een draadje in een beschikbare netwerkaansluiting en het fungeert dan zelf als draadloos access point. Het apparaatje kan zijn voedingsspanning uit een stekkerdoos halen, maar via een bijgeleverde kabel ook van een USB-poort.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wiethoofd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:59:
[...]

Dan neem je een laptop mee met twee netwerkkaarten en een kruiskabel. Zet beide kaarten in bridge mode. Sluit op één van de kaarten een werkstation van je school aan met behulp van de kruiskabel. Sluit op de andere netwerkkaart het schoolnetwerk aan. Start een sniffer op je laptop en probeer met de browser op het werkstation verbinding te maken met het internet. Het soort proxy, IP adres met TCP poortnummer en de eventueel gebruikte DNS-naam moet je dan zo kunnen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 16-05-2008 14:21 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wiethoofd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:59:
[...]

net had ik wel een geblockte pagina waar dan de IP en nog wat extra info stond.

Deze data heb ik geprobeerd in te voeren in m'n Touch maar het mocht niet baten.
Kom op zeg, die computers zijn niet voor niets gelocked. Als je het proxy adres niet krijgt, dan heb je gewoon pech. Zie ook de FAQ - Netwerken
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.