onboard + geluidskaart werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Morti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb onlangs een nieuw systeem aangeschaft en inelkaar gezet, maar nu zit ik met een probleem betreffende mijn twee geluidskaarten.

In mijn vorige pc had ik naast een onboard geluidskaart ook een creative audigy kaart zitten. De audigy gebruikte ik voor gaming (5.1 setje) en de onboard gebruikte ik voor geluid op mijn tv (2.0). Hierdoor hoefde ik wanneer ik bv een film wilde kijken alleen in windows van device te veranderen en alles werkte prima. Zelfs de instellingen voor beide kaarten bleven gehandhaafd wanneer ik wisselde.

Nu heb ik dus onlangs een nieuwe pc in elkaar gezet en nu krijg ik geen goed 5.1 geluid meer uit de creative kaart (achterste boxen deden het niet meer) en koos ik ervoor om dan maar via de onboard mijn 5.1 geluid te halen en mijn tv aan te sluiten op de creative kaart (en die in te stellen op 2.0 stereo). Mijn onboard levert nu prima 5.1 geluid op in zowel windows als in games, maar wanneer ik van device wil wisselen om geluid uit mijn tv te krijgen hoor ik niets. Ik zie wel dat er output is, want het groene volumebalkje in het sound devices options beweegt.
Wat ook vreemd is dat ik van de creative kaart de boxen setup niet meer op 2.0 stereo kan krijgen, hij blijft op 5.1 staan.

Ik heb een Asus P5E moederbord met onboard HD audio device en een Creative Audigy 4 kaart erin.
OS is Windows Vista Ultimate x64

Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dit op kan lossen?

Ik zit er zelf aan te denken om een splittertje te halen en mijn tv dan maar ook aan te sluiten op de onboard. Probleem hierbij is echter dat ik elke keer opnieuw de boxen setup kan instellen..

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
Dat de achterste boxen niets doen wanneer je die op je creative aan sluit kan natuurlijk niets te maken hebben met je onboard. Ik zou zeggen speel nog eens wat met de instellingen en plug wat stekkertjes om om te kijken wat er precies mis gaat.

Verder, hoe switch je van geluidskaart?
Als je dit doet door gewoon de default te veranderen dan moet je wel het programma waar je geluid van wilt horen even opnieuw opstarten want ik heb nog nooit een programma gezien wat hier zomaar tegen kan.

(heb trouwens een P5E met onboard en een XFI en Vista 64 en hier werkt alles prima)

[ Voor 7% gewijzigd door martijnve op 15-05-2008 20:10 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Ik heb ook geen problemen met een Audigy 4 en onboard Realtek HD Audio. Google eens op "daniel k audigy drivers". Die Daniel K heeft een goed werkend driverpakket samengesteld voor Audigy kaarten onder Vista. Met deze drivers zijn je problemen waarschijnlijk wel verholpen.

• Morti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik heb elk kabeltje, uit- en ingang maar eens getest mbv een koptelefoon en een mp3 speler en ben tot de conclusie gekomen dat de audio ingangen op mijn tv niet meer werken. Vind het heel vreemd, maar het is niet anders. Tijd om even de garantiebon erbij te pakken ben ik bang.

@ Goddamage: Ik heb het driverpakket van Daniel_K al een keer geprobeerd, maar om een of andere reden werkte dat helemaal niet. Dus maak ik maar weer gebruik van de standaard drivers van Creative. Dat werkt nu ook weer goed.