Monitor beperkende factor game pc?

Pagina: 1
Acties:

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
Beste mede Tweakers,

Onlangs heb ik een PC in elkaar gezet die moet fungeren als game PC. Ik heb me aardig moeten verdiepen in de hardware van tegenwoordig maar het volgende systeem is eruit voortgekomen:

PC specs:

Intel E8400 @ stock speed
Asus P5E X38 mobo
2 GB Kinston HyperX memory
MSI 8800GT OC
Zalman 600W voeding
2x 500 GB Samsung RAID0

Nvidia drives: 175.16

Daarbij gebruik ik mijn oude monitor van ~ 4 jaar terug :

Philips 170B4 via DVI aangesloten

De PC heb ik zo'n 10 uur getest met Orthos die in die tien uur geen foutmeldingen heeft gegeven (helaas geen screenie bij de hand). Daarnaast heb ik een aantal keer 3dmark06 gedraaid waarbij de hoogste waarde op 12445 uit kwam.

De volgende games speel ik zoal:

* Unreal Tournement 99 200+ fps (looool)
* Call of Duty 4 fps varieert van game moment maar is prima
* Unreal 3 ~ 60 fps continu, zie plaatje Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/2228/unrealzc2.th.jpg
* Turok zie plaatje Afbeeldingslocatie: http://img399.imageshack.us/img399/4273/turokgq8.th.jpg

Dat ziet er dus qua fps goed uit lijkt me. Echter beleef ik op dit moment de games echt heel erg crap. Het scherm is erg druk voor mijn ogen en zonder dat ik echt een ghosting effect zie lijkt het er toch te zijn. Maar ja, eigenlijk is het de vraag of het ook echt ghosting is. Ik heb me de laatste paar dagen verder verdiep in zogenaamde ghosting en monitor blur maar de variant waar ik last van heb lijkt toch niet echt helemaal op hetgeen dat ik in de opgezochte filmpjes e.d. zag/ las.

Ook heb ik rekening gehouden met de temperatuur van de verschillende onderdelen in mijn kast. Het leek er namelijk op dat de videokaart zelf artifacts vertoonde.

Zie link voor temperatuur na 30 min Unreal 3 te hebben gespeeld:

Afbeeldingslocatie: http://img354.imageshack.us/img354/3606/tempnaunrealpa7.th.jpg

Omschrijving probleem:
* gevoel dat er een nasleep is... ik beweeg in game en dat beeld erachter aan komt. Zie dit alleen niet, heb het gevoel dat dit zo is omdat mijn ogen zich niet prettig voelen als ik game
* Bij een oud spel als Unreal Tournament 99 geen enkel probleem te ondervinden
* Af en toe is er daadwerkelijk een hapering in het beeld. Het bij punt 1 beschreven gevoel zie ik dan echt gebeuren omdat de vertraging zodanig groot is dat ik hem opmerk.
* In Unreal 3 had ik enkele momenten waarin ik enkele lijnen een fractie door het beeld zag lopen. Ik weet even niet meer of deze nou horizontaal of verticaal was.

De vraag
Zouden jullie aan de hand van ervaringen of kennis willen posten wat jullie denken dat de oorzaak is van deze ergenissen?

Vid's
Via Fraps heb ik in game momenten opgenomen waarop de verschijnselen zich voordoen. Helaas waaren de filmpjes turbo groot waardoor ik ze nog niet heb kunnen posten. Indien gewenste zal ik deze proberen te verkleinen en via google o.i.d. zien te posten.

Bij voorbaat dank de moeite om mijn vragen te beantwoorden!

MarkieW

update:
18/05/2008 - bevindingen met CRT beschreven. V-Sync = aan Resultaat = UT3 prima nu, rest niet
19/05/2008 - nividia drivers geupdated naar V175.16. Resultaat = geen verschil tov eerder

[ Voor 3% gewijzigd door markiew op 19-05-2008 11:03 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

klinkt als een enigszinds warme videokaart, t geheugen vind warmte helemaal niet leuk, (en als je de kast rond de kaart niet goed koelt, word de koeler van de kaart zo heet van de gpu dat het geheugen er last van heeft, en zelfs stuk kan gaan)

ik denk niet dat je monitor foutief is.

beginnen met een tafelventilator naast je kast te zetten met de deur open, ik vermoed dat je probleem dan grotendeels opgelost is. ;)

• markiew
Bedankt voor de reactie! Had je de afbeelding waar de temperaturen op staan ook bekeken. Dit was zo ongeveer het moment waarop de problemen zich voordeden.

Een ventilator met open kast is een goed idee, ga ik zeker doen. Momenteel wordt de inhoud van mijn kast al wel op verschillende manieren gekoeld:

* cpu koeler Arctic Freeze 7 Pro
* fan van voeding 120 mm
* papst 120 mm fan blaast uit de kast
* pci onder de videokaart heb ik een metalen beugeltje met openingen geplaatst (zat vroeger bij 9800 pro Artic koeler).

Verwijderd

Temperaturen zijn prima. Probeer eens een oude CRT-monitor van zolder.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik weet et niet hoor.. 55 graden zou op zich prima moeten zijn, maar het is zeker niet de 1e kaart die ik met (geheugen) hitte artefacts zie terwijl de gpu core nog ruim binnen de normale temperatuur zit.

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ehm ik denk dat je de post prosessing bedoelt!

in ut 99 zit die niet, maar ik turok en ut3 ( zelfde engine ) en in Cod4 wel.
Dat ervaar jij mischien als blurry en wazig.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Specs van de 170B4 vind ik zo gauw niet, maar ik kom wel een 107B4MG tegen met een response tijd van een half uur 25ms. :P

{signature}

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 13:05
Mwoah, een monitor met een latency van 25ms. Dat ga je wel merken ja.

Details:
http://www.p4c.philips.co...02/170b4bs_02_pss_eng.pdf
http://www.p4c.philips.co...02/170b4mg_02_pss_eng.pdf
http://www.p4c.philips.co...02/170b4bb_02_pss_eng.pdf

Hoop dat deeplinken werkt op de philips site.

Sowieso een erg oud model zeg... Uit 2003 :s

[ Voor 72% gewijzigd door The - DDD op 15-05-2008 18:10 ]

Verwijderd

Al gerommeld met de instellingen van UT3 en turok?

• markiew
Op internet had ik ook nog een spec pfd gevonden van mijn monitor. In de sheets staat <25 ms. maar ik ben er 100% zeker van dat mijn monitor 16 ms aanhoudt. Toen ik de monitor kocht was dit een van de luxere modellen. Maar goed dat is natuurlijk geen garantie dat dit nu nog steeds up to date is.

Opzich heb ik nog een behoorlijk oude Philips CRT staan, al wel met zo'n flat panel (naar binnen lopend scherm voor het oog). Zou dit scherm goed zijn om te testen?

Laatst heb ik met een nvidia tool de stabiliteit van de videokaart getest..was 30 min. stressen en hij kwam hier goed uit. Kan ik op andere manieren testen? Zijn er ook nog andere temperaturen binnen de videokaart waar ik rekening mee moet houden maar niet op de afbeelding staan?

Dat zijn weer een hoop vragen zeg.... gelukkig kan ik ondertussen wel het een en ander doen om te testen. Bedankt voor de info voor zover

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41
Het lijkt aan je monitor te liggen dus pak die flatpanel even kun je het testen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• markiew
Ehm ik denk dat je de post prosessing bedoelt!
Moet ik dit ergens aan of uit zetten? Ik kende de term niet ... net ff op google gevonden wat het ongeveer is.
Al gerommeld met de instellingen van UT3 en turok?
Qua instellingen die ik in de interface van de spellen kan veranderen heb ik wat geprutst. Ben niet in de *.ini files van de engine gedoken.

Verwijderd

doe eens vsync aan met vsync uit proberen en vergelijken ;). Misschien krijg je problemen omdat vsync uit is.

Verwijderd

markiew schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:49:
[...]

[...]

Qua instellingen die ik in de interface van de spellen kan veranderen heb ik wat geprutst. Ben niet in de *.ini files van de engine gedoken.
Pak het wetenschappelijk aan en zet alles uit, dan kijken of je dat nog krijgt. Dan steeds dingen aan zetten tot je het wel of niet krijgt. Heb je vanzelf de boos doener te pakken.

• markiew
Inmiddels heb ik de 3x games getest met het CRT scherm dat ik hier nog had staan

* Unreal 3 - loopt echt een stuk sneller met de CRT, de happering die ik voorheen zag zijn er niet meer
* CoD4 - na wat gepruts in de grafische instellingen heb ik deze ook 'lekker' draaiend gekregen
* Turok - nog niet ok, maar ook niet niet echt geprutst met instellingen in game.

Het lijkt er dus verdacht veel op dat mij TFT monitor het niet aan kan. Dat wordt dus sparen voor een nieuw :P

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 02:54
Zoals al eerder vermeld, zet eens v-sync aan in je control panel van nvidia. Je zal zien dat het probleem verholpen is. Ik had dit ook eerst in het begin dat ik me 8800 gtx had. Dan zat ik met zo'n110 fps in battlefield 2 en dat kwam schokkerig over en het beeld liep dan ook wat door mekaar omdat me scherm zoveel fps niet aankon.

http://specs.tweak.to/16567

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AlexanderB schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:31:
ik weet et niet hoor.. 55 graden zou op zich prima moeten zijn, maar het is zeker niet de 1e kaart die ik met (geheugen) hitte artefacts zie terwijl de gpu core nog ruim binnen de normale temperatuur zit.
normale kaarten kunnen daar gewoon tegen hoor. 55 voor video geheugen, 't kan wat koeler (als je de core temp ziet) maar 't is verder nog prima

persoonlijk ervaring met 110 graden op GPU en 67 ambient pas bij hogere temperaturen ging hij (6800GTo) zich terug klokken, artifacts waren d'r overigens niet.:+

Betwijfel of TS wel last heeft van z'n monitor omdat hij het met Unreal 99 wat toch ook bloed snel beweegt niet heeft, Gok dat TS last van de in veel spellen ingebouwde motion blur heeft.

Vsync kan idd ook helpen voor sommige mensen, want dan krijg je monitor mooi 't beeld 1 op 1 door.

Maar de truc is idd ff een andere monitor aankoppelen, een CRT of een LCD met een responstime van >10ms

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 17-05-2008 22:12 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
M.b.t. die lijnen die je in je beeld ziet, dit zou zomaar eens kunnen komen doordat vertical sync uit staat. Probeer eens of je deze optie kunt vinden in je games.

specs

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

skelleniels schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:39:
Zoals al eerder vermeld, zet eens v-sync aan in je control panel van nvidia. Je zal zien dat het probleem verholpen is. Ik had dit ook eerst in het begin dat ik mijn 8800 gtx had. Dan zat ik met zo'n 110 fps in battlefield 2 en dat kwam schokkerig over en het beeld liep dan ook wat door elkaar omdat mijn scherm zoveel fps niet aankon.
Ook al genereer je 999 FPS, je scherm krijgt er altijd maar 60, 75, 85 door. Met Vsync synchroniseer je de beeldjes die je videokaart maakt netjes met wat je monitor uitzendt, zodat er niets wegvalt. Daar merkt je monitor echter vrij weinig van.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• markiew
Ik heb vertical sync nu in het nvidia panel op 'force on' gezet. Nu ga ik maar eens even testen.

edit: ik werk nu op mijn oude crt

edit2: een ander voorbeeld is de demo van Grid die ik net gedownload heb. Als ik een race start dan krijg ik om de x-sec een flinke happering in beeld. Die happering blijft naar schatting wel een seconde in beeld waarna ik weer verder kan racer. Ik weet niet of dit betrekking heeft op mijn eerder beschreven probleem maar het is in ieder geval erg irritant. Daar en tegen zou het ook gewoon om een instelling kunnen gaan die ik over het hoofd zie.

Inmiddels heb ik V-sync force on staan en alle settings in Gris op minimal. Tocht blijven de happeringen aan houden. De temperatuur van de vid blijft overigens acceptabel op ongeveer 50 graden voor de gpu.

[ Voor 87% gewijzigd door markiew op 18-05-2008 15:15 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

GoldenSample schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:11:
normale kaarten kunnen daar gewoon tegen hoor. 55 voor video geheugen, 't kan wat koeler (als je de core temp ziet) maar 't is verder nog prima

persoonlijk ervaring met 110 graden op GPU en 67 ambient pas bij hogere temperaturen ging hij (6800GTo) zich terug klokken, artifacts waren d'r overigens niet.:+
nja, mijn 7600 gt is dus gewoon overleden omdat de gpu core het geheugen deed oververhitten via het full cover blok.. (t blok werd heet, de fan sloeg niet aan en ik had hele mooie artifacts die niet meer weg gingen, dit was allemaal trouwens nog in dos mode, niet eens tijdens gamen ofzo, rma duurde daarna ook nog bijna 4 maanden..)

...terug ontopic...

• markiew
Ik heb net nog eens getest met verschillende instellingen.... bijv. V-sync aan/ uit etc. Daarbij heb ik voornamelijk in game de settings verandert. Helaas help dit niets en zijn er nog happeringen in de games.

Alleen UT3 loop echt prima, na de overgang van TFT naar de CRT draait deze echt goed.

Dit zijn de temperaturen die ik net na het gamen heb gemeten:

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/9764/20080518dq1.th.jpg

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 11:44
marcieking schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:06:
[...]

Ook al genereer je 999 FPS, je scherm krijgt er altijd maar 60, 75, 85 door. Met Vsync synchroniseer je de beeldjes die je videokaart maakt netjes met wat je monitor uitzendt, zodat er niets wegvalt. Daar merkt je monitor echter vrij weinig van.
Zonder vsync heb je vaak tearing. Als een frame klaar is voordat de monitor een heel beeld heeft getekend wordt ie al geupdate en krijg je "scheuren" in je beeld. Je kunt dit opvatten als dat je monitor dit niet aankan want als je precies 60 fps zou hebben op een TFT zou je er geen last van hebben.

• markiew
Mijn conclusie op dit moment is dat mijn TFT snel wisselende beelden niet aan kan (om dit maar even lekker plat en simpel te verwoorden). Dit heb ik opgelost door een oude CRT in te zetten. Het resultaat is dat UT3 perfect draait.

De andere games (CoD4 uitzondering; draait aardig) draaien echt voor geen meter. Ik snap echt niet waar dit aan kan liggen. Heeft iemand suggestief hoe ik dit aan kan pakken.

Zie mijn vorige posts van gisteren voor de probleemomschrijvingen.

Verwijderd

het is niet zoiets simpels als een driver die niet up to date is ofzo?

• markiew
Daar ben ik me van bewust daarom doe ik een oproep tot suggesties. Wie weet zet me dat op het juiste spoor van denken en kan ik zo het probleem filteren/ verkleinen.
Pagina: 1