Receiver vraag HDMI

Pagina: 1
Acties:

• Rocco82
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-12-2021

Rocco82

aka Rocco

Topicstarter
Heb een vraagje voor de mogelijke audiofielen die hier rondsurfen, eerst maar even toelichten.

De set-up gaat worden,
voor gaming:
PS3 + Wii

voor DVD & Blu-ray afspelen:
PS3 + PCH + HD decoder (@home (morgen Ziggo) kabel TV)

voor de weergave:
Panasonic Plasma TH-42PZ85E

Nu komt de vraag, want er ontbreekt nog een hele belangrijke factor, de geluidsset!

Mijn wens is natuurlijk om niet constant vanalles om te hoeven pluggen, een receiver lijkt me dus een must. Verder moet de speler voldoende modussen kunnen afspelen om optimaal gebruik te maken van het PS3 geluid, en Blu-Ray discs films. Ikzelf heb al zitten kijken naar de verschillende modellen van Onkyo, maar heb te weinig verstand van het spul om een gegronde keuze te maken.

Het budget ligt tussen de 0 en 800 euro, alles eronder is natuurlijk mooi meegenomen. Kan iemand mij helpen in het maken van een keuze voor het praktische gebruik (3x HDMI in, 1 uit)? Maar ook voor het geluidstechnische gedeelte, zoals kwaliteit, vermogen maar ook het ondersteunen van de verschillende codecs vind ik belangrijk.

Ook vraag ik me af wat, wat betreft design, prijs, vermogen en kwaliteit geschikte speakers zijn voor aan zo'n receiver. Een merk of een richting om in te zoeken ben ik al erg blij mee!

Heb nog een Z5500 set staan van logitech waarmee ik nog kan vogelen, maar denk niet dat dit nuttig is vanwege het ontbreken van de HDMI aansluiting, misschien kan ik de speakers nog gebruiken?

Alle informatie is zeer welkom, alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 14% gewijzigd door Rocco82 op 15-05-2008 15:56 ]

Mvg, Rob.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Uiteraard wil je graag weten wat anderen van jou keuze vinden, maar tweakers zijn een onzeker volkje :P Dit blijkt wel uit het grote aantal "wat moet ik kopen" vragen die dagelijks voorbij flitsen in AV. Om het een beetje leuk te houden voor andere bezoekers dient je openingspost wat uitgebreider te zijn dan: "ik heb 300 euro en ik wil een DVD speler, welke raden jullie me aan". Ook het beperken van de keuze tot 2 of 3 modellen is niet voldoende. Je zal in je openingspost duidelijk moeten aangeven hoeveel je te besteden hebt, wat je zoekt, wat je eigen voorkeuren zijn, wat je ondertussen zelf al hebt ondernomen, welke typen je zelf al hebt gevonden en aangeven wat je zelf vind dat de sterke/zwakke punten van die bepaalde typen zijn en waarom je nog twijfelt over die types.
Een regel is: ga eerst naar de winkel en ga daar informatie inwinnen.
Audio en HiFi forum policy - Het regime

Hoi!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:25
Opzich is het een mooi idee om een receiver als schakelpunt voor hdmi te gebruiken, maar ik vraag me af of er wel receivers zijn met drie HDMI-ingangen. Een realistischere oplossing zou zijn om alle video-signalen direct op de tv aan te sluiten en alle audio-signalen op de versterker/receiver. Nadeel is wel dat je dan zowel de tv als de receiver steeds appart moet instellen, maar met bjivoorbeeld een logitech harmony afstandsbediening kan je dit proces automatiseren.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onkyo TX-SR705 past in je budget en voldoet aan al je eisen. Ik vind het nogal breed wat je zoekt eerlijk gezegd, of je nu Panasonic, Onkyo, noem maar op neemt, als je niet hele gevoelige oortjes hebt maakt het allemaal niet verschrikkelijk veel uit. Zeker niet als je gamed op zo'n set. Zelf googelen kan ook en 3x HDMI / 800 euro lijken me niet lastige zoekargumenten.

• Rocco82

Rocco82

aka Rocco

Topicstarter
rodie83 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:05:
Onkyo TX-SR705 past in je budget en voldoet aan al je eisen. Ik vind het nogal breed wat je zoekt eerlijk gezegd, of je nu Panasonic, Onkyo, noem maar op neemt, als je niet hele gevoelige oortjes hebt maakt het allemaal niet verschrikkelijk veel uit. Zeker niet als je gamed op zo'n set. Zelf googelen kan ook en 3x HDMI / 800 euro lijken me niet lastige zoekargumenten.
Juist de reden waarom ik deze post maak, het gaat mij wel degelijk om de kwaliteit van het geluid bij Films en muziek, echter heb ik zelf te weinig kennis om daarin een keuze te maken tussen de verschillende merken.

Mvg, Rob.

Verwijderd

Invisible_man schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:58:
Opzich is het een mooi idee om een receiver als schakelpunt voor hdmi te gebruiken, maar ik vraag me af of er wel receivers zijn met drie HDMI-ingangen. Een realistischere oplossing zou zijn om alle video-signalen direct op de tv aan te sluiten en alle audio-signalen op de versterker/receiver. Nadeel is wel dat je dan zowel de tv als de receiver steeds appart moet instellen, maar met bjivoorbeeld een logitech harmony afstandsbediening kan je dit proces automatiseren.
tegenwoordig meer dan genoeg receivers met 3+ HDMI aansluitingen.
DH.FiReHaWK schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:46:
[...]

Juist de reden waarom ik deze post maak, het gaat mij wel degelijk om de kwaliteit van het geluid bij Films en muziek, echter heb ik zelf te weinig kennis om daarin een keuze te maken tussen de verschillende merken.
Ik zat laatste ook in hetzelfde parket, ik denk dat als je een receiver kiest van een gerenommeerd consumenten merk, dat je dan qua geluidskwaliteit niet snel de fout in kunt gaan: Onkyo, Denon, Marantz, Yamaha, Pioneer. Tot zover mijn Mediamarkt advies. :P

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
DH.FiReHaWK schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:46:
[...]

Die kennis heb je wel. Kijk welke aansluitingen je nodig hebt, ga luisteren bij een audiozaak naar de verschillende modellen van de gangbare merken (Denon, Marantz, Harman Kardon, Onkyo, Yamaha) en neem degene die je het beste vind klinken. Klinken ze om het even en heb je de extra functionaliteit van de duurdere niet nodig? Neem dan de goedkoopste! Leuke betaalbare speakers? Kijk naar merken als Klipsch en Wharfedale en begin eventueel met 4 luidsprekers, dat is beter dan een standaard 5.1 setje. Laat de sub en center er des noods maar even bij zitten en spaar door.

Is je budget trouwens inclusief luidsprekers? Dan moet je creatief zijn en zou je eventueel voor 2e hands kunnen gaan om een goede set samen te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door PHiXioN op 15-05-2008 17:19 ]

Verwijderd

PHiXioN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:14:
[...]

Laat de sub en center er des noods maar even bij zitten en spaar door.

Is je budget trouwens inclusief luidsprekers? Dan moet je creatief zijn en zou je eventueel voor 2e hands kunnen gaan om een goede set samen te stellen.
Films zonder center en sub is denk ik nog kariger dan een 5.1 setje eerlijk gezegd :P Desalniettemin zijn losse speakers inderdaad meestal beter dan setjes.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:37:
[...]

Films zonder center en sub is denk ik nog kariger dan een 5.1 setje eerlijk gezegd :P Desalniettemin zijn losse speakers inderdaad meestal beter dan setjes.
Pff dat is dus echt even onzin he.
Films zijn zeer goed in stero te kijken en vooral als je goede muziek weergave + film wil kijken is het aan te raden om in componenten te kopen. Begin met een goede versterker + 2 zuil speakers als fronts en werk van uit hier tot je een mooie 5.1 set hebt. (of 7.1 ofzo).

Dusse mijn tip neem een degelijke versterker BVB de Marantz SR 6002 met 2 Mordaunt short 906i of 908i. Het hangt natuurlijk helemaal af wat je er zelf van vind je moet dus gewoon gaan luisteren.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Shunt schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:26:
[...]

Ik ben het met je eens dat bij een budget van zo'n 400 of lager twee monitors beter zullen klinken dan een 5.1 setje bij films. Daarboven gaat het verschil hem vooral zitten in dynamisch bereik, ruimtelijkheid en frequentiebereik.
Als je films in stereo bekijkt mis je veel ruimtelijkheid van geluid. Dat de fronts het werk van de center (e n de rears naar keuze) overnemen kan de geluidskwaliteit (ruimtelijkheid en dynamisch bereik) niet ten goede komen. Wat mij betreft kun je het vergelijken met muziek luisteren via een goede speaker in mono, of twee iets mindere speakers in stereo. Ik prefereer stereo.
Subwoofers hebben over het algemeen een veel lager frequentiebereik dan fronts in dezelfde prijsklasse. Bij films zijn o.a. deze lage frequenties (die meestal missen bij fronts) erg belangrijk voor de bioscoop ervaring.

Bij muziek ben je altijd beter uit met je geld in de front-speakers te stoppen.
Nogmaals: losse speakers zijn meestal beter dan setjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 19:10 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Shunt schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:26:
[...]

Films zijn zeer goed in stero te kijken en vooral als je goede muziek weergave + film wil kijken is het aan te raden om in componenten te kopen. Begin met een goede versterker + 2 zuil speakers als fronts en werk van uit hier tot je een mooie 5.1 set hebt. (of 7.1 ofzo).

Dusse mijn tip neem een degelijke versterker BVB de Marantz SR 6002 met 2 Mordaunt short 906i of 908i. Het hangt natuurlijk helemaal af wat je er zelf van vind je moet dus gewoon gaan luisteren.
Over Marantz gesproken, de ZR-6001 met client staat bij correct voor 400 euro. Dat ding was een jaar geleden nog 1200 euro en dan hou je nog luidsprekergeld over én kan je in je slaapkamer ook nog muziek luisteren.

• Rocco82

Rocco82

aka Rocco

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Ik merk al wel dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft :9 logisch natuurlijk.

Even voor de duidelijkheid, het is niet de bedoeling voor de boxen aantal honderden euro's, een receiver van 6-7 honderd en nog een losse versterker aan te schaffen. Kost a. te veel geld, en b. neemt het teveel ruimte in naar mijn zin.

Het gaat mij om de connectiviteit van het geheel, geen kabel geswitch en goed 5.1 of eventueel 7.1 film, muziek en gaming geluid. De optie van de losse componenten en het uibouwen is voor mij dus niet echt een optie, ik zou het liever compact houden en met de boxen erbij onder de 1k blijven is toch wel de max. Ik heb de rest van het spul ook pas aangeschaft, dus je snapt dat de beurs al redelijk is geslonken :9

Bedankt voor jullie adviesen tot zover!!!

Mvg, Rob.

Verwijderd

PHiXioN schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:16:
[...]

Over Marantz gesproken, de ZR-6001 met client staat bij correct voor 400 euro. Dat ding was een jaar geleden nog 1200 euro en dan hou je nog luidsprekergeld over én kan je in je slaapkamer ook nog muziek luisteren.
Daar zit geen HDMI op.
Pagina: 1