Toon posts:

Vreemde tekens - Kaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier een systeem aan het ombouwen en geraak er niet uit...

Het gaat om:
Sapphire Radeon X800GT PCI-e op DFI LanParty nForce4 Ultra-D
HD ok, voeding ok, CPU ok.

1) Eerst bleef alles hangen met 4 keer 1GB, PC3200, na de CPU-, RAM- en VGA-check. Geen opstart dus. Zelfs geen BIOS. Wel perfect LanParty-opstartscherm zonder meer...

2) Oud geheugen weer teruggezet. 2 keer 512MB Corsair, eveneens PC3200. Systeem start nu wel.
(Waarom werkte 4GB niet? Single-sided draait dan wel trager, maar zou wel moeten werken...)
Nu wel opstart naar AMI-BIOS. Daarin allemaal vreemde tekens en een hoop nulletjes, in groepjes van vier of vijf, een stuk of honderd, gewoon bovenop het normale BIOS-screen. Waar letters stondern, zijn die vervangen, de andere staan er nog. Het geheel werkt, cursor werkt en wijzigen is mogelijk, maar ziet er niet uit.

3) Windows (vanop de bestaande installatie op HD) wil vervolgens niet opstarten. Moet dat echt helemaal opnieuw from scratch? Best wel wellicht, maar dat moet toch niet?

4) Windows installatie-CD geeft eerst niet, maar wat verder ook al van die gekke nulletjes. Afgesloten.

5) Ligt dit aan geheugen, grafische kaart of MB? Ik heb geen idee wat te doen...
Ik gok op een kapotte grafische kaart? Kan ze alleen niet testen of vervangen en ook die heeft recent probleemloos gewerkt...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 14:25 ]

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Foto ?

Verwijderd

Topicstarter
http://users.fulladsl.be/~spb11732/LanParty/Dsc00003.jpg
http://users.fulladsl.be/~spb11732/LanParty/Dsc00006.jpg
http://users.fulladsl.be/~spb11732/LanParty/Dsc00007.jpg
Modbreak:Ik gok dat Zamoraak een foto van de "vreemde tekens" bedoelde...

Los daarvan, je pics zijn ronduit layout- en laadtijdverneukend groot. Gelieve voortaan voor het posten je pics naar max 600p breed te resizen :o

Ziet er nog gezond uit, dacht ik.

De vorige eigenaar zegt nooit problemen gehad te hebben met de kaart, wat ik van hem best wel wil aannemen.
Kan het aan de CMOS-jumper-instellingen liggen? (Kunnen die nullen op een steeds resetten wijzen?)
Kan een defecte videokaart ook van die nullen en andere vreemde tekens geven of dan eerder geen of een misvormd beeld dan karakters?

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 16-05-2008 00:10 ]

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 11:12

buggienuk

lekker buggie

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:24:
1) Eerst bleef alles hangen met 4 keer 1GB, PC3200, na de CPU-, RAM- en VGA-check. Geen opstart dus. Zelfs geen BIOS. Wel perfect LanParty-opstartscherm zonder meer...

2) Oud geheugen weer teruggezet. 2 keer 512MB Corsair, eveneens PC3200. Systeem start nu wel.
(Waarom werkte 4GB niet? Single-sided draait dan wel trager, maar zou wel moeten werken...)
Het kan zo zijn dat je moederbord gewoon niet met 4 keer 1GB overweg kan, probeer anders eens 2x 1GB en daarna 3x 1GB?
3) Windows (vanop de bestaande installatie op HD) wil vervolgens niet opstarten. Moet dat echt helemaal opnieuw from scratch? Best wel wellicht, maar dat moet toch niet?
Je hebt dus alleen nieuw geheugen geprobeerd? Geen andere dingen gedaan? En waar precies gaat het mis met windows? Zie je nog wel dat balkje laden en gaat het beeld dan op zwart of gebeurd het al eerder? Werkt veilige modus nog? Indien dat wel werkt, verwijder de drivers van je videokaart eens, vaak zorgen die voor problemen (teminste, bij mij) als windows niet door wilt starten.
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:48:
Kan een defecte videokaart ook van die nullen en andere vreemde tekens geven of dan eerder geen of een misvormd beeld dan karakters?
Tsjah, dat kunnen we nooit met zekerheid zeggen als je nog geen andere videokaart hebt getest. Verder bedoelde Zamoraak waarschijnlijk een foto van je biosscherm, met al die nullen erop. Je zegt al dat je geen andere videokaart hebt, misschien kan je bij een vriend een kaart lenen? Als dat niet lukt kan je altijd even bij een lokale computerzaak vragen of ze je misschien willen helpen, vaak zijn ze daar wel toe bereid.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 14:30
Mijn huisgenoot had hetzelfde. Die heeft z'n videokaart vervangen, en het probleem was verholpen :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor die foto's.
Had het even niet door en had even geen tijd om alles om te bouwen...

Ben naar de PC-boer geweest en die zegt het ook: de kaart is kapot.
Heb al een andere en kan niet wachten om ze in te bouwen, maar dat wordt iets voor morgen...
Pagina: 1