Ubuntu 8.04 + formatteren extra nieuwe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geheel nieuw met linux en spits me toe op Ubuntu.
Dus niet direct mij om de oren wapperen met termen, duurde me al tijdje om te ontdekken wat sudo precies was ;).

Probleem:

Kan geen toegang krijgen tot harde schijf na te hebben geformateerd + gemount via Gparted.
Wil dit het liefst grafisch oplossen, omdat dit gewoon zou moeten kunnen bij een volwassen
OS, alhoewel via de terminal mag ook ;).
De schijf wordt wel in "computer" gezien, maar ik krijg geen schrijftoegang.
als ik naar de permissions kijk kan het OS die niet bepalen.
Een andere poging zag ik dat root deze permissies had.
Blijkbaar heb ik dus iets niet goed gedaan, maar wat ik heb geen idee.
Moet zeggen dat het bij Windows simpeler oogt, of ik snap gewoon niet echt wat ik verkeerd doe.

Verder als ik gparted start dan zegt hij dat hij de main volume niet kan veranderen, zonder opnieuw op te moeten starten maar dat leek mij logisch, aangezien daar de ubuntu installatie opstart, maar ik zeg het maar even voor het verhaal.
"(The kernel is unable to re-read the partitiontables on the following devices:- /dev/md0)"

Gegevens:
Extra HD: 500gb IDE (eerst met andere schijf geprobeerd 250gb IDE, exact zelfde problemen)

Zelf gedaan:

Gegoogeld
Gparted geinstalleerd
ingelogged met wachtwoord
New partition gemaakt (ext3) + apply (duurde even voordat hij dat voor elkaar had)
partitie gemaakt op /dev/sdc/
gemount
Uiteindelijk vindt hij de schijf dan wel in "computer" maar duurt even.
beschreven probleem doemt op
Daarna ben ik maar met de "flags" gaan pielen, maar geen succes, geen idee wat het ook doet :)
Verder zie ik wel een map met lost & found staan van ongeveer 2 gig groot, maar bij eigenschappen zie ik dat al 23 gig is gebruikt. Allebei geen idee waarom.

Voor de rest gaat het best geinig met Ubuntu, alleen ik merk gewoon dat ik wat overzicht mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:17:
partitie gemaakt op /dev/sdc/
gemount
Omdat je de partitie hebt gemaakt als root user (via sudo) heb je als gewone gebruiker geen rechten om op die partitie te schijven.

Ik zal je het niet gelijk voorkauwen, maar lees dit eens door. Dan moet het wel duidelijk worden.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou goed ik dacht wel zoiets, maar vreemd blijft het wel in mijn ogen dat je niet gewoon zo even een schijf kan toevoegen zonder in de terminal te moeten begeven, ik zal het doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom kan ik dit niet gewoon in gparted aanpassen of uberhaupt in de grafische omgeving?
Ik vind het er nogal niet makkelijk uitzien.