• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:48
Hallo,

Na het lezen van de update van Fedora op de frontpage, en het zien van de reactie van dtech (met deze link), ben ik even gaan kijken hoe het allemaal gaat. Dan zou ik graag 7.4.2 willen hebben, vasthoudend.
quote: site
7.4.2. Live USB Vasthoudendheid

Ondersteuning voor blijvende veranderingen met een Live image bestaat voor Fedora 9. Het belangrijkste gebruik is om te booten van een Live image op een USB flash pen en om de veranderingen op dezelfde pen te bewaren. Om dit te doen, download je de Live image en voer je het volgende commando uit:

code:
1
livecd-iso-to-disk --overlay-size-mb 512 /path/to/live.iso /dev/sdb1

Vervang /dev/sdb1 met de partitie waar je de image neer wilt zetten.

Vervang 512 met de gewenste grootte in MB van de blijvende data, of overlay. Het livecd-iso-to-disk shell script wordt bewaard in de LiveOS map in het top nivo van de CD image. De USB media moet voldoende vrije ruimte hebben voor de Live image, plus de overlay, plus andere data die op de media bewaard moet worden.
Ik heb zelf thuis alleen maar macs, maar ik neem aan dat deze code alleen werkt voor linux. Ik heb wel linux in parallels staan (Ubuntu 8.04), en hierin zou ik in principe ook een usb stickje kunnen zien. Aangezien ik nooit helemaal het verschil heb begrepen tussen i686 en x86 enzo, heb ik gekeken welke img file ik zelf heb gedownload voor ubuntu, en dat was een i386. Ik heb een intel coe 2 duo (mac mini). Op school (dat is waar ik m vooral zou willen gebruiken/testen) hebben ze op de computers een stickertje hangen met 'intel inside'.
Nou heb ik vandaag gelezen, in mijn zoektocht naar het verschil tussen i386/686 en x86_64 (want dat zijn de enige twee live-cd's die je van Fedora kunt downloaden. Bij de i's versies werd er gezegd dat ze zijn voor Intel 2 core duo, en x86 voor intel single core. (waarschijnlijk zo, want ik heb dual core). Ik heb nu net de i686 versie gedownload, maar zal deze code ook in mac werken, of moet ik via parallels nog even dat file sshen? en nu maar hopen dat het de goede architectuur is :/

edit:

ik dus deze commande uitgevoerd in terminal:
code:
1
livecd-iso-to-disk --overlay-size-mb 512 ~/Downloads/Fedora-9-i686-Live/Fedora-9-i686-Live.iso /Volumes/STICKJE

zegt hij dit: -bash: livecd-iso-to-disk: command not found
Wil dat gewoon zeggen dat ik maar beter parallels kan opstarten?

(en bij mijn /dev stond niks in de richting van een usb stick, bij /Volumes stond ie er wel bij, ging er vanuit dat ik die maar moest gebruiken)

edit2:

Ik in linux nu, en ben bezig met het overzetten van de .iso file. Duurt nog ong. 1,5 uur, maar tegen die tijd ben ik aan het werk tot uur of 9, dus dan ben ik er niet meer. Maar ik zie mijn stickje totaal niet in Linux. Via parallels is die wel gewoon voor de Virtual Machine, maar ik kan m niet vinden. Hij staat neit bij /dev, /Media enz. Ook al een search gedaan naar 'STICKJE' (ja, zo heb ik m genoemt), maar kan m niet vinden. Moet ik hem nog op de een of andere manier mounten? Alvast bedankt,

Mathias

[ Voor 17% gewijzigd door mat.hi.as op 15-05-2008 13:41 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

zAo

GPLv2 Fanboy

doe eens:
sudo fdisk -l

Dan zou je alle partities wel moeten zien.
Met "mount" kun je zien waar hij gemount is ;)

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Op school bij jou hebben ze intel pentuim 4 's en AMD X2's dit gaat beiden lukken met i686 dat is geen probleem. Behalve misschien het probleem dat de pc's niet van usb kunnen boote maar daarvoor moet je even in het bios kijken :9
Thuis kun je hem trouwens ook gebruiken, ik zie je nog wel op school maandag :D

als je dat commando van de vorige post heb uitgevoerd moet je zoeken naar een vfat of fat partitie, je zou ook even kunnen op zoeken of parallels usb ondersteunt.

Lees dit eens, je moet ergens een script hebben die heet: livecd-iso-to-disk die moet je dan uitvoeren met de opties gegeven in je openingspost.

offtopic:
moet je niet leren

[ Voor 38% gewijzigd door jelly op 15-05-2008 14:21 ]

Keep it simple stupid

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
jelly schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:10:

Lees dit eens, je moet ergens een script hebben die heet: livecd-iso-to-disk die moet je dan uitvoeren met de opties gegeven in je openingspost.
Bij de link die hij zelf gaf, in de vorige paragraaf staat dat dat script in /usr/bin/ staat, dus in princiepe gewoon in je path. Maar het script zit meegeleverd met fedora 9 (volgens mij), dus je moet eerst dat installeren, voordat je ermee een liveUSBstick kan maken.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• jelly

jelly

Arch Linux

QuaQu schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:29:
[...]

Bij de link die hij zelf gaf, in de vorige paragraaf staat dat dat script in /usr/bin/ staat, dus in princiepe gewoon in je path. Maar het script zit meegeleverd met fedora 9 (volgens mij), dus je moet eerst dat installeren, voordat je ermee een liveUSBstick kan maken.
Of je kunt misschien de live cd gebruiken?

Keep it simple stupid

• mat.hi.as
Ahh thnx allemaal, had totaal niet door dat het een scriptje was :| morgen dan maar ff op school zelf proberen, en ervan uitgaan dat ik geen admin rights nodig heb. Zit dan wel op windows, en zie mn stick wél

@Jelly. Leren, waarvoor? En jij dan?:P

• jelly

jelly

Arch Linux

volgens mij moet je het zo doen, live cd booten of via parallels opstarten. Usb stick aansluiten mounten als dat nog niet automatische wordt gedaan. Daarna script uitvoeren die staat dus op de livecd :P
Support for persistent changes with a Live image exists for Fedora 9. The primary use case is booting from a Live image on a USB flash drive and storing changes to that same device. To do this, download the Live image and then run the following command:
Staat er een beetje onduidelijk maar het is toch echt zo dat de live cd moet booten ik zal het ook eens proberen :P

Keep it simple stupid

• mat.hi.as
code:
1
2
mathias@Matnux:~$ sudo ~/Desktop/Downloads/livecd-iso-to-disk --overlay-size-mb 200 ~/Desktop/Downloads/fedora-9-i686-Live.iso /dev/sda1
/home/mathias/Desktop/Downloads/livecd-iso-to-disk [--reset-mbr] [--noverify] [--overlay-size-mb <size>] <isopath> <usbstick device>

(thnx zAo)

In parallels met ubuntu opgestart, iso en dat scriptje erop gezet, maar krijg nu deze melding. Heb stickje van 1gb, 90* mb vrije ruimte, dus 200 mb overlaying size is maximum. Wat moet ik nu doen, want ik doe precies wat ze aangeven op die site?

Mathias

• jelly

jelly

Arch Linux

Dat is vreemd, probeer dit eens, dus zonder overlaying size.

Moet de overlaying size ook niet 512 mb zijn? Zo staat het in je openingspost.
In je link staat wel dat je de size kan veranderen naar wat jezelf wilt maar ik denk dat fedora toch wat meer nodig heeft dan 200 mb :P

Keep it simple stupid

Pagina: 1