• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
Voor het theater waar ik werk gaan we binnenkort een beamer aanschaffen die vooral veel gebruikt gaat worden voor presentaties.

Nou ben ik al flink op zoek geweest natuurlijk en ben op het volgende uitgekomen:

Sanyo XP100L
Panasonic PT-D5700E

Beide van deze beamers hebben 6000+ lumen wat naar mijn idee nodig is voor een volverlichte zaal met 200+ mensen.

Ik ben van plan om op een doek van 4 x 3 of 5 x 3,5 meter te gaan projecteren.

Nou is het "probleem" dat ik de beamer zo hoog mogelijk wil kunnen hangen zonder het gebruik van keystone (wat ten koste gaat van de kwaliteit).
Nou hebben deze beamers een lensshiftverhoudig van 0:10 (met de meeste lezen), wat betekend dat de maximale hoogte van je projector de bovenkant van je doek is.

Als ik nou bijvoorbeeld ga kijken naar de goedkope thuisbioscoop beamer de Sanyo Z5, deze heeft een lensshift van -5:10, wat betekend dat ie een stuk boven de bovenkant van het doek kan hangen.

Dit is naar mijn een beetje raar dat een €1000,- beamertje zo'n royale lens shift heeft, terwijl een bijna €6000,- kostende projector het met 0:10 moet doen.

Nou vraag ik me dus af of er een projector bestaat die het beste van beide werelden heeft.
Dus 6000+ lumen En een zo royaal mogelijke Lens Shift.

Verdere kritiek is uiteraard ook van harte welkom :)

Verwijderd

Hoi,

Van beamers heb ik niet al te veel verstand, dus over het Lens Shift gedeelte durf ik niet veel te zeggen. Maar je gaf aan dat averdere kritiek ook wel kom is....

Ik blijk nog al erg gevoelig te zijn voor de beeldopbouw in de vorm van de 3 kleuren beurtelings zoals bij DLP bemaers het geval is. Ipv een vaste kleur neem ik dit doorgaans weer als snelle rode, groene en blauwe kleur vlakken achter elkaar. Als ik "recht" naar een dergelijke projectie kijk valt het mee, maar lang houd ik het niet vol max 5 tot 10 minuten. Beweeg ik met mijn ogen over het scherm dan is het al helemaal een ramp en geef ik de moet na 2 minuten op.
Ik kan er dan gewoon echt niet naar kijken.

wiki heeft hier een aardig artikeltje over. Ook de oude Ambilight van Philips had dit extrem, de nieuwe LED variant van Philips is beter en zorgt bij minder mensen tot klachten, maar helaas voor mij nog te storend.

Ik zou je dus willen aanraden om hier goed naar te kijken voor je een dergelijke bedrag aan een beamer uitgeeft.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-02 08:27
Wat voor theater gaat het om? een filmtheater ofzo?
Een filmtheater bij ons in de buurt gebruikt een sanyo beamer van 2500 lumen om via powerpoint een diashow te geven voor aanvang van de voorstelling, 6000 lijkt me erg veel, tenzij je in vol daglicht staat. Volgens mij brand je een gat in de muur met zoveel licht.

Verhaal over DLP: het kleurenwiel draait tegenwoordig zo snel, dat je dat niet meer ziet.

ik vermoed dat je weinig gaat hebben aan tips alhier, het lijkt me beter dat je een leverancier vraagt om een demo te geven zodat je zelf kan zien en ervaren wat het verschil is.

let overigens wel op het feit dat bij professionele beamers nog apart een lens moet worden aangeschaft...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 15:54
elhopo schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:59:
Wat voor theater gaat het om? een filmtheater ofzo?
Een filmtheater bij ons in de buurt gebruikt een sanyo beamer van 2500 lumen om via powerpoint een diashow te geven voor aanvang van de voorstelling, 6000 lijkt me erg veel, tenzij je in vol daglicht staat. Volgens mij brand je een gat in de muur met zoveel licht.

Verhaal over DLP: het kleurenwiel draait tegenwoordig zo snel, dat je dat niet meer ziet.

ik vermoed dat je weinig gaat hebben aan tips alhier, het lijkt me beter dat je een leverancier vraagt om een demo te geven zodat je zelf kan zien en ervaren wat het verschil is.

let overigens wel op het feit dat bij professionele beamers nog apart een lens moet worden aangeschaft...
Nee, geen filmtheater, maar een schouwburg, 2500 lumen lijkt mij erg weinig voor een zaal waar veel licht aan is.

Verwijderd

elhopo schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:59:
Dat zeggen ze bij Philips ook over de nieuwe Ambilight en toch zie ik het.
Ook heb ik recent nog wat projecties gezien in winkels (Parijs), weet echter totaal niet met welke merken en type beamers waar ik het toch gewoon constateerde. Net als bij een theater voorstelling ongeveer een jaar geleden.

Maar goed, ik blijk er wel extreem gevoelig voor te zijn.