Handy cam mic ingang

Pagina: 1
Acties:

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik heb hier 2 handycams liggen met allebei een mini jack microfoon ingang. Nu wil ik hier een aantal microfoons op aansluiten via een mic amplifier.

Het probleem is nu dat het audio signaal extreem slecht is. Het signaal wat uit de amplifier komt is wel gewoon goed, maar als het signaal via de camera loopt (en je dus met een hoofdtelefoon het geluid op de camera checkt) is het geluid heel slecht. Mijn vraag is nu, hoe komt dit?

De amplifier output is XLR. Ik gebruik dus een verloop van XLR naar mini jack om het aan te sluiten. Dit kabeltje is verder goed, want als ik deze in een TV steek, en het geluid op de tv check, is het gewoon goed. Het ligt dus aan de ingangen van de camera's lijkt mij. Het gaat om 2 verschillende camera's : de panasonic nvs 180 en de sony trv345e. Met beide camera's heb ik dit zelfde probleem.

Iemand suggesties? Alvast bedankt.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18

voodooless

Sound is no voodoo!

uit een mic-preamp komt een line signaal. Als je dat dus in je microfooningang stopt krijgt die een veel te sterk signaal en gaat het vervormen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de mic-ingang op je camera's het geluid ook nog een keer versterkt? Dit zou verklaren waarom het slecht zou klinken. Meestal heb je namelijk helemaal geen mic pre-amp tussen je camera en de microfoon inzitten.
Net als het verschil tussen de mic-in en de line-in op je PC bijvoorbeeld.
Heb je de mogelijkheid om de microfoon direct aan te sluiten? Dan zou ik eerst eens kijken wat dat voor resultaat geeft.

• adros
voodooless schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:06:
uit een mic-preamp komt een line signaal. Als je dat dus in je microfooningang stopt krijgt die een veel te sterk signaal en gaat het vervormen.
oke, dat is het dus inderdaad ja, bedankt hiervoor. Is dit op te lossen? En waarom werkt het wel als ik het op een tv (ook mini jack) aansluit?
Sjoewe schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:07:
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de mic-ingang op je camera's het geluid ook nog een keer versterkt? Dit zou verklaren waarom het slecht zou klinken. Meestal heb je namelijk helemaal geen mic pre-amp tussen je camera en de microfoon inzitten.
Net als het verschil tussen de mic-in en de line-in op je PC bijvoorbeeld.
Heb je de mogelijkheid om de microfoon direct aan te sluiten? Dan zou ik eerst eens kijken wat dat voor resultaat geeft.
oke maar dat is dus niet echt een optie. Ik wil namelijk meedere microfoongs gebruiken.

Overigens doe ik het nu anders. Ik gebruik de camera namelijk om beeld en audio weer te geven op een tv. Ik heb dus nu gewoon de audio vanaf de amp direct op de tv aangesloten (zonder dat het door de camera gaat) en het beeld van de camera ook op de tv, zodat het daar samen komt. De sync is hierbij goed.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18

voodooless

Sound is no voodoo!

adros schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:17:oke, dat is het dus inderdaad ja, bedankt hiervoor. Is dit op te lossen? En waarom werkt het wel als ik het op een tv (ook mini jack) aansluit?
Sluit de microfoons gewoon direct op de camera aan, eventueel met een fantoom voeding ertussen als dat nodig zou zijn. Dat het via de TV werkt is logisch, dat is een line ingang.
oke maar dat is dus niet echt een optie. Ik wil namelijk meedere microfoongs gebruiken.
In dat geval moet je zoeken naar een line ingang op je camera. Als die er niet is zul je het audio gebeuren los moeten opnemen, en het later er weer onder moeten mixen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sjoewe
Waar je wel op moet letten als je met meerdere microfoons hetzelfde geluid op neemt is dat je een soort overspraak krijgt. Als beide microfoons hetzelfde geluid opnemen maar op een ander volume, of bijvoorbeeld net uit fase dan kan het een raar effect opleveren als deze samen op een spoor komen.

Het is zeer waarschijnlijk dat je op deze manier een soort lichte echo crëeert.
Wat/hoe wil je eigenlijk opnemen? Misschien heb ik nog wel wat tips voor je. :)

• adros
Sjoewe schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:23:
Waar je wel op moet letten als je met meerdere microfoons hetzelfde geluid op neemt is dat je een soort overspraak krijgt. Als beide microfoons hetzelfde geluid opnemen maar op een ander volume, of bijvoorbeeld net uit fase dan kan het een raar effect opleveren als deze samen op een spoor komen.

Het is zeer waarschijnlijk dat je op deze manier een soort lichte echo crëeert.
Wat/hoe wil je eigenlijk opnemen? Misschien heb ik nog wel wat tips voor je. :)
Ja hier weet ik van maar hier is weinig van te merken. Het wordt gebruikt om tafelgesprekken op te nemen met rond de 8 mensen. Er worden 2 omnidirectional mics gebruikt die beiden op tafel staan.

• Sjoewe
adros schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:35:
[...]

Ja hier weet ik van maar hier is weinig van te merken. Het wordt gebruikt om tafelgesprekken op te nemen met rond de 8 mensen. Er worden 2 omnidirectional mics gebruikt die beiden op tafel staan.
Dus je neemt op met twee camera's en twee microfoons? Dan is je probleem simpel op te lossen door camera 1 met microfoon 1 te koppelen en camera 2 met microfoon 2.

Dat heeft als voordeel dat je in de edit kan kiezen uit twee losse geluidssporen. Deze kan je bijvoorbeeld combineren tot één stereo signaal, of je kan gewoon 1 op een heen en weer schakelen tussen de twee bronnen, of je beoordeelt per shot welke microfoon het beste geluid geeft.
Pagina: 1