Plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 08:18

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik ben mn nieuwe appartement aan het verbouwen en inrichten dus, en ik dub nu nog hoe ik mn speakers-setje (Philips LX 600) ga plaatsen. Dit is een 5.1 setje.

De kamer is zo'n 4,5 meter bij 4,5 meter ongeveer.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bertp/setup1.jpg

of

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~bertp/setup2.jpg

Mijzelf lijkt setup 2 het beste, aangezien ik er dan midden-in zit, maar dan heb ik links wel zo'n loze ruimte?

Links in de hoek komt een buro met PC, dus ik kan de LCD niet in het midden van die muur zetten.

De bank komt recht voor de TV te staan (en 1tje tegen de rechter muur)

[ Voor 4% gewijzigd door Pubbert op 15-05-2008 10:04 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

Lastig om daar zo een antwoord op te geven...

Voor 5.1 geluid is het nog anders dan voor stereo (met name een gat dat ontstaat). Verder heeft het ook direct met de hoek van spreiding te maken, het ene type speaker kan verder uit elkaar staan dan het andere.

Het meest spannende is eigenlijk de subwoofer. Deze zal moeilijker te plaatsten zijn.

Waarom stel je eigenlijk deze vraag ?
Wil je bijvoorbeeld met je kabels rekening houden ?

Persoonlijk zou ik (ook) voor optie twee kiezen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ja, ik ga sleuven voor de kabels frezen, dus wil er vast rekening mee houden.

Ik wil de sub naast de TV zetten, ik dacht altijd dat dit weinig uitmaakte??

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-02 12:20
Het kan volgens mij allebei even goed, wel zal ja dan in het eerste geval je linker speakers harder moeten zetten dan de rechter maar dat is een instel kwestie.
Het is dus maar net wat je mooier vind.
Speakers wel zoveel mogelijk richten naar de plek waar je het liefste zit, daar gaan zitten en afstellen maar ;)

Plaatsing van sub maakt idd erg weinig uit, bass is over het algemeen niet tot heel moeilijk te lokaliseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Fonta op 15-05-2008 10:05 ]

Verwijderd

Volgens mij moet het zelfs nog iets anders; De rear-speakers moet je meer als "naast je" opstellen, volgens de boekjes die bij mijn receiver zaten.

Dan krijg je zoiets ofzo ...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MpyJDcfOYzeiAoJ7I4zBqAtb/full.jpg

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:08:
Volgens mij moet het zelfs nog iets anders; De rear-speakers moet je meer als "naast je" opstellen, volgens de boekjes die bij mijn receiver zaten.

Dan krijg je zoiets ofzo ...

[afbeelding]
Klopt, met een 5.1 opstelling moeten de achterspeakers naast je zijn. In een 6.1 of 7.1 opstelling kunnen nummer 6 en 7 wel achter je geplaatst worden. Als je ze achter je oren plaatst gaat het stereo-effect verloren omdat je oorschelp in de weg zit.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik kan in mn receiver iig instellen of de rears Naast me staan, of achter me staan.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Fonta
dus de rear speakers kan je wel links en rechts tegen de muur zetten.

togggg??

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Tog? Dat typen mijn nichtjes van 8 ook altijd.

Ik wil wel in het midden van het geluid zitten :) Ik kan volgens mij niet speakers individueel harder zetten (De Rears wel tegelijk, maar Rear left niet afzonderlijk van Rear right etc)

[ Voor 66% gewijzigd door Pubbert op 15-05-2008 10:38 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Fonta
Thund3r schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:37:
Tog? Dat typen mijn nichtjes van 8 ook altijd.

Ik wil wel in het midden van het geluid zitten :) Ik kan volgens mij niet speakers individueel harder zetten (De Rears wel tegelijk, maar Rear left niet afzonderlijk van Rear right etc)
jaa togg :p

Wel raar dat je ze niet afzonderlijk kan instellen, anders zou er toch wel een balans op moeten zitten. Wat voor receiver heb je dan?

• lier

lier

MikroTik nerd

Fonta schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:39:
Wel raar dat je ze niet afzonderlijk kan instellen, anders zou er toch wel een balans op moeten zitten. Wat voor receiver heb je dan?
Ik denk...de Philips LX 600... ;)
Ik ben mn nieuwe appartement aan het verbouwen en inrichten dus, en ik dub nu nog hoe ik mn speakers-setje (Philips LX 600) ga plaatsen. Dit is een 5.1 setje.

• Fonta
lier schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:43:
[...]

Ik denk...de Philips LX 600... ;)

[...]
uch, nog niet helemaal wakker denk ik :$
Met die receiver zou ik ook voor plaatje 2 gaan, ik denk dat je dan het meest in het midden zit.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De opstelling hangt eigenlijk af van het materiaal wat je afspeelt... HT/Films of multichannel muziek, of een combinatie?

Ik zou in ieder geval de speakers zeker niet in de hoeken van de kamer proppen. Je krijgt dan een grote kans op teveel versterkte bas.

http://www.dolby.com/cons...rtainment/roomlayout.html
http://www.soundstage.com/surrounded/surrounded200307.htm
enz.

• lier

lier

MikroTik nerd

joopv schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:02:
De opstelling hangt eigenlijk af van het materiaal wat je afspeelt... HT/Films of multichannel muziek, of een combinatie?

Ik zou in ieder geval de speakers zeker niet in de hoeken van de kamer proppen. Je krijgt dan een grote kans op teveel versterkte bas.
Goeie opmerking...gaat hier om een subwoofer/satelliet combi, ken toevallig deze melkpakjes, hoeft niet echt bang te zijn voor de bas uit deze kastjes.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.gigamaquinas.com/loja/catalog/images/Philips-LX600-1.gif

Dit setje is het, niets speciaals, maar was afgesprijsd showmodel, en had digitale toslink en coax ingang, wat voor mij een must was.

Ik ga het setje vooral gebruiken voor HD films en voor mijn Xbox 360, 5.1 in games is ook wel lekker :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Fonta schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:05:
Plaatsing van sub maakt idd erg weinig uit, bass is over het algemeen niet tot heel moeilijk te lokaliseren.
Subplaatsing is wel degelijk belangrijk. Gewoon neer zetten op de luisterpositie en dan een hoek kiezen waar hij het beste (niet hardste) klinkt..

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:36:
[...]

Subplaatsing is wel degelijk belangrijk. Gewoon neer zetten op de luisterpositie en dan een hoek kiezen waar hij het beste (niet hardste) klinkt..
Niet om je spulletjes direct af te zeiken, maar dit soort setjes hebben niet echt een subwoofer. Dit is 9 van de 10 keer een klein woofertje in een (te) kleine behuizing. Niet gebouwd voor sublaag maar gewoon om de satellietjes aan te vullen, zelfs stemmen komen uit de woofer.

Om een lang verhaal kort te maken, plaats de woofer gewoon centraal, liefst naast het TV meubel. Dit om vreemde plaatsing van geluid te voorkomen. :)
Pagina: 1