1,24v op p34-ds4, 1,31v op 73PVM-S2H (E6750)?

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik ben sinds een maand voor mijn HTPC overgestapt van een Gigabyte p34-DS4 naar een 73PVM-S2H van hetzelfde merk.

Mijn gelapte e6750 kon op de DS4 met slechts 1,237v toe, echter op het nieuwe moederbord is de boel pas stabiel op 1,315v.

Het gevolg is dat de e6750 een beetje heter wordt dan voorheen op volle belasting: 73 graden tegenover 63 op het "oude" moederbord (gemeten met Coretemp 0.94). Deze temps zijn gemeten na een uurtje of 4 Orthos draaien.

Nu ben ik niet zo op de hoogte van vdrop en vdroop. Maar als het ingestelde voltage op één of andere manier niet bij de processor komt en ik dus een hogere vcore moet instellen, verwacht ik niet dat de temp oploopt. Immers, op die P35-ds4 draaide alles stabiel met 1,237v.

Oja, ik gebruik RightMark CPU clock utility om de vcore te regelen. De ingestelde vcore wordt ook als zodanig gemeten door Coretemp.

Verdere specs (niet gewijzigd)
Tagan 330w
Core2duo e6750 op 3,2Ghz
Corsair 2Gb ddr2-800

Wat zouden andere oorzaken kunnen zijn voor het feit dat ik op dit bord een hogere vcore moet instellen? Ik hoor graag jullie tips/aanbevelingen en verder commentaar.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Ik weet niet precies waarom het is (lijkt me iets met de voltage aansturing, en de stabieliteit daarvan), maar ik ken het wel. Toen ik van mijn P965-DS4 naar een P35-DS4 rev1.x ging kon ik ook ineens met 1.344 Volt draaien ipv de voorheen benodigde 1.37 Volt. Nu heb ik inmiddels een P35-DS4 rev. 2.0, en nu heb ik net weer iets meer nodig dan 1.344 Volt... Dus zal wel met de stabieliteit van de stroom/spannings aansturing te maken hebben. En dan vermoed ik ook, dat hoe meer fases het heeft (dus hoe 'beter'), hoe lager je voltage kan.

Maar, echt een oorzaak of een oplossing weet ik niet :X

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:46:
Ik weet niet precies waarom het is (lijkt me iets met de voltage aansturing, en de stabieliteit daarvan), maar ik ken het wel. Toen ik van mijn P965-DS4 naar een P35-DS4 rev1.x ging kon ik ook ineens met 1.344 Volt draaien ipv de voorheen benodigde 1.37 Volt. Nu heb ik inmiddels een P35-DS4 rev. 2.0, en nu heb ik net weer iets meer nodig dan 1.344 Volt... Dus zal wel met de stabieliteit van de stroom/spannings aansturing te maken hebben. En dan vermoed ik ook, dat hoe meer fases het heeft (dus hoe 'beter'), hoe lager je voltage kan.

Maar, echt een oorzaak of een oplossing weet ik niet :X
Hoe meer fases, hoe minder het voltage omhoog en omlaag 'zwabbert', dus stabieler blijft.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Aha.

Dus: typisch geval van jammer? In dat geval ga ik mijn heatsink nog maar even extra lappen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 06:35
gedacht aan het warme weer?.... anders misschien andere koeler/iets meer airflow?