Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto voor vriendin

Pagina: 1
Acties:

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor mijn vriendin zijn we op zoek naar een simpele kleine auto voor op en neer naar het station en wat boodschappen (Max 30km per dag dus). Nu is dit ook maar voor tijdelijk en heb ik dus weinig zin om hier veel geld aan uit te geven. Ik zat dus zelf te denken aan een simpele auto voor 750 euro oid.

Na wat nadenken en rondzoeken kwam ik uit op een peugot 205 oid. Is zoiets aan te raden? Het is voor 5 maanden oid, dus als dat het overleeft ben ik allang blij.

Wat adviseren jullie?

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Wat dacht je van een Peugeot 106 ? Klein.. nieuwe dan de 205.. mooi compact, voordeliger te krijgen. Voordelige verzekering/belasting, onderhoud kost ook weinig en het rijd ook relatief zuinig :)

Kijk gewoon marktplaats rond, maar als je bijvoorbeeld een auto ziet die gemiddeld 2000 kost en die staat er voor <-1000, dan kan je die vaak beter niet nemen. :N

Een goedkope auto komt trouwens vaak alsnog op duurkoop uit.

[ Voor 39% gewijzigd door -Thunder- op 15-05-2008 09:39 ]

Blij Met Wilco

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 15:12
Een beetje goede 106 heb je helaas niet voor 750eu.
Dan zou je idd richting een 205 gaan, en dan is het nog aardig tricky. Maar voor die 5 maandjes zou ik iig op zoek gaan naar een auto die net de APK heeft gehad, en zou iemand meenemen die er wel wat verstand van heeft die je kan helpen om te kijken of de auto nog betrouwbaar is of niet.
Geef liever 100eu meer uit en blijf rijden dan dat je een barrel koopt en elke week bij de garage bent ;)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Een Citroën AX 1.1 lijkt mij ook een goede keus. De auto is tamelijk duurzaam, niet zwaar (dus goedkoop in de belasting), zuinig en het aanbod is tamelijk groot.

@-Thunder-: ik denk niet dat een 106 voor €750 te krijgen is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Suzuki Swift 1.3. Betrouwbaar Japans apparaat dat weinig verbruikt en nog best pittig rijdt.

PSN: Shiver23

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vrijwel elke auto met APK die werkend te zien is blijft het wel 5 maanden doen :)

• -Thunder-
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:49:
Vrijwel elke auto met APK die werkend te zien is blijft het wel 5 maanden doen :)
Dat vind ik de grootste onzin!
Vooral in deze prijsklasse

Iedereen kan wel ergens via via APK op een auto krijgen vaak, maar dat wil niet zeggen dat hij motorisch goed is e.d.

Kijk anders eens naar een Nissan Micra E2, kan misschien iets duurder zijn maar zijn wel hele degelijke auto's :)

[ Voor 17% gewijzigd door -Thunder- op 15-05-2008 10:02 ]

Blij Met Wilco

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:08
Daihatsu Cuore, lekker goedkoop in aanschaf en ook zeker in wegenbelasting/verbruik e.d.
Onderdelen genoeg van die dingen mocht er wat mee zijn.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:56

-tom-562

Oliesjeik

Idd. Daihatsu Cuore/Suzuki Swift/Toyota Starlet/Daihatsu Charade.
Ik zou van die oudere en goedkopere auto's zeker geen franse ofzo nemen, neem dan een Japanse. Hardstikke betrouwbaar.
De Cuore is ongeveer vergelijkbaar met een Alto kwa afmetingen, alleen is een Cuore beter uitgerust. Deze heeft namelijk een 5-bak en een moderner motorblok (automatische choke enzo). De Cuore is uit het rijtje wat ik post het goedkoopst kwa wegenbelasting. Hierna komt de Suzuki Swift. Die heb je als 1.0 3-cilinder met carburateur en een 1.3 4-cilinder met monopoint injectie. Die laatste is weer duurder in de belasting als de Cuore. De Toyota Starlet en de Daihatsu Charade zijn het duurste kwa wegenbelasting. Een Toyota Starlet P7 (zit rond jou budget), die vierkante, hebben een 1.3 4-cilinder met carburateur, vrij pittige auto's. Zelfde geldt ook voor de Daihatsu charade, die hebben alleen een 1.3 4-cilinder met multipoint injectie, en 90 Pk, dat is ook meteen de vlotste van dit stel. De Charade en Starlet zijn het duurst kwa wegenbelasting.
Als ik zou moeten kiezen uit het rijtje zou ik voor de Charade gaan. Deze zijn het modernst en vaak luxe uitgerust (electrische ramen, CV, toerenteller etc).

Vaak bu'j te bang!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik dacht ook gelijk aan een Suzuki Alto..

Hoewel ik haar eerder een scooter/brommer aan zou smeren tho'. Voor dat kleine eindje. En is nog goedkoper in belasting en verzekering.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• sjunnie
  • Laatst online: 21-11 18:09

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

unclero schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:20:

Hoewel ik haar eerder een scooter/brommer aan zou smeren tho'. Voor dat kleine eindje. En is nog goedkoper in belasting en verzekering.
Mja, een scooter is wat minder handig voor de boodschapjes, nietwaar?

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

RemcoDelft schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:49:
Was het maar waar: ooit een Renault 5 gekocht in deze prijsklasse: binnen een maand alle beide aandrijfassen moeten vervangen, waarbij de eerste totaal afgebroken was (gelukkig voor de deur van m'n parkeergarage).

In de ANWB-gids las ik later: als een "nieuwe APK" één van de verkoopargumenten is, dan moet je al opletten.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:57

Exirion

Gadgetfetisjist

30km per dag voor 5 maanden. Is een fiets in deze tijd van het jaar geen optie? 15km naar je werk of het station is makkelijk te doen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Fiets of brommer is niet handig voor booschappen; kom dan met een brommobiel (al wil je die waarschijnlijk niet voor de prijs die de TS wil uitgeven).

Overigens zou ik gaan voor een Suzuki Alto of Swift, anders de eerste de beste Toyota (Starlet of Corolla) die je kan vinden. :)

Autotrack: http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5070562

[ Voor 47% gewijzigd door MrSleeves op 15-05-2008 11:33 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

MrSleeves schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:26:
Fiets of brommer is niet handig voor booschappen; kom dan met een brommobiel (al wil je die waarschijnlijk niet voor de prijs die de TS wil uitgeven).

Overigens zou ik gaan voor een Suzuki Alto of Swift, anders de eerste de beste Toyota (Starlet of Corolla) die je kan vinden. :)

Autotrack: http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5070562
De sedan-versie van de Swift ziet er niet uit, maar is vaak wel een stuk goedkoper in aanschaf. Aan de andere kant wel duurder in de wegenbelasting, maar dat kun je vrij eenvoudig uitrekenen of het de moeite waard is.
Zoiets bijvoorbeeld al lijkt die kilometerstand me wel heeeeel weinig: http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5172914
Zo'n sedan is toch een behoorlijke bejaardenbak dus je komt ze vaker tegen met weinig kilometers. De 1.6 is overigens erg rap.

We rijden zelf overigens naar alle tevredenheid een 1.3 GS (3 deurs, met lekkere sportstoelen) uit 91. Dit jaar al meer dan 25.000 kilometer mee gereden zonder noemenswaardige kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door Shiver23 op 15-05-2008 11:45 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
unclero schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:20:

Ik denk dat je je daarin behoorlijk vergist. Voor zover ik weet is een scooter nogal duur om te verzekeren. Het aantal ongelukken met die dingen is namelijk gigantisch, niet echt aantrekkelijk voor de verzekeraar dus. Ik denk dat de verzekeringspremie van een goedkope auto lager is dan die van een scooter.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Sander
  • Niet online
Mijn vriendin is bezig met haar motorrijbewijs, dus dan zou het nog eerder een motor worden. Reden dat we dat niet doen is dat het lastig is om motor bij station te stallen, vaak zul je hem dan in de stalling moeten zetten, of je helm meenemen oid. Station waar ie komt te staan is namelijk niet echt heel "vriendelijk" op dat gebied.

Verder was een swift oid wel iets waar ik zelf ook aan dacht. Zelf kwam ze nu met peugot 205 of een simpele 106 (net iets boven budget, vrouwen :P)

[ Voor 18% gewijzigd door Sander op 15-05-2008 12:43 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 20:24

Kettrick

Rantmeister!

Mijn vriendin rijdt ondertussen al 2,5 jaar in een 205 benzine die destijds 500 euro gekost heeft :), totale kosten zijn inmiddels 900 euro ( bandjes/apk ). >:)

het is een kwestie van geluk hebben, maar het kan dus prima :)

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

argro schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:15:
[...]
Ik denk dat je je daarin behoorlijk vergist. Voor zover ik weet is een scooter nogal duur om te verzekeren. Het aantal ongelukken met die dingen is namelijk gigantisch, niet echt aantrekkelijk voor de verzekeraar dus. Ik denk dat de verzekeringspremie van een goedkope auto lager is dan die van een scooter.
Als ik even voor mezelf ga zitten rekenen bij de Hema (de eerste op googel met brommerverzekeringen). Die vraagt me 68,50 per jaar voor een gloednieuwe schakelfiets (ong 3 ruggen) met 0 schadevrijejaren.. Gewoon WA (dus zonder diefstal bla, casco, enz).

Als ik bij diezelfde Hema zoiets voor een Peugeot 205 uit 2002 uitreken, kom ik toch op bijna 250 euro per jaar (beperkt casco).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Verwijderd

Peugeot 205 is een goeie keus hoor.
Is comfortabel, roest niet en die tu blokjes zijn ook erg goed.

En je kunt er alles in kwijt, achterbank kan plat:

Afbeeldingslocatie: http://gallery.digitaleportfolio.nl/albums/userpics/10001/peugeot_205_vloerbedekking_ophalen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://gallery.digitaleportfolio.nl/albums/userpics/10001/peugeot_205_bier_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://gallery.digitaleportfolio.nl/albums/userpics/10001/peugeot_205_muilezel.jpg

:+

Met elke auto kun je pech hebben (zeker als je naar auto's van zulke bedraagen kijkt), dus vooral gewoon opletten als je iets gaat kopen :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:06:
Peugeot 205 is een goeie keus hoor.
Is comfortabel, roest niet en die tu blokjes zijn ook erg goed.

En je kunt er alles in kwijt, achterbank kan plat:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

:+

Met elke auto kun je pech hebben (zeker als je naar auto's van zulke bedraagen kijkt), dus vooral gewoon opletten als je iets gaat kopen :)
@ die laatste foto, volgens mij heb je daar geluk gehad dat je geen politie tegen gekomen bent. (iets met kogeldruk)

Bij die eerste zit je ook op de grens qua uitstekende delen :P

Voor 750 euro zou je ook nog een oud golfje op de kop kunnen tikken die het vol moet kunnen houden.

Maar een vraagje, hoe kom je aan 30km/dag met ritjes naar het station en de supermarkt? De supermarkt zit op hooguit 5km van je huisadres en het station op een vergelijkbare afstand in 90% van Nederland. Daarnaast doe je neem ik aan niet élke dag de boodschappen als het zo ver rijden is.

En dan kom ik bij het punt of ze de auto wel echt nodig heeft. Wij hebben met z'n tweeën één auto, m'n leasebak. Deze gebruiken we 1 keer per week/twee weken voor de grote boodschappen (drinken inslaan, de diepvries volladen). De overige boodschappen halen we gewoon lopend/op de fiets. Dat is meestal 3-4 keer per week verse groenten en brood halen en that's it. Dan hangt het nog af van de afstand naar het station, maar die moet wel groot zijn wil het opwegen tegen fietsen/brommeren.

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 15-05-2008 13:21 ]

• Sander
  • Niet online
Tja, ik heb ook een leasebak. Maar voor mijn vriendin is het makkelijker om gewoon zelf een auto te hebben. Het station is in de regen alsnog 20 mins fietsen en dat is geen pretje. Daarnaast is het voor haar met hele vroege werkdiensten (in de buurt) ook lekker om gewoon onafhankelijk te kunnen zijn op sommige momenten. Maar we hadden eigenlijk al besloten dat er een autotje ging komen, de vraag is alleen nog wat :P. Ik ben zelf wel in voor een 205 of een suzi ofzo. Ga van het weekend wel beetje rondkijken bij wat autohandelaren in de buurt om te kijken of die wat hebben staan.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Sommige mensen vinden dat een gewone zaak om een auto te hebben. Ik zou ook perfect zonder een eigen auto kunnen. 80% van de tijd kan ik één van de auto's van m'n ouders gebruiken als ik thuis ben en als ik tijdens de week in mijn studio ben zou ik ze 100% kunnen missen en doe ik ook bijna alles met het OV. Maar mij zie je absoluut niet zonder auto voor de deur. Het is een vrijheid die voor mij toch zijn geld goed waard is.

Overigens zou ik wel opletten bij goedkope auto's. Ik zou persoonlijk voor een oudere oude kar gaan. Veel van de nu goedkope 'sloopwrakken' die te koop zijn voor minder dan 1000euro zijn al modern. Daarmee bedoel ik dat ze al allemaal injectie, een catalysator, elektronica... hebben. Dat zijn allemaal zaken die duur uitkomen als ze hersteld moeten worden en meestal ook niet eenvoudig door die kleine goedkope merkonafhankelijke garage kunnen hersteld worden.
Denk gewoon ook aan alles wat kapot kan gaan, hoeveel het kost om het te herstellen en of je eenvoudig 2ehands onderdelen kan vinden.

Persoonlijk zou ik voor een ford fiesta mk3 (en liefst een 1.1 met carb (bj <95) ) gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door jvvv op 15-05-2008 14:54 ]

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Dan zou ik eerder voor de 1.3 gaan. De 1.1 is wel zo traag dat het niet meer leuk is. Kijk bijvoorbeeld eens naar een calypso.

[ Voor 19% gewijzigd door AkroBatik op 15-05-2008 15:31 ]

.

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

AkroBatik schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:30:
Dan zou ik eerder voor de 1.3 gaan. De 1.1 is wel zo traag dat het niet meer leuk is. Kijk bijvoorbeeld eens naar een calypso.
Ze hoeft er toch niet de snelweg mee op? :?

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Jij denkt dat, dat helemaal nooit zal gebeuren?

.

• KatirZan
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Voor zulke afstanden (en met genoeg kofferruimte tegen een schappelijke prijs... Fiat Cinquecento...)

waarom?

Makkelijk zelf te onderhouden (ook voor de leek), zeer goedkoop met benzine en verzekering en een leuke kofferruimte inhoudt (neerklapbare achterbank)...

Niet een hele veilige auto, maarja...voor zulke kleine stukjes...

Wabbawabbawabbawabba

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11 12:34
KatirZan schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:55:
Voor zulke afstanden (en met genoeg kofferruimte tegen een schappelijke prijs... Fiat Cinquecento...)

waarom?
Idd, waarom.... met koppakingen die er bij de 100.00 / 150.000 kilometer eraan gaan, slechte versnellingsbakken.... Helaas uit eigen ervaring. Zoek maar eens op ervaringen met deze auto met wat kilometers achter de rug....

Zou gewoon voor iets japans gaan, alto/charade/swift of iets dergelijks...

[ Voor 7% gewijzigd door _Chris_ op 15-05-2008 16:01 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

_Chris_ schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:00:
[...]

Idd, waarom.... met koppakingen die er bij de 100.00 / 150.000 kilometer eraan gaan, slechte versnellingsbakken.... Helaas uit eigen ervaring. Zoek maar eens op ervaringen met deze auto met wat kilometers achter de rug....

Zou gewoon voor iets japans gaan, alto/charade/swift of iets dergelijks...
Koppakkingen zijn bijna altijd achterstallig onderhoud ;) En een koppakking vervangen (preventief) is zonder vlakken van de kop ook goed te doen ;) kop vlakken kost je vaak rond de 50 a 55 euro, dus dat zijn de kosten ook niet. Eventjes de aandraai momenten op internet opzoeken en je klusje is voor 100 euro geklaard.
Versnellingsbakken daarentegen.... sommige mensen kunnen niet rijden, als je weet wat de problemen kunnen worden, dan kan je die problemen dus ook herkennen om vervolgens een andere auto aan te schaffen :)

Maarja, zo valt er over een heleboel auto's wel wat te vertellen :

Suzuki Swift : Roest onder je reet vandaan, voornamelijk de kokerbalken die snel doorroesten. Uitlaatsystemen die je eigenlijk meteeen door rvs moet vervangen omdat ze maar 40.000km mee gaan en vervolgens onder je auto vandaan vallen. Slechte synchromesh ringen in de versnelingsbakken, hierbij overlijden deze dus ook snel. Slechte elektronika onder het dashboard (voornamelijk bij types met airco en/of elektrische ramen).

Daihatsu Charade : slechte motoren, kunnen weinig tot niet tegen een stootje. Warmwater buizen onder de kap schieten snel los ivm slechte aansluitingen, waardoor de kans op een gescheurd blok ook weer groter wordt (keer meegemaakt).
Bedrading van deze auto's zijn ook bijster slecht, voornamelijk van de achterverlichting en remverlichting.

Ik begin niet eens over de wat oudere types Suzuki Alto, aangezien dat gewoon gevaren op de weg zijn...

Maarja, op de eerste pagina wordt al gesproken over een Peugeot 106... degelijke bakken, wel wat trapgevaarlijk, veel 2e/3e hands types die je vind met versleten synchromeshen, slechte achterremmen en zeer slechte handremkabels.

Noem maar op ;) een risico neem je zowiezo bij de wat goedkopere auto's ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Daihatsu Charade 1.3 ligt een Toyota blok in. Stuk beter dan de 1.0.
Als een swift nu nog geen roest heeft zal hij over 5 maanden niet helemaal weggeroest zijn.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

KatirZan schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:08:
[...]

Koppakkingen zijn bijna altijd achterstallig onderhoud ;) En een koppakking vervangen (preventief) is zonder vlakken van de kop ook goed te doen ;) kop vlakken kost je vaak rond de 50 a 55 euro, dus dat zijn de kosten ook niet. Eventjes de aandraai momenten op internet opzoeken en je klusje is voor 100 euro geklaard.
Versnellingsbakken daarentegen.... sommige mensen kunnen niet rijden, als je weet wat de problemen kunnen worden, dan kan je die problemen dus ook herkennen om vervolgens een andere auto aan te schaffen :)

Maarja, zo valt er over een heleboel auto's wel wat te vertellen :

Suzuki Swift : Roest onder je reet vandaan, voornamelijk de kokerbalken die snel doorroesten. Uitlaatsystemen die je eigenlijk meteeen door rvs moet vervangen omdat ze maar 40.000km mee gaan en vervolgens onder je auto vandaan vallen. Slechte synchromesh ringen in de versnelingsbakken, hierbij overlijden deze dus ook snel. Slechte elektronika onder het dashboard (voornamelijk bij types met airco en/of elektrische ramen).

Daihatsu Charade : slechte motoren, kunnen weinig tot niet tegen een stootje. Warmwater buizen onder de kap schieten snel los ivm slechte aansluitingen, waardoor de kans op een gescheurd blok ook weer groter wordt (keer meegemaakt).
Bedrading van deze auto's zijn ook bijster slecht, voornamelijk van de achterverlichting en remverlichting.

Ik begin niet eens over de wat oudere types Suzuki Alto, aangezien dat gewoon gevaren op de weg zijn...

Maarja, op de eerste pagina wordt al gesproken over een Peugeot 106... degelijke bakken, wel wat trapgevaarlijk, veel 2e/3e hands types die je vind met versleten synchromeshen, slechte achterremmen en zeer slechte handremkabels.

Noem maar op ;) een risico neem je zowiezo bij de wat goedkopere auto's ;)
Ik weet niet waar jij die info vandaan haalt van de Charade, maar dat zijn oerdegelijke blokken 8)7
Ik zou zowiezo gaan kijken voor een japanner, ik lees hier iemand die het normaal vind om 400 euro onderhoud te hebben op een auto die die 2,5 jaar heeft. Ik heb met m'n diahatsu cuore uit '92 nog geen 100 euro onderhoud gehad in 3,5 jaar tijd. En ik heb maar 200 euro afgeschreven toen ik hem verkocht. Bij dat onderhoud zaten 2 nieuwe banden, oliefilter, luchtfilter, bougie's, olie en nog wat klein spul.

Vaak bu'j te bang!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11 12:34
-tom-562 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:56:
[...]

Ik heb met m'n diahatsu cuore uit '92 nog geen 100 euro onderhoud gehad in 3,5 jaar tijd.
dat ben je in 3 jaar tijd al kwijt aan olie verversen..... of idd geen onderhoud.... ;)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

-tom-562 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:56:
[...]

Ik weet niet waar jij die info vandaan haalt van de Charade, maar dat zijn oerdegelijke blokken 8)7
Ik zou zowiezo gaan kijken voor een japanner, ik lees hier iemand die het normaal vind om 400 euro onderhoud te hebben op een auto die die 2,5 jaar heeft. Ik heb met m'n diahatsu cuore uit '92 nog geen 100 euro onderhoud gehad in 3,5 jaar tijd. En ik heb maar 200 euro afgeschreven toen ik hem verkocht. Bij dat onderhoud zaten 2 nieuwe banden, oliefilter, luchtfilter, bougie's, olie en nog wat klein spul.
Heb zelf 2 charades onder hande gehad, waarvan 1 van mijzelf. Beide kregen dezelfde problemen. Waren dan wel auto's uit 1988 ;)

Nieuwere types zijn idd degelijker

Wabbawabbawabbawabba

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

In de allerlaatste type's zit praktisch hetzelfde blok als die uit '88. Tenminste als het over de 1.3 16klepper gaat, met multipoint injectie. Dat zijn hardstikke degelijke blokken en gaan echt niet zomaar kapot. Dan moet je het wel bont maken.
@Chris, een goede japanner heeft niet veel onderhoud nodig ;) en 3 jaar 100 euro aan olie verversen, als je het láát doen wel ja.

Vaak bu'j te bang!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Deze roesten reeds in de folder, mijn beste.

Betrouwbaar japannertje kopen lijkt me dan. Of die peugeot inderdaad.

Verwijderd

Ik zou ook voor iets kleins en Japans gaan. Steek er liever iets meer in. Als je er zuinig op bent dan haal je er dan over een half jaar ook weer makkelijk uit. Kleine wagentjes zijn behoorlijk waardevast.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

unclero schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:30:
[...]

Deze roesten reeds in de folder, mijn beste.

Betrouwbaar japannertje kopen lijkt me dan. Of die peugeot inderdaad.
Dat klopt inderdaad. Dank je dat je, je wijsheid hebt willen delen.

.

• Michael Knight
  • Laatst online: 21-11 18:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Toyota Starlet

Suzuki Alto

Of een Nissan Micra K10..
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/tgfd07/intro2005/40.JPG
Foto van een introductieweek op mijn opleiding wat jaren geleden; vor 36 man aan eten en drinken; de achterbank staat vol met kratten bier en voorin staat er ook nog een aan de passagierskant..

Ohja, er reden twee mensen mee om boodschappen te doen... dus de persoon rechtsachterin moest een beetje proppen.

Verder superbetrouwbare auto; mijn persoonlijke aanrader.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volvo 460 kopuh? :D Maar 16 jaar oud, minder dan 280.000km gelopen; staat alleen nog op Frans kenteken... ;)

Serieus, bij zulke oudere auto's kan je er merkenlogica op loslaten wat je wil, maar uiteindelijk draait het er allemaal om hoe goed het beessie onderhouden is. Meestal hebben dat soort koekjes ook al een hele waslijst aan eigenaren gehad dus zelfs als de laatste eigenaar er pico bello voor heeft gezorgd zegt dat niets over de eigenaren daarvoor; en meestal worden dit soort auto'tjes juist bereden door mensen die een krap budget hebben, ergo ook beknibbelen op het onderhoud. En pech kan je ook hebben met een nieuwere auto.

Eén goede opmerking die ik hier wel heb gezien is dat je beter iets ouders kan kopen dan iets moderners, want de wat modernere auto's hebben veel meer electronica en dus veel meer wat stuk kan gaan en duur te repareren is. Als je iets wilt hebben wat echt heel simpel en praktisch is moet je voor een Renault 5 gaan. Heel Frankrijk is nog vergeven van die dingen, echt bijna niet te verwoesten.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/96/Renault_5.jpg/800px-Renault_5.jpg

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

IDd, micra, helemaal vergeten. Ik denk dat je die nog het goedkoopst vind. Dat zijn uitermate onpopulaire auto's :P

Vaak bu'j te bang!

• jvvv
AkroBatik schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:30:
Ik heb een 1.1 en dat valt heel goed mee. Een fiesta mk3 weegt nog geen 800kg en dus is die 50pk redelijk voldoende.

Waar je ook op moet letten met sloopwrakken is of ze de originele lak nog hebben op alle panelen. Bij wrakken zie je het meestal redelijk snel aangezien men gaan fortuinen aan spuitwerk gaat uitgeven. Als je herspoten panelen hebt, wilt dat meestal zeggen dat er stukken vervangen zijn door schade/roest. Moet je een beetje mee opletten met die wagens.

Als de eigenaar de roest al heeft bestreden op één of andere manier, dan betekent dat dat het er al heel slecht aan toe is. Liever mooi zichtbare roest dan gecamoufleerd.

@dion_b: voor 750 euro heb je geen deuren?

[ Voor 12% gewijzigd door jvvv op 15-05-2008 19:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere optie misschien: Hyundai Excel. Significant meer binnenruimte dan veel vergelijkbare dingen, zeer zuinig voor benzineauto (1:17 is haalbaar, al moet je meer 1:14 rekenen met steeds korte stukjes), verzekering en wegenbelasting kosten geen drol.

Minpunt is vooral dat het door Top Gear tot least sexy car in existence benoemd is, maar goed, er gaat toch een vrouw in rijden >:)

Technisch hebben ze alleen problemen met raammechanismen en ergonomisch ben ik na 2u achter het stuur niet blij met de plaatsing van het gaspedaal, maar motorisch simpel en niet kapot te krijgen.

Voor EUR 750 vind je ze soms, voor een beetje meer heb je flink keuze (3d/5d etc)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 15-05-2008 19:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Mx. Alba schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:11:
Als je iets wilt hebben wat echt heel simpel en praktisch is moet je voor een Renault 5 gaan. Heel Frankrijk is nog vergeven van die dingen, echt bijna niet te verwoesten.

[afbeelding]
Tja, die heb ik ook gehad. In twee weken moesten beide aandrijfassen vervangen worden, waarbij er één echt afgebroken is. Gelukkig kon ik 'm bij een Turkse garage een straat verderop redelijk goedkoop laten maken (met materiaal van de sloop).

Verwijderd

[...]

Koppakkingen zijn bijna altijd achterstallig onderhoud ;)
Ik verzoek u mij mede te delen met welk onderhoud ik een lekke koppakking kan voorkomen.....

• jvvv
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:04:
[...]

Ik verzoek u mij mede te delen met welk onderhoud ik een lekke koppakking kan voorkomen.....
Door ze preventief te vervangen :)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
lekker een 205 1.8Diesel halen en daar sla/zonnebloem olie in flikkeren :P
Zon vierkante Micra roest nogal, dus die zou ik zowiezo niet nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Rev! op 15-05-2008 21:07 ]

Verwijderd

[...]

) En een koppakking vervangen (preventief) is zonder vlakken van de kop ook goed te doen ;)
Welke onnozelaar gaat en koppakking preventief vervangen.........

Verwijderd

jvvv schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:05:
[...]

Door ze preventief te vervangen :)
U bezit ofwel een garage "de ouwe tsjomp"
OF u bent gewoon niet goed bij uw hoofd......

Verwijderd

Nou, goed warmrijden bv. Ipv midden in de winter plankgas de parkeerplaats uit te knallen.

Verwijderd

Preventief vervangen is het goede antwoord. Ze worden op een gegeven moment toch oud/broos. Het is een slijtageonderdeel, net zo goed als je remmen en je koppeling.

Goed warmrijden is echter wel een must. Anders is een pakking er uit blazen nog de minste van je zorgen. Wat dacht je van een vastloper door ongelijkmatige opwarming?

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 15:29

dollyking

duck tape

ik heb ook een japanner van 500 euro. al jaren, naast bezine zijn was beurten de grootste kosten.
geen idee welk merk het is (moet ik kijken)

Verwijderd

OK .. ik begrijp dat niet iedereen even geinteresseerd is in auto's. Voor sommige mensen is het echt alleen maar een ding om van A naar B te komen. This I accept. Maar kom op .. al jaren een auto rijden en dan niet eens weten welk merk het is? Als vent zijnde notabene? Maak je een grapje? :o

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 15:29

dollyking

duck tape

nee echt, ik heb dus gekeken, een mitsubishi colt gl cabri. maar volgende week ben ik het weer vergeten. Die japanners zeggen me niets.

Ot ts kan dus beter voor een japanner gaan. betrouwbaar en goedkoop. met een beetje mazel verkoop je hem voor de zelfde prijs.

Verwijderd

Wie laat er trouwens nou beurten doen aan zo'n ouwe kar van 500 euro 8)7

• jvvv
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:41:
Als het een goede auto is die mechanisch in orde is, zie ik geen enkel tegenargument om slijtageonderdelen (banden, remmen, schokdempers, kopelling...) te vervangen.
Ik veronderstel dat jij dan een nieuwe kar van 500euro zou kopen. Het probleem is dan dat je niet echt veel weet over de staat van die 'nieuwe' kar en dat wss het grootste deel van de slijtage onderdelen dan aan vervanging toe zijn.
En een kar van 500euro met nieuwe banden, remmen, schokdempers enz is ineens gemakelijk 1000euro waard.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Rev! schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:06:
Zon vierkante Micra roest nogal, dus die zou ik zowiezo niet nemen.
Enkel de wielenkast linksvoor is een bekende kwaal van de K10.. :)

verder komt roest bij deze auto`s nauwelijks voor... De NX100 is bv wél een roestbak...

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik... juni 1988 en ze heeft me nog nooit in de steek gelaten!

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2uny74p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/sg36sg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2dqkhm1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/11jc3o5.jpg

Verwijderd

jvvv schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:59:
[...]

Als het een goede auto is die mechanisch in orde is, zie ik geen enkel tegenargument om slijtageonderdelen (banden, remmen, schokdempers, kopelling...) te vervangen.
Ik veronderstel dat jij dan een nieuwe kar van 500euro zou kopen. Het probleem is dan dat je niet echt veel weet over de staat van die 'nieuwe' kar en dat wss het grootste deel van de slijtage onderdelen dan aan vervanging toe zijn.
En een kar van 500euro met nieuwe banden, remmen, schokdempers enz is ineens gemakelijk 1000euro waard.
Dat is ook wat anders. Als de remmen op zijn vervang ik die ook (wel zelf uiteraard, ga er niet voor naar een garage), maar preventief dingen als olie verversen en weet ik veel wat ze allemaal bij een beurt doen zou ik echt niet meer laten doen. Of af en toe eens zelf doen :)

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 20:43
Waarom niet ? 3 jaar geleden een auto gekocht voor 150 euro, rijdt nog steeds perfect. Inmiddels zo'n 30k mee gereden en als het aan mij ligt rij ik er gerust nog een tijdje mee door, motor ed. zijn nog hartstikke goed.

Last.fm
Films!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 15:24:
[...]

Dat is ook wat anders. Als de remmen op zijn vervang ik die ook (wel zelf uiteraard, ga er niet voor naar een garage), maar preventief dingen als olie verversen en weet ik veel wat ze allemaal bij een beurt doen zou ik echt niet meer laten doen. Of af en toe eens zelf doen :)
Veel oudere auto's hoef je ook geen olie meer te verversen. Bijvullen is vaak voldoende ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:15:
Preventief vervangen is het goede antwoord. Ze worden op een gegeven moment toch oud/broos. Het is een slijtageonderdeel, net zo goed als je remmen en je koppeling.
Nonsens.
De levensduur van een koppakking wordt hoofdzakelijk bepaald door het rijgedrag, optreden van koelingsproblemen en dergelijke.
Het vervangen geeft geen enkele garantie op het uitblijven van problemen in de nabije toekomst.

• jvvv
Shiver23 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 16:31:
[...]

Veel oudere auto's hoef je ook geen olie meer te verversen. Bijvullen is vaak voldoende ;)
Mjah, gebeurde ook al 3jaar met m'n fiesta. Maar het probleem is dat je elke keer een halve liter verse olie bij 2,5-3L oude olie gooit. En uiteindelijk heb je dus altijd een vieze brij aan olie in je motorblok. Eens per jaar de boel verversen kan echt geen kwaad :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:52:

Nonsens.
De levensduur van een koppakking wordt hoofdzakelijk bepaald door het rijgedrag, optreden van koelingsproblemen en dergelijke.
Het vervangen geeft geen enkele garantie op het uitblijven van problemen in de nabije toekomst.
Nonsens ;)

Pakkingen vergaan op den duur. Preventief onderhoud is geen garantie, en dat zeg ik ook niet. Er wordt gevraagd hoe je kunt voorkomen dat je pakking er uit klapt. En het antwoord is wel degelijk: op tijd vervangen. Preventief. Dan blijft je radiator e.d. tenminste heel. Een nieuwe pakking zal het bij een gelijke rijstijl (mits geen extremen) langer en beter uithouden dan eentje van bv. 10 jaar oud.

Dat staat los van hoe je met de auto rijdt. Natuurlijk is er meer kans op problemen als je koud wegblaast. Maar zelfs als jij altijd keurig rijdt, slijt de pakking. Net als zoveel onderdelen van je motor. En dan moet jij niet zeggen dat dat nonsens is. Beetje jammer.

Een revisie moet je ook niet pas doen wanneer alles al aan gort is gereden. Dat doe je ook na een bepaalde tijd / aantal kilometers. Heel wat goedkoper en beter te plannen dan wachten tot het te laat is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 23:51 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Mazda is nog niet langs gekomen ;)

Die zijn ook practisch onverwoestbaar en een 323tje of 121 tje uit de periode 89-94 hoeft ook niet zo gek veel te kosten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• AMDFreak
  • Laatst online: 21-11 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:15:

Goed warmrijden is echter wel een must. Anders is een pakking er uit blazen nog de minste van je zorgen. Wat dacht je van een vastloper door ongelijkmatige opwarming?
HlpDsk has spoken :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:43:
[...]

Nonsens ;)

Pakkingen vergaan op den duur. Preventief onderhoud is geen garantie, en dat zeg ik ook niet. Er wordt gevraagd hoe je kunt voorkomen dat je pakking er uit klapt. En het antwoord is wel degelijk: op tijd vervangen. Preventief. Dan blijft je radiator e.d. tenminste heel. Een nieuwe pakking zal het bij een gelijke rijstijl (mits geen extremen) langer en beter uithouden dan eentje van bv. 10 jaar oud.

Dat staat los van hoe je met de auto rijdt. Natuurlijk is er meer kans op problemen als je koud wegblaast. Maar zelfs als jij altijd keurig rijdt, slijt de pakking. Net als zoveel onderdelen van je motor. En dan moet jij niet zeggen dat dat nonsens is. Beetje jammer.

Een revisie moet je ook niet pas doen wanneer alles al aan gort is gereden. Dat doe je ook na een bepaalde tijd / aantal kilometers. Heel wat goedkoper en beter te plannen dan wachten tot het te laat is.
Geen enkele vorm van onderbouwing.
Ik betwijfel of je ooit wel een eens koppakking hebt vervangen, of zelfs maar gezien hebt.....
Een pakking is niet meer dan vulmateriaal, de belangrijkste factor is de spanning van de kopbouten
Wie beweert dat een pakking slijt , weet gewoon niet waar ie het over heeft, temperatuur en druk doen niks met het spul.
Een oude pakking, die dicht is, is perfect.

PS, ik heb even gekeken waar je 10.000 posts over gingen, een automotor is geen computer.....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 20:31 ]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 18:15

Emiel1984

Made in NL

Is een honda civic mischien een idee ?

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/240/523660077_1706e6706d_m.jpg

Heb zelf een civic uit 91 gekocht met 185k op de teller. Inmiddels staat deze boven de 210k. De auto kostte me door wat doorzoeken en geluk bijna de helft van de gemiddelde vraagprijs, voor dat type. Ik ben er toen direct maar heen gereden omdat de wagen best gewilt leek te zijn. Het geluk was dat ik de eerste was die kwam kijken en vrij snel doohad dat ik wel een goede auto voor me had staan (was wel nerveus natuurlijk want je weet nooit).

Had een kort proefritje gemaakt, alles voelde stevig, de vering was niet versleten, onder de motorkapap was het geen schoonheid maar ook geen stal. Kon ook nog bijna 200 euro van de prijs afpraten + volle tank omdat ik hem contant kon betalen en de verkoper naar mijn idee geen interesse had om 100 euro meer erop te verdienen (hij deed voornamelijk grotere auto's als audi, bmw etc..).

Dag erop heb ik de auto opgehaalt.

Het echte onderhoud was het volgende:

Na ----- Vervangen of gefixed.
1mnd - Dashbord-kastje (zat er niet in) - sloop maar als nieuw 0 euro
----------- Zijstrips-auto - sloop maar als nieuw 0 euro
----------- Wat roestige schroeven vervangen - sloop 0 euro... en nog wat los spul. Alles voor niks mee kunnen nemen.
4mnd - Radiator zelf vervangen. nieuwe 140 euro , 6 slopen afgeweest geen passende kunnen vinden.
5mnd - Accu zelf vervangen -nieuw 80 euro
9mnd - Roestplekjes zelf wegwerken - 30 euro.

apk na 9 maand 25 euro
apk jaar erop 29 euro.

Aankomende kosten.
Remslang en een deel van de wielophanging (advies bij apk) 100 euro.
Distriebutieriem ??? euro. De auto heeft weer 100k gereden sinds deze vervangen is volgens mij.

De auto rijd daarnaast ook erg zuinig. Met flink doorrijden haal ik 1/15 en met rustig rijden 1/17,5.
Bij elkaar lijkt het mischien veel maar ik heb bijna 30 k met de auto gereden. Ik had zelf niet gedacht dat de auto het 2 jaar vol had gehouden toen ik hem kocht maar ik denk zelf dat de auto het nog wel 2 jaar minimaal volhoud (auto voelt goed en geen gekke dingen tot zover).

Edit: Hij ligt ook als een blok op de weg. Had vorig jaar een klapband gehad op de snelweg met >140. De auto verloor wel zijn controle maar ik kon nog genoeg bijsturen om de auto veilig aan de kant te zetten (wel flink geschrokken tuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel1984 op 19-05-2008 21:15 ]

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:23:
In tegenstelling tot jouw post wil je zeggen :z

En die trolls mag je ook voor je houden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 22:58 ]

Verwijderd

Volkswagen Polo, is wel even wat anders dan een Peugeot 205.

Verder kun je ook nog kijken naar een Toyota.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
How about een Peugeot 309, net ff wat groter dan een 205 (door de kont) en is vaak goedkoper in aanschaf dan een 205 omdat ie minder gewild is.

de onze is er uit gegaan omdat ie APK afgekeurd is op de remleidingen, laten vervangen was te duur, en ik had geen zin om het zelf te doen, de auto is nu te koop in onderdelen, heeft ook geen kenteken meer.... >:)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

Preventief vervangen is leuk, maar wanneer ga je dat doen?
Hoe merk je dat je koppakking aan zijn eind zit?

Ik vervang regelmatig koppakkingen (raad uit mijn avatar bij welk merk) de meeste gelukkig alleen maar omdat ik met andere dingen bezig ben en ze er nog niet uit liggen.
Even snel vervangen is inderdaad makkelijk en goedkoop, als je het zelf doet. Ik maak me in de regel meer zorgen om de toestand van de kleppen... bij het aftrappen van een auto, zitten daar ook wel een leuke verrassingen die niet meteen merkt... vermogensverlies is het belangrijkste symptoom bij aankomend onheil...

Een vriend van me kocht een sloop-hyundai Excel, voor 600 euro, ding had 80k gelopen en de koppelingsplaat was stuk.
Hij heeft er een nieuwe ingezet zelf, voor 100 euro of zo, en er een jaartje probleemloos mee gereden. Nu weer verkocht wegens aanschaf van een echte auto (LR 110) voor 1000 euro.

Collega kocht een 309 1.4 voor 150 euro en heeft alleen een schokdemper en een spoorstang vervangen (nog geen 50 euro) en rijd daarmee alweer 2 jaar rond... het kan dus wel goed gaan...

• ephymerous
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:23:
[...]

Ik betwijfel of je ooit wel een eens koppakking hebt vervangen, of zelfs maar gezien hebt.....
Een pakking is niet meer dan vulmateriaal, de belangrijkste factor is de spanning van de kopbouten
Wie beweert dat een pakking slijt , weet gewoon niet waar ie het over heeft, temperatuur en druk doen niks met het spul.
Een oude pakking, die dicht is, is perfect.

PS, ik heb even gekeken waar je 10.000 posts over gingen, een automotor is geen computer.....
Ik heb ze wel eens vervangen, en vaak genoeg gezien. En het is vulmateriaal, maar wel op een cruciale plek. Het houd mengsel gescheiden van olie, water, en het verbrandingsmengsel. Op alles komt druk te staan. En als het 10 jaar ergens tussen vast zit mag dit best vergaan. Een koppakking is normale slijtage in mijn ogen.

Aantrek moment van alle bouten zijn belangrijk, zo ook van de kop. Anders doet de pakking het werk niet. Daarnaast heb ik je posts eens bekeken, een auto is wat anders als een fototoestel.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 23-05-2008 13:52 ]

XXXVI

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
dollyking zegt volgens mij ook wasbeurten ;)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21

houthakker

Poehé

5 maanden? Koop een auto die net een verse APK (en beurt) heeft gehad, kun je hem ook nog redelijk goed verkopen.

Waar op te letten;
- gevuld onderhoudsboekje, minimaliseert de kans op stil staan onderweg.
- benzine; geen blauwe/zwarte/witte rook uit de uitlaat
- slippende koppeling
- versleten remblokken/schrijven.

Is met goed zoeken voor < 1000 euro prima mogelijk.

Wat voor auto het is maakt dan eigelijk ook niet veel uit, liefst niet te zwaar en benzine, gezien de km's die je gaat rijden.

bijv; http://link.marktplaats.nl/167993021

[ Voor 18% gewijzigd door houthakker op 23-05-2008 14:11 ]

Specs

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

houthakker schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:02:
5 maanden? Koop een auto die net een verse APK (en beurt) heeft gehad, kun je hem ook nog redelijk goed verkopen.

Waar op te letten;
- gevuld onderhoudsboekje, minimaliseert de kans op stil staan onderweg.
- benzine; geen blauwe/zwarte/witte rook uit de uitlaat
- slippende koppeling
- versleten remblokken/schrijven.

Is met goed zoeken voor < 1000 euro prima mogelijk.

Wat voor auto het is maakt dan eigelijk ook niet veel uit, liefst niet te zwaar en benzine, gezien de km's die je gaat rijden.

bijv; http://link.marktplaats.nl/167993021
Je noemt een paar goede punten...

Maar de auto die je linkt heeft er net geen 3 ton opzitten en dat is erg veel voor een kleine 106. Snelwegkilometers zijn in principe beter dan stadskilometers, maar dan nog is het een kleine auto/motor (en die heeft dan harder moeten werken..).
Met een ton minder zou je `m zo kunnen kopen; nu verwacht ik toch vrij snel groot onderhoud aan zo`n auto :)

Verwijderd

Gevulde onderhoudsboekjes zijn bij kleine auto's van die leeftijd trouwens erg zeldzaam. Zeker als je niks wilt uitgeven. Want zoals ik al eerder zei, wie laat er nou nog onderhoud doen aan zo'n oude kar?

Verwijderd

Al aan een Fiat Panda gedacht? Die dingen zijn onverwoestbaar en niet duur.
Deze bijvoorbeeld:
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=4795895

Wel morgen kopen, als ie er maandag nog staat is ie weg ;) Want dan ga ik proefrijden terwijl mijn 406 de APK doorloopt...

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 18:56:
Heb er een Golf 4 achterop zien knallen.... Golf total loss van voren... Panda had alleen krassen/lichte schade.

• Oemfoefoe
  • Laatst online: 11:05

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

M.a.w. de Golf heeft meer energie geabsorbeerd, wat dus beter is voor de bestuurder. ;)

• Gluten Parody
  • Laatst online: 21-11 15:54
Begrijpelijk, moderne auto's zijn softies :+ . Het hoekige van de Panda heeft trouwens wel wat. Wat zou het verbruik met zo'n Panda zijn?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• jvvv
Gluten Parody schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:16:
Begrijpelijk, moderne auto's zijn softies :+ . Het hoekige van de Panda heeft trouwens wel wat. Wat zou het verbruik met zo'n Panda zijn?
1op18-20 als hij goed onderhouden en afgesteld is.

• Sander
  • Niet online
Mijn vriendin vind een 106 of 205 wel wat, ik heb al meerdere 106'jes zien staan zoals degene die nu voorbij komt hier in het topic. Denk dat we daar maar eens achteraan gaan. Daarnaast eens even goed om me heen kijken of dr ff iemand is die hierbij even mee kan gaan om te kijken etc.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tsja, er zijn altijd lucky verhalen

Vorig jaar (En dan ook exact vorig jaar zie ik nu) heb ik een Lancia Delta 1.6 16v gekocht. Sowieso zijn ze motorisch bijna onverwoestbaar, maar deze had een gare bak (lagers).

voor 350 meegenomen.
Verdere kosten:
Bak: sloop, 250 euro
plasticen deeltjes, aircopaneeltje etc: 0
Koppeling (bak lag er toch af) 110
thermostaat 90
dan nog 100 euro voor wat vloeistoffen etc

toen reed ie weer goed. Ben nu 50000 km verder bijna.

Verder aan onderhoud dit jaar:
2x olie ververst
1x carter+oliepomp (kapot gereden op een steen :$ ) 400 euro
2 nieuwe banden: 350 euro
4 nieuwe winterbanden: 336 euro
APK

en verder aan nutteloze uitgaven:
Andere velgen (16" Speedlines) 750 euro
leren stuur+pookknop: 50
HF Dashboard: 65

Samenvattend: Luxe auto gekocht voor 900 euro.
Onderhoud: ~900 euro (mede vanwege kapotte carter, anders de helft)
Patsfactor: 865 euro

En verder een heeeeeleboel benzine...

Heeft ook een computer!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Oemfoefoe schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:30:
M.a.w. de Golf heeft meer energie geabsorbeerd, wat dus beter is voor de bestuurder. ;)
Zeker, maar dat is het voordeel van een moderne auto :)

Als je een goedkope stadsauto zoekt om lekker boodschappen mee te doen etc, is zo`n 'keiharde' panda wel lekker als je per ongeluk tegen zo`n parkeerpaaltje oid aanzit.

Bij een modernere auto is het meteen zo jammer als je dan een deuk hebt... :)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21

houthakker

Poehé

Michael Knight schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:15:
[...]

Je noemt een paar goede punten...

Maar de auto die je linkt heeft er net geen 3 ton opzitten en dat is erg veel voor een kleine 106. Snelwegkilometers zijn in principe beter dan stadskilometers, maar dan nog is het een kleine auto/motor (en die heeft dan harder moeten werken..).
Met een ton minder zou je `m zo kunnen kopen; nu verwacht ik toch vrij snel groot onderhoud aan zo`n auto :)
KM stand, tja het zegt wel iets, maar men klampt er vaak meer op vast dan goed voor ze is. Een auto van > 15 jaar, en een lage km-stand daar word ik ook zenuwachtig van; of altijd korte stukjes gereden, en nooit warm gereden of terug gedraaid.

Het is dus belangrijk om te weten hoe een persoon er in gereden heeft, en of hij goed onderhouden is. Liever een ton meer maar wel met elke 10k versie olie er in.

Mocht je de kans hebben; compressie en co uitstoot laten testen, dan weet al een hoop meer.

Ik heb 2 auto's met > 250.000 maar verbruiken geen drupje olie en rijden als nieuw. Zijn wel audi 5 cilinders, dus ook wel oerdegelijk.

Oja, mijn vriendin heeft een daihatsu (valera = charade), dat ik ook een erg goede keuze. Er licht namelijk een onverwoestbaar toyota blok in (300.000 halen ze makkelijk), en ze kosten 2ehands geen drol. Je hebt dan ook geen luxe, maar het is een prima en betrouwbare auto.

[ Voor 10% gewijzigd door houthakker op 24-05-2008 20:11 ]

Specs

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 18:56:
M'n tante heeft er 2 doorgeroest. Misschien dat roest een issue kan zijn

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• FreakNL
  • Laatst online: 10:21

FreakNL

Well do ya punk?

Als je voor een 205 gaat, pak dan een 205 1.8d. Dat zijn de (turboloze) diesels van de periode 92 t/m 97 (ongeveer). Niet stuk te krijgen (motorisch gezien)....

Klik

/edit,
Zit even op autotrader te kijken, en voor een 205 Generation 1.8d van 10 jaar oud betaal je gewoon nog ruim 2000 euro :S Had verwacht dat dat wel wat goedkoper zou zijn eigenlijk.. Nou ja, met hieronder dan maar :Y)

[ Voor 69% gewijzigd door FreakNL op 28-05-2008 10:57 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:52:
Als je voor een 205 gaat, pak dan een 205 1.8d. Dat zijn de (turboloze) diesels van de periode 92 t/m 97 (ongeveer). Niet stuk te krijgen (motorisch gezien)....

Klik
Alleen is een diesel wat duur als je maar een paar kilometer per week rijdt...
Pagina: 1