*knip*
[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 11-01-2010 04:26 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Arnout op 15-05-2008 09:32 ]
Anoniem: 14124
Ook bij de 1.5 tot 3x modaal groep gaat de rek er een keer uit. Ik zit in die groep, maar als het benadelen zo door blijft gaan dan ga ook ik mopperen/protesteren.hamsteg schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 09:59:
Volgend jaar wordt een zwaar jaar waarbij met name 1.5 tot 3x modaal stevig mag indikken ... Sinds Balkenende 1,2,3,4 zijn de lage inkomens ontzien (vaak terecht), de middengroep mocht alle extra kosten opbrengen (soms terecht) en de hoge inkomens kan men niet aanpakken zonder de middengroep extra te pakken.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
De middenklasse is inderdaad enorm belangrijk, niet alleen omdat deze groep het gros van het belastinggeld opbrengt, maar ook omdat de groep stabiliteit in de samenleving brengt. Als het merendeel van de middenklasse het goed heeft, dan zit ook het meestal wel goed met het uitblijven van sociale onrust, het ontwikkelen van sociale activiteiten, verenigingsleven, etc.Arfman schreef op zondag 18 mei 2008 @ 00:31:
Helemaal niets mis mee, maar waar de regering wel eens stil bij mag gaan staan is dat deze mensen, net zoals alle anderen, ook hard moeten werken voor hun geld.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Anoniem: 261141
Zeker de grondstofprijzen stijgen als een raket de lucht in. We hebben het voordeel dat olie in Amerikaanse Dollars wordt gekregen en dat de EURO een stuk meer waard is dan de USD. Dit wat weet een dempend effect heeft op het afkoelen van de economie. Er zijn als verwachtingen dat de olieprijs per vat over de 200 Amerikaanse dollars gaat nog dit jaar. Tevens dat er aan de pomp 2 euro moet worden betaald voor een litertje bezine.defiant schreef op zondag 18 mei 2008 @ 01:37:
[...]
Inflatie en schaarste zijn ook belangrijke factoren die de welvaart van de middenklasse drukken, je ziet het al aan de prijzen voor grondstoffen, en met de toenemende welvaart in de opkomende economieën zal de prijs ervan niet lager worden. Schaarste valt immers niet te compenseren.
Kortom, met de lonen onder druk en de prijzen/inflatie die stijgen, heeft de middenklasse (belasting nog buiten beschouwing gelaten) uiteindelijk minder te besteden. Ik denk overigens dat het effect hiervan in Nederland nogal meevalt, maar het is wel iets wat de komende jaren merkbaar wordt..
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 261141 op 18-05-2008 10:53 ]
Anoniem: 262166
De afnemende olie voorraad in combinatie met de sterke groei van olie verbruik door China en India(samen meer dan 2.4 miljard mensen) zijn feiten en hebben niets met bangmakerij of emotie te maken.dominator schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:05:
Voorlopig loopt iedereen mekaar vooral bang te maken. Economie lijkt momenteel meer emotie als dat er nog daadwerkelijk op veranderende faktoren word gereageerd.
Dit is wishful thinking. Jij bezit mogelijk een huis of bent van plan er een te kopen. Natuurlijk ben je het er dan niet mee eens dat de huizenmarkt kan gaan instorten.dominator schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:05:
Nu lopen hier ineens mensen te roepen dat de huizenmarkt hier ook gaat instorten.
Ik neem aan dat je de olievoorraad onder de grond bedoeld? Natuurlijk slinkt die, maar de ene wetenschapper zegt dat er nog maar voor 10-15 jaar in de grond zit en de andere zegt dat we nog vele tientallen jaren toekunnen. Wie er gelijk heeft? Ik weet het ook niet, natuurlijk hebben we maken met een eindige fossiele brandstof. Maar de huidige olieprijs is puur speculatie, een prijsstijging van 40% in nog geen half jaar is niet te verklaren zonder daadwerkelijk tekort. (ik heb nog geen bonnen in de bus gekregen dat ik deze week maar 30 liter benzine mag verbruiken tenminste)Anoniem: 262166 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 20:45:
[...]
De afnemende olie voorraad in combinatie met de sterke groei van olie verbruik door China en India(samen meer dan 2.4 miljard mensen) zijn feiten en hebben niets met bangmakerij of emotie te maken.
Ik bezit inderdaad een huis, net zoals ik vrijwel zeker weet dat jij er geen bezit maar er misschien wel erg graag 1 wilt kopen. Daarom hoop jij ook dat de huizenmarkt flink instort zodat jij voor een prikkie (maar dan wel tegen 15% hypotheekrente, per saldo ben je misschien wel duurder uitDit is wishful thinking. Jij bezit mogelijk een huis of bent van plan er een te kopen. Natuurlijk ben je het er dan niet mee eens dat de huizenmarkt kan gaan instorten.
Waar staat in 1 van mijn posts dat ik hoop dat de huizenmarkt instort of dat ik geen huis zou bezitten?dominator schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:06:
[...]
I Daarom hoop jij ook dat de huizenmarkt flink instort zodat jij voor een prikkie...
Ik kan ernaast zitten natuurlijk, maar door jou eerste opmerking dat je veronderstelt dat ik huizenbezitter zou zijn en daarom niet objectief ben zet je wel aan het denken natuurlijk. Omgekeerd geld hetzelfde natuurlijk net zo goed....Anoniem: 262166 schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:12:
[...]
Waar staat in 1 van mijn posts dat ik hoop dat de huizenmarkt instort of dat ik geen huis zou bezitten?
Ik bezit ook een huis maar ik denk niet dat de huizenprijzen heel veel verder kunnen stijgen. Vroegah kocht je een huis op 1 salaris, nu moet je bijna op 2 salarissen wat kopen. En nu de prijzen zó erg gestegen zijn dat het zelfs op 2 salarissen moeilijk wordt, wat dan? op 3 salarissen? het houdt een keer op met prijsstijgingen, de verkoop van huizen neemt momenteel ook af en met een reden, de huizen zijn gewoon niet meer te betalen. We schijnen het normaal te vinden dat een rijtjeshuis in schubbekutteveen 250.000 euro (een half miljoen gulden! ) op moet brengen terwijl dat huis 10 jaar geleden misschien voor dat bedrag in guldens wegging.dominator schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:06:
[...]
Ik bezit inderdaad een huis, net zoals ik vrijwel zeker weet dat jij er geen bezit maar er misschien wel erg graag 1 wilt kopen. Daarom hoop jij ook dat de huizenmarkt flink instort zodat jij voor een prikkie (maar dan wel tegen 15% hypotheekrente, per saldo ben je misschien wel duurder uit) een huis kan kopen. Ik heb m'n kristallen bol niet bij helaas, maar ik zie de NL huizenmarkt echt niet snel instorten. De laatste cijfers van het kadaster laten nog steeds een mooie prijsstijging op jaarbasis zien, niet veel maar dat hoeft ook helemaal niet. Dan krijg je namelijk het bekende zeepbel effect.....
Op 2 salarissen is er gewoon geen probleem om een deftige hypotheek te krijgen. Met 2 x modaal kun je tot om en nabij de 300K lenen, daarvoor kun je echt wel wat leuks krijgen. Okk, monumentaal grachtenpand in centrum A'dam daargelaten. Maar laten we wel realistisch blijven.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:34:
[...]
Ik bezit ook een huis maar ik denk niet dat de huizenprijzen heel veel verder kunnen stijgen. Vroegah kocht je een huis op 1 salaris, nu moet je bijna op 2 salarissen wat kopen. En nu de prijzen zó erg gestegen zijn dat het zelfs op 2 salarissen moeilijk wordt, wat dan? op 3 salarissen? het houdt een keer op met prijsstijgingen, de verkoop van huizen neemt momenteel ook af en met een reden, de huizen zijn gewoon niet meer te betalen. We schijnen het normaal te vinden dat een rijtjeshuis in schubbekutteveen 250.000 euro (een half miljoen gulden! ) op moet brengen terwijl dat huis 10 jaar geleden misschien voor dat bedrag in guldens wegging.
Zo hard zijn de salarissen niet gestegen hoor.
groei is niet oneindig, in geen enkele markt of economie. Ooit is er een keer iets op, soms zijn het grondstoffen en in het geval van de huizenmarkt is het het geld van de kopers.
In vroegah' tijden had een echtpaar ook maar een salaris. Om een voorbeeld te noemen: tot ergens in de jaren '60 werd een vrouwelijke ambtenaar zelfs ontslagen als ze ging trouwen.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 11:34:
[...]
Ik bezit ook een huis maar ik denk niet dat de huizenprijzen heel veel verder kunnen stijgen. Vroegah kocht je een huis op 1 salaris, nu moet je bijna op 2 salarissen wat kopen.
Die observatie klopt. De arbeidsparticipatie van vrouwen zit nog in een stijgende lijn, maar het kan niet verder dan 2*voltijds natuurlijkEn nu de prijzen zó erg gestegen zijn dat het zelfs op 2 salarissen moeilijk wordt, wat dan? op 3 salarissen?
[...]
Klopt, vroeger was de drempel om te lenen natuurlijk ook vele malen hoger als tegenwoordig. Maar het bewustzijn dat je met 30 jaar lang huur dokken geen cent overhoud en met 30 jaar hypotheek dokken ineens een leuke cent overhoud heeft het ook gewonnen. (gelukkign4m3l355 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:03:
Niks mee mis natuurlijk het is maar waar je voor kiest maar men neemt het als gewoonte heden ten dagen aan dat iedereen dient te kopen terwijl het vroeger niet zo vreemd was dat een modaal inkomen huurde.
Helaas heeft niet iedereen in Nederland de capaciteit voor universitaire opleidingen. zeg maar het meerendeel niet. Komt bij dat 1500 euro netto (ong 2000-2200 bruto) een modaal inkomen is in Nederland dus dan kan je met 2x modaal net een huis van 220.000 euro bekostigen. Aangezien huizen van 3 ton en meer al geen uitzondering meer zijn kan je op je vingers natellen dat de grootste groep straks geen huizen meer kan betalen en de vraag dus gaat dalen.t_captain schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:02:
Met tweemaal een laag salaris kun je inderdaad bijna geen huis kopen. Stel dat je allebei 1500 bruto verdient, dan is je gezamenlijke bruto-jaarinkomen 39.000 euro. Kun je misschien een hypotheek krijgen van 180.000 - net genoeg voor een huis met vraagprijs 165.000. Daar komt nog bij dat in ongeschoold/laaggeschoold werk steeds meer met termijncontracten wordt gewerkt, dus moet je eerst alletwee een vaste baan zien te krijgen.
Heb je echter een stel dat allebei net van de universiteit afkomt, en de een gaat bijvoorbeeld werken bij Rabobank en de ander bij ASML, dan is hun startsalaris al ongeveer 75.000 euro bruto per jaar. De gedragscode hypothecaire financieringen komt dan op ongeveer 410.000. Daarvan kun je dus echt wel een huis kopen;)
Leuk al die cijfertjes, maar het is wel doemdenken. De praktijk is toch echt wat gunstiger dan hetgeen hier geschetst wordt. Als je jong bent houden hypotheekverstrekkers rekening met je opleiding en carrierepotentie. Twee keer modaal verdienen en dan niet boven de 240K hypotheek uitkomen is onzin. Tenzij je misschien 3 keer per jaar op vakantie wil, elk weekend wil stappen, en de hele week kant-en-klaar zooi vreet. Je kunt prima leven van 2 keer modaal met een hypotheek van 2.5 tot 3 ton.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:22:
Komt bij dat 1500 euro netto (ong 2000-2200 bruto) een modaal inkomen is in Nederland dus dan kan je met 2x modaal net een huis van 220.000 euro bekostigen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Inderdaad, er rijden nu al elektro autos rond. Bijvoorbeeld:Anoniem: 210014 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 00:45:
Bij hoge olieprijzen worden veel bedrijven en wetenschappers geprikkeld om intensiever en sneller te innoveren.
Ja, tot er 1 zwanger wordt of minder wil gaan werken. Ervan uit gaan dat je je hele leven allebei een fulltime baan hebt lijkt me een kant en klaar recept voor ellende, en met een hypotheek van 3 ton (3 honderd duizend euro, alsof je een emmer leeggooit hallo!!, 3 ton voor een stel bakstenen) en een gemiddelde hypotheek van meer dan 1100 euro in de maand mag je inderdaad maar hopen dat je nooit op straat komt te staan en er uberhaupt aandenken dat 1 vd 2 voor de kinderen kan gaan zorgen thuis is absoluut niet mogelijk meer.Exirion schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:30:
[...]
Leuk al die cijfertjes, maar het is wel doemdenken. De praktijk is toch echt wat gunstiger dan hetgeen hier geschetst wordt. Als je jong bent houden hypotheekverstrekkers rekening met je opleiding en carrierepotentie. Twee keer modaal verdienen en dan niet boven de 240K hypotheek uitkomen is onzin. Tenzij je misschien 3 keer per jaar op vakantie wil, elk weekend wil stappen, en de hele week kant-en-klaar zooi vreet. Je kunt prima leven van 2 keer modaal met een hypotheek van 2.5 tot 3 ton.
Het vervelende is dat 50% van een doorsnee woning wordt uitgemaakt door de grond, en de grondprijs wordt bepaalt door de overheid weer merendeels samen met project ontwikkelaars. Dus al is de prijs hoog, de grootste verantwoordelijke is de overheid die juist de prijzen opdrijft. Zeg nou zelf 400 euro/m2 voor een doorsnee stukje grond erg veel zeker voor wat het vroeger was. Al gaat dit wel een beetje buiten de scope van de TS.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:39:
[...]
Ja, tot er 1 zwanger wordt of minder wil gaan werken. Ervan uit gaan dat je je hele leven allebei een fulltime baan hebt lijkt me een kant en klaar recept voor ellende, en met een hypotheek van 3 ton (3 honderd duizend euro, alsof je een emmer leeggooit hallo!!, 3 ton voor een stel bakstenen)
En wederom, misschien dat men er stil bij dient te staan dat het helemaal niet gewoon is voor een modaal inkomen om te kopen. Iets wat ik al eerder aangaf zie3 ton is met de huidige salarissen gewoon té duur voor veel mensen en aangezien de huizenprijzen blijven stijgen en totaal niet meer in verhouding staan met de werkelijke waarde van ene huis blijf ik erbij dat het niet eeuwig door kan gaan met de prijsstijgingen.
Ik kom met andere cijfers. Modaal 2008 zou op 30500 euro bruto komen.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:22:
[...]
Helaas heeft niet iedereen in Nederland de capaciteit voor universitaire opleidingen. zeg maar het meerendeel niet. Komt bij dat 1500 euro netto (ong 2000-2200 bruto) een modaal inkomen is in Nederland dus dan kan je met 2x modaal net een huis van 220.000 euro bekostigen. Aangezien huizen van 3 ton en meer al geen uitzondering meer zijn kan je op je vingers natellen dat de grootste groep straks geen huizen meer kan betalen en de vraag dus gaat dalen.
Huren is tegenwoordig anders ook niet echt goedkoop.n4m3l355 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:03:
[...]
Het vervelende is dat 50% van een doorsnee woning wordt uitgemaakt door de grond, en de grondprijs wordt bepaalt door de overheid weer merendeels samen met project ontwikkelaars. Dus al is de prijs hoog, de grootste verantwoordelijke is de overheid die juist de prijzen opdrijft. Zeg nou zelf 400 euro/m2 voor een doorsnee stukje grond erg veel zeker voor wat het vroeger was. Al gaat dit wel een beetje buiten de scope van de TS.
[...]
En wederom, misschien dat men er stil bij dient te staan dat het helemaal niet gewoon is voor een modaal inkomen om te kopen. Iets wat ik al eerder aangaf zie
[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 01-06-2008 13:36 ]
Huren duur? Een simpel appartementje voor 400 euro in de maand noem ik bizar duur zelfs. Huur het 10 jaar , en je bent maar liefst 48000 euro KWIJT!. Goed, je hoeft nooit je kozijnen te schilderen buiten, en als je riolering verstopt zit bel je de woningcorporatie.... Maar mensen toch, ik snap wel dat die corporaties inmiddels bulken van het geld.... Ga je in de vrije sector huren dan word het helemaal bezopen, hier in centrum tilburg (stadsheer voor de kenners) kun je huren vanaf een 800-850 euro in de maand.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:33:
[...]
Huren is tegenwoordig anders ook niet echt goedkoop.
En ja de grondprijs is erg duur maar ik geef dan ook niemand de schuld van de hoge prijzen, dat is een combinatie van factoren en grondprijs is er daar 1 van.
Voor een 180-200K kun je perfect kopen, en dan heb ik het echt niet over de eerste de beste achterstandswijk. (Noord brabant dan, ik heb geen ervaring met randstad e.d.) Maar goed, het is natuurlijk ook maar net wat je wil met je leven. Als jij verwacht tot je 65ste op de helpdesk rond te lopen of straatstenen aan te tikken, en de vrouw vooral thuis moet zijn om te stofzuigen en jouw dagelijkse prakkie te koken verander dan vooral niks aan je leven...... (klinkt hard, maar het leven is maar net wat je er zelf van maakt)en @ dominator, besef je je ook dat een hoop mensen niet eens zozeer verhuizen omdat ze groter of luxer willen wonen maar dat er in Nederland ook een heleboel achterstandswijken zijn waar je gewoon niet wilt wonen... Dan verhuis je dan alleen maar vanwege de buurt. En voor heel veel mensen (kappers, vuilnismannen, helpdeskers (), stratemakers, winkelpersoneel en ga zo maar door) is het gewoon niet meer op te brengen om in een wat betere buurt te gaan wonen.
In de randstad heb je voor die prijs een gemiddelde woning. Niet veel soeps, gewoon een gemiddelde arbeiderswoning van ongeveer 80-90 m2 in een gemiddelde buurt.dominator schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:43:
[...]
Huren duur? Een simpel appartementje voor 400 euro in de maand noem ik bizar duur zelfs. Huur het 10 jaar , en je bent maar liefst 48000 euro KWIJT!. Goed, je hoeft nooit je kozijnen te schilderen buiten, en als je riolering verstopt zit bel je de woningcorporatie.... Maar mensen toch, ik snap wel dat die corporaties inmiddels bulken van het geld.... Ga je in de vrije sector huren dan word het helemaal bezopen, hier in centrum tilburg (stadsheer voor de kenners) kun je huren vanaf een 800-850 euro in de maand.
[...]
Voor een 180-200K kun je perfect kopen, en dan heb ik het echt niet over de eerste de beste achterstandswijk. (Noord brabant dan, ik heb geen ervaring met randstad e.d.) Maar goed, het is natuurlijk ook maar net wat je wil met je leven. Als jij verwacht tot je 65ste op de helpdesk rond te lopen of straatstenen aan te tikken, en de vrouw vooral thuis moet zijn om te stofzuigen en jouw dagelijkse prakkie te koken verander dan vooral niks aan je leven...... (klinkt hard, maar het leven is maar net wat je er zelf van maakt)
En wat is er mis met 'gemiddeld'?Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:02:
[...]
In de randstad heb je voor die prijs een gemiddelde woning. Niet veel soeps, gewoon een gemiddelde arbeiderswoning van ongeveer 80-90 m2 in een gemiddelde buurt.
Hey let een beetje op de gevoelens van de Belgen, hier moet je 2500 euro bruto verdienen eer je er 1500 euro netto van kan overhoudenMetro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:22:
[...]
Helaas heeft niet iedereen in Nederland de capaciteit voor universitaire opleidingen. zeg maar het meerendeel niet. Komt bij dat 1500 euro netto (ong 2000-2200 bruto) een modaal inkomen is in Nederland dus dan kan je met 2x modaal net een huis van 220.000 euro bekostigen.
Zolang je loon gemiddeld is, krijg je er een bijbehorende woning bij ...Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:02:
[...]
In de randstad heb je voor die prijs een gemiddelde woning. Niet veel soeps, gewoon een gemiddelde arbeiderswoning van ongeveer 80-90 m2 in een gemiddelde buurt.
Niks, behalve dat de prijs niet echt 'gemiddeld' te noemen is als je kijkt wat je voor hetzelfde geld in een ander land aan woning kunt kopen.
Andere landen kun je niet vergelijken met de Nederlandse markt. Verschillen in inkomen, kosten regelingen enz hebben een sterke impact. Neem DL waar huizenprijzen gemiddeld nog hoger liggen met NL zonder aftrekposten zoals wij kennen met als gevolg dat het gewoon is dat 2 generaties onder 1 dak wonen.Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:34:
[...]
Niks, behalve dat de prijs niet echt 'gemiddeld' te noemen is als je kijkt wat je voor hetzelfde geld in een ander land aan woning kunt kopen.
Dan neem je twee dingen aan die volgens mij niet kloppen:Metro2002 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 12:22:
[...]
Helaas heeft niet iedereen in Nederland de capaciteit voor universitaire opleidingen. zeg maar het meerendeel niet. Komt bij dat 1500 euro netto (ong 2000-2200 bruto) een modaal inkomen is in Nederland dus dan kan je met 2x modaal net een huis van 220.000 euro bekostigen. Aangezien huizen van 3 ton en meer al geen uitzondering meer zijn kan je op je vingers natellen dat de grootste groep straks geen huizen meer kan betalen en de vraag dus gaat dalen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq