[s]Glasvezel[/s]UTP-kabels verbinden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edic
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 06:09
Hi,

Van mijn woonkamer loopt een glasvezel kabel naar een ander kamer, de kabel ligt deels onder de vloer verwerkt dus het is erg onhandig om een nieuwe kabel neer te leggen. Op 1 punt is de kabel open, en is verbonden met een ander kabel - alleen is dit verbinding erg slordig gedaan, de kabels zijn gewoon aan elkaar gedraaid dus rood met rood etc.

Ik wil wel eens weten of het niet noodzakelijk is om een nieuwe kabel te kopen en alsnog de moeite voor doen om het neer te leggen, maar of het ook niet mogelijk is om het netjes met elkaar te verbinden.

Omdat ik het gevoel heb dat ik 60% snelheid mis door dit slordige verbinding tussen de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 07:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Waarvoor wordt deze glasvezelkabel gebruikt en wat is de dikte?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Glasvezelkabels aan elkaar gedraaid? Uhm, heb je misschien een foto ofzo, want dit klinkt wat vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

glasvezel aan elkaar gedraaid? dat werkt niet hoor :P
Om glasvezels met elkaar te verbinden moet je ze lassen, anders doen ze het niet. Dus ik denk dat het gewoon om koper gaat.
Wil je koper netjes verbinden, dan kan je het solderen en een stukje krimpsok om de soldeerplek doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edic
Sorry, dacht dat dit vanzelfsprekend was en ik had mijn post herschreven en had daar aangegeven dat het om computer ging - was dit vergeten weer opnieuw te schrijven.

Het loopt van de woonkamer waar de router staat, naar een kamer waar een computer staat. de kabel is van normale dikte dat altijd bij normale adsl aansluiting wordt geleverd.

Edit voor laatste posts:
Oh ik kan geen foto van maken omdat er plakband omheen zit haha.

Laat ik zo zeggen, je hebt 1 stuk kabel waar draden uit lopen en andere kabel waar ook draden uitlopen. Je hebt dan rood/bruin, naja alle kleuren van de regenboog - deze zitten om de kabel van de andere kabel. Dus gewoon gedraaid etc. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Edic op 15-05-2008 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ik denk dat je UTP kabel bedoelt?
als het werkt zonder problemen zou ik het mooi zo laten zitten... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
No offence, maar als jij het verschil tussen koper en fibre niet eens ziet zou ik het lekker laten zoals het is, en vooral niet zelf eraan gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Och, je kan het ook uit elkaar halen (die twee stukken die aan elkaar zijn gemaakt) en vervolgens zelf een aansluitinkje maken. Kan je doen via deze guide of deze. Vervolgens kan je er een hub tussen zetten en klaar ben je.

Als je bovenstaande al niet begrijpt of lastig vind klinken: niet aanzitten. Als je geen idee hebt wat UTP is of als je niet weet wat voor soort kabel er ligt: niet aanzitten.

[ Voor 19% gewijzigd door rodie83 op 15-05-2008 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
McKaamos schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:23:
Wil je koper netjes verbinden, dan kan je het solderen en een stukje krimpsok om de soldeerplek doen.
offtopic:
Bestaan er niet toevallig mooie krimp-lasjes in een RJ45 behuizing? Zal een hoop werk schelen, want soms zijn RJ45 koppelstukjes lastig te krijgen of je koopt perongeluk een niet volledig gepinde koppelstuk voor ISDN... (is me paar keer overkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Het is mij een raadsel hoe je erbij komt dat die koperen inelkaar gedraaide draadjes van GLAS zijn gemaakt. Kun je dat uitleggen?

Een paar verschillende soorten glasvezelkabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.patchit.nl/images/site/fiberskl.JPG
Glasvezel netwerkkaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/l/lgpd05.jpg
Zulke kaartjes zijn ook wat duurder... Deze D-Link DGE-560SX kost bij Alternate € 379,-. Weer eens wat anders dan een Unex kaartje voor 5 euro. :P

[ Voor 61% gewijzigd door Bergen op 15-05-2008 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edic
rodie83 schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:45:
Och, je kan het ook uit elkaar halen (die twee stukken die aan elkaar zijn gemaakt) en vervolgens zelf een aansluitinkje maken. Kan je doen via deze guide of deze. Vervolgens kan je er een hub tussen zetten en klaar ben je.

Als je bovenstaande al niet begrijpt of lastig vind klinken: niet aanzitten. Als je geen idee hebt wat UTP is of als je niet weet wat voor soort kabel er ligt: niet aanzitten.
Het is inderdaad een UTP kabel geen glasvezel, ik weet niet hoe ik daar bij ben gekomen.

Ik zal de guide morgen eens onder de loep nemen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:46:
[...]

offtopic:
Bestaan er niet toevallig mooie krimp-lasjes in een RJ45 behuizing? Zal een hoop werk schelen, want soms zijn RJ45 koppelstukjes lastig te krijgen of je koopt perongeluk een niet volledig gepinde koppelstuk voor ISDN... (is me paar keer overkomen)
offtopic:
M'n pa had ooit een doosje met van die spade en ring stekkertjes, zoals je in de auto vind. Daar van zijn ook rechte busjes waar je aan beide kanten draad in kan doen en dan aankrimpen met de bijbehorende tang. Moet je wel zo'n set voor kopen iig, en ik weet niet of het bestaat in zo'n kleine diameter zodat je UTP aders kan koppelen.

Female Spade connector: http://www.maplin.co.uk/images/full/n22an.jpg
Lijstje met connectors, de Butt Connector uit dit lijstje bedoel ik dus: http://www.boatus.org/onl...ct/05_electricalcon_B.gif

Er bestaan trouwens ook RJ45 koppelstukjes (is straight thru), dus dan zou je ook beide kabeleindjes kunnen voorzien van een RJ45 plug en dan een koppelstukje er tussen.

RJ45 koppelstuk: http://cctwholesale.com/images/161-102.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door McKaamos op 15-05-2008 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:12
McKaamos schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 07:08:
[...]

offtopic:
M'n pa had ooit een doosje met van die spade en ring stekkertjes, zoals je in de auto vind. Daar van zijn ook rechte busjes waar je aan beide kanten draad in kan doen en dan aankrimpen met de bijbehorende tang. Moet je wel zo'n set voor kopen iig, en ik weet niet of het bestaat in zo'n kleine diameter zodat je UTP aders kan koppelen.

Female Spade connector: http://www.maplin.co.uk/images/full/n22an.jpg

Er bestaan trouwens ook RJ45 koppelstukjes (is straight thru), dus dan zou je ook beide kabeleindjes kunnen voorzien van een RJ45 plug en dan een koppelstukje er tussen.

RJ45 koppelstuk: http://cctwholesale.com/images/161-102.jpg
Ik ben bang dat als je een kabelschoentje op een utp kabel perst de ader zodanig beschadigd raakt dat hij zo af breekt (is doorgaands maar 1 koperdraadje, geen bundel zoals je in de auto vind). Wat wel zou kunnen is het aan elkaar solderen en dan krimpkous er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Invisible_man schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 07:16:
[...]

Ik ben bang dat als je een kabelschoentje op een utp kabel perst de ader zodanig beschadigd raakt dat hij zo af breekt (is doorgaands maar 1 koperdraadje, geen bundel zoals je in de auto vind). Wat wel zou kunnen is het aan elkaar solderen en dan krimpkous er omheen.
offtopic:
En wat denk je dat een RJ45 stekker doet? die krimpt ook aan en jaagt een paar pennen door elke ader heen ;) Dat gaat wel goed hoor ;) UTP is dun, maar niet slap.
Je hebt trouwens twee soorten UTP, harde kern (1 dik stuk koper per ader) en zachte kern (meerdere losse koperdraadjes per ader) UTP, voor beide heb je apparte RJ45 stekkers. Zachte kern is meestal het spul wat je in de winkel haalt, harde kern wat er bij het aanleggen van de infrastructuur in een gebouw gebruikt wordt.
Solderen had ik trouwens al aangegeven, maar dat deedtie liever niet schijnbaar ;)

edit: welke mod is zo blond dattie denkt dat er BB code in de titel van een topic kan? :+ [s.]Glasvezel[/.s]UTP-kabels verbinden? :+
Het is vast nog vroeg ;)

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 15-05-2008 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:12
McKaamos schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 07:21:
[...]

offtopic:
En wat denk je dat een RJ45 stekker doet? die krimpt ook aan en jaagt een paar pennen door elke ader heen ;) Dat gaat wel goed hoor ;) UTP is dun, maar niet slap.
Je hebt trouwens twee soorten UTP, harde kern (1 dik stuk koper per ader) en zachte kern (meerdere losse koperdraadjes per ader) UTP, voor beide heb je apparte RJ45 stekkers. Zachte kern is meestal het spul wat je in de winkel haalt, harde kern wat er bij het aanleggen van de infrastructuur in een gebouw gebruikt wordt.
Solderen had ik trouwens al aangegeven, maar dat deedtie liever niet schijnbaar ;)
Vergeet niet dat bij een RJ45 stekkertje er ook altijd nog een trekontlasting zit die er iig voor zorgt dat de contacten niet te veel mechanisch worden belast, dit heb je bij een kabelschoen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Invisible_man schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 07:32:
[...]

Vergeet niet dat bij een RJ45 stekkertje er ook altijd nog een trekontlasting zit die er iig voor zorgt dat de contacten niet te veel mechanisch worden belast, dit heb je bij een kabelschoen niet.
Dat is waar ja, maar de meeste mensen hebben zachte kern kabels in huis liggen, dus dan komt het wel goed. Daarnaast kan je zo'n kabelschoentje ook twee keer krimpen, een keer om de ader en 1 keer rond de isolatie, zodat je de isolatie gebruikt als trekontlasting.

Uiteraard kan je ook gewoon stekkers plaatsen en een koppelstuk er tussen.

Maargoed, ik ben het met je eens dat solderen de mooiste en beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Kan ook nog een stuk telefoonsnoer zijn dat er tussen is geknoopt (platte kabel met 4 aders), in dat geval zowiso een nieuwe kabel leggen.

linkje voor nette koppelstukjes: http://www.netwerkproducten.com/connectoren-c-19.html

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Denk dat een stuk nieuwe kabel neerleggen goedkoper en efficienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:37

Sosabowski

nerd

F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:20:
Denk dat een stuk nieuwe kabel neerleggen goedkoper en efficienter is.
Twee connectortjes rj45 er aan knijpen en een female-female connector er tussen lijkt mij de makkelijkste oplossing.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
IorGie schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:25:
[...]

Twee connectortjes rj45 er aan knijpen en een female-female connector er tussen lijkt mij de makkelijkste oplossing.
Tja, dan moet de OP een tang kopen die vanaf 17 euro te krijgen zijn, gaan klooien met draadjes strippen en niet perongeluk te diep insnijden. De draadjes in de juiste volgorde met precies de goede lengte en recht afgeknipt in RJ45 stekkertjes proppen en dan knijpen... Daarna nog een koppelstukje kopen met de kans dat hij thuiskomt met een RJ11 of een RJ45 6p (voor ISDN) exemplaar waardoor de statuslampjes wel gaan branden op de netwerkapparatuur, maar er geen verkeer overheen gestuurt kan worden, etc.

Een nieuwe kabel van een tientje is dan goedkoper, makkelijker en efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:31:
...Tja, dan moet de OP een tang kopen die vanaf 17 euro te krijgen zijn, gaan klooien met draadjes strippen en niet perongeluk te diep insnijden.........
Helemaal niet nodig dat draadjes strippen, die krimptang perst de connectors door de isolatie heen. Echt niet moeilijk, hele volksstammen doen het zonder enig probleem. Je moet alleen even weten hoe. Ontbreekt die kennis enigszins, dan zijn er legio websites te vinden met een afbeelding van zo'n kabelverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Even een lichtelijk offtopic vraag. Als jullie een kabel in een RJ45connector steken, hoe krijg je dan zo snel mogelijk de draadjes in de goede tunneltjes?
Dat rechtbuigen en untwisten snappik wel, maar ik zit toch nog altijd een minuut te frutten voordat het kabeltje doet wat ik wil. :D Vaak zit er nog een klein beetje een kromming in een koperdraadje en als je dan deze in de connector steekt dan klapt ie weer over een andere heen. Erg frustrerend!
Hoe doet een "PRO" dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zet ze meestal even in een platbek tang, en daarna knip ik ze allemaal even lang af... in 1x.

Maar ik doe er ook wel 1 minuut over, doe het net iets te weinig vrees ik :/.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

AtomicShockwave schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:51:
Even een lichtelijk offtopic vraag. Als jullie een kabel in een RJ45connector steken, hoe krijg je dan zo snel mogelijk de draadjes in de goede tunneltjes?
Dat rechtbuigen en untwisten snappik wel, maar ik zit toch nog altijd een minuut te frutten voordat het kabeltje doet wat ik wil. :D Vaak zit er nog een klein beetje een kromming in een koperdraadje en als je dan deze in de connector steekt dan klapt ie weer over een andere heen. Erg frustrerend!
Hoe doet een "PRO" dit?
Kabel strippen, dan de draadjes op volgorde drukken terwijl je het einde van de isolatie tussen duim en wijsvinger hebt.
Dan blijven ze redelijk in de goede volgorde. Dan pak je met je andere hand de uistekende draadjes tussen duim en wijsvinger en wipt/buigt ze op en neer.
Zo krijg je ze plat, netjes naast elkaar en kan je ze zo in de stekker schuiven zonder dat ze van plaats wisselen.

Pagina: 1