[SBS2003] Gebruiker heeft rechten, kan bestand niet openen

Pagina: 1
Acties:

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hallo,
Ik heb weer eens een raar probleem. We draaien hier een 2003 SBS server met daarop het pakket sera (voorraad beheer en facturatie) Om deze software te kunnen gebruiken zijn op de server 2 shares aangemaakt die als schijf worden aangekoppeld op de client pc's. Op de client pc's bevinden zich dus een S en en T schijf. Daarin zit het sera.exe bestand die ze dan kunnen starten. Dit werkt allemaal prima, behalve bij 1 gebruiker (ruud). Die krijgt de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomtidom.nl/files/vako/fout.JPG

Dit is heel raar omdat de gebruiker wel voldoende rechten heeft, en omdat het bij de andere gebruikers met de zelfde rechten wel goed werkt.
Afbeeldingslocatie: http://www.tomtidom.nl/files/vako/rechten.JPG

We maken gebruik van zwervende profielen en de gebruiker heeft toegang tot de server via terminal services zodat hij ook vanuit huis kan werken. Wanneer er op de server wordt ingelogt werkt het ook niet wanneer hij de sera.exe probeert te runnen vanaf de share (station S). Wanneer hij naar de map gaat waar de sera.exe in staat (op de data schijf) kan hij hem wel uitvoeren, alleen werkt het programma dan niet omdat het vanuit de root van een schijf moet worden gedraait. (het programma start dan wel op maar kan de database niet vinden)

Hierdoor dacht ik dat het kwam door de sharings rechten, maar die staan op "iedereen full control". En bij andere users werkt het wel gewoon. Ik heb ook de profielmap van de gebruiker weggegooid, toen deed hij het weer tijdelijk (vanaf de client). Alleen na inloggen op de server via terminal server werkte het weer niet. Zelfde foutmelding, en daarna werkte het ook niet vanaf de client.

Wie kan me helpen met dit vreemde probleem?

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Als het goed is staat hier de oplossing voor je probleem:

Klik

• KC_Kaas
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken, Ik weet wel dat als je het runt dat er dan een melding komt of het het onbekende exe bestand wil uitvoeren. Ik ben bang dat de gebruiker op blokkeren heeft gedrukt. Helaas staat de optie "blokkering opheffen" er niet bij. Dus nu de vraag of iemand weet waar ik de blokkering kan opheffen.
Afbeeldingslocatie: http://www.tomtidom.nl/files/vako/sera.JPG

Gelukkig zit er weer wat vooruitgang in het oplossen van dit kleine probleem

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Je bent nu wel onder de gebruikersnaam "Ruud" ingelogd?

• KC_Kaas
  • Niet online
Ja uiteraard :)

Maar dus wel op de terminal server (ik werk nu vanuit huis). Ik zit dus niet achter een client pc.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
KC_Kaas schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:47:
Bedankt voor het meedenken, Ik weet wel dat als je het runt dat er dan een melding komt of het het onbekende exe bestand wil uitvoeren. Ik ben bang dat de gebruiker op blokkeren heeft gedrukt. Helaas staat de optie "blokkering opheffen" er niet bij. Dus nu de vraag of iemand weet waar ik de blokkering kan opheffen.
[afbeelding]

Gelukkig zit er weer wat vooruitgang in het oplossen van dit kleine probleem
Voor SERA moeten gebruikers inderdaad volledige schrijfrechten tot de bestanden hebben. Op mijn werk draaien ze dat pakket ook.
De security melding kun je laten verdwijnen door je domain toe te voegen aan de Intranet security zone. Je kunt het ook via een GPO instellen in "User Configuration -> Internet Explorer -> Security". Indien het geblokkeerd is staat het pad misschien bij untrusted sites?
Laat de gebruiker wanneer er niemand in is gelogd eens proberen sera.exe te renamen naar sera.exe2, dan weet je gelijk of de gebruiker wel of geen schrijfrechten heeft.
Misschien heeft de gebruiker geen schrijfrechten tot een andere executable op S:? Of een van de bestanden in bv de map PARAMET?
Misschien heeft de gebruiker ook schrijfrechten nodig op de gehele map waar SERA.EXE zich bevindt?

[ Voor 21% gewijzigd door JasperE op 14-05-2008 23:06 ]

• KC_Kaas
  • Niet online
De gebruiker ruud heeft schrijf rechten op de gehele map sera (en op de sub mapjes) Dit heb ik getest door verschillende bestandsnamen te wijzigen (en terug natuurlijk), bedankt voor de tip.

Kan je me een stuk opweg helpen hoe ik een GPO kan maken die mijn lokale shares bij trusted sites zet? Ik heb nu een GPO gemaakt maar welke optie moet ik dan hebben bij explorer? Ik zie wel trusted zone staan maar geen optie om mijn domein er aan toe te voegen?

Bedankt tot zover!

Edit:
Ik heb de settings van explorer van ruud gereset, nu werkt het weer. Was ff zoeken.. De druk is nu gelukkig van de ketel. Ik kan nu lekker op mijn gemak ff een mooie GPO maken die er voor zorgt dat users deze melding niet meer kunnen krijgen.

Iedereen hier weer bedankt!

[ Voor 22% gewijzigd door KC_Kaas op 14-05-2008 23:21 ]

Pagina: 1