VPS of dedicated server, welke ?

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-12 19:45

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Samen met een kennis van me hebben we een multi-gaming clan, welke de laatste maanden enorm gegroeid is. We huren een 24 slot teamspeak server en hosten op het moment onze game servers zelf op twee linux bakken (allebei ergens met 1mbit upload). Het gaat om trackmania nations, cs:s en cod4 servers, de 1mbit upload begint een aardige beperking te worden tesamen met het feit dat we in be wonen en extra dataverkeer bij onze ISP's aardig duur is (1€/gb, aan 3gb/dag begint dat aardig door te wegen).

Hierdoor zijn we aan het kijken naar een dedicated server of een vps. Hierop zouden dan die game-servers moeten komen en eventueel (indien mogelijk) ook de teamspeak server. Qua linux kennis zit het wel goed en dat zal geen probleem geven en we hebben een budget van max 50€/maand voor deze server (inclusief eventuele setup-kosten).

Ik heb al enkele uren zitten google'n en verschillende aanbieders tegengekomen, waarvan de aantrekkelijkste toch in de VS. Helaas is de ping naar die servers 120-200 ms wat te hoog is voor game servers. Kan er iemand mij bepaalde hosters aanraden (liefst in benelux/eu) die voor minder dan 50€/maand deze hosting kunnen doen ? Ik verwacht ongeveer 150-300 gb/maand te verbruiken.

Strava

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
VPS lijkt me niet geschikt voor gameservers; daar wil je juist CPU power en genoeg geheugen, en laat dat nou net zijn waar 'bezuinigd' op wordt bij VPSen.

Edit; Zou evt colocation niet wat voor je zijn? Rond 30/40 euro per maand voor een 1 U slot; moet je wel de boel zelf in leven houden en hardware hebben maar zo te horen is dat al aanwezig?

[ Voor 38% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 14-05-2008 23:42 ]

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 11:17
Inderdaad, wat voor server heb je nu staan? Ik vermoed dat het een gewone (tower, etc) server bij je thuis is, maar voor het geval het een rack server is.. co-location is dan wel een optie.

VPS servers zijn over het algemeen af te raden voor gameservers, of er moeten echt lage systeemeisen zijn. Dan kom je automatisch bij dedicated/colocated, waarvan de laatste waarschijnlijk niet een optie is als je de hardware niet hebt. Wat betreft dedicated servers zul je in de benelux niet echt heel veel kunnen vinden voor die prijs. Tip: kijk naar duitsland, bijvoorbeeld http://hetzner.de/rootserver.html Laagste daar voor een dedicated server is daar 50 euro (met 1 TB traffic), maar let dan wel op je setup kosten en eventuele bijkomende kosten... wel een contract dat per maand op te zeggen is. Hier in Nederland, voor dat bedrag... hmm moeilijk, maar niet onmogelijk. Wat je nog regelmatig tegenkomt is Leaseweb (http://www.leaseweb.com/e...ated-servers/packages/34/ bijvoorbeeld, v.a. 39 euro) maar hier heb ik echt geen ervaring mee. Vergeet natuurlijk niet op webhosters.nl te kijken :)

Doet me er aan denken, ik heb wel eens aanbieders gezien waarbij je een VPS gratis kon proberen voor korte tijd. Misschien een idee om naar te kijken?

Zorg in ieder geval voor een processor met meerdere cores, ik betwijfel of je voor dat bedrag een quadcore xeon op de kop kan tikken maar het zou wel mooi meegenomen zijn :)

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Bedankt alvast voor de antwoorden, colocation is geen optie voor ons. De huidige servers zijn wat oudere machines (p3/p4) met 300-500 mb aan ram. Deze zitten ook in een normale tower en we zien de investering voor een leuke server momenteel niet zitten. Omdat de hosting momenteel op wat oudere machines met relatief weinig ram gebeurd dacht ik dat een vps misschien wel voldoende cpu power zou hebben ?

Die hetzner.de had ik ook al gezien en bekeken, alleen staan de setup-kosten ons nogal tegen, 100€ is redelijk veel qua setup-kosten en willen we alleen doen als dit echt noodzakelijk is ;). Die leaseweb ziet er ook wel leuk uit, alleen heeft die niets van harddisk redundantie (bij die hetzner.de staat 2x400gb, geen idee of ik dan raid zelf nog moet instellen mbv mdadm of dit automatisch door hetzner gedaan wordt? Mijn duits is te slecht om dit uit hun helppagina die alleen in het duits beschikbaar is op te maken.)

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen en zien of die hetzner de investering waard is (setup-kosten) en of die leaseweb misschien een optie is.

Strava

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 16:50

r0b

Loop de 'Aanbiedingen' sectie van webhostingtalk.nl eens door, zou ik zeggen. :)
http://www.webhostingtalk...-tijdelijke-aanbiedingen/

Ik zie er in de vluggigheid al een leuke aanbieding staan voor 58 EUR ex BTW p/m, voor een QuadCore 2.13, om maar wat te noemen

VPS zou ik je inderdaad afraden, eventueel kan je een 1u / 2u doos aanschaffen en daar je P4 in duwen met wat geluk, maar is qua performance / stabiliteit inderdaad ook geen aangewezen oplossing

Duitsland is - of was, in ieder geval 3 jaar geleden - inderdaad een goede markt om te shoppen in dedicated servers, dus kijk of je daar iets kan vinden

Tip: let wel goed op, goedkoop = vaak duurkoop in de hosting / internet services wereld.
Doe eerst grondig research voordat je met een hosting-partner in zee gaat, lees Google results, forums etc door. ( /me wijst op het 'NewsCacher gedupeerden' topic hier op GoT.. )

[ Voor 17% gewijzigd door r0b op 15-05-2008 01:10 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik ga hier geen prijzen noemen, maar ik zou zeggen dm me eens en dan kan ik kijken wat ik voor je kan beteken (denk aan deel sponsoring op een dedicated server)
(let wel i dont have a final say)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
r0b schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 01:07:
Tip: let wel goed op, goedkoop = vaak duurkoop in de hosting / internet services wereld.
Doe eerst grondig research voordat je met een hosting-partner in zee gaat, lees Google results, forums etc door. ( /me wijst op het 'NewsCacher gedupeerden' topic hier op GoT.. )
Dat is een van de redenen waarom ik dit topic open, er zijn relatief veel hostingbedrijven waarvan er toch wel enkelen 'goedkoop is duurkoop' zullen zijn. Ik ben ondertussen ook de sectie op dat forum aan het bekijken.

Het is me ondertussen duidelijk dat ik beter voor een dedicated oplossing kan gaan ipv vps.

[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 15-05-2008 01:15 ]

Strava

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

evert_ schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 01:14:
[...]

Dat is een van de redenen waarom ik dit topic open, er zijn relatief veel hostingbedrijven waarvan er toch wel enkelen 'goedkoop is duurkoop' zullen zijn. Ik ben ondertussen ook de sectie op dat forum aan het bekijken.

Het is me ondertussen duidelijk dat ik beter voor een dedicated oplossing kan gaan ipv vps.
Let wel op dat op zon forums nogal vaak heel erg word overdreven en daar bovenop nog geld, tevreden mensen hoor je niet :/

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is het niet een idee om te kijken of je iets met Nederlandse vrienden kunt regelen? Ik heb hier tegenwoordig 20Mbit liggen voor het versturen van e-mailtjes met een onbeperkte hoeveelheid dataverkeer, dan ben je nog iets goedkoper uit.

• r0b

r0b

CrankyGamerOG schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 01:16:
[...]

Let wel op dat op zon forums nogal vaak heel erg word overdreven en daar bovenop nog geld, tevreden mensen hoor je niet :/
Ervaring, of komt dit uit de grote duim? :)
In mijn ervaring is het gelinkte forum vrij betrouwbaar wat de advertenties aangaat, aangezien je sowieso al aan meerdere regels moet voldoen voordat je mag adverteren. Daarnaast zal je inderdaad altijd je onderzoek moeten doen voordat je een besluit neemt, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. :)
[...]

Als we namen gaan noemen zijn we in principe bezig met adverteren :P
Maar kijk het volgende eens na:
- Zorg dat het hostingbedrijf een KVK / BTW nr heeft, en zoek dit ook na via kvk.nl (dit is voor Nederland, ik weet zo niet wat de belgische Kamer van Koophandel is .. :) )
- Zoek naar reviews / ervaringen met Google
- Kijk naar het netwerk / datacenter waar het bedrijf zit, zo heb je zelfs "datacentres" met 1 enkel 10mbit lijntje naar buiten toe die hun diensten aan anderen aanbieden (ja, serieus :+ )
- Maak allereerst een afspraak mbt bandbreedte, specificaties v/d server (hardware EN software), beschikbaarheid, etc (in geval van downtime, moet hij binnen 1 uur weer up zijn? Of is dit "best effort"? Wat in geval van een langdurige crash, krijg je dan een vervangende server? Hoe zijn de backups geregeld?
- Lees het contract door
- Lees het contract door
- Lees het contract door

Dit is even uit m'n hoofd, maar er zullen nog wel wat meer zaken zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door r0b op 15-05-2008 01:36 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

r0b schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 01:29:
[...]

Ervaring, of komt dit uit de grote duim? :)
In mijn ervaring is het gelinkte forum vrij betrouwbaar wat de advertenties aangaat, aangezien je sowieso al aan meerdere regels moet voldoen voordat je mag adverteren. Daarnaast zal je inderdaad altijd je onderzoek moeten doen voordat je een besluit neemt, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. :)

[...]
FF iets recht zetten, ik had het NIET over webhostingtalk.nl ;)
Wij banneren er zelf ook :9
maar over het algemeen waar de no-no's posten

• r0b

r0b

CrankyGamerOG schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 01:48:
[...]

FF iets recht zetten, ik had het NIET over webhostingtalk.nl ;)
Wij banneren er zelf ook :9
maar over het algemeen waar de no-no's posten
Ah, my bad :P

Verwijderd

[...]

Uit ervaring weet ik dat Clanhost een zeer goeie, zo niet de beste GiSP is van Nederland. Ik zou zeggen, vraag eens een paar testservers voor een week aan en ervaar hetzelf. Een goeie GiSP is altijd bereid om een paar testservers op te zetten om hun klanten zelf te laten ervaren hoe snel hun netwerk is. Verder heb je 24/7 support en als je een server installatie hebt verprutst dan staat in no time je eserver weer geherinstalleerd klaar. Server .cfg's uploaden en je kan weer verder.

En een budget van 50euro is niet echt veel kan ik je zeggen en wil je geen slapeloze nachten hebben dan moet je denk ik niet op een tientje kijken :)

www.clanhost.nl

Succes

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 11:17
evert_ schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:53:
Die hetzner.de had ik ook al gezien en bekeken, alleen staan de setup-kosten ons nogal tegen, 100€ is redelijk veel qua setup-kosten en willen we alleen doen als dit echt noodzakelijk is ;). Die leaseweb ziet er ook wel leuk uit, alleen heeft die niets van harddisk redundantie (bij die hetzner.de staat 2x400gb, geen idee of ik dan raid zelf nog moet instellen mbv mdadm of dit automatisch door hetzner gedaan wordt? Mijn duits is te slecht om dit uit hun helppagina die alleen in het duits beschikbaar is op te maken.)
Bij Hetzner kun je de schijven in software raid laten zetten, of als je extra betaalt hardware raid. Wat me van Hetzner voornamelijk beviel is dat er een recovery systeem is waarmee je zelf het OS kan herinstalleren. Doet me er trouwens aan denken, de spelers op je servers, waar komen die voornamelijk vandaan?

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 02:08:
[...]
Uit ervaring weet ik dat Clanhost een zeer goeie, zo niet de beste GiSP is van Nederland. Ik zou zeggen, vraag eens een paar testservers voor een week aan en ervaar hetzelf. Een goeie GiSP is altijd bereid om een paar testservers op te zetten om hun klanten zelf te laten ervaren hoe snel hun netwerk is. Verder heb je 24/7 support en als je een server installatie hebt verprutst dan staat in no time je eserver weer geherinstalleerd klaar. Server .cfg's uploaden en je kan weer verder.

En een budget van 50euro is niet echt veel kan ik je zeggen en wil je geen slapeloze nachten hebben dan moet je denk ik niet op een tientje kijken :)

www.clanhost.nl

Succes
Dat wordt veel te duur, als je 4 TMN servers wilt, een cod 4 server en een css server + nog eens teamspeak. En voor stats moet je dan nog steeds een machine (thuis?) hebben staan met php+mysql (een webhost voldoet niet daarvoor omdat er bash scriptjes gebruikt worden).

@ Brainstorm: De meeste leden van onze groep komen uit belgie, een kleine minderheid uit de rest van europa. Software raid is meer dan goed genoeg qua prestaties in mijn ervaring, maar ik blijf toch een beetje steken op die 100€ setupkosten die de prijs de eerste 10 maanden toch weer met 10€/maand verhoogt.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 18-05-2008 13:27 ]

Strava

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Al gekeken bij CSV networks? Daar kan je al colocaten voor 35 euro per maand en je hebt een VPS voor 39 euro. Ga daar zelf misschien een server plaatsen.

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Een eigen server ergens in een rack plaatsen is onmogelijk voor ons op dit moment vanwege de grote eenmalige investering en het feit dat we niet 24/7 beschikbaar zijn om 'even' naar het dc te rijden wat toch wel redelijk ver is vanuit be.

Ook is een gaming groep nogal 'bewegend' en zijn er weinig garanties dat we het over een jaar à twee jaar nog zo goed doen en dan is die dure investering wel zonde en een gehuurde dedicated server die we per 1-3-6 maanden betalen een veel betere optie :).

Strava

Verwijderd

Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal en de goedkope Gisp hosters van de afgelopen jaren zijn allemaal al weer verdwenen, mede door dat er voor de energie betaald moest gaan worden in de server centers en vaak was de "helpdesk" bedroevend, 3-5 dagen, meestal beheerd door jongeren die nog op school zaten ;)

Ik heb veel aankomende game community's onderuit zien gaan doordat mensen gewoon niet veel willen betalen maarjah, dan vraag ik me af waarom je uberhaupt een community wil joinen.

Bottleneck zijn vaak public servers of de zogenaamde ubersurfers, voor 32 personen. Mjah, dat slurpt nu eenmaal gigantische bandbreedte en dacht je nu werkeklijk dat de Gisp dat voor zijn rekening neemt ?

Straks, helaas is het nog niet zover, maar als de glasvezelverbindingen steeds meer gewoongoed gaan worden voor thuis gebruik dan kun je zelf servers gaan hosten en dan kost het verhoudingsgewijs nog maar een drol en wat mij betreft kan dat niet snel genoeg gaan maar helaas, zit nog steeds gebonden aan kabel :)
Pagina: 1