Beste UPS voor de mac?

Pagina: 1
Acties:

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

Topicstarter
Vandaag was de stroom uitgevallen en aangezien mijn mac altijd in de sluimerstand staat betekende dat dus dat ie gewoon uitgeknald was, samen met de externe harde schijven en externe soundcard. Gelukkig is alles nog in orde maar het kan niet goed zijn natuurlijk...
Daarom zat ik te denken aan een UPS, heeft hier iemand ervaring met een UPS met software die werkt met Leopard? Bij verschillende merken (Belkin, Trust, Sweex) zie ik eigenlijk alleen maar Windows support. Bij APC zie ik wel mac support... is dat de enige?

aAarGhh

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kijk eens in de FAQ. Daar staat een entry (van mijn kant) over UPS meuk.

Geen software nodig dus.

Voor een specifieke productkeuze: google. APC werkt bij mij dus out-of-the box. Andere merken wordt toch zelf googlen.

[ Voor 53% gewijzigd door Q op 14-05-2008 23:35 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb verschillende APC modellen aan mijn Mac gehad (onlangs op m'n werk toevallig mee in de weer geweest) en dat werkt uitstekend. Van de andere merken zou ik het niet weten.

Launching containers into space

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MGE zou over het algemeen ook geen probleem moeten zijn.

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-12-2025

Backspace-NL

New and Improved!

Ik gebruik zelf een APC Back-UPS ES 700. Deze werkt out-of-the-box op mijn Mac, heb hier verder twee externe WD MyBook Studio schijven op aangesloten (dus iMac plus de schijven op de 'UPS' stekkers) en nog wat meuk op de stekkers die alleen geschikt zijn voor surge protection. Werkt perfect, niet al te duur, en geen gedoe meer als de stroom een keer uitvalt :-)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

UPS-en werken sowieso wel. Software hoef je niet te installeren. Het enige is dat sommige UPSen dan alleen geen signaal aan je Mac kunnen geven wanneer de accu's leeg zijn.
Hoeft geen probleem te zijn though. In sleep mode en wat randapparatuur er aan neemt niet zoveel stroom, dus dan draait alles nog wel even door.
Hell, als je software hebt die werkt op Mac, reageert het dan wel in sleep mode? ik denk van niet ;)

Maargoed, wil je echt bijpassende software, zou ik gewoon een serieus merk nemen, zoals APC of MGE. Kost iets meer (100 a 150 euro en dan heb je al wat leuks van APC), en je hebt de software support.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• jellyshock

jellyshock

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik wist niet dat de meesten out-of-the-box werken op een mac. Ik denk dat ik voor een APC ga, hier op het werk is het ook allemaal APC en die dingen doen het goed. Maar zoals hierboven opgemerkt, haalt een UPS een mac uit sluimer om hem af te sluiten als de batterij niet meer voldoende is?
Lijkt me wel belangrijk!

aAarGhh

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik denk dat je kan stellen dat alles out of the box werkt ;)
Het enige is de software support.

UPSen zijn niks anders dan dozen met accu's en een spanningsomvormer. Zodra er geen netvoeding meer is gaatie over op accu. Dat gaat helemaal automatisch. Alleen het terugmelden aan de PC of Mac moet via een stuk software, of in het OS geintegreerde support (de meeste APC's zijn standaard ondersteund in WinXP ;) )

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vind zelf MGE iets mooier dan APC maar 't is eigenlijk een pot nat natuurlijk.

• jellyshock

jellyshock

Topicstarter
Met mooier bedoel je vormgeving? Of is MGE kwalitatief ´mooier´

aAarGhh

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jellyshock schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:22:
Met mooier bedoel je vormgeving? Of is MGE kwalitatief ´mooier´
Zelfde bedrijf ;) de een heeft de ander opgekocht ;) hoe om precies weet ik niet meer.
MGE is wat mooier gestijld, maar kwalitatief gelijk.

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-02 11:41
Vorig jaar heb ik een trust ups gekocht (absoluut niet te vertoruwen!), deze heb ik dezelfde dag nog terug gebracht omdat de trust ups het niet aankon, vervolgens heb ik een APC gekocht, deze bevalt uitstekend!

[ Voor 14% gewijzigd door Nimoleda op 15-05-2008 14:57 ]

• jellyshock

jellyshock

Topicstarter
Nu moet ik natuurlijk ook rekening houden met het verbruik van de mac bij het aanschaffen van een UPS. Ik heb gezien in de documentatie dat de 24" imac 280 watt verbruikt op vol vermogen, ik kan echter niet terugvinden wat de imac verbruikt in sluimermodus, weet iemand dit?
Ik zat zelf te denken aan deze UPS.

Ik wil ook twee externe HD's een printer en een externe geluidskaart aansluiten...

aAarGhh

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

jellyshock schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:35:
Nu moet ik natuurlijk ook rekening houden met het verbruik van de mac bij het aanschaffen van een UPS. Ik heb gezien in de documentatie dat de 24" imac 280 watt verbruikt op vol vermogen, ik kan echter niet terugvinden wat de imac verbruikt in sluimermodus, weet iemand dit?
Minder dan 3 Watt volgens de iMac 24" Product Environmental Specification.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• jellyshock

jellyshock

Topicstarter
Da's niet veel, dan houdt die UPS het wel even uit als de stroom uitvalt!

aAarGhh

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-12-2025

Backspace-NL

New and Improved!

Mwah, zoals ik al zei, ik heb dezelfde APC werkt prima, ook met twee externe schijven enz. De iMac wordt netjes wakker zodra de UPS over gaat op accu-stroom. Vervolgens kun je bij je Power Saving settings instellen dat het systeem uitgeschakeld moet worden bij bijvoorbeeld 25% resterende accu. Of na een aantal minuten, of wat je eigenlijk wilt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
APC werkt ook goed met linux, dus met een Mac gaat ie ook wel goed werken denk ik.

• jellyshock

jellyshock

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties, het wordt nu zeker een APC!

aAarGhh

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-02 19:55
Zoals reeds in een ander topic aangeduid ben ik hiernaar ook op zoek (na het lezen van een artikel). Nu vraag ik mij af indien dit een wijze investering is aangezien er hier in de Benelux toch wel een constante stroomvoorziening is, tevens heb ik gelezen dat deze apparaten slechts een aantal jaar meegaan (+/- 3 jaar).

Ik kan me inbeelden dat deze apparaten in Amerika weldegelijk van pas komen door de "onzekere" stroomvoorziening ginds, maar hoe zit het hier? Zijn er veel mensen die dit gebruiken?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tomovich schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 00:06:
Zoals reeds in een ander topic aangeduid ben ik hiernaar ook op zoek (na het lezen van een artikel). Nu vraag ik mij af indien dit een wijze investering is aangezien er hier in de Benelux toch wel een constante stroomvoorziening is, tevens heb ik gelezen dat deze apparaten slechts een aantal jaar meegaan (+/- 3 jaar).

Ik kan me inbeelden dat deze apparaten in Amerika weldegelijk van pas komen door de "onzekere" stroomvoorziening ginds, maar hoe zit het hier? Zijn er veel mensen die dit gebruiken?
Ze gaan wel langer mee, maar accu's hebben een beperkte levensduur, dus die moet je zo af en toe laten vervangen.
Als je een zinnig merk koopt, zoals APC of MGE, is het in ieder geval redelijk zeker dat je over 10 jaar nogsteeds accu's voor je UPS kan krijgen.

En ja, dan de zin en onzin van een UPS...
Hoe belangrijk vind jij jouw hardware en data? Kan je het permiteren dat je computer stuk gaat door een powersurge of dat je data corrupt raakt door stroomuitval? Gebeurt het vaker bij jou dat de stroom uitvalt? Woon je in een gebied waar bliksem makkelijk inslaat?

Ik heb hier wel een UPS (een APC Smart-UPS 1400 om precies te zijn, accus zijn alleen stuk, ff vervangen). Hier kan ik hem goed gebruiken, want de stroom klapt er nog wel eens uit ivm teveel apparatuur in huis. Verder is m'n computer m'n werk en grootste vrijetijdsbesteding.
Ik vind het nuttig om een UPS te hebben.

• jellyshock

jellyshock

Topicstarter
Het gebeurt bij mij toch wel een paar keer per jaar dat er een stroomstoring is... ik vind eigenlijk 1 keer al te veel! Als je kan kiezen tussen een UPS voor 100 euro en eventueel defecte apparatuur van 2000 euro+ is de keuze makkelijk gemaakt!

aAarGhh

• Tomovich
Welke raden jullie aan, volgende apparaten wil ik er op aansluiten:
* iMac C2D 20" (alu model)
* 2.1 speakerset
* USB-hub
* 2 externe hard disks
* 2 reserve

Moet ik zo'n ups rechtstreeks op het stopcontact in de muur aansluiten of kan ik dit ook in een stekkerdoos stoppen? (anders heb ik geen stopcontacten meer over).

• froggie
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Dat ligt officieel aan de dikte van de kabel van je stekkerdoos en het verbruik van de UPS wanneer hij zich oplaadt. Ik zou hem direct in een stopcontact steken. Mocht je toch een stekkerdoos willen gebruiken zorg dan in iedergeval dat deze geaard is, anders heeft de piekspanningsbeveiliging in je UPS waarschijnlijk weinig zin.

• Tomovich
Ik dacht dat aarding in België aarding altijd voorzien was, in ieder geval is het zo dat er in het stopcontact een "ijzeren staafje" uitsteekt.

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 08:43
Tomovich schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:14:
Ik dacht dat aarding in België aarding altijd voorzien was, in ieder geval is het zo dat er in het stopcontact een "ijzeren staafje" uitsteekt.
In belgië is dit inderdaad verplicht. Ook ik ben opzoek naar een UPS. Mensen die hier een winkel weten die goeie prijzen heeft, voor deze hardware:

iMac 24 inch, 3,06 ghz. 4 gb ram, 500 gb, 8800 gs, 2x externe hdd's, printer? Oja, er zou ook nog een versterker / mengapaneel op moeten omdat ik geen stopcontacten over heb. Ik heb al eens gekeken naar die goedkopere dingen maar, weet niet of die echt hun geld waard zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ShaneV op 23-05-2008 08:21 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:48

Osxy

Holy crap on a cracker

ShaneV schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:20:
[...]

In belgië is dit inderdaad verplicht. Ook ik ben opzoek naar een UPS. Mensen die hier een winkel weten die goeie prijzen heeft, voor deze hardware:

iMac 24 inch, 3,06 ghz. 4 gb ram, 500 gb, 8800 gs, 2x externe hdd's, printer? Oja, er zou ook nog een versterker / mengapaneel op moeten omdat ik geen stopcontacten over heb. Ik heb al eens gekeken naar die goedkopere dingen maar, weet niet of die echt hun geld waard zijn.
Koop een wattage meter en meet het hele zwikkie samen op (op een stekkerdoos) dan weet je hoeveel ampere de UPS moet leveren. (I = P : U)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 08:43
osxy schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:25:
[...]

Koop een wattage meter en meet het hele zwikkie samen op (op een stekkerdoos) dan weet je hoeveel ampere de UPS moet leveren. (I = P : U)
Ik zal even kijken hoeveel de zekering trekt van mijn kamer. Want heb op dat zelfde stopcontact al meermaals 2 pc's, 2 schermen en nog vannalles kunnen steken... als ik hem even sterk maak als de zekering kan trekken, zou ik zowiezo safe moeten zitten :) zal dat vanavond eens bekijken.
Pagina: 1