twee 5.1 apparaten tegelijk aansluiten op 1 geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:50
Ik heb vandaag een 5.1 headset gekocht (Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer) en ik had al een 5.1 boksenset staan ( Logitech X-530). Al wil ik bijvoorbeeld mijn boxenset wisselen voor de headset ( wat best vaak gaat gebeuren) moet ik dus helemaal achter mijn bureau duiken om die 3 (eigenlijk 5 want mic en usb extra voor de headset) om te wisselen. Bestaat er niet een of andere switch waarop je twee maal een 5.1 set kan aansluiten en gewoon met een schakelaartje kunt wisselen tussen die twee?
En hoeveel kost zoiets ongeveer?

Bij voorbaat dank,

Bruin

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Beetje tweakers bouwt natuurlijk zoiets gewoon zelf ;)

(simpel gezegt, 3x2 polig schakelaar/2x dubbelpolig en je bent klaar)

[ Voor 40% gewijzigd door SinergyX op 14-05-2008 22:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Bruinbaard
ben beginnend tweaker en heb daar nog niet zo veel verstand van ( ben pas 15 jaar)
Doe af en toe wel wat solderen enzo maar meer ook niet.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 17:03
Goed om te zien dat je op die leeftijd je al bezig houdt met dit soort zaken. Is het niet handig om een 2e geluidskaart te plaatsen daar vervolgens je headset op in te pluggen? En dan via de volume mixer van Windows Vista / XP tussen de geluidskaarten te switchen?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je zou kunnen kijken naar zgn speakerschakelaar/speakerswitch, maar of die er al voor 5.1 zijn?
Die 2speaker switchs zijn niet zo erg duur (gok max 10 euro), zou je er 3 van kunnen nemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.baco-army-goods.nl/product_images/thumb_858_Schakelaar,_submini.,_dubbelom,_ruststand.jpg
zulke schakelaars moet het mee kunnen. 1 voor elke lijn (voor/achter/sub-front), netjes met vrouwtje jackplug in een doosje bouwen :)

Tja, en als laatste.. een goedkope PCI geluidskaart er extra bij en lekker in windows zelf switchen :)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Bruinbaard
Hmm ja ik was al bezig met een echte geluidkaart want ik zit nu alleen nog op de Onboard geluidkaart van m'n Asus P5k mobo. Ik dacht misschien aan een Creative X-Fi ExtremeMusic maar die schijnt niet zo goed geluid te geven met de Medusa?(alle creative X-fi Kaarten trouwens, volgens de site van speedlink ligt dat aan Creative) Maar als ik ze dan aansluit op mobo en geluidkaart dan is het kwaliteitsverschil toch er groot? Lijkt me ook niet zo super ik heb ze dan natuurlijk beide op de Extreme music kaart. en 3 keer 10 euro is toch al weer 30 euro en dat vindt ik toch een beetje te veel, dan kruip ik wel onder m'n bureau met m'n bijna twee meter :P

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

Je kunt 3 simpele splittertjes kopen maar dan ga je wel achteruit in geluidskwaliteit.

Geluidswolk

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

ik heb ook een 5.1 set en een 5.1 headset tegelijk aangesloten. Ik kreeg bij m'n headset een splitter meegeleverd om dus 2x 3 ingangen te maken voor m'n headset en boxenset.

m'n headset zit een uitschakelaar op die ik omzet als ik op de boxen muziek ga luisteren/film kijk, en als ik ga gamen draai ik m'n boxen uit en zet ik m'n headset aan.

beide tegelijk gebruiken kan ook. Een vriend van me heeft een G51, daar zit een pod bij waar je met 1 schakelaar de boxen uit kunt zetten ivm stroombesparing en stilte, misschien dat jou boxen dit ook hebben.
Krizzie schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:20:
Je kunt 3 simpele splittertjes kopen maar dan ga je wel achteruit in geluidskwaliteit.
dan haal je ze toch goldplated? 50 ct duurder, betere geluidskwaliteit vergeleken bij budget splitters.

[ Voor 21% gewijzigd door Wiethoofd op 14-05-2008 22:22 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf de Xfi ExtremeMusic, moet zeggen dat het geluid echt heerlijk is (zeker beter dan mijn onboard :P - die zelfs HD surround zou moeten hebben :P), dat op een 5.1 Teufel set (magnum edition)

• Bruinbaard
Wiethoofd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:22:
ik heb ook een 5.1 set en een 5.1 headset tegelijk aangesloten. Ik kreeg bij m'n headset een splitter meegeleverd om dus 2x 3 ingangen te maken voor m'n headset en boxenset.

m'n headset zit een uitschakelaar op die ik omzet als ik op de boxen muziek ga luisteren/film kijk, en als ik ga gamen draai ik m'n boxen uit en zet ik m'n headset aan.

beide tegelijk gebruiken kan ook. Een vriend van me heeft een G51, daar zit een pod bij waar je met 1 schakelaar de boxen uit kunt zetten ivm stroombesparing en stilte, misschien dat jou boxen dit ook hebben.

[...]

dan haal je ze toch goldplated? 50 ct duurder, betere geluidskwaliteit vergeleken bij budget splitters.
Bedoel je zoiets:http://goshopping.thestar...29__productId_389094.html?
Ik heb geen flauw idee wat ik hiermee moet?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bruinbaard schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:33:
[...]
Bedoel je zoiets:http://goshopping.thestar...29__productId_389094.html?
Ik heb geen flauw idee wat ik hiermee moet?
Nee, die je nu hebt is om een tv-signaal (Coaxial-kabel) te splitsen zodat je 2 tv's op 1 aansluiting kunt plaatsen.

Die je moet hebben zijn 3,5 y-splitters (omdat je anders te weinig ruimte overhoudt bij je geluidskaart en met verlengstukken moet gaan werken)

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//alleka-7402-main-12-Volt-Laadkabel-voor-i-Pod12-Volt-Laadkabel-voor.jpg
Deze dus. Hiervan moet je er dan dus 3 hebben, 1 per kanaal zodat je de groene aansluiting 2x krijgt, de oranje 2x en de zwarte 2x. Deze zijn goldplated en hier en/of hier te vinden (verschil is er niet, behalve de prijs)

• Bruinbaard
Verlies je daarmee geen geluidskwaliteit?
En ik vindt het toch nog wel prijzig want je bent 4 keer ongeveer 6,50 kwijt (3 x kabels en 1 x verzendkosten) en dat is toch weer 26 euro. Best veel voor 3 kabeltjes.....

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bruinbaard schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:38:
het zijn goldplated, dat valt dus wel mee, ook al zou het niet goldplated zijn, de kwaliteit van de stekkers maakt een hoop goed.
En ik vindt het toch nog wel prijzig want je bent 4 keer ongeveer 6,50 kwijt (3 x kabels en 1 x verzendkosten) en dat is toch weer 26 euro. Best veel voor 3 kabeltjes.....
het is dat of constant achter je computer kruipen.

Bij mijn headset kreeg ik deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.turtlebeach.com/portals/0/images/products/accessories/contents/hpasplit.gif
Deze werkt perfect, niet goldplated, toch goede kwaliteit geluid (komt ook door m'n geluidskaart (X-Fi extreme Gamer)) en het werkt gewoon. Je kan precies deze bestellen op de turtle beach site (merk van m'n headset) voor 19 dollar 95 cent. omgerekend net 13 euro, en dan nog een klein beetje verzendkosten er overheen scheelt ook weer 2 kabels extra achteruit je geluidskaart.

• Bruinbaard
Hmm ja, bedankt voor al jullie reacties en tips, en ik zal erover nadenken!
Ik weet genoeg....

misschien wel mooi om zoiets te hebben maar voorlopig blijft het nog maar even onder m'n bureau kruipen met een zaklampje :)

bedankt,
Bruin

Verwijderd

Ik betwijfel of je het verschil tussen wel en niet goldplated hoort ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 01:58:
Ik betwijfel of je het verschil tussen wel en niet goldplated hoort ;)
Ik betwijfelt het hoor!!! GOLD is altijd beter ;)
bref... euhrm kerel ga gewoon naar je lokal electro zaak / mediamarkt want dan ook en vraag naar een mini-jack male stereo naar 2 mini-jack female stereo. Zo kabel kan niet meer dan een paar euro's zijn. Voor 15euro ben je echt wel klaar. Anders is het puur rip-off.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bruinbaard schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:38:
Kwaliteit is afhankelijk van de output van je geluidskaart :)
Een onboard kaart heeft vaak een iets zwakkere output, dan een dedicated geluidskaart.

Over het algemeen behaal je het beste resultaat door zo kort mogelijke kabeltjes te nemen, die goed geïsoleerd zijn (geen dropveter, maar een dikkere kabel) en evt. goldplated, al maakt dat laatste nauwelijks uit op een snoertje van 10cm.. (goldplated kan verschil maken op een lange kabel van bv 10meter met een 'beetje' ruis welke weggaat doordat het 'plated' deel zorgt voor net dat kleine beetje minder weerstand in de kabel).

Ga naar Handyman of Praxis en haal daar 3 van die stekkertjes voor (totaal) 6 euro en breng ze terug als het resultaat niet bevredigend is (terugbrengen kan daar altijd, mits verpakking nog netjes is :) )

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 15-05-2008 02:14 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Dit soort splitter snoertjes zijn trouwens ook vaak voor een veel leukere prijs te vinden op ebay (vooral uit Hong Kong kost het vaak praktisch niets). Voor de prijzen van de snoertjes daar hoef je het niet te laten om in eerste instantie gewoon te testen wat voor effect die splitters hebben en kan je later altijd nog besluiten voro een duurdere echte geluidskaart te gaan!

• Bruinbaard
zou dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.741
of dit: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.477
wat zijn??
En de kabel van mijn Speedlink Medusa 5.1 is 4.0m lang, is dat dan niet een beetje zonde van de geluidkwaliteit?

Verwijderd

Wiethoofd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:53:
[...]

het zijn goldplated, dat valt dus wel mee, ook al zou het niet goldplated zijn, de kwaliteit van de stekkers maakt een hoop goed.
Gold plated is om corrosie te voorkomen, meer niet.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 16:51:
[...]
Gold plated is om corrosie te voorkomen, meer niet.
niet helemaal waar, ze voorkomen ook ruis op grote/lange afstanden (net zoals ferrietontstoorde kabels voor beeldschermen)

en @ Bruinbaard: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.477 zou idd wel wat zijn, dan heb je genoeg ruimte tussen elke aansluiting op je geluidskaart en ze zijn goldplated en voor die prijs kan je ze bijna niet laten liggen!

[ Voor 28% gewijzigd door Wiethoofd op 15-05-2008 17:26 ]

Verwijderd

Ik heb ook zo'n probleem maar heb het met een splitter en 2 schakelaartjes opgelost. Zie plaatje:
Ik weet niet of je goed bent in natuurkunde maar ik denk dat je wel weet dat die 2 open strepen schakelaars zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/5686/schakelingiu8.th.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 17:37 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:36:
Ik heb ook zo'n probleem maar heb het met een splitter en 2 schakelaartjes opgelost. Zie plaatje:
Ik weet niet of je goed bent in natuurkunde maar ik denk dat je wel weet dat die 2 open strepen schakelaars zijn.

[afbeelding]
Dat lijkt me geen logische schakeling, al kan je nu wel beide tegelijk uitzetten.
Het gaat er in dit geval ook om dat er 3x zo'n schakeling komt die met 1 schakelaar te regelen is.

dus 1 groep is de headset, de andere is de boxenset.

• Bruinbaard
Ok dan ga ik denk ik voor die bij dealextreme of deze van ebay:http://cgi.ebay.nl/3-5MM-...Q_trksidZp1742.m153.l1262
Bij die van dealextreme zegt een iemand dat de kwaliteit van het geluid niet zo goed is en hij beschrijft het als waardeloos.........
Die van ebay is hopelijk ook goed alleen wou ik daar ook gelijk een ronde ide ata133 bij bestellen alleen ik snap niet hoe je tegelijk meerdere artikelen van een iemand kan bestellen?
Weet iemand dit, heb je geen winkelmandje ofzo op tweakers?
En wat is de beste manier om te betalen? Ik mag denk ik wel betalen met de mastercard van mijn vader zolang ik het maar terugbetaal, maar is paypal of een andere manier veel beter??

Verwijderd

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:24:
[...]

niet helemaal waar, ze voorkomen ook ruis op grote/lange afstanden (net zoals ferrietontstoorde kabels voor beeldschermen)
Ik denk niet dat TS te maken heeft met lange afstanden. Waar heb je dat gelezen trouwens, vind ik wel interessant :)
Bruinbaard schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:42:
En wat is de beste manier om te betalen? Ik mag denk ik wel betalen met de mastercard van mijn vader zolang ik het maar terugbetaal, maar is paypal of een andere manier veel beter??
Maakt niet uit, allebei is verzekerd.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 17:47 ]

Verwijderd

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:42:
[...]

Dat lijkt me geen logische schakeling, al kan je nu wel beide tegelijk uitzetten.
Het gaat er in dit geval ook om dat er 3x zo'n schakeling komt die met 1 schakelaar te regelen is.

dus 1 groep is de headset, de andere is de boxenset.
Bedoel je dit?:

Afbeeldingslocatie: http://img162.imageshack.us/img162/2147/switchbk2.th.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 17:52 ]

• Bruinbaard
ok dat is mooi...
Maar zo lang ik splitters gebruik en de speakers en headset niet tegelijk gebruikt blijft de geluidskwaliteit dus hetzelfde als zonder splitter?

Verwijderd

Bruinbaard schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:51:
ok dat is mooi...
Maar zo lang ik splitters gebruik en de speakers en headset niet tegelijk gebruikt blijft de geluidskwaliteit dus hetzelfde als zonder splitter?
Nee je verliest geluidskwalieteit met splitters. Misschien zijn er splitters met versterker maar dat is waarschijnlijk voor dit soort doeleinde overbodig.

• Bruinbaard
Maar is dat verlies merkbaar? Als je bijvoorbeeld aan het gamen of muziek aan het luisteren bent, hoor je dan een merkbaar verschil? Want ik had hier al een non gold plated splitter van mijn vader liggen kwam ik net achter en als ik die aansloot hoorde ik niet echt verschil.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:53:
Nee je verliest geluidskwaliteit met splitters. Misschien zijn er splitters met versterker maar dat is waarschijnlijk voor dit soort doeleinde overbodig.
met goede splitters (evt. goldplated) heb je vrijwel geen geluidsverlies, het geluid wordt parallel gesplitst, pas als je in serie dingen gaat schakelen zoals nog een splitter op een splitter op een splitter zonder gold plating heb je veel meer geluidsverlies. ik zelf gebruik de meegeleverde splitter van m'n headset (zie een paar posts hierboven) en deze heeft nauwelijks tot geen geluidsverlies!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:01:
[...]

met goede splitters (evt. goldplated) heb je vrijwel geen geluidsverlies, het geluid wordt parallel gesplitst, pas als je in serie dingen gaat schakelen zoals nog een splitter op een splitter op een splitter zonder gold plating heb je veel meer geluidsverlies. ik zelf gebruik de meegeleverde splitter van m'n headset (zie een paar posts hierboven) en deze heeft nauwelijks tot geen geluidsverlies!
Je zei net dat gold plating alleen voordeel heeft bij langere afstanden, splitters zijn meestal niet zo lang.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

nee, zie de prijs, dan kan je beter die ik eerst voorstelde of die je zelf voorstelde op ebay halen
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:06:
Je zei net dat gold plating alleen voordeel heeft bij langere afstanden, splitters zijn meestal niet zo lang.
maar als je er daarna een kabel aanzet die niet goldplated is en die is langer dan 4 meter hoor je het verschil duidelijk

[ Voor 21% gewijzigd door Wiethoofd op 15-05-2008 18:09 ]

Verwijderd

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:07:

maar als je er daarna een kabel aanzet die niet goldplated is en die is langer dan 4 meter hoor je het verschil duidelijk
persoonlijk denk ik dat het dan een andere eigenlijkschap van de kabel is die het signaal beter doorlaat. (Ik heb net even gegoogled, en de sites vermeldden alleen het corrosie argument)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:13:
persoonlijk denk ik dat het dan een andere eigenlijkschap van de kabel is die het signaal beter doorlaat. (Ik heb net even gegoogled, en de sites vermeldden alleen het corrosie argument)
goud heeft minder weerstand dan de standaard legering (zilverkleurig) die gebruikt wordt en dus betere geluidsdoorvoer, maar dit gaat redelijk offtopic, terug naar de oplossing

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
Ah, wat een gedoe over geluidsverlies. Ja, er zal wat verlies optreden. Merkbaar? Ik betwijfel het zeer.. Ik gebruik regelmatig zo'n ding aan een laptop / iPod o.i.d. voor een dubbel setje oortjes en je merkt er geen drol van. Bruinbaard, ga lekker naar de MediaMarkt ofzo en haal 3x zo'n splittertje. Je gebruikt al mp3'tjes voor muziek, die hebben al kwaliteitsverlies dus verschil zal je niet zo merken.
Echt geluidsverschil merk je pas als je een goede cd in een degelijke cdspeler+versterker steekt en dán gaat splitten.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bruinbaard schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 17:57:
Maar is dat verlies merkbaar? Als je bijvoorbeeld aan het gamen of muziek aan het luisteren bent, hoor je dan een merkbaar verschil? Want ik had hier al een non gold plated splitter van mijn vader liggen kwam ik net achter en als ik die aansloot hoorde ik niet echt verschil.
Ga op die ervaring af en koop een paar goedkope splitters... pas op langere afstanden ga je signaalverlies merken.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:41

The Zep Man

🏴‍☠️

Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:15:
[...]

goud heeft minder weerstand dan de standaard legering (zilverkleurig) die gebruikt wordt en dus betere geluidsdoorvoer, maar dit gaat redelijk offtopic, terug naar de oplossing
Voor verdere discussie over dit zeer interessante, boeiende en absoluut niet uitgekauwde onderwerp, zie het Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht-topic.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Bruinbaard
net de drie kabeltjes besteld bij die ebay link die ik had gegeven en aangegeven dat ik via credit card wil betalen. Sturen ze me een mailtje dat ik contact met ze moet opnemen via een engels telefoonnumer :| Misschien dat ik heb even cancel en zeg dat ik via paypal wil betalen.
Het totaal kost trouwen 7,82 pond (3x0,99 voor de kabels + 4,85 pond verzendkosten)
Er stond eerst dat de verzendkosten 2,35 pond of zoiets zou zijn maar waarschijnlijk is dat meer geworden omdat ik er meerdere bestel (stelletjes afleggers :( )

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bruinbaard schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:26:
net de drie kabeltjes besteld bij die ebay link die ik had gegeven en aangegeven dat ik via credit card wil betalen. Sturen ze me een mailtje dat ik contact met ze moet opnemen via een engels telefoonnumer :| Misschien dat ik heb even cancel en zeg dat ik via paypal wil betalen.
Het totaal kost trouwen 7,82 pond (3x0,99 voor de kabels + 4,85 pond verzendkosten)
Er stond eerst dat de verzendkosten 2,35 pond of zoiets zou zijn maar waarschijnlijk is dat meer geworden omdat ik er meerdere bestel (stelletjes afleggers :( )
reken het eens om, dan kom je net boven een tientje voor 3 kabels inclusief verzendkosten.
hier in NL had je 6 euro per kabel gehad en was je dus rond de 20 euro uitgekomen inclusief verzendkosten.

• Bruinbaard
Ik weet het maar ik vind het zo stom van die extra verzendkosten of het er nou 1 of 3 zijn het gaat toch allemaal in een envelop en zo zwaar zijn die dingen niet.
En ook dat ik naar engeland moet gaan bellen, zal je waarschijnlijk wel weer eerst in de wacht gezet worden....kost ook een vermogen (je bent een hollandse tweaker of je bent het niet he :P )

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bruinbaard schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:31:
Ik weet het maar ik vind het zo stom van die extra verzendkosten of het er nou 1 of 3 zijn het gaat toch allemaal in een envelop en zo zwaar zijn die dingen niet.
En ook dat ik naar engeland moet gaan bellen, zal je waarschijnlijk wel weer eerst in de wacht gezet worden....kost ook een vermogen (je bent een hollandse tweaker of je bent het niet he :P )
wat je met de mail allemaal al niet kan tegenwoordig :P ;)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
Ik zat het met zelfde issue als de TS, heb dit opgelost door even een 5.1 switcher in elkaar te schroeven.
Materiaalkosten: ongeveer 30 euro. Dat zijn dan dus 9x Stereo Jack's (female), een drukknop en een behuizingkje (die ik nog had liggen).

Beetje soldeerwerk en voila. Werkt prima.
Waarom ik een kastje heb ipv een kabel? Kabels: nee dank je. Heb geen zin om de boel naar de klote te helpen door er *per ongeluk* met 2 devices geluid over te gaan sturen / al het geluid direct uit te voeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Sypher op 15-05-2008 20:12 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Sypher schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:07:
Ik zat het met zelfde issue als de TS, heb dit opgelost door even een 5.1 switcher in elkaar te schroeven.
Materiaalkosten: ongeveer 30 euro. Dat zijn dan dus 9x Stereo Jack's (female), een drukknop en een behuizingkje (die ik nog had liggen).

Beetje soldeerwerk en voila. Werkt prima.
Waarom ik een kastje heb ipv een kabel? Kabels: nee dank je. Heb geen zin om de boel naar de klote te helpen door er *per ongeluk* met 2 devices geluid over te gaan sturen / al het geluid direct uit te voeren.
wat heb je allemaal aan moeten schaffen of heb je gewoon een DIY-kitje gekocht? en heb je misschien een foto van je behuizingkje? en als je 9 female jacks hebt kan je dus 3 5.1 sets aansluiten lijkt me

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:54
9x Stereo Jack Female (ong 2 eu p/s, je hebt ook goedkopere)
1x drukknop ~ 5 eu
1x dopje voor op de knop ~ 2 eu
rest: audiowire + soldeertin + beugeltje om de drukknop te bevestigen aan de behuizing.

Behuizinkje had ik nog liggen, is een klein afgeschermt kastje maar je kan in principe ook gewoon van hout iets maken.

9 female jacks betekend dat je 2 inputs aan kan sluiten.
Je hebt namelijk 3 In (set-1), nog een 3 in (set-2) en 3 uit (output).

Met een druk op de knop kan je heb wisselen tussen set-1 of set-2.
Solderen was wel even lastig, De knop is een zogehete "6PDT" switch. Deze zin wel vrij lastig te krijgen, ik had geluk dat ik er nog een kon krijgen (winkel had er 2)

Heb hem nog niet aan mijn "final" opzet gehangen, maar het geheel werkt prima.

De keuze om zo'n kastje te maken is gevallen omdat er niets op de markt is, heb talloze winkels gebeld maar niemand had een idee. En omdat ik niet vertrouw in die splitters, aangezien ik niet weet wat er gaat gebeuren als je 2 devices een signaal uitzenden en gezien het feit dat die 2e ook iets van storing veroorzaakt.

Een andere optie, zonder 6PDT, is per kabel een "flick switch". Zo kan je bijv per stuk kiezen wat je wilt hebben. Opzich ook leuk, maar in mijn situatie wilde ik gewoon alles switchen (workstation & mediacenter)
Pagina: 1