videokaart crash please help

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views

• g.nius
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 19:10
hoi

ik heb een groot probleem met mijn computer
ik studeer ict dus weet wel wat van computers af maar ik weet niet wat dit probleem veroorzaakt

mijn computer
processor: intel pentium 4 d915 dual core 2.80Ghz
videokaart: Msi N9600GT OC (is dus standaard overgeclockt maar ook nog eens door mij geflashte bios)
werkgeheugen: 2 GB
voeding: recom cf600 (600watt)
hardeschijf: 250GB

voldoende koeling

dit is het probleem: me computer werkt perfect maar als ik cod4 opstart kan ik eventjes goed spelen
soms is het een uur ofzo en soms maar 10 minuten
maar na een tijdje is het probleem dus dat ie uitvalt
het geluid gaat gewoon door maar de monitor gaat op standby me videokaart koeler begint als een gek te draaien en me hardeschijflampje doet ook gewoon zijn werk. als ik dan aan me videokaart voel is ie nog nieteens warm (laat staan overhit ofzo)

wie o wie kan mij helpen?

vriendelijke groet,

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-11 20:33
Probeer eens een ander voeding want recom is kutzooi.

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 13:28
Kun je eens de temperaturen posten van je videokaart, in idle modus? En misschien ook de rest van je temps ff posten, misschien is het toch een koelingsprobleem, ondanks dat je niet veel hitte voelt..

Speedfan kan bijvoorbeeld imho in windows wel veel temperaturen weergeven..

• g.nius
voeding kan niet want ik heb al 3 voedingen uitgeprobeert
en 600watt is genoeg voor mijn systeem neem ik aan? :o
ik heb trouwens vista 32 bit

[ Voor 13% gewijzigd door g.nius op 14-05-2008 21:59 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-12 20:11
Klinkt als óf een temperatuur óf een driver issue. Iets vergelijkbaars gehad met mijn Radeon 9600Pro: de ATi driver liep toen zeg maar vast, heb je al andere drivers geprobeerd?

Even je overclock terug zetten naar standaard waarden kan misschien ook helpen, maar ik zou eerst de drivers proberen! :)

offtopic:
We groeten hier automatisch, groeten zijn dus niet nodig ;)
Moet dit trouwens niet in V&B?

[ Voor 17% gewijzigd door Arjan90 op 14-05-2008 22:02 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-12 16:53

mace

Sapere Aude

Zet VPU recover eens aan, dan gooit hij je naar bureaublad als je kaart crasht.

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12 15:04
g.nius schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:58:
voeding kan niet want ik heb al 3 voedingen uitgeprobeert
en 600watt is genoeg voor mijn systeem neem ik aan? :o
ik heb trouwens vista 32 bit
600 watt is het piekvermogen. Dit betekend niet dat je dit constant hebt. Verder klinkt het een hitte probleem. Ik had ditzelfde met een ATI kaart waarop de VRM's te heet werden (bijna 120 graden). Heb je onderdelen van de kaart die niet onder het koelblok vallen? En probeer eens een benchmark, heb je dan hetzelfde probleem?

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• g.nius
hoe kan ik met speedfan mijn videokaart temp meten want staat niet erbij welke fan de graka fan is
ik heb de video kaart met de rode koeler( die is beter dan de standaard 9600gt koelers) dus ik neem aan dat dat genoeg is.
en bij crysis gebeurt dit niet, terwijl ik dan wattages van mijn voeding aflees van 220 en hoger terwijl hij bij cod 4 niet meer dan 190 gebruikt

VPU recover is toch all1 voor ati kaarten, dit is een nvidea MSI N9600gt OC

de drivers heb ik geprobeert, bij de ene blijft cod 4 langer draaien dan bij de andere op een of andere manier maar het probleem wordt niet opgelost?

[ Voor 81% gewijzigd door g.nius op 14-05-2008 22:08 ]

• michel1991
Krijg je eigelijk een bsod of gaat hij ineens uit? Als je een bsod krijgt moet je de fout ff noteren en rondzoeken op internet.

• g.nius
nee ik krijg geen bsod helaas anders had ik miss al een oplossing gevonden. :(

de speedfan temperatures zijn:
fan 1: 47 C
fan 2: -128 C ( dit klopt dus niet neem ik aan)
fan 4: 48 C

• michel1991
Ok, als je geen bsod krijgt ligt het probleem hardwarematig en ik denk nog steeds dat het je voeding is want: recom is kutzooi. En als je graka te heet wordt hoor je eerst arti's te zien voordat hij uitvalt oid.

• g.nius
zou er ook een fout kunnen zitten in de bios die in de kaart is geflasht dat ie te snel op een veiligheidsmodus gaat ofzo, en hoe kan ik dit dan oplossen?

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:06
Maak je pc een lekker stof vrij en speciaal je videokaart. Als dat niet werkt:
ik heb de 920 van de BIG D(zoals ik hem noem) en uit ervaring is dat de cpu een zware heethoofd is, zelfs idle raakt ie meestal 50 graden. Dit is niet echt een probleem, ik neem aan dat je op stock kooling zit) maar je voeding zuigt wel alle hete lucht van je CPU, waardoor de voeding ook warm word. Wie weet wordt ie zo heet dat ie gewoon geen stroom meer levert aan je vid kaart.

edit: heb de hierboven niet gelezen tijdens het schrijven, het kan ook door de bios komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Brainsz op 14-05-2008 22:20 ]

Computers are useless. They can only give you answers.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:41
bios geflashed? zal dat niet misschien problemen veroorzaken?

Verwijderd

Dus Crysis blijft wel goed draaien, of begrijp ik dit verkeerd?

Misschien kun je als test de grafische settings van COD behoorlijk verlagen. Wellicht gaat daar iets mis.

• michel1991
oudere bios flashen?

• g.nius
weet ik niet daarom vraag ik het jullie maar wat brainsz zei kan best eens heel logisch zijn :o
en de bios was er al ingeflasht toen ik de graka kreeg.
crysis loopt soepel op high settings, en op very high valt ie ook niet uit ( al heb ik dan wel lag wat normaal is)

hoe kan ik verhelpen dat ie niet meer de warme lucht daar heen zuigt? iets dr tussen zetten ofzo?
computer is trouwens helemaal stofvrij.
vorige week nog gedaan.

[ Voor 50% gewijzigd door g.nius op 14-05-2008 22:26 ]

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:06
Hmm als crysis wel voor de rest goed werkt, is een beetje raar.

Nou ik heb een stukje (zwart gespoten) karton er neer gezet, zeg maar net boven op de CPU-cooler tussen de voeding in, maar om het lucht aanvoer toch te compenseren voor de voeding heb ik er een kleine fannetje neergezet. die de lucht de kant van de cpu op blaast. Beetje lompe oplossing, best zou zijn om gewoon een grote kast te kopen:P

maar de temp van de voeding daalde met 20 graden!

[ Voor 6% gewijzigd door Brainsz op 14-05-2008 22:30 ]

Computers are useless. They can only give you answers.

• michel1991
iets met extra ventilatoren.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Als je die helemaal doorgelezen + nagelopen hebt mag je weer een topic openen, met daarin waar het dan toch echt niet lukte of beter van werd. Over het internet kunnen wij enkel gokken wat je probleem is, echt uitsluiten kun je enkel door stukjes hardware te vervangen en tests uit te voeren.

Een nieuw topic hoort overigens ook niet in SPV, ik denk dat je beter bij een van de fora in de hoofdgroep Hardware kunt kijken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.