Ubuntu + extra geheugen = ramp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Even kort door de bocht, ik heb een computer met 512 mb ram, vrij weinig, dus wat doe je? Je koopt wat erbij, en dan ook nog hetzelfde merk en type om problemen te verkomen, en wat doet het? Het maakt je pc alleen maar trager...

Welnu, gister 2e hands via marktplaats 3 x 512 mb ddr pc2700 twinmos ram geheugen gekocht, 1 dezelfde zat al in mijn pc maar was toch wel weinig, en om het dan maar goed te doen voor 3 x 512 mb extra te kiezen, kan je even een tijd vooruit. Het moederbord (asus p4p800-mx) ondersteund tot 4 gb ram en 2 x dual channel, dik in orde dus. Processor die erop geprikt zit is een celeron d 320 van 2,4 ghz.

Niet het meest snelle maar de procoessor is opzich zat waarvoor ik het gebruik, ram alleen niet zo. Dus ik steek dat geheugen erin (nog nagekeken of het hetzelfde was, en ja dat was het). Ik zet de pc aan en merk als direct dat het laden iets trager gaat als normaal, nadat 4 of 5 keer het laad balkje in gematigde snelheid voorbij kwam besloot hij maar om dan maar helemaal mm voor mm voorbij te kruipen. Nou goed, na een kwartier was de pc eindelijk opgestart met zijn nieuwe ram erin. Programma's straten ging traag en alles, eigenlijk liep de hele pc alsof er minder ipv meer ram inzat. na vanuit ubuntu gezien dat hij warempel toch 2 gb geheugen kende. Pc uitgezet, bios geopent, ook 2 gb, verhip dus toch. Na toen een uur ofzo met ram in allerlei mogelijk opstellingen zitten te kloten. Resultaat, maakt niet uit welk geheugen, 1 x 512 mb ram loopt goed, 2 of 3 of zelfs 4 het geheugen in welke volgorde dan ook, dat gaat niet...
En dat terwijl de pc die oorspronkelijk op windows xp draaide ooit in het grijs verleden nog een reepje 128 mb ram bij de 512 mb had zitten. En dat werkte wel. Ubuntu heeft alleen maar op 512 mb gewerkt. Maar nu dus met meer geheugen werkt er helemaal niks.

Na in het verleden als windows lastig deed ging je herinstalleren, hier dus ook gedaan met de officiele 8.04 cd, dat ging rete traag en als dat eindelijk de boel was geladen ging ipv de installatie een zwart beeld met wat witte letters open met BusyBox erop... Zelf gedownloade 8.04 hetzelfde, live cd's werken niet en krijgen ook dezelfde foutmelding. Dus toen maar 7.10 uit het stof getrokken, installatie ging ook rete traag maar kwam vooruit en niet mm voor mm maar ook niet echt dendert snel. Na een goede 1,5 - 2 uur zat 7.10 erop, en toen moest hij starten, ja vergeet het maar, half uur later was alleen de standaard schermachtergrond geladen en gnome komt helemaal niet meer op... Hij start dus helemaal niet meer op, wel als ik 512 mb erin doe en dan de installatie opnieuw doet, dan draait hij binnen een half uur als een zonnetje...

Rare is als ik dit nu doe met 1 strookje erin, welke dan ook werkt het vlekkeloos, memtest geeft geen fouten aan en de rest van de hardware werkt(e) naar behoren. Is alleen het geheugen wat nu voor troubles zorgt.

Maar hoe of wat, waarom en hoe we hier van afkomen, daar heb ik echt geen idee van, google levert zat hits op maar niks dat je zegt kijk daar heb ik wat aan. Enigste 2 opties die ik nu heb, windows xp erop en kijken hoe die reageert, of de 3 net aangekochte (en goede) geheugen modules terug sturen en geld terug vragen...

Maar het liefst wil ik dat ubuntu gewoon goed en snel draait met de 2 gb aan geheugen...

Please help, zit lichtelijk met mijn handen in het haar, de andere pc is weg voor reparatie en de pentium 3 is zo irritant dat ie elk moment het raam kan uitvliegen...

Iemand enig idee hoe of wat hier het probleem is...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
waarschijnlijk gaat jou geheugen op een veel lagere kloksnelheid werken omdat die geen 4 reepjes aankan op de volle snelheid, het is beter om 2x 1GB erin te prikken, dan is het wel weer snel. Het is een veel voorkomend probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 14-05-2008 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
bekend probleem idd bij asus borden :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Misschien was het niet duidelijk genoeg, maar het is 4 x 512 mb ddr pc2700 ram wat er nu inzit, allemaal identiek hetzelfde, zelfde merk, zelfde serie, en loopt ook allemaal stock op dezelfde snelheid (300 nog wat mhz). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashwin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-08 09:35
Heb je de compatibiliteit van het bord met 4 reepjes van je geheugen wel gecontroleerd?

Asus Premium Vista // E6600@3,6GHz // PNY nVidia 295GTX // 4GB Kingston HyperX@800Mhz DDR2 // OCZ Vertex Turbo 32 GB // Logitech G35 // Thermalright AXP-140 // Coolermaster M620 // Antec Skeleton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Zelfs als het geheugen niet op dual channel draait of trager draait dan maximale snelheid zou de liveCD gewoon moeten werken... Is er niet iets mis met een van de gekochte reepjes geheugen?

Probeer memtest eens te draaien? ( http://www.memtest.org/ )

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Memtest86+ vind je ook gewoon op de Ubuntu-cd's... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Memtest heb ik al gedraaid zie TS. ;) Oeps niet erin vermeld. :$
Maar goed, ik heb memtest laten draaien en er kwam niks uit.

Maar mocht het geheugen niet op de juiste snelheid draaien, waar en hoe kan ik dat aanpassen/instellen?
Flashwin schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:01:
Heb je de compatibiliteit van het bord met 4 reepjes van je geheugen wel gecontroleerd?
Jup, moederbord kan 1 snelheid lager en 1 snelheid hoger ddr geheugen aan, en met 1 strookje ram loopt ie goed en met de andere dezelfde extra erbij zakt de snelheid in, met een combo van 2, 3 of 4, maakt niet uit, bij 1tje loopt ie goed en bij meerdere niet...
Maar het geheugenstrookje wat er al opzat werkte gewoon dus extra geheugen wat precies dezelfde zijn moet gewoon kunnen werken.

Maar wat is nu de beste oplossing? Geheugen terug sturen, instelling geheugen wijzigen (en hoe)? Of wat kan ik hieraan doen?

[ Voor 92% gewijzigd door Joopieboy op 14-05-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Iemand met hetzelfde moederbord en CentOS lijkt hetzelfde probleem te hebben: http://bugs.centos.org/view.php?id=1185 . Voor hem hielp het om in de BIOS het videogeheugen naar 32 MB te zetten. Het lijkt te gaan om Intels integrated graphics, gebruik jij die ook of heb je een losse videokaart?

Daarnaast kun je altijd proberen de BIOS te updaten naar de meest recente versie, dat wil wel eens helpen bij dergelijke vage problemen.

Mocht bovenstaande niet helpen, dan vraag ik me af of je het probleem ook hebt als je boot met 'mem=500M' als boot-parameter terwijl je er 2 GB in hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Voor alles moet dan maar een 1e keer zijn, dadelijk even het bios flashen naar de laatste (niet beta) versie, ik begin met mijn eigen geheugen en als het nieuwe bios erop staat kijken of hij het extra geheugen accepteerd.
Dat gaat dus niet lukken, bestanden gedownload, zip files uitgepakt tot ik een rom file had en dan de asus bios utility had en op een cd gebrand. Gaf geen sjoegem en er starte helemaal niks op. Dan omdat de cd's verder allemaal op waren een dvd geprobeerd met de zip files én de uitgepakte te bestanden te branden maar dat vertikte nero...Verder heb ik geen diskette station of diskette station beschikbaar op het moment. Maar kan het waardevol zijn (probleem verhelpend) om toch maar een te kopen/lenen om het bios te gaan flashen?

En ik gebruik geen extra videokaart, is ook geen aansluiting voor, en de onboard videokaart is een intel 64 mb geval, als het bovenstaande niet helpt dan zet ik die eens terug.

En die boot-parameter, hoe of wat kan ik daarmee en waar kan ik dat instellen? :P

Of gewoon geheugen terug sturen van het werkt niet?

Edit:
Ok, bios ziet het geheugen, ubuntu doet moeilijk, memtest geeft geen fouten, onboard videogeheugen terug schroeven maakt niks uit, en het geheugen is werkend volgens de verkoper. Vanuit dos modus vanaf diskette een bios update uitvoeren gaat me niet lukken en wil ik liever ook niet doen, dus "even" xp erop, kijken of de boel goed werkt, zo ja bios update met asus tooltje vanuit windows, als dat werkt snel weer terug naar ubuntu en kijken of dat werkt. Zo niet, geheugen terug sturen, is niet anders dan...

Ik laat het horen, bedankt iig voor de hulp tot zover ik ga nog even verder hobby'en. :P

Nou, met xp erop vlamt de boel aardig, 1,99gb ziet hij en alles loopt lekker soepel en zonder problemen tot dusver, nu bios updaten en kijken of we ubuntu aan de praat krijgen dan. Zo niet dan niet. :w Ubuntu, :Y Windows.

Edit2: Nou de asus tools deden erg weinig, verscheen een dos schermpje en thats it. Ik ga me ook geen moeite nemen om een diskette station te kopen en aan te sluiten en dan mijn mobo op het spel te zetten en niet eens zeker weten of ubuntu de laatste bios versie wel pakt, dus ik vind het goed zo. Verse xp erop, dat de volgorde van mijn schijven weer klopt en alles, netjes drivers downloaden en doen, maar de 2gb werkte super, ding liep als een zonnetje.

Allemaal onwijs bedankt!

[ Voor 77% gewijzigd door Joopieboy op 15-05-2008 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Kickje,

Het zit me toch niet lekker dat ubuntu er zo'n problemen mee heeft, en ik merk dat windows af en toe een paar minuten stroef gaat lopen, en dan weer normaal doorloopt. er zit dus nog steeds iets niet helemaal goed...
Met dank aan al het advies hier ga ik van het weekend een bios update proberen. Vanavond het diskette station, kabel en een diskette ophalen om aan de computer te hangen, en dan morgen of zo het gaan proberen. Mocht het mislukken heb ik gelukkig nog met dank aan een kennis een pentium 4 + moederbord achter de hand, dus dat komt wel goed. :P

Edit: bios update is gelukt, windows loopt naar mijn idee net wat beter maar ubuntu vertikt het...
Beetje balen dus. :P

Edit2: Zelfs met een pentium 4 erin loopt hij nog niet rap met ubuntu, windows daarin tegen loopt wel behoorlijk snel...

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 18-05-2008 15:33 ]

Pagina: 1