Toon posts:

BIOS settings voor extra geheugen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het worstelen om mijn geheugen van mijn oude pc uit te breiden van 512MB naar 1,5GB.

Mijn moederboard is een asus P4b533-VM, waar ik het geheugen toendertijd (door een tip op tomshardwarepage) op PC2700 heb laten draaien wat officieel niet ondersteund werd, maar wel mogelijk was door simpel in het BIOS een setting te veranderen.

Toen heb ik geprobeerd om sneller geheugen van Kingston mee te laten lopen, maar tevergeefs. Het geheugen ging niet automatisch langzamer meelopen.

Dus ik op zoek naar precies hetzelfde geheugen als dat ik had.

Ikzelf heb het volgende reepje:
Corsair:
cmx512-2700c2
xms2700v1.3

En dit zijn de reepjes die ik aangeschaft had:
Corsair:
cmx512-2700c2pt2
xms2702v3.1

Redelijk hetzelfde lijkt me toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Maar heb al heel veel combinaties geprobeerd. Alleen het nieuwe geheugen, 1 reepje, 2 reepjes.
Maar alleen mijn oude reepje zonder de nieuwe werkt.

Dit is wat er in mijn BIOS stond:
"During the last boot-up, your system hung for improper frequency
combination. Your system is now working in safe mode. To optimize the
system performance and reliability, make sure the frequency combination
conforms to the specifications of your CPU, DIMM and other connected
devices."

Mijn Bios settings:
CPU Speed - Manual
CPU Frequency Multiple - 18x
CPU External Frequency (MHz) - 133
CPU/Memory Frequency Ratio - 4:5

Chip Configuration:
SDRAM Configuration - By SPD
SDRAM CAS Latency - 2T
SDRAM RAS to CAS Delay - 3T
SDRAM RAS Precharge Delay - 7T
SDRAM Idle Timer - Infinite
Memory Turbo Mode - Disabled
DRAM Refresh Rate - By SPD

In mijn BIOS settings heb ik ook al gespeeld met CPU Speed op 2.400GHz te zetten etc. maar allemaal zonder succes.

Weet iemand hoe ik mijn nieuwe geheugen aan de praat kan krijgen?

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-05 13:58

SECURITEH

Man of legend.

Als ik het goed begrijp werken de nieuwe reepjes dus helemaal niet (dus als je ook alleen die er in doet)?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Support je bord überhaupt 1 GB reepjes?

/banken etc., maar daar is Dion_b expert in

[ Voor 37% gewijzigd door Exorcist op 14-05-2008 21:11 ]

• Edic
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02-2025
Je moederbord ondersteunt tot 2GB aan geheugen dus zal wel moeten werken.

Wat ik niet zie in de handleiding maar ik toevallig weet, is dat wanneer je moederbord van Dual Channel geheugen banken gebruik maakt je geen 512+1Gb erin kan doen, alleen 512+512 en 1+1 (je moederbord ondersteunt slechts 2GB aan geheugen in totaal) kan gebruiken.

Iemand met meer verstand kan me corrigeren of wat aan toevoegen.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het moederbord ondersteunt tot maximaal 1GB per module. Dus single- of double-sided lijkt me geen issue hier.

En je hebt de snelheid al eens handmatig op PC2100 gezet? En dan met beide modules erin? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al geprobeerd om mijn reepje met 1 nieuwe samen te laten werken, maar ook zonder succes.

en dual channel bestond geloof ik nog niet toen ik mijn mobo kocht...

ik zal eens proberen om handmatig op PC2100 te zetten en dan kijken wat er gebeurt.
dan moet ik :CPU/Memory Frequency Ratio op 1:1 zetten toch?

en het zit hem niet in het XMS2702v3.1 van de nieuwe reepjes?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:05:
ik zal eens proberen om handmatig op PC2100 te zetten en dan kijken wat er gebeurt.
dan moet ik :CPU/Memory Frequency Ratio op 1:1 zetten toch?
Als de FSB op 533 (QDR133) loopt, dan moet die ratio inderdaad op 1:1 ja.
en het zit hem niet in het XMS2702v3.1 van de nieuwe reepjes?
Dan zitten er mogelijk andere chips op. Ik wist ooit een site waar ze zo'n heel lijst hadden, maar die is me even ontschoten. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 00:41

WPN

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:05:
ik heb al geprobeerd om mijn reepje met 1 nieuwe samen te laten werken, maar ook zonder succes.
heb je al geprobeerd zonder je oude reep te gebruiken zoals eerder gevraagt?

zo nee probeer dat eerst eens dan

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Topicstarter
heb ik ook al geprobeerd... zonder resultaat... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Heel vreemd:

Van gekkigheid maar rare dingen gaan proberen; zo ook het plaatsen van een 'nieuw' reepje in een ander slot dan waar mijn oude reepje in zat. Toen werkte hij wel... zelfs als PC2700 en zelfs met zijn tweeën...

Maar op het moment dat ik nu dus mijn oude reepje erbij zet dan werkt het niet meer.
Ben blij dat ik mijn geheugen verdubbeld heb nu, maar ook gerusteerd dat die oude niet werkt erbij...

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 06:49

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Heb je al op pagina 2-11 van je handleiding gekeken? Je nieuwe Corsair-reepjes zijn waarschijnlijk DoubleSided. Je kan enkel 2 DS-reepjes in slot 1 en 2 gebruiken waarna slot 3 niet meer te gebruiken is. Indien je 1x DS + 2x SS gebruikt moet je de SS in slot 2 en 3 stoppen.
Ik draai hier ook nog steeds op een P4B533 met 2x Kingston DS op slot 1 + 2. Geen probleem...

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

jfeelders schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 00:35:
Heb je al op pagina 2-11 van je handleiding gekeken? Je nieuwe Corsair-reepjes zijn waarschijnlijk DoubleSided. Je kan enkel 2 DS-reepjes in slot 1 en 2 gebruiken waarna slot 3 niet meer te gebruiken is. Indien je 1x DS + 2x SS gebruikt moet je de SS in slot 2 en 3 stoppen.
Ik draai hier ook nog steeds op een P4B533 met 2x Kingston DS op slot 1 + 2. Geen probleem...
Volgens mij ben je in de war met de 'normale' versie van ASUS P4B533. Zonder het -VM toevoegsel. Voor de normale versie heb je inderdaad gelijk, maar het moederbord van de TS heeft maar twee dimm-sloten. In beide kan tegelijkertijd een double-sided module zitten. :)

Verwijderd

Topicstarter
op mijn p4b533-vm zitten wel 3 dimm slots... volgens mij had je idd 2 versies...

maar bedankt jfeelders... dat zal wel het geval zijn bij mij...
wat is eigenlijk het verschil tussen double sided en single sided?

is double sided sneller?

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:30:
op mijn p4b533-vm zitten wel 3 dimm slots... volgens mij had je idd 2 versies...
Heel vreemd. Ik ken alleen de versie met 2 sloten. En google ook voor zover ik nu zie. Maar goed, jij ziet het fysiek voor je. ;)
wat is eigenlijk het verschil tussen double sided en single sided?

is double sided sneller?
Zie: RAM FAQ
En met name dit gedeelte:
Veel chipsets kunnen nogal lastig doen wat betreft het aantal banken. Er zijn moederborden met bijvoorbeeld vier DIMM sockets, maar waarvan de chipset maximaal zes banken aan kan sturen. In zo’n geval moet je er voor zorgen dat je alle vier de sockets niet gaat vullen met alleen maar double-sided DIMM’s, want dat zijn acht banken. Neem vier single-sided’s of een combinatie van single- en double-sided waarmee je niet boven de zes banken uit komt.

Pagina: 1