[Mac mini] Erg traag bij oa youtube

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 22:51
Ik heb een mac mini met de volgende specs:
1.25GHz
512mb
80Gb hard disk
Mac OS X Tiger (incl. alle updates)

Het enige wat ik met deze mac doe is puur surfen op oa forums, youtube en noem maar op. Ik heb de laatste maanden ontzettend veel problemen met dit ding. Bij ieder youtube filmpje zie ik oneindig veel strandballen (dat ie aan het laden is). Ook de snelheid van het beeld is zo traag dat het filmpje niet eens vloeiend loopt. Op een doodnormale pagina met wat fotos moet ik echt lang wachten.

Ik vraag me af wat ik hieraan kan doen. Ik ben meer thuis in op Windows gebaseerded computers, vandaar dat ik het even vraag. Ik kan met niet herinneren dat ik dit vroeger ook had (= deze problemen).

Programma's die ik bijna altijd open heb staan:
- Adium
- iTunes (met een library van 19Gb)
- Safari
- Mail

In de tijd tussen aanschaf en heden heb ik nog nooit mijn OS opnieuw geinstalleerd oid.

Alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door JvdM op 14-05-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje geheugen toevoegen zal naar alle waarschijnlijkheid wel het nodige schelen. OSX op 512Mb is echt geen fijne ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je hebt teveel programmas openstaan om op 512 MB echt fatsoenlijk te youtuben. De codecs van de software worden vaak geupdate (en zwaarder) en dan is dat met Safari en iTunes geen pretje meer.

Je kan het uitproberen door alles af te sluiten en dan een youtube-video open te gooien, dan zou 'ie sneller moeten gaan. En zoja, dan wordt het tijd om een plamuurmes en 1024 MB geheugen aan te schaffen.

* Delerium heeft dezelfde Macmini alleen met 10.3.9 en die sputtert met zelfs 1 GB aardig tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
Oke,

Ja het is te begrijpen dat programma's en codecs zwaarder worden. 512 is ook niet veel, dat wist ik al. Maar goed om te horen dat ik er softwarematig niks meer aan kan doen (dan weet ik waar ik aan toe ben). 1gb zal ik er eens in gooien, mij benieuwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:32

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik zelf had ook redelijk wat problemen. Bij kwam het door Mail (en dan vooral imap) mocht dat een beetje groot / lomp worden (alla gmail) dan is dat echt een geheugen en performance vreter!

Heb je ook Firefox op je pc? En ervaar je daar dezelfde problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdM
Zal het eens testen met firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik denk dat het allemaal weinig gaat uitmaken. Het gaat hier toch om een G4 PowerPC van 1,25 Ghz? Flash-video is daarvoor gewoon heel erg zwaar. Of het komt door de processor of een slechte plugin weet ik niet, maar Flash is enorm zwaar voor de processor.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snel naar Intel!
Ik heb hier ook last van, de flash sites die je noemt vreten bij mij ook processor kracht en de fan gaat na een paar minuten flink waaien (op mini 1,83C2D). Ik merk een klein verschil met windows XP via Bootcamp; iets minder cpu gebruikt. de temp van de cpu is gelijk; tegen de 70C na een paar minuten flash film op vol scherm (weet niet of dat wat uitmaakt)

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Er zijn 2 upgrades die een oude G4 Mini dramatisch sneller kunnen maken (ik heb ze beide uitgevoerd aangezien ik Tiger Server op mijn Mini draai).

1) Geheugen naar 1GB.

2) De interne disk vervangen door een sneller model, of een Firewire schijf als bootdisk gebruiken. De interne disk is een traag 4200rpm schijfje. Wanneer je een snellere variant of een FW disk gebruikt (ik gebruik zelf een 3.5" 160GB 7200rpm disk via FW) levert dat een Mini op die stukken responsiever is.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:43
Whieee schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:39:
Er zijn 2 upgrades die een oude G4 Mini dramatisch sneller kunnen maken (ik heb ze beide uitgevoerd aangezien ik Tiger Server op mijn Mini draai).

1) Geheugen naar 1GB.

2) De interne disk vervangen door een sneller model, of een Firewire schijf als bootdisk gebruiken. De interne disk is een traag 4200rpm schijfje. Wanneer je een snellere variant of een FW disk gebruikt (ik gebruik zelf een 3.5" 160GB 7200rpm disk via FW) levert dat een Mini op die stukken responsiever is.
Ik heb hier nu inderdaad ook een G4 1.42Ghz staan, mét 1Gb ram en 7200rpm FW-schijf als bootdisk. Toch staat hij te blazen als een gek op youtube / dumpert / flashsites.. De plugin moet gewoon slecht zijn ofzo want op een beetje oude windows bak (PIII 1Ghz) gaat het zonder problemen. Vaag dit, vervelend vooral..

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let er wel op dat een G4 Mac Mini maar 1 PC3200 slot heeft he, je zal dus maximaal 1GB kwijt kunnen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 00:10
Ik heb ongeveer hetzelfde met de 1,5ghz, ook met 512 MB ram. Die kan gelukkig naar 2 Gb, dus gaat ie binnenkort ook. Ik denk dat het dan wel weg is met die strandballen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

BCC

De videokaart in die G4s is ook niet heel denderend.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:15
Ik heb zelf een macbook 2,0 Ghz en 2gb geheugen. Als ik met firefox of Safari op youtube zit wordt 1 core gewoon honderd procent gebruikt. Denk dat de flash plugin voor de mac gewoon zeer brak in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
Met een 1.66 GHz Core Duo, 1 GB RAM Mac Mini gaat het eigenlijk prima, gebruikt 50-60% CPU tijdens het afspelen van Youtube filmpjes. Op zich nog steeds best veel vind ik, voor zo'n lage resolutie filmpje, maar ok. Dat van die Macbook klinkt dan ook niet helemaal zoals het hoort, want die is een stuk sneller (sowieso heeft die een Core 2 duo, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Pendora schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:31:
Ik heb zelf een macbook 2,0 Ghz en 2gb geheugen. Als ik met firefox of Safari op youtube zit wordt 1 core gewoon honderd procent gebruikt. Denk dat de flash plugin voor de mac gewoon zeer brak in elkaar zit.
Flash onder niet windows is inderdaad bagger.
512 MB zou in principe met Tiger best wel moeten lopen voor de rest, aangezien mijn ervaring met een G4 400 MHz PowerMac wel zo is.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik heb zelf geen ervaring met Macs of OS X, maar misschien zou je flash 10beta eens kunnen proberen.
meuk: Adobe Flash Player 10.0.1.218 beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Laatst online: 17:15
Wilke schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:58:
Met een 1.66 GHz Core Duo, 1 GB RAM Mac Mini gaat het eigenlijk prima, gebruikt 50-60% CPU tijdens het afspelen van Youtube filmpjes. Op zich nog steeds best veel vind ik, voor zo'n lage resolutie filmpje, maar ok. Dat van die Macbook klinkt dan ook niet helemaal zoals het hoort, want die is een stuk sneller (sowieso heeft die een Core 2 duo, toch?)
Tis ook niet dat m'n laptop traag wordt. Maar er wordt wel 1 core volledig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 17:28

sko

voor het archief :) ik had hetzelfde probleem, ong 5 seconden pauze na een 20-30 seconden of minder. Ik heb het grootste gedeelte opgelost door de buffersetting in flash aan te passen naar 10MB voor elke site, deze stond op 100 kB standaard, dit kun je hier doen: http://www.macromedia.com...p/settings_manager03.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 18:48
Je kan je zowiezo beter aanmelden voor de HTML5-beta van Youtube, dit zou al heel wat moeten schelen aangezien je dan van dat verschrikkelijke Flash af bent.

Dan nog 1GB erbij en alles zou prima moeten werken, ook met je programma's open.

[ Voor 13% gewijzigd door fabianspoelman op 16-02-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Inderdaad, YouTube moet je via hier activeren: http://www.youtube.com/html5 - Scheelt enorm veel.

Er is ook een beta voor Flash die enorm betere prestaties heeft.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guru Evi schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 03:54:
Inderdaad, YouTube moet je via hier activeren: http://www.youtube.com/html5 - Scheelt enorm veel.

Er is ook een beta voor Flash die enorm betere prestaties heeft.
De html5 scheelt inderdaad enorm. De Flash beta geeft bij mij (op een MBP) zo op het eerste gezicht weinig andere temperaturen van de CPU bij afspelen HD Flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• machielse
  • Laatst online: 11-12-2017
Romke schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:04:
[...]

Flash onder niet windows is inderdaad bagger.
512 MB zou in principe met Tiger best wel moeten lopen voor de rest, aangezien mijn ervaring met een G4 400 MHz PowerMac wel zo is.
Strikt genomen is Flash op Windows sneller dan op Mac OS X op dit moment. Dat is een beetje een technisch verhaal, maar Adobe heeft zich bij de ontwikkeling van de mac-versie van Flash niet zo netjes aan de voorschriften van Apple gehouden. Ze gebruiken onder andere hun eigen codec, en niet de codec die Apple heel goed ondersteund (ook hardwarematig).
Dat wordt in een komende versie van Flash wat beter (10.1 uit m'n hoofd) maar dat duurt nog even.

Geheugen upgrade moet je inderdaad zowieso doen! 512 mb is heel erg weinig, en zeker omdat de mini voor het videogeheugen, een deel van het normale geheugen gebruikt, waardoor je effectief minder dan 512 mb kunt gebruiken.
Pagina: 1