Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Volvo s40 - USB HDD Amperage?

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoi,

ik krijg binnenkort een nieuwe Volvo s40. Er zit een USB aansluiting op.

Nu weet ik van een collega dat je daar ook een USB HDD op kan zetten en dit allemaal werkt. Maar niet prima! Hij heeft een externe 12v voeding nodig om het aan de praat te krijgen.

Het schijnt net allemaal te weinig amperage te geven. Heeft hier iemand ervaring mee en kan iemand mij een hele zuinige USB HDD aanraden?

• Sparhawk
  • Laatst online: 01:39

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

pak een 2.5" laptopschijf. Scheelt domweg veel in stroom :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 11:10
In ieder een 2,5" schijf uit een notebook. Verder ligt het denk ik een beetje aan het stroomverbruik van de behuizing waar de schijf in zit.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hoe bedoel je 2,5 inch, ik neem aan dat het daar al over gaat, 3,5 inch schijven draaien uberhaupt nooit op usb alleen.

En een aantal 2,5 inch schijven ook niet, officieel is usb 500 miliampere dacht ik, iig niet altijd genoeg...

Dus hoeveel levert het poort je in de volvo, en zoek er dan een hd bij die mindere ampere lust...

specs

• Mir
  • Niet online
Ja, ik weet dus niet precies hoeveel volvo USB levert, ik geloof rond de 470 (gemeten met de telefoon van m'n collega)..
Mijn collega had ook al wat zoekwerk gedaan, maar ook niets gevonden.

De HD die hij nu heeft werkt dus helaas ook niet (Heb even geen gegevens hierover).
Ik had gehoopt dat jullie wel wat wisten ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het ligt simpelweg in de USB-specs vast dat een poort maximaal 500mA kan leveren, meer ga je er dus ook niet uit krijgen. Een USB-harddisk komt daar nogal snel boven, zeker bij het opstarten (ik heb een 40Gb harddisk, en bij het opstarten heeft hij net wat meer nodig... als hij draait, doet hij het goed op alleen de USB).
Als je dus een harddisk weet te vinden die maximaal 400mA verbruikt, dan moet hij werken op de USB.

Vergeet trouwens niet, dat veel van dit soort USB-poorten een maximum hebben aan het aantal bestanden of mappen dat ze aankunnen of de maximale capaciteit van de harddisk. Je kan er dus niet zomaar een grote harddisk aan hangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Mir
  • Niet online
Ik neem aan dat er niet zomaar een overzicht is waarop je op amperages kan selecteren?

Is er een bepaalde Key waarop ik kan zoeken? bijv. 'energie zuinig usb hdd' ?

edit..

gaat een volgende HD werken: http://www.hitachigst.com...D957/$file/TS7K320_DS.pdf

5.5W startup

[ Voor 32% gewijzigd door Mir op 14-05-2008 17:38 ]

• deepbass909
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Nope, die trekt dus 1,1 Amp bij het opstarten. Een 2,5" harddisk draait op 5 volt, dus het rekensommetje is makkelijk. Een USB-apparaat mag in totaal niet meer dan 2,5W verbruiken.
Ik denk niet dat er veel harddisks te vinden zullen zijn die zonder externe voeding zullen werken.

Aangezien een USB-harddisk die op een autoradio aangesloten wordt, niet perse een snelheidswonder hoeft te zijn, zou een 4200rpm schijf op zich snel genoeg zijn. Daarnaast doe je er verstandig aan een pATA schijfje te pakken, ipv een sATA. Voor pATA zijn een stuk meer behuizingen te vinden.

Deze serie zou het misschien kunnen doen, maar met 5 Watt verbruikt hij ook eigenlijk te veel... Zodra hij draait, verbruikt hij nog maar 1,8 Watt, wat ruim binnen de specs van de USB ligt, maar goed, hij moet dus wel eerst opstarten...

[ Voor 51% gewijzigd door deepbass909 op 14-05-2008 18:33 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Mir
  • Niet online
thanks voor je antwoord! :)

Ben ook bang dat die peak te hoog ligt!
Een 4200 rpm zou prima zijn, hij hoeft ook niet achterlijk groot te zijn. 20/40 gig is prima! Kan ik genoeg muziek voor in de auto op kwijt :)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

waarom niet een usb stick gebruiken?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Er zijn gewoon 12v autoadapters naar usb. Sluit deze aan op je 12v van je contact en neem een laptopschijf behuizing met 2 usb aansluitingen en je bent klaar :)

.

• Mir
  • Niet online
waarom geen USB stick? Minder ruimte beschikbaar.. HD's zijn veel goedkoper!

En ja, maar dan moet ik dus een extra usb uit mijn bakje tussen de stoelen laten lopen.. zou mooier zijn als hij direct op 1 usb aangesloten kan worden..
maar anders wordt het inderdaad een 2e.. en dan kan ik gelijk een grotere HD nemen, niet dat me dat uitmaakt..maar toch..

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Van NEC heb je ook 2,5" behuizingen met opstart vertraging en een 4700mf elco erin die de 'opstart' stroom kan bufferen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

*checkt url*

Maak een voeding met een LM7805, die kan tot 1A cleane 5V leveren.

Het mag niet over een USB connector, maar zou in principe wel moeten kunnen.

</onzin>

• Mir
  • Niet online
DukeBox: Dat klinkt heel interessant! Heb je een URL?
Ik ga nu ook even zoeken!

nuclear waste: Ik ga niet solderen oid ;)
Mijn volvo moet wel heel blijven :P

• maratropa
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:16:
Van NEC heb je ook 2,5" behuizingen met opstart vertraging en een 4700mf elco erin die de 'opstart' stroom kan bufferen.
Vet! Waar? Oh wacht bij NEC

specs

• Mir
  • Niet online
ja, maar ik heb gister nog even een tijdje zitten zoeken maar kon er niets over vinden.

Dus zou HEEL graag een linkje ontvangen hierover!! :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

maratropa schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 16:43:
Hoe bedoel je 2,5 inch, ik neem aan dat het daar al over gaat, 3,5 inch schijven draaien uberhaupt nooit op usb alleen.

En een aantal 2,5 inch schijven ook niet, officieel is usb 500 miliampere dacht ik, iig niet altijd genoeg...

Dus hoeveel levert het poort je in de volvo, en zoek er dan een hd bij die mindere ampere lust...
Aangezien TS het heeft over 'hij heeft 12v voeding nodig' is het niet vreemd dat men veronderstelt dat de collega het heeft over een 3.5" schijf heeft.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• maratropa
  • Niet online
Maar je hebt ook zat 2,5 inch behuizingen met met adapter aansluitingen vandaar..

specs

• Mir
  • Niet online
in dit geval hoopte mijn collega een compatible 2.5" HD gevonden te hebben die op de volvo USB kon werken. Helaas deed die HD het niet en heeft hij een extra adapter moeten kopen.

Dat wil ik dus voorkomen :)

Zou HEEL graag nog het type nummer voor die NEC ontvangen! :D

• Mir
  • Niet online
duke:
Ik heb op de HCC beurs een NEC AZA-3884-EN gekocht, dit is een 2,5" usb sas hdd case met een spin-up vertraging (moet wel ondersteund worden door de hdd) en een 'buffered power regulator'. Normaal gesproken duuurt het ongeveer 5 tot 8 secondes voordat ie is opgestart. Hij was 89€ overigens.
mir:
Dank je voor je info! Als ik zo even snel zoek op het type nummer (google) kan ik niets vinden. Weet je of hij ergens te koop is?
En welke HD heb jij erin zitten? Ergo, waar moet ik op letten om te zorgen dat de HDD het ondersteund?
Duke:
Ik heb er een Seagate Savvio (ST973451SS) in zitten.

• Mir
  • Niet online
Kick! :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je het al eens geprobeerd eigenlijk ? Die 2,5" ata dingen kosten 15€ voor een casing.. de hdd's zijn ook niet zo duur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 95% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:21 ]

TweakBlog

• Mir
  • Niet online
He!

Ik heb de volvo nog niet, dus kan het niet proberen ;)

Maar in feiten zoek ik een HD die < 470 mA werkt en dus geen 5w peak heeft.

Verwijderd

Een 16GB SDHC kaartje in een USB reader, is dat geen optie? Relatief gezien iets goedkoper dan een USB stick. Beetje een compromis tussen de USB stick en de HD.

• Mir
  • Niet online
Daar zeg je me wel wat..
als ik een reader kan krijgen die wel werkt.. hoeveel energie gebruiken die dingen?

Maar is dat het goedkoopste geheugen?

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mir schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:47:
Daar zeg je me wel wat..
als ik een reader kan krijgen die wel werkt.. hoeveel energie gebruiken die dingen?

http://www.tweakers.net/pricewatch

• Mir
  • Niet online
Ik heb een foto van een Case die 100% werkt. Helaas weet die persoon niet welk type het is omdat hij hem uit saudie arabie heeft!

Maar ik kan geen foto hosten! iemand?

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:20
4200 rpm notebook schijfjes die ik hier heb liggen nemen 0.55A, dat is iets teveel maar in mijn autoradio werkt dit gewoon. ik zou er niet te moeilijk over doen, een 2,5 inch pata > usb behuizinkje kopen voor een prikkie, daar een 2e hands schijfje in stoppen voor een paar euro en lol hebben

foto kun je evt mailen naar het adres in mijn profiel

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Mir
  • Niet online
LinuZZ schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:12:
4200 rpm notebook schijfjes die ik hier heb liggen nemen 0.55A, dat is iets teveel maar in mijn autoradio werkt dit gewoon. ik zou er niet te moeilijk over doen, een 2,5 inch pata > usb behuizinkje kopen voor een prikkie, daar een 2e hands schijfje in stoppen voor een paar euro en lol hebben
Gebruiken 2.5 inch pata schijfjes dan < 470 mA ?

foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.linuzz.nl/plaatje.jpg

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
Ik heb zelf aan mijn radio een WD Passport schijfje hangen van 250GB.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Mir
  • Niet online
Maar waarschijnlijk levert die radio meer amperage dan die van Volvo..

beetje gelijk aan dat sommige laptops ook HD's met maar 1 USB aansluiting niet ondersteunen..

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 96% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:21 ]

TweakBlog

• Mir
  • Niet online
Je hebt wel gelijk, maar omdat ik zoveel Hd's zie die >5w peak hebben..ben ik bang dat ik veel winkels moet proberen!

Ik vind helaas een grote USB stick ook nog niet een oplossing omdat je voor 16GB tov een HD te veel betaald!

Dus hoopte via GoT iemand tegen te komen die wel een zuinige HD op kon noemen :)

Verwijderd

Mir schreef op maandag 26 mei 2008 @ 20:47:
Daar zeg je me wel wat..

Volgens mij niet veel energie, ik denk vrijwel zeker een stuk minder dan een HD (hoeft ook niet op te spinnen oid).
Voor de prijs moet je eens op ebay kijken, of in de pricewatch. Op ebay heb je in ieder geval vaak wel leuke aanbiedingen staan!
Oja op www.mob-com.nl krijg je in ieder geval wel goedkope kaartjes en een readertje, laatst zelf nog besteld! Moet je maar eens kijken en indien nodig vergelijken.
Succes!

• Mir
  • Niet online
Helaas is een prijs van een HD 80Gb, 50 euro en een prijs van een 16gb USB stick >100 euro.

De prijs/kwantiteit verhouding is compleet anders! Daarom zou ik zo graag een HD willen hebben!
Pagina: 1