[OSX] Finder "gezeik"

Pagina: 1
Acties:

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
De meeste vensters van programma's in osx kun je tegen de dock op slepen, wat wel prettig werkt, want als een deel van het venster achter het dock beland is het toch onbruikbaar.
Zo werkt dat ook voor de menubalk. En als een venster dan toch achter de menubalk verdwijnt heb je er ook niet meer veel aan.

Echter finder venster doen dat niet. Die vensters kan je achter de doch trekken.

Is dat met opzet of is dat een bug?

Als men zegt dat de finder het minst prettige is van OSX om mee te werken, dan geef ik ze volkomen gelijk.

Op zich vind ik de verschillende weergaves veel geavanceerder en de map instellingen veel makkelijker dan in windows, maar de algehele werking van de finder maakt het ongemakkelijk.

Zo gebeurt het dat als je de knoppenbalk tevoorschijnhaalt de vensterafmetingen veranderen.
Dit is echt een foute gedachte. Vaak sleep ik een map fullscreen om te coverflowen, om dan nog wat extra pixels te winnnen switch ik de knoppenbalk (+sidebar) uit. Dan moet ik nogmaals het venster resizen.

Erger is als je dan terug de knoppenbalk tevoorschijn haalt, dat een deel van het venster buitenbeeld verdwijnt.
Je kan dan
a) terugswitchen het venster verkleinen weer terugswitchen en het venster de gewenste groote geven.
b) op de groene knop mikken, en dan zien wat er gebeurt, en dan alsnog het venster van groote veranderen.

De finder zou met andere woorden nooit zomaar de positie of de grote van een venster mogen aanpassen. de sidebar/knoppenbalk zou dus aan de binnenkant van de afmetingen moet tevoorschijnkomen. Ook zou het leuk zijn als beide onafhankelijk van elkaar kon besturen.

Daarbovenop zijn er een hoop bugs in de finder
- Soms doet het toetsenbord het niet meer in de finder maar wel in andere programmas???
- Alle vensters sluiten en Menu ga naar.. kiezen (ik heb toen de finder herstart)
- Dat een map 1px verschuift als je de zichtbaarheidevan de knoppenbalk wisselt. (hij verschuift zelfs achter de menubalk, en zo kun je een map uit beeld slepen)
- en meer bugs (ivm kopieren, redelijk ernstige bug!)

In ieder geval een feature request voor in de volgende finder. ik zou het handig vinden zou je de colum view kunnen mixen met andere weergaves: Je vertrekt in colum view, en de eindbestmming bekijkt in coverflow.
Ook leuk zou zijn als je een soort quickvieuw venster had voor "apple-i", ik bedoel dat de inhoud wijzigt naargelang het element je selecteerd.

- ik ben aan het afdwalen.

Weet iemand leuke scriptjes om de finder te scripten zodat het allemaal weer wat leuker word?

*heb gister ondekt dat itunes scriptable is, en daarom kan ik er nu eindelijk toch weer mee overweg!

http://www.softfocus.be/

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 22:33

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Je kan pathfinder gebruiken als alternatief.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je eerste 'bug' begrijp ik niet helemaal. Ik kan Safari ook prima achter het Dock slepen.

de 'bug' over het venster formaat: het is maar net wat je fijn vindt. Ik kan me er persoonlijk niet echt aan storen. Je kan immers ook eerst de sidebar uitzetten en dan pas resizen, en vice versa ;)

'toetsenbord-bug': geen last van

'alle vensters sluiten en menu ga naar': werkt hier prima :?

'1px verschuivende mapjes': :?

Je hebt het over een ernstige bug met kopiëren. Verklaar je nader? Wat zijn de symptomen en wat gaat er mis?

Voor wat betreft het scripten: Leer AppleScript, of kijk eens naar Automator.

Launching containers into space

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Als je een floating info venster wilt druk je Option-Command-i :)

Hier stond achterhaalde informatie…

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 20:58
DiGiSTORM_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 17:13:
Als je een floating info venster wilt druk je Option-Command-i :)
Hee das handig! :D

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zoals al is gepost zijn een aantal bugs juist features. Daarnaast zijn er nog zat alternatieven voor de Finder. Zie bijvoorbeeld 10 OS X Finder alternatives compared and reviewed.

Als je wilt dat er echt wat wordt gedaan aan de bugs die je tegenkomt of een feature request hebt, is het handig om het Mac OS X feedback formulier in te vullen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Ik heb het gevoel dat dit gepost is door iemand die net is overgestapt vanaf Windows, klopt dat ? Zoja: ga wennen aan Mac OSX want dat werkt nou eenmaal anders. Persoonlijk hoeven ze van mij geen dingen meer te veranderen aan de finder. Alleen zouden ze hem wel wat mogen optimaliseren i.v.m. netwerk activiteiten (dit is alleen al heeel erg lang:() en het gebruikt i.c.m. multitreading

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Ik mis knippen, en een manier om het context-menu (rightclick) op te roepen met het toetsenbord. Verder kan ik er wel mee leven.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
- Dat een map 1px verschuift als je de zichtbaarheidevan de knoppenbalk wisselt. (hij verschuift zelfs achter de menubalk, en zo kun je een map uit beeld slepen)
Deze kan ik bevestigen, is een bug. Die zou ik even melden als ik jou was. ;)

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10-2025
Inderdaad ik ben overgestapt van windows, maar al een tijdje.
Ik ben ook nooit echt ver geweest van Apple.
Voor m'n P4 heb ik lang met een mac gewerkt (OS 9 toen nog)
Nu ben ik bij OSX, en ik ben echt gelukkig ermee.
Ik vind het echt goed, maar er zijn dus enkele dingen die niet goed zijn.
Zoals dus het tonen/verbergen van de knoppenbalk bijvoorbeeld.

Ik kan nog steeds windows gebruiken, en ik doe het ook, maar alleen om documenten op te maken in word. Noch OpenOffice.Org 3, noch Pages, noch NeoOffice kan goed omgaan met meer ingewikkelde bestanden van het type .doc, en al helemaal niet met .docx. Excel heeft dan weer andere vereisten. Het office pakket van MSFT voor mac is dan weer zo traag. Daarbij is excel 2008 voor mij ook onbruikbaar.
Hoewel ik dus voor de opmaak terug naar Word 2003 ga, typ ik de text we in in pages. werkt snel en makkelijk, en ik kan gemakkelijker de tekst formateren (hoofdtekst/kop/...)

Ik dat OpenOfice.Org het echt gaat worden, want versie 3 (beta) voor mac is al echt goed te noemen.
Wel een beetje traag, waarschijnlijk door alle java-onderdelen, maar zo veel veter dan het MS product.
Als ik niet moest samenwerken met anderen, dan zou alles met pages doen. rekenbladen kan ik niet omheen, dat moet me excel
*ik vraag me af of je Pages- documenenten op internet kun zetten, aangezien het wordt gezien als een map (toon pakket-info). Een slechte zet in dat geval. Ik hoop ooit dat er een echt op cross platform formaat komt.

[ Voor 9% gewijzigd door g4wx3 op 19-05-2008 13:03 ]

http://www.softfocus.be/

Verwijderd

rightclick kan ook met ctrl click, maar dat is natuurlijk niet echt toetsenbord. wel zijn de meeste commando's in het richtclick menu te vinden onder wijzig, en daar staan ook de sneltoetsen daarvoor aangegeven.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben ook een windows--> OSX leopard overstapper en heb een vraagje:
Als in harde schijf ruimte in windows wilde vrijmaken deed ik altijd een search naar bestanden > xxMB. Daarna ordende ik deze op grootte en dan kon ik bepalen welke bestanden er uit vlogen.
Ik leopard lukt me dit niet. Zoeken op grootte gaat wel, maar daarna kan ik niet zien hoe groot de gevonden bestanden precies zijn..
Iemand tips?

Dat betekent, stam + t .

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In de Finder, druk ⌘+F. Vervolgens kan je search rules maken/aanpassen. Maak een rule voor 'Size is greater than' en geef een grootte op. Done :)

Launching containers into space

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Whieee schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:22:
In de Finder, druk ⌘+F. Vervolgens kan je search rules maken/aanpassen. Maak een rule voor 'Size is greater than' en geef een grootte op. Done :)
Juist ja, dat had ik zelf ook al gevonden.
Als resultaat krijg je dan een overzicht van je files die aan dat criterium voldoen.
Mijn vraag is hoe je dit resultaat kan ordenen op size ? Ik kan dat namelijk alleen op name, kind en Last Opened..Ik wil graag de size zien van de files die bijv. >50MB en daarop ordenen.

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1