[Q6600] Enorme hitte @ stock

Pagina: 1
Acties:

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Hallo allemaal.
Zoals sommigen van jullie wel weten ben ik pas aan het overclocken geweest met het volgende systeem:

Q6600 B3 + Zalman koeler
OCz 2x2GB Reaper HPC PC6400
2x Asus 8800GTS 512MB G92
Asus P5N32-E 680i SLI
Coolermaster CM690 @ 3 fans

En ik snap er niets meer van. Met hogere clocks had ik dezelfde temps als dat ik nu heb :\

Nu heb ik alles op stock maar dus wel met die Zalman koeler en m'n temps zijn alsvolgt.
code:
1
2
3
4
5
6
Idle:                      Stress
CPU cores 66-69            CPU cores 79 - 84
GPU1 69                    GPU1 74
GPU1 Omgeving 56           GPU1 Omgeving 60
GPU mem 60                 GPU1 mem 65
GPU2 zelfde temps          GPU2 zelfde temps

Dat zijn erg hoge temps...zeker terwijl m'n freqs allemaal stock zijn!!!
En de koeler van m'n CPU staat gewoon @ full speed.

CPU-Z idle:
Afbeeldingslocatie: http://img111.imageshack.us/img111/5189/idleyg4.jpg

Systeem is paar maanden oud en d'r zit wel redelijk wat stof in? Loont het om dat allemaal te verwijderen? En d'r zit koelpasta tussen de koeler en de CPU maar raden jullie aan die toch een keer te vervangen?

Ik maak me best wel zrogen want dit zijn erg hoge temps. En ik wil graag m'n CPU overclock en dat gaat zo natuurlijk niet.

(Alhoewel....ik heb hem op 2,7Ghz [MP 9 | QDR 1200]) En de temps waren ongeveer hetzelfde..misschien graden of 2 hoger ofzo maar niets schokkends. Raar?)

[ Voor 33% gewijzigd door DutchManticore op 14-05-2008 15:17 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Verwijderd

Nee het is natuurlijk een kleine overclock zonder Voltage verhoging, heel normaal dus. :)

Wel zou ik altijd je kast stof-vrij houden, dus dat is al iets om mee te beginnen, en nogmaals goed controlleren of niet teveel pasta op zit, zo dun mogelijk dus.
En controlleren of de koeler er heel strak op gedrukt zit.

Mocht het dan nog niet verbeterd zijn weet ik het ook zo gauw niet, al ben ik er vrij zeker van dat een aantal van de hier boven genoemde punten zullen helpen.

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 08:56

Pindamann

Human

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 21:31:
Nee het is natuurlijk een kleine overclock zonder Voltage verhoging, heel normaal dus. :)

Wel zou ik altijd je kast stof-vrij houden, dus dat is al iets om mee te beginnen, en nogmaals goed controlleren of niet teveel pasta op zit, zo dun mogelijk dus.
En controlleren of de koeler er heel strak op gedrukt zit.

Mocht het dan nog niet verbeterd zijn weet ik het ook zo gauw niet, al ben ik er vrij zeker van dat een aantal van de hier boven genoemde punten zullen helpen.
Normaal is het trouwens zo naar mijn weten dan, dat je koelpasta niet periodiek hoeft te vervangen :)

9800X3D | 3070

Verwijderd

Ik heb het ook niet over vervangen, wellicht wat verwijderen. _O-

Verwijderd

Stof is een temperatuur killer...
Haal het weg en je temps zullen paar graden droppen :)

Koelpasta moet je juist laten zitten, dit heeft juist tijd nodig om te settellen.

• DutchManticore
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:32:
Stof is een temperatuur killer...
Haal het weg en je temps zullen paar graden droppen :)

Koelpasta moet je juist laten zitten, dit heeft juist tijd nodig om te settellen.
Ja en ik had ook even niet helemaal stil gestaan bij het feit dat het buiten nu ook flink wat warmer is.
Daar zal het ook wel niet beter van worden 8)7

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:48
Ben trouwens benieuwd hoever je zal komen. Ik heb momenteel een Q6600 en krijg als het goed is morgen mijn Asus P5N32-E SLI binnen.. Ik overweeg toch nog om mijn E6600 erin te zetten in plaats van de Quad Core.. :P

_@/'

• DutchManticore
Steephh schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:57:
Ben trouwens benieuwd hoever je zal komen. Ik heb momenteel een Q6600 en krijg als het goed is morgen mijn Asus P5N32-E SLI binnen.. Ik overweeg toch nog om mijn E6600 erin te zetten in plaats van de Quad Core.. :P
Tis een erg goed bord. Veel enorm goede reviews enzo.
Ik heb alleen niet echt veel geluk.

Verwijderd

Steephh schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:57:
Zet je E6600 er maar in...
Je kunt namelijk heel erg dikke pech hebben met je Q6600, daar is het niet zon geweldig bord voor ;)

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Je hebt het systeem nu een paar maand in gebruik zeg je? zijn die temperaturen al vanaf het begin zo dan?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• DutchManticore
pcgek schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:11:
Je hebt het systeem nu een paar maand in gebruik zeg je? zijn die temperaturen al vanaf het begin zo dan?
Nee.. ze waren altijd veel lager. Rond 40 idle en 55 stress.
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 08:04:
[...]

Zet je E6600 er maar in...
Je kunt namelijk heel erg dikke pech hebben met je Q6600, daar is het niet zon geweldig bord voor ;)
Hoe kom je daar nou bij?

[ Voor 33% gewijzigd door DutchManticore op 15-05-2008 12:27 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Wildfire

Joy to the world!

Heb je al 'ns gekeken of de cooler nog wel goed zit? Ik heb ooit een systeem gehad met een cooler die via push-pins vastzat. Op een gegeven moment bleek één zo'n push-pin los te zijn geschoten waardoor er nog maar slecht contact met de CPU was: ergo, erg hoge temps.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39

_Apache_

For life.

Gewoon even het volgende doen,

- boel rond de proc ontstoffen,
- zorgen dat er koele lucht de kast in kan anders die fan(s) ontstoffen
- zorgen dat warme lucht weg kan, anders die fan(s) ontstoffen

- proc goed ontvetten + pasta verwijderen
- halve rijstkorrel verse pasta aanbrengen en goed verdelen,
- koeler ook schoonmaken + ontvetten + pasta verwijderen

monteer de proc + koeler weer en haal alles weer los, kijk of de pasta goed geraakt is op de proc en de koeler, vul eventuele lucht gaatjes op..

( voor mij scheelde dit 12 graden )....

Dan zouden je temps wat lager moeten zijn, maar vergeet niet, je hebt een B3 stepping, die worden warmer dan G0's..

[ Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 15-05-2008 12:33 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Wildfire schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:29:
Heb je al 'ns gekeken of de cooler nog wel goed zit? Ik heb ooit een systeem gehad met een cooler die via push-pins vastzat. Op een gegeven moment bleek één zo'n push-pin los te zijn geschoten waardoor er nog maar slecht contact met de CPU was: ergo, erg hoge temps.
Als zijn temps eerder wel goed waren, denk ik ook dat dit het geval is ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik heb een idee dat je CPU niet vlak is. Je zou hem kunnen lappen (Zou ik zeker doen, om op 65 graden te idle'n is helemaal een ramp) of deze temps gewoon accepteren :P (Lijkt me geen optie opzich)

Goedkoop bellen via VoIP

• DaLoona
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

pcgek schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:58:
[...]

Als zijn temps eerder wel goed waren, denk ik ook dat dit het geval is ;)
Nou nee, ik heb het zelf meegemaakt met die pokke stockcooler dat er zomaar een pin los kan schieten.
De ene dag nergens last van, de volgende morgen in windows boem uit pc.
Opnieuw opgestart, temp cpu bios 65C!
Pc weer uit, bleek er een veer van een pushpin het begeven te hebben, dus kijk dat ook maar na.
Zoals al eerder gezegd ;)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Pagina: 1