Computer valt uit tijdens MP3's encoderen

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Ik had vroeger al eens gemerkt dat mijn computer heel soms uitvalt onder zware belasting. Vandaag heb ik gemerkt dat ik dit consequent kan veroorzaken: als ik een aantal wave files in batch comprimeer met lame (2 threads tegelijkertijd), dan valt mijn computer altijd uit na een stuk of 4 liedjes. Gewoon poef, alles uit.

Ik heb ook al enkele keren voorgehad dat mijn BIOS alle instellingen spontaan 'vergat'. Ik vermoed dus dat het moederbord de oorzaak is ...
Het gaat om een computer van 1.5j oud, en het is in die tijd nog maar stuk of 3 keer gebeurd, dus batterijtje zal wel niet de oorzaak zijn?

Welke component ligt het meest waarschijnlijke aan de oorzaak, en hoe kan ik dit bevestigen?

De specs:
- MSI 965 Platinum
- Intel Core 2 Duo E6400 (2.13Ghz) 2Mb Cache Socket 755 Box
- 2x 1024 Mb DDR2 533 Mhz CL4
- AOpen QF50A ATX 350 Watt
- Asus EN 7600 GT Silent PCI-E 256 Mb DDR3

Alvast bedankt voor de hulp!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wordt je pc niet te warm?

Money for nothin' and your chicks for free

• DieterVDW
Ah ja dat moest ik nog vermelden: als ik meteen na het uitvallen naar de BIOS HW monitor ga, dan zie ik daar een temperatuur van onderin de 60 graden. Niks overdreven lijkt mij?
Ik dacht eerst dat het kwam omdat mijn cooler vol stof zat, toen had de CPU over de 70 graden, maar ik heb die nu uitgekuist.

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 08:28

Koppensneller

winterrrrrr

De temperaturen van een CPU dalen erg snel (15 graden in 3-4 seconden is niet ongewoon), en als 60 graden de temperatuur is van je CPU (dus niet van je cores) lijkt het me toch flink aan de hoge kant, zeker voor een 45nm processor als die van jou!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Kijk eens wat je temt doen tijdens het comprimeren. Dan zie je of ze snel oplopen.

• DieterVDW
Hmm, ik heb geen nieuwe koelpasta op de cooler gedaan na het kuisen ... Zou dat zoveel verschil kunnen maken?

(Waar is trouwens de tijd dat CPU's gewoon terugklokten als ze te heet worden?)

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Dat zou zeker wel een oorzaak kunnen zijn. Nogmaal, check je temps eens tijdens het comprimeren.

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

DieterVDW schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:56:
Hmm, ik heb geen nieuwe koelpasta op de cooler gedaan na het kuisen ... Zou dat zoveel verschil kunnen maken?

(Waar is trouwens de tijd dat CPU's gewoon terugklokten als ze te heet worden?)
Ja natuurlijk maakt dat wat uit! Koelpasta is belangrijk om de warmte van je IHS over te brengen naar de koeler. Zonder koelpasta kan ik me wel voorstellen dat het zaakje oververhit raakt.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
KoppenSneller schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:52:
Zeker voor een 45nm processor als die van jou!
Een E6400 is geen 45nm :?

Pak Orthos er eens bij en houd de temp bij met Everest of SpeedFan totdatie uitvalt. Post dan even de temp die het ding haalt voordat hij uitvalt. Post ook even de voltages op de lijnen tijdens load en idle, welke in hetzelfde tabje staan bij Everest.

Wat betreft die koelpasta, als je de stock koeler gebruikt zit daar al pasta op. hoef je dus niet te vervangen of erbij te smeren. Als je de koeler er een keer af gehaald hebt, is het wel aan te raden nieuwe pasta erop te doen.

Mja, mensen, het is zomer-achtig, dan wordt alles wat warmer ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Bitage op 14-05-2008 15:02 ]

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 09:10
Installeer coretemp en zet logging aan. Comprimeer die MP3 bestanden. Als je computer uitvalt start je die op en kijk je in de log hoe warm deze werd net voor het moment van uitvallen.

• DieterVDW
Ok zit nu even op het werk, dus kan het niet meteen testen, maar vanavond laat ik het weten!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

Bitage schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:59:
[...]

Een E6400 is geen 45nm :?
Je hebt helemaal gelijk, ik was in de war met de 8x00 serie :)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09

boesOne

meuh

Ik mis de PSU sepcs in je lijstje. Als het de temp niet is zou het ook nog de PSU kunnen wezen die onder belasting vreemd gaat doen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

er kan een beveiliging opzitten dat je pc uitgaat bij een bepaald aantal graden.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
- AOpen (QF50A) FSP ATX 350 Watt

Ik heb ervaring met deze voedingen, Heel goed mogelijk dat de condensators in deze voeding bol staan. Heb hier verscheidene Aopen voedingen gehad die dit probleem bij belasting vertoonden.

De boosdoener, in een aopen 350W voeding (Fuhjyyu crap).
Afbeeldingslocatie: http://www.phenos.nl/Elco/fuhjyyu1.jpg

• DieterVDW
Hmm ik heb met everest de CPU temperatuur nagegaan tijdens het encoderen, en deze klimt héél vlot van 60 graden naar +- 80 :s . Lijkt me nogal veel?
Het zal dus inderdaad wel zo zijn dat de CPU zijn warmte niet goed kwijt kan aan de cooler. Straks eens wat koelpasta gaan kopen...

Verwijderd

Koelpasta alleen gaat niet helpen, en je moet er ook zeker niet te veel op doen.

Als de PC 1,5 jaar oud is moet hij toch al een keertje wat belasting voor z'n kiezen gehad hebben dus is er nog iets veranderd in de tussen tijd? Bij het stof verwijderen koeler los gehaald etc?

Altijd als je de koeler los haalt lekker de CPU meenemen scheelt je weer koelpasta gedoe, een advies Arctic Silver 5, wat aan de "dure" kant maar koelt super een dikke traan is meer dan voldoende en zou wonderen kunnen doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 23:12 . Reden: Lekker goed gelezen 8)7 ]

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 11:12

buggienuk

lekker buggie

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 23:10:
Altijd als je de koeler los haalt lekker de CPU meenemen scheelt je weer koelpasta gedoe, een advies Arctic Silver 5, wat aan de "dure" kant maar koelt super een dikke traan is meer dan voldoende en zou wonderen kunnen doen.
Een dikke traan? Zou ik niet doen.

Je moet ervoor zorgen dat er echt een heel dun laagje koelpasta op je processor zit, het enige wat de pasta doet is de oneffenheden tussen je processor en koeler opvullen voor een betere warmtegeleiding. Als je er teveel pasta op doet dan gaat de pasta juist isoleren, wat je helemaal niet wilt.

Tip; doe ongeveer een (klein) rijstkorreltje, sprijd het goed uit en zet je koeler erop, in windows even stresstesten (orthos of prime95) en kijk naar de temperaturen (coretemp, speedfan, everest). Idle zou je het liefst zo rond de 25-30 graden willen zitten, stressed maximaal 65 graden. Als hij hierna weer uitvalt (met acceptabele temperatuur) dan ligt je probleem ergens anders, ik denk zelf echter dat de processor gewoon te warm wordt.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• DieterVDW
Zo, ik doe nooit meer denigrerend over koelpasta. Dat spul werkt!
Idle ligt nu rond de 45 (beetje hoog blijkbaar, hmm? 't is hier wel warm...)
Bij het MP3'tjes encoderen haalt 'm max 65. Toch een flink verschil...

Lang leve koelpasta!

Verwijderd

Idd al een heel behoorlijk verschil, maar nog steeds ad hoge kant voor een E6400 denk ik. Die 65nm Core 2 Duo CPU's mogen max volgens mij iets van 62 graden worden. Nu zal een graadje of twee daarboven niet direct je CPU verpesten (zeker aangezien het ding al fiks hogere temps heeft laten zien en dat ook heeft overleefd) maar ik zou toch nog eens kijken of er niet nog meer verbetering mogelijk is.

Hoe zit het bijv. met de airflow in je kast. Heb je bijv. een in-take en out-take fans in je kast. Zit er onnodig veel niet netjes weggewerkte kabelmeuk in de kast die de airflow bemoeilijkt. Er moet toch nog verbetering mogelijk zijn denk ik.

Om je een idee te geven....mijn E6320 CPU is idle een graadje of 30 (give and take een paar graden) en stressed zit ik op een graadje of 45...met een overclock van 1.8Ghz naar 2.6Ghz welteverstaan. Nu heb ik er wel een aftermarket koeler op (Zalman 9500LED met AS5 koelpasta) en de airflow in mijn kast is erg goed, maar zelfs met een stock Intel koeler en een degelijke airflow moet er toch nog wel winst te behalen zijn.

• DieterVDW
Bwoah, ben niet zo'n hardware man, zolang dat 'm blijft draaien en niet uitvalt ben ik tevree :) .
Verder probeer ik prutsen in mijn kast zoveel mogelijk te vermijden.

Ik vraag me wel nog altijd af wat er gebeurd is met CPU's die zichzelf terugklokken?
Mijn vorige PC (een P4 dacht ik) werd geleverd met onaangesloten koeler. De computer viel echter nooit uit, maar werd gewoon erg traag. Waarom wordt deze techniek niet meer gebruikt?
Lijkt me toch handiger?

Verwijderd

Wat jij wilt, maar te hoge temps komt de levensduur van je materiaal over het algemeen niet ten goede....het blijft for the time being wel draaien...maar ja dat houdt bij voortdurernd oververhitting een keer op. 't is maar dat je het weet....en ook als je niet zo'n 'hardware man' bent kun je maar beter rekening houden met dat soort dingen...want hardware man of niet....dat maakt voor het verpesten van je CPU natuurlijk weinig verschil ;)

Verwijderd

DieterVDW schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:43:
Bwoah, ben niet zo'n hardware man, zolang dat 'm blijft draaien en niet uitvalt ben ik tevree :) .
Verder probeer ik prutsen in mijn kast zoveel mogelijk te vermijden.

Ik vraag me wel nog altijd af wat er gebeurd is met CPU's die zichzelf terugklokken?
Mijn vorige PC (een P4 dacht ik) werd geleverd met onaangesloten koeler. De computer viel echter nooit uit, maar werd gewoon erg traag. Waarom wordt deze techniek niet meer gebruikt?
Lijkt me toch handiger?
Terug klokken bij te veel warmte (throttlen) doet jouw CPU ook als die te warm wordt, je kan dit overigens wel uitzetten in het bios. Maar als die dan nog niet genoeg af koelt valt de PC gewoon uit ook een beveiliging. ;)
Pagina: 1