Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop wordt steeds trager

Pagina: 1
Acties:

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Hallo,

Ik merk de laatste tijd dat mijn laptop trager en trager wordt naarmate hij wat langer aanstaat. Dit is natuurlijk niet helemaal vreemd, maar zo erg als ik het nu meemaak is een first. Het wisselen van schermen gaat in schokken, het wisselen van tabs in firefox gaat in schokken, het gebruiken van schuifbalken loopt niet lekker, en het afspelen van videostream is soms onmogelijk. Dit gebeurt zowel in XP als in Vista. Ik vermoedde dat dit kwam doordat de temperatuur te hoog wordt (ik kan niet ontdekken of de fan draait). Speedfan geeft de volgende temperaturen aan:

HD: ca. 50
Temp1: wisselt van 25 tot 50
Core 0: 50-65
Core 1: 50-65

Ik weet niet wat 'normaal' is, maar ik zou geen andere oorzaak weten. Is er een manier om mijn hardware te testen op defecten? En specifiek te kijken of mijn fan het niet heeft begeven?

Specs:
Dell Inspiron 6400 (2 jaar oud)
Intel Centrino T2500
ATI Mobility Radeon X1400
2 Gb Kingston PC5300 RAM (nieuw, probleem was echter al aanwezig voor upgrade)

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen, dank!

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10 12:49
Heeft Vista/Ati niet een optie om je grafische settings (want je zegt dat je vooral met grafische interface problemen hebt + streaming) wat omhoog te zetten? of op maximale prestaties?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:22
Niks geks in taakbeheer te zien?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Ammun
Dit is mijn taakbeheer:

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/6889/taskset2.jpg

Er was mijn verteld dat de Intel Wireless software kan zorgen voor memory leaks, en deze heb ik inmiddels verwijderd (plaatje is oud, proces is nog wel zichtbaar). Echter, wanneer ik dit plaatje vergelijk met hoe het nu is, is hij vrijwel hetzelfde qua geheugen gebruik. Maar sinds Vista op dezelfde manier vertraagd (als XP) vermoed ik dat het geen software, maar hardware probleem is.

@sqorpius
Dat zou niet hoeven. Ik heb in tijden niks aan die instellingen veranderd, en voorheen had ik geen problemen met grafische taken.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien zijn je temps wel wat te hoog. Kun je misschien je laptop stofvrij maken?

• Ammun
Noork schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 15:59:
Misschien zijn je temps wel wat te hoog. Kun je misschien je laptop stofvrij maken?
Het probleem was vrij plotseling gekomen, en ik had al wat stof verwijderd bij de ventilatie roostertjes.Zou het echt mogelijk zijn dat een klein beetje stof alles zo verstoord? Ik heb op dit moment niet de juiste gereedschap om mn laptop te openen, dus dat zou moeten wachten...

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 13:20
Ammun schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 16:11:
[...]
Zou het echt mogelijk zijn dat een klein beetje stof alles zo verstoord?
Over het algemeen is het niet een "klein beetje stof", maar een hele hoop stof die zich in de loop der tijd ophoopt in de heatsinks en roostertjes van je laptop. Hierdoor wordt je airflow steeds slechter, en zijn de heatsinks niet meer in staat genoeg hitte af te voeren, dus wordt alles warmer, en dus zal je laptop zichzelf (waarschijnlijk) langzamer laten lopen om oververhitting te voorkomen.
Dus ja, stof kan alles zo verstoren.

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Misschien moet je je videokaartdrivers installeren?

• Ammun
TheBlasphemer schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 16:17:
[...]

Over het algemeen is het niet een "klein beetje stof", maar een hele hoop stof die zich in de loop der tijd ophoopt in de heatsinks en roostertjes van je laptop. Hierdoor wordt je airflow steeds slechter, en zijn de heatsinks niet meer in staat genoeg hitte af te voeren, dus wordt alles warmer, en dus zal je laptop zichzelf (waarschijnlijk) langzamer laten lopen om oververhitting te voorkomen.
Dus ja, stof kan alles zo verstoren.
Ok, ik zal eens kijken hoeveel er is opgehoopt...bedankt..

Mijn videodrivers heb ik al geinstalleerd...
Pagina: 1