Wat meer over de televisieroundup...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik open dit topic even omdat er behalve positieve reacties, ook wat kritiek was n.a.v. de eerste televisiereview die op de frontpage werd gepost gisteren.

Allereerst beseffen we dat het verhaal op dit moment nog niet compleet is, maar tegelijk hopen we dat er enig begrip is voor het feit dat dit de eerste keer is dat we een dergelijke review doen. We zijn geen consumentenbond met jarenlange ervaring op het gebied van televisiereviews, dus voor ons is dit ook een groot leerproces.

Komende zondag, tijdens de eerste voorronde van de MSI oc-contest zal ik nog wat aanvullende tests doen met de inmiddels geleverde hdmi-repeaters en een dvd-speler met hdmi-uitgang. Het gaat dan om dvd-beelden. Deze hdmi-repeaters maken het ook wat makkelijker om de kleuren van de televisies onderling te vergelijken. Nu gebeurt dat per model afzonderlijk, gebaseerd op de "wow-factor", oftewel: hoe mooi vinden we het beeld opzich.

Het probleem is alleen dat de Tatung-review al online staat en ook de reviews van de Panasonic 37"-lcd en de Samsung 40"-lcd staan al klaar om gepubliceerd te worden. Ik zal zorgen dat die aangevuld worden met de nog te testen gegevens, zodra deze beschikbaar zijn.

Mocht je nog heel belangrijke gegevens missen of een testmethode weten voor iets als input lag, laat het dan vooral hier weten, dan proberen we het nog mee te nemen. Het moet alleen wel iets zijn wat in 1 dag op 11 tv's getest kan worden, anders heeft het weinig zin.

Waar ik overigens ook nog naar wil kijken is stroomverbruik van plasma en lcd. Ik zit erover te denken dit te delen door de paneeloppervlakte, zodat je een soort watt/m2 krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door Grrrrrene op 14-05-2008 12:22 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Inputlag kan je testen door er een crt naast te zetten, een tellertje met microseconden op het beeldscherm weer te geven en er vervolgens een foto van de opstelling maken.

Dat gezegd hebbende, inputlag is voor het kijken van tv/dvd's etc niet echt interessant: het is imo belangrijker dat het geluid dezelfde lag heeft als het beeld. Als je er een console op wilt aansluiten wordt het wat belangrijker, maar supersnel bewegende spellen heb je eigenlijk toch niet op de console (itt de pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Inputlag hebben we op die manier getest, Hielko, maar het probleem is dat de crt in stappen van 1/frequentie door de stopwatch loopt. Op 85Hz (hoogste wat dit 15"-model aan kon) hadden we soms een verschil van 1/85e seconde en soms geen verschil. Dit levert misschien over een stuk of honderd foto's per televisie iets statistisch relevants op, zodat je de inputlag kunt afschatten, maar ik vind het niet een erg betrouwbare test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:28
Inderdaad wat kritiek, maar vooral opbouwende kritiek. Ik denk dat iedereen dit wel een leuk initiatief vind, en hoeveel waarde je aan deze reviews moet hangen moet een ieder voor zichzelf uitmaken.

Stroomverbruik is denk ik wel een goede feature, aangezien we toch in een tijd leven waar milieubewust zijn steeds belangrijker wordt. Echter het is wel belangrijk om dit correct te meten. Aangezien een lcd een vast verbruik, en een plasma een variabel verbruik heeft zal je bv. telkens een zelfde dvd of chapter van een dvd moeten afspelen om zo een correcte vergelijking te krijgen. Dus niet willekeurig wat beelden opmeten.

Wat ik zelf altijd erg belangrijk vindt is de beeldweergave, want daar schaf je toch een tv voor aan. Leuk dat een tv PIP of wat voor functies allemaal heeft, mij gaat het alleen om wat voor beeld er op het scherm getoverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
bramberk15 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 12:37:
Inderdaad wat kritiek, maar vooral opbouwende kritiek. Ik denk dat iedereen dit wel een leuk initiatief vind, en hoeveel waarde je aan deze reviews moet hangen moet een ieder voor zichzelf uitmaken.
Ik snap dat het opbouwende kritiek was, daarom ook dit topic ;)
Stroomverbruik is denk ik wel een goede feature, aangezien we toch in een tijd leven waar milieubewust zijn steeds belangrijker wordt. Echter het is wel belangrijk om dit correct te meten. Aangezien een lcd een vast verbruik, en een plasma een variabel verbruik heeft zal je bv. telkens een zelfde dvd of chapter van een dvd moeten afspelen om zo een correcte vergelijking te krijgen. Dus niet willekeurig wat beelden opmeten.
Dat plan had ik al. Een lcd geeft overigens ook niet per definitie dezelfde hoeveelheid verbruik: als je dynamisch contrast aanzet scoort een lcd ineens een stuk beter in de donkere scenes (en in lichtere minder goed).
Wat ik zelf altijd erg belangrijk vindt is de beeldweergave, want daar schaf je toch een tv voor aan. Leuk dat een tv PIP of wat voor functies allemaal heeft, mij gaat het alleen om wat voor beeld er op het scherm getoverd wordt.
Dat lijkt me iets wat met een beetje dvd wel te testen is. Ik zal een chapter uitzoeken die niet puur uit donkere scenes bestaat, maar waar een representatieve mix van lichte en donkere scenes elkaar afwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 14:54

r0b

Even over de conclusie/samenvatting die er - neem ik aan :+ - ook aan gaat komen; zal dit een conclusie zijn met de eerdere reviews in het achterhoofd, of zullen alle 11 panelen ook naast elkaar staan om zo een vergelijk te maken?

Overigens prima initiatief d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 15-05-2008 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
r0b schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:32:
Even over de conclusie/samenvatting die er - neem ik aan :+ - ook aan gaat komen; zal dit een conclusie zijn met de eerdere reviews in het achterhoofd, of zullen alle 11 panelen ook naast elkaar staan om zo een vergelijk te maken?

Overigens prima initiatief d:)b
In principe komt er achter de laatste review in een categorie een conclusie worden geplakt van ongeveer een pagina, waarin kort de voor en nadelen worden genoemd en modellen afvallen en overblijven. Of er nog een conclusie komt over alle 11 televisies... Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:44
Wellicht kan er gekeken worden naar de wat meer algemene functies van een TV.

Bijv. hoe ziet een analoog / digitenne signaal eruit op deze TV? Wat is de geluidskwaliteit? Ook wel belangrijk voor vrij veel mensen, hoe gemakkelijk is de TV in gebruik?

In ieder geval super dat jullie het aandurven gelijk 11 TV's te testen. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Westereen op 15-05-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Analoog signaal kan niet getest worden omdat de tv op kantoor staat. Digitaal kan alleen via digitenne en tsja, dan hangt een groot deel van de beeldkwaliteit toch af van de kwaliteit dit via dvb-t aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 16:38

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Grrrrrene schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:05:
Analoog signaal kan niet getest worden omdat de tv op kantoor staat. Digitaal kan alleen via digitenne en tsja, dan hangt een groot deel van de beeldkwaliteit toch af van de kwaliteit dit via dvb-t aangeboden wordt.
Is het een idee, om toch het analoge signaal te kunnen testen, een DVD-speler met een coax-uitgang te regelen? Geen videorecorder, want banden kunnen slijten na veel gebruik, juist een DVD-speler omdat de schijfjes niet (snel) slijten en dan kan je met altijd hetzelfde kwaliteit signaal meten. Gewoon een ideetje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 19:08
Leuk hoor die revieuws maar er zijn maar 2 paginas relevant, de calibratie en de resolution loss test.
Ik mis echt gewoon het kopje bediening, hoe laat hij zich instellen, zapt hij snel of moet je 2 seconde wachten tussne de kanalen.. Springt hij automatisch naar een bepaalde source als die signiaal geeft... Ik noem maar 'n paar dingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, SD materiaal moet getest worden (hoeveel DVD's en DivXjes hebben we niet ?).

Dus gewoon met een DVD speler op de SCART aansluiten. Dan heb je vrij hoge kaliteit SD kwaliteit met RGB input.
De 2e optie, iets dat tweakers toch wel aanspreekt, een DivX via een TV-out (CVBS of YC) aanbieden aan de HD set.

En dan kijken wat'ie doet !. :-)

Persoonlijk zou ik ook graag zien hoe een High def movie van de PC er op de LCD schermen uitziet. Om het even of de PC via DVI of HDMI is aangesloten. Ik heb ondertussen een behoorlijke verzameling HD movies in x264, divX in Full HD. Nu nog een scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Glaanieboy schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 20:32:
[...]

Is het een idee, om toch het analoge signaal te kunnen testen, een DVD-speler met een coax-uitgang te regelen? Geen videorecorder, want banden kunnen slijten na veel gebruik, juist een DVD-speler omdat de schijfjes niet (snel) slijten en dan kan je met altijd hetzelfde kwaliteit signaal meten. Gewoon een ideetje hoor :)
Maar dan kun je nog niet de zapsnelheid gebruiken en eerlijk gezegd denk ik niet dat er een televisie bij zit die mooi beeld geeft vanaf analoog signaal. dvb-t is wel te testen met digitenne, maar wederom niet naast elkaar, dus bijzonder subjectief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Grrrrrene schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:30:
[...]

Maar dan kun je nog niet de zapsnelheid gebruiken en eerlijk gezegd denk ik niet dat er een televisie bij zit die mooi beeld geeft vanaf analoog signaal. dvb-t is wel te testen met digitenne, maar wederom niet naast elkaar, dus bijzonder subjectief...
Ah ok. Hoezo DVB-T niet te testen naast elkaar? Je hoeft toch geen digitenne abo te hebben? Je kan toch gewoon afstemmen op Nederland 1 ofzo? (dit zeg ik overigens zonder enige kennis te hebben van jullie testmethoden en de mogelijkheden van de televisies, dus misschien zeg ik wel iets heel doms :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Jawel, maar we hebben niet even 10 antennes liggen ofzo, want die moet je nog wel even aansluiten op alle tv's, anders ontvangen ze niks (en ja, dat heb ik getest :P). De plasma's hebben nml _lang_ digitenne weergegeven. Uiteindelijk hebben we dat opgelost door Discovery Channel aan te sluiten via scart op de een en door te lussen via een andere scart-kabel naar de andere plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Grrrrrene schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:08:
[...]De plasma's hebben nml _lang_ digitenne weergegeven.[...]
Dit begrijp ik niet, hadden jullie die plasma's al op kantoor staan en hebben jullie deze de hele dag aan laten staan als een soort van achtergrond (zeg maar een digitale fotolijst, maar dna veel groter en met tv :p)?
Grrrrrene schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:08:
[...]Uiteindelijk hebben we dat opgelost door Discovery Channel aan te sluiten via scart op de een en door te lussen via een andere scart-kabel naar de andere plasma.
Dus jullie hebben het wel getest, maar dit viel blijkbaar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, niet getest. Die plasma's moeten een tijd inwerken voor je ze kunt kalibreren. We hebben het digitennekastje dus aangesloten op de scart-aansluiting van plasma 1, die vervolgens via de 2e scartuitgang naar plasma 2 doorluste, snap je? We hebben het op deze manier gedaan omdat Discovery Channel 24/7 uitzendt en de FTA-kanalen niet. Die springen 's nachts op text-tv o.i.d. en dan brandt de boel in. We hebben beide tv's maximaal ingezoomd, zodat het Discovery Channel-logo buiten beeld viel. Daarmee test je de interne tuner nog niet.

Zappen wordt ook nog problematisch, vrees ik, want de paar FTA-kanalen zullen niet echt een representatief aantal zijn om doorheen te zappen met al die geblokkeerde kanalen tussendoor.

[ Voor 46% gewijzigd door Grrrrrene op 17-05-2008 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 19:58

Kristof

is een Belgisch product

Enig idee wanneer de overige delen zullen verschijnen (ondertussen bijna een week na het laatste deel)?

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, afgelopen zondag is weer een hoop data verzameld. De Samsung 40A656 staat klaar om gepost te worden en met de JVC daarna ben ik nog bezig. Ik doe m'n best, even geduld s.v.p. :*

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 21-05-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 19:58

Kristof

is een Belgisch product

Zou mooi zijn.
Ik twijfel namelijk om die Samsung aan te schaffen, vandaar dat die review nog een extraatje kan zjn qua info :)

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb het Wilbert nog even gevraagd: hij komt zeer waarschijnlijk vanmiddag online. Ik heb er ook wat informatie over de oude serie in verwerkt, om hem zo te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Foutje?
"Het basismenu is ingedeeld in zes categorieën, namelijk beeld, geluid, kanalen, instellingen, en informatie."
Beeld (1) geluid (2) kanalen (3) instellingen(4) informatie (5)...

Waar is de zesde? ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Input, zal het ff toevoegen :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Komt er nog een tabel zodat alle tv's op verschillende punten makkelijk vergeleken kunnen worden?

Het is trouwens een leuke special geworden, mogen jullie vaker doen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1