XORG Microtouch touchscreen y-as geinverteerd

Pagina: 1
Acties:

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Tijdje geleden via samenkopen.net een 22.1" touchscreen gekocht. De touchscreencontroller is serieel aangesloten en werkt perfect onder Windows.

Onder Linux (Xorg), gebruikmakend van de microtouch driver (xserver-xorg-input-microtouch) werkt het touchscreen ook, behalve dat de y-as geinverteerd is. Beweeg ik omhoog, dan gaat de cursor omlaag en andersom.

Is niet handig, maar des te vervelender is dat het niet lukt om hier wat aan te doen. Het toevoegen van opties als 'Option "InvertY" "true"' aan /etc/X11/xorg.conf helpt niet (Als ik de sourcecode van de microtouch driver er op na loop is deze optie ook niet aanwezig).

Ik draai met Debian Lenny en heb via 'apt-get install xserver-video-input-microtouch' de laatste versie van de microtouch driver binnengehaald.

De relevante entries in xorg.conf zien er zo uit:

Section "InputDevice"
Identifier "TouchScreen"
Driver "microtouch"
Option "Type" "finger"
Option "Device" "/dev/ttyS0"
Option "ScreenNo" "0"
Option "MinX" "0"
Option "MaxX" "16383"
Option "MinY" "0"
Option "MaxY" "16383"
EndSection

/var/log/Xorg.log.0 geeft verder geen foutmeldingen op de touch controller.

Iemand met een idee wat er mis zou kunnen zijn? Voor zover ik heb kunnen nagaan bij Debian zijn er geen issues bekend met de microtouch controller die verklaren waarom het bij mij verkeerd om werkt.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik heb helemaal geen idee, maar het eerste dat ik zou proberen is de MinY en MaxY omwisselen; als het niet werkt, sorry :).

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik heb ook geen concreet idee, maar wat je mischien zou kunnen proberen is 'Option "InvertY" "false"' neer te gooien. - mischien is het een vage default -

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Omwisselen van de waardes voor MinY en MaxY had ik al geprobeerd, maar dat werkt ook niet en toevoegen van "InvertY" "false" heeft ook geen effect.

Ik ga als test maar eens een andere Linux distro proberen. Ik heb hier alles op Debian draaien, maar misschien dat nu juist daar problemen mee zijn icm het touchscreen. Ach ja, zo blijf je lekker bezig :)

Verwijderd

Raar genoeg heb ik het zelfde probleem met een Microtouch 12.1 touchscreen (ook gekocht via samekopen.net) maar dan onder windows. (en dat is zo rottig calibreren!)

Ik heb (bijna) alles al geprobeerd:
Rechtstreeks op Com-a poort aangesloten op windows Vista, MT 7.12 driver van 3m geinstalleerd, probleem blijft
Via USB-RS232 converter van Gembird op Windows XP machine aangesloten (zelfde drivers gebruikt) probleem blijft
Via USB-RS232 converter van Gembird op laptop met Windows XP aangesloten (zelfde drivers gebruikt) probleem blijft

Enig idee hoe dit op te lossen valt in windows XP?
Alle suggesties zijn welkom!!!

Mocht er nog meer info nodig zijn; hoor ik het graag!

Cheers.

Solution 050608:
Even gemaild met 3M,

Heb de verkeerde "software" gebruikt voor dit oude beestje.
En nu werkt hij wel correct.

Reply van 3M:
believe the issue may be the version of driver you have downloaded from our internet site. The driver in the section marked Windows XP is really only meant for products produced in the last few years. The 12.1" monitor that you refer to pre-dates this release of code, and may not function correctly. Could I ask you to try two things:

1. Can you confirm you have calibrated the touchscreen after installing the driver? If not, please do so. This should correct the orientation issue.
2. If you have calibrated, and are still seeing the fault, please un-install the driver you have (called MT7.12) and install our older driver, called Touchware. This supports all our monitors from the last 12 years, on platforms up to and including Windows XP. A download package of this driver can be pulled by clicking on this link:
http://multimedia.mmm.com...jcf6lVs6EVs66SdGiCOrrrrQ-

Ik hoop dat het een hulp is voor andere mensen!!

Succes er mee.
Cheers! (Y)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 11:42 . Reden: Oplossing gevonden..! ]