Wiethoofd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:44:
[...]
maar dan is nog niet opgelost waarom ik met minder reviews (3) die
beter en
meer/vaker beoordeeld zijn een lagere karmascore heb dan iemand met 3 reviews meer die minder beoordeeld zijn en minder hoog beoordeeld. 6x5sterren+3x4sterren reviews van mij tegenover 4x5sterren, 1x4, 3x3 en 3x2 van Dima_2005 en 1x5, 5x4, 5x3 en 2x2 van makafacka met veel minder vake beoordelingen
lager scoor dan de eerder genoemden.
Dan is het kennelijk zo dat:
1) Dat jouw reviews vaker zijn beoordeeld
en beter zijn beoordeeld
niet opweegt tegen de 2 of 3 extra reviews van de andere. Zou dat niet kunnen?
2) Daarnaast kan het ook nog zijn dat
jij minder woorden hebt gebruikt in je reviews, waardoor je ook iets minder karma ontvangt, waardoor het effect dat jij veel meer karma moet ontvangen een beetje wordt weggenomen.
Uitleg bij mogelijke reden 1)
Stel het aantal beoordeling is verwaarloosbaar klein, dan zou het puur dus om jouw reviews gaan met een hogere gemiddelde beoordeling tegenover die van andere users met een gemiddelde lagere beoordeling.
Jij hebt een gemiddelde van 42/9 = ~4,67 en
makafacka: 44/13 = ~3,38
Dima_2005: 39/11 = ~3,55
Wat jij dus zegt is dat omdat jij score gemiddeld hoger is jij meer karma zou moeten ontvangen, toch?
Jij: 7.766 karma ==========> 7766/9 = ~ 862.9 gemiddelde karma per review
makafacka: 7.780 karma ===> 7780/13 = ~ 598.5 gemiddelde karma per review
Dima_2005: 7.833 karma ===> 7833/11 = ~ 712.1 gemiddelde karma per review
Zie hier het verschil jij
ontvangt dus al veel meer karma per review. Dat klopt want je de waardering van jou reviews is hoger. Wat is er dus nu zo fout en moet dan opgelost worden?
Uitleg bij mogelijke reden 2)
Zoals je misschien ziet is die gemiddelde karma per review van Dima_2005 duidelijk hoger dan makafacka terwijl die (en jij dus ook) een hogere gemiddelde beoordeling hebben. Een moglijke verklaring daarvoor kan zijn het aantal woorden. Dima_2005 heeft gemiddeld meer woorden gebruikt dan jij en makafacka, wat dus resulteert in iets meer karma. Let op het is nog steeds (veel) minder dan gemiddelde karma per review voor jouw reviews.
Het
zou mogelijk dus zoiets kunnen zijn qua aantal woorden gemiddeld per review:
Jij ========> 1600 gemiddelde aantal woorden per review
makafacka ==> 1600 gemiddelde aantal woorden per review
Dima_2005 ==> 1800 gemiddelde aantal woorden per review
Maar het zou dus ook zoiets kunnen zijn:
Jij ========> 1500 gemiddelde aantal woorden per review
makafacka ==> 1500 gemiddelde aantal woorden per review
Dima_2005 ==> 2000 gemiddelde aantal woorden per review
Bij beide voorbeelden betekend dat jij dus iets minder woorden gebruikt, wat dus een klein beetje minder karma voor je oplevert, waardoor het verschil wat minder groot verschil lijkt. Dit laatste is puur een speculatie, want het was me iets te veel werk om het aantal woorden van al deze alle reviews van jou en de andere 2 users te tellen. Neemt niet weg dat jij nog steeds gemiddeld meer karma krijgt per review.
Kortom volgens mij is er weinig mis en ziet het er gewoon eerlijk uit. Femme heeft misschien al een blik geworpen op de code en daar is dan niets fout. Maar misschien ook niet, maar dat komt omdat dit niet zo'n hoge prioriteit heeft, zoals eerder is gezegd. Dit lijkt me het meest duidelijke voorbeeld en redenatie:
Jij: 7.766 karma ==========> 7766/9 = ~
862.9 gemiddelde karma per review
makafacka: 7.780 karma ===> 7780/13 = ~
598.5 gemiddelde karma per review
Dima_2005: 7.833 karma ===> 7833/11 = ~
712.1 gemiddelde karma per review
Jij krijgt dus gewoon gemiddelde dik meer karma per review.
Edit: Reactie op eerder bericht:
Dit wordt gewoon bij je review karma opgeteld lijkt me. Hoe het precies is het werk gaat weet ik niet, maar denk niet dat Femme dat zo gauw naar buiten zal brengen. Is ook niet nodig lijkt me.
zo ja, dan zou ik volgens mij meer moeten hebben dan de nummers 12 en 13 boven mij omdat ik in m'n reviews (3x4 en 6x5 sterren) allemaal relevante links naar artikelen bronnen, de pricewatch, nieuwsberichten etc plaats.
Het gaat volgens mij niet om de links in je review volgens mij, maar om de links
boven je review.

Voorbeeldje:
productreview: Samsung Syncmaster 226BW review door Wiethoofd
Hier gaat het dus om:
Gebruikt in combinatie met:
* Asus EN7600 GS Silent/HTD/512M
* Asus EN8800GT/G/HTDP/512M
Onder besturingssystemen:
* Windows XP en Linux AMD64
De afbeeldingen host ik deels zelf en een deel komt via het ajaxformulier onderaan de review er bij.
Ik vind het heel erg goed van je dat je zelf plaatjes host, want soms is 4 afbeeldingen gewoon niet genoeg,
maar als je karma wilt ontvangen moet je dat ook via T.net doen, anders telt dat niet mee voor je extra karma.
Voorbeeldje:
productreview: Samsung Syncmaster 226BW review door Wiethoofd
Hier heb je 1 afbeelding via T.net geupload en de rest zelf. Je kan dus beter (als je karma wilt ontvangen) gewoon de maximaal aantal afbeeldingen via T.net uploaden (max = 4) en de rest via je eigen host.
Maar let op, dit is maar levert maar een klein beetje meer karma op, zoals Femme had gezegd, maar alles is meegenomen voor een "karmageil" bent, toch?
[
Voor 20% gewijzigd door
Regeneration op 16-05-2008 16:12
]