RAID o partities en snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Hallo mede Tweakers;

Ik heb sinds kort RAID 1 (mirror) gedraaid, maar na een defect moederbord (Realtek sound chipset onboard en 1 S-ata poort defect) heb ik het na enige moeite voor elkaar gekregen dat Powerline mijn MOBO ''Asus P5V-VM-SE-DH'' met een ander type wilde omruilen, hij was maar 14 dagen oud).
Mijn nieuwe bordje MSI P6N-GM wel wat goedkoper want een ander type van MSI ondersteund geen Windows XP (lang verhaal laat ik even achterwege) en Windows Vista vindt ik alles behalve (tja wat zullen we daar nou eens over zeggen ???) heeft een ander type RAID controller namelijk Nvidia nForce 630i MCP ipv de Via raid controller, dit houd in dat ik al mijn data helaas niet kon behouden. Gelukkig stond er nog niet veel belangrijks op die hdd's en had nog veel op backup hdd staan.

Ik wil nu 2 hdd's van Seagate vs Maxtor 250GB erbij kopen en een RAID 10 array aan maken, dit omdat ik veel met video bewerking doet en ik vooral de hogere schrijf snelheid goed kan gebruiken, maar ik wil ook zekerheid dat als 1 hdd uitvalt dat er nog 1 array van raid 0 in orde is zodat ik niet al mijn data kwijt bent als er 1 hdd defect gaat.
Nou komt mijn vraag, Ik wil (zoals een beetje tweaker wel zal snappen ;) ) het OS op een apparte partitie installeren zodat als Windows crasht dat niet al mijn data op C staat, en tevens is het natuurlijk sneller. Maar als ik in RAID 0 een partitie maakt van zeg maar, 40GB voor Windows en de overige capiciteit over houd voor storage, worden dan ook de Bits over de twee schijven verdeeld? (in dit geval over de partities) of kan een (onboard) RAID controller dit niet.
Het gaat er namelijk om dat de snelheid die ik wil halen van zo wie zo boven de 110 MB/s hier door niet afneemt naar een snelheid die je behaald zonder RAID 0 (+-min 70 MB/s).

Mijn specs zijn:

MSI P6N GM.
BIOS: AMI
2 GB RAM 800 MHZ (2X 1GB)
Intel Core 2 Duo 2X 1.87 GHZ. (de met 4MB cache versie)
Nvidia 256MB DDR 3 PCI-E X16 graphiccard GF 8600 GT.
4X HDD Seagate 250GB S-ata 3GB/s (8MB cache, 7200 rpm.
Voeding Coolermaster 480 WATT.
---------------------------------------------------------------------------------------------
DVD +/- R/RW DL.
Floppy 1,44
cardreader
Coolermaster ATX M-tower (4x 5,25, 5x 3,5 hdd, 2x 3,5,)

Ik heb gegoogled en de nodige topics over RAID 0 afgelezen maar ik ben tot nu toe het (antwoord) op mijn vraag nog niet tegen gekomen.

Alvast bedankt!

Mark.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit MB ondersteunt geen RAID 10 volgens de website http://global.msi.com.tw/...cat2_no=170&cat3_no=#menu dus dit verhaal gaat niet op.

ARME AOW’er

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Oh?, ik dacht dat 0+1 gewoon RAID 10 was????,
Maar ik heb inmiddels al een STRIPED array aan gemaakt maar de Transfer rate komt niet boven de 106,5 MB/s en gemiddeld haalt hij max 73,0 MB/s dus ik zit toch na te denken over een RAID controller voor in het PCI of PCI-E X1 slot.

Maar toch bedankt :)